E100050 - Voorstel voor een richtlijn tot vaststelling van een eengemaakte Europese spoorwegruimte
In dit voorstel voor een richtlijn worden een aantal nieuwe bepalingen toegevoegd teneinde het bestaande regelgevingskader te vereenvoudigen, verduidelijken en actualiseren. Drie momenteel geldende en vaak gewijzigde spoorrichtlijnen worden door deze richtlijn bovendien samengevoegd tot één tekst.
Behandelfase Eerste Kamer: implementatietraject gestart.
Europees
Op 23 juli 2012 heeft de Europese Commissie een advies gepubliceerd over de voorgestelde amendementen het Europees Parlement op het standpunt van de Raad inzake het richtlijnvoorstel over de eengemaakte spoorwegruimte.
document Europese Commissie
COM(2010)475, d.d. 16 september 2010
rechtsgrondslag
Artikel 91 van het Verdrag betreffdende de werking van de EU
commissie Eerste Kamer
beleidsterrein
Richtlijn 2012/34/EU werd op 21 november 2012 ondertekend door de Raad en het Europees Parlement en diende voor 16 juni 2015 geïmplementeerd te zijn.
De implementatie geschiedt door wijziging van onder andere de Spoorwegwet. De Tweede Kamer heeft het wetsvoorstel tot wijziging van de spoorwet in verband met de instelling van één Europese spoorwegruimte op 2 juni 2015 aanvaard (zie kamerstukken in de serie 33.965). De behandeling door de Eerste Kamer liep van 2 juni tot en met 29 september; het wetsvoorstel is op 29 september 2015 door de Eerste Kamer aanvaard. Publicatie in het Staatsblad zal medio oktober zijn. De benodigde algemene maatregel van bestuur zal naar verwachting ook in oktober in het Staatsblad gepubliceerd worden. Op de wetswijziging is de Tijdelijke referendumwet van toepassing. De implementatieregelgeving zal derhalve pas medio december van kracht kunnen worden. De exacte inwerkingtreding is afhankelijk van de datum van publicatie van de wetswijziging in het Staatsblad.
Deze wet is op 1 december 2015 in werking getreden.
Bron: Kwartaaloverzicht omzetting EG-Richtlijnen, stand per 1 januari 2016.
-
Richtlijn 2012/34/EU van 21 november 2012 tot instelling van één Europese spoorwegruimte openbaarmaking Europese Commissie - Pb EU L343
14 december 2012
Op 28 september 2010 werd het richtvoorstel voor kennisgeving aangenomen.
De commissie voor Verkeer en Waterstaat heeft de minister van Verkeer en Waterstaat schriftelijk enkele vragen voorgelegd over onder andere het richtlijnvoorstel inzake de sporwegruimte. De minister heeft deze vragen op 13 oktober 2010 per brief beantwoord.
-
verslag van een schriftelijk overleg commissie en minister Verkeer & Waterstaat Tweede Kamer - 21.501-33, TK, nr. 297
14 oktober 2010
De subsidiariteit en proportionaliteit van het voorstel worden in het BNC-fiche positief beoordeeld. Nederland is in beginsel positief over het voorstel. Nederland heeft belang bij een beter functionerende interne spoormarkt en veel onderwerpen zijn te herkennen uit het Nederlandse beleid zoals geformuleerd in het kabinetsstandpunt over de evaluatie van de spoorwegwet uit 2009. Bij de verdere beoordeling van het voorstel zal kritisch gekeken worden naar de bevoegdheden van de Europese Commissie waar gedelegeerde handelingen of uitvoeringsbesluiten worden voorgesteld. Het terugdringen van regeldruk (ook uit Brussel) is daarbij een belangrijke toetsingsgrond.
-
bnc-fiche over Richtlijn en mededeling herziening eerste spoorpakket Ministerie van Buitenlandse Zaken - 22.112, TK, nr. 1073
27 oktober 2010
Op 23 juli 2012 heeft de Europese Commissie een advies gepubliceerd over de voorgestelde amendementen het Europees Parlement op het standpunt van de Raad inzake het richtlijnvoorstel over de eengemaakte spoorwegruimte.
In dit voorstel voor een richtlijn worden een aantal nieuwe bepalingen toegevoegd teneinde het bestaande regelgevingskader te vereenvoudigen, verduidelijken en actualiseren. Drie momenteel geldende en vaak gewijzigde spoorrichtlijnen worden door deze richtlijn bovendien samengevoegd tot één tekst. De voorgestelde herschikking van het vigerende eerste spoorwegpakket behelst:
-
-de financiering van spoorweginfrastructuur en passende heffingen voor het gebruik daarvan;
-
-de voorwaarden voor concurrentie op de spoorwegmarkt;
-
-organisatorische hervormingen om een degelijk toezicht op de spoormarkt te waarborgen.
Het pakket voorziet in 26 wijzigingen, waaronder:
-
-Uitsluiten dat spoorwegondernemingen infrastructuurheffingen innen;
-
-Verduidelijken van de scheiding tussen rekeningen van spoorwegondernemingen, dat wil zeggen de rekeningen voor activiteiten die onder een monopolie vallen en de rekeningen voor activiteiten waarvoor de onderneming concurreert;
-
-Introductie van een "use it or lose-it"-bepaling voor het beheer van spoorgebonden voorzieningen, waardoor een voorziening die niet wordt gebruikt door haar eigenaar via verhuur of leasing aan andere belangstellenden moet worden aangeboden;
-
-Het eisen van gedetailleerde "netverklaringen", namelijk jaarlijks te publiceren documenten waardoor potentiële nieuwkomers op de markt zicht krijgen op de kenmerken en voorwaarden voor gebruik van de beschikbare infrastructuur;
-
-Uitbreiding van de bevoegdheden van de (verplicht onafhankelijke) nationale toezichthoudende instanties;
-
-Maatregelen om de financiering van de infrastructuur en de toerekening van de kosten te harmoniseren.
Tegelijk met dit voorstel heeft de Commissie een mededeling uitgebracht betreffende de ontwikkeling van een gemeenschappelijke Europese spoorwegruimte. Hierin worden de grote lijnen geschetst van een strategie met als doel om een doelmatig EU-spoorbeleid te ontwikkelen, een aantrekkelijke en volledig open markt te creëren, administratieve en technische belemmeringen weg te werken en te zorgen voor gelijke concurrentievoorwaarden met andere vervoerswijzen.
-
Advies over het [de] amendement[en] van het Europees Parlement op het standpunt van de Raad inzake het voorstel voor een richtlijn tot instelling van één Europese spoorwegruimte (herschikking) commissievoorstel Europese Commissie - COM(2012)426
23 juli 2012 -
-
-
-
In de databank EUR-Lex wordt de laatste stand van zaken in de Europese behandeling van het voorstel weergegeven.
-
brief regering; Verslag Transportraad van 7 juni 2012, geannoteerde agenda informele Transportraad van 16-17 juli 2012 en van een overzicht van besluiten genomen onder het Deens EU voorzitterschap Ministerie van Infrastructuur en Milieu - 21.501-33, TK, 382
2 juli 2012 -
brief regering; Geannoteerde agenda Transportraad 12 december 2011 21.501-33, TK, 349
1 december 2011 Bevat bijlage -
verslag van de Transportraad van 2 december 2010 Ministerie van Infrastructuur en Milieu - 21.501-33, TK, nr. 306
19 januari 2011 -
Raadsconclusies Raad Transport, Telecommunicatie en Energie (voorlopig) Raad Vervoer en Telecommunicatie - 14826/10
15 oktober 2010
In de databank OEIL van het Europees Parlement wordt de laatste stand van zaken in de behandeling van het voorstel weergegeven.
-
Eén Europese spoorwegruimte standpunt EP Europees Parlement - P7_TA-PROV(2012)0270
3 juli 2012
www.europarl.europa.eu/...
In de databank IPEX wordt de behandeling van het voorstel in de diverse (kandidaat) lidstaatparlementen weergegeven.