Toezegging overleg met de staatssecretaris van SZW (31.736) (T01057)
De minister gaat, nar aanleiding van opmerkingen van het lid Slagter-Roukema, in overleg met de staatssecretaris SZW na, hoe in het kader van schuld hulpverlening de ‘tweedemaands brief’ kan dienen als een ‘early warning’ signaal aan bijvoorbeeld gemeenten.
Nummer | T01057 |
---|---|
Status | voldaan |
Datum toezegging | 23 juni 2009 |
Deadline | 1 januari 2013 |
Verantwoordelijke(n) | Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport |
Kamerleden | drs. T.M. Slagter-Roukema (SP) |
Commissie | commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | overig |
Onderwerpen | early warning schulden schuldregelingen wanbetalers zorgverzekeringen |
Kamerstukken | Structurele maatregelen wanbetalers zorgverzekering (31.736) |
Handelingen 2008-2009, nr. 36, blz. 1647-1671
(...)
Blz. 1652
Mevrouw Slagter-Roukema (SP): “Kan de minister in dit verband toezeggen dat hij er bij zijn collega van SZW op zal aandringen dat in de wettelijke regeling van gemeentelijke schuldhulpverlening geregeld wordt dat alle publieke voorzieningen en nutsvoorzieningen meewerken aan een minnelijke schuldenregeling?”
(…)
Blz. 1659
Minister Klink: “In de tweedemaandsbrief wordt dus direct een aanbod voor schuldhulpverlening gedaan. Daar vindt dus in feite een scheiding plaats tussen de nietkunners en de nietwillers, want na twee en opnieuw na vier maanden wordt eenieder gewezen op de mogelijkheid van schuldhulpverlening. Ik zei al dat het kabinet daarin investeert via de staatssecretaris van Sociale Zaken. Toen ik mij verdiepte in deze materie, heb ik mij voorgenomen om nog eens na te gaan in hoeverre in het protocol dat wordt gesloten tussen NVVK, Zorgverzekeraars Nederland, de gemeenten en dergelijke instanties, de twee- en viermaandenbrief via het inlichtingenbureau een soort signaal kan doen ontstaan waardoor gemeenten vrij actief de mensen benaderen die betalingsachterstand beginnen op te lopen. Dat is wat staatssecretaris Klijnsma wil. Wellicht dat dit, gevoegd bij andere signalen, een krachtig signaal kan geven voor gemeenten om op te treden. Ik zal dit protocol nog eens tegen dat licht houden.”
(…)
Blz. 1666
Minister Klink: “Mevrouw Slagter vroeg in hoeverre ik bij de staatssecretaris van SZW erop kan aandringen dat alle schuldeisers meewerken aan een minnelijke schuldregeling. De
schuldhulpverlening is er natuurlijk op gericht om het totaal van de schulden die iemand heeft mee te nemen in het oplossen van de schuldenproblematiek. Wat mevrouw Slagter vraagt is het uitgangspunt van het geheel. Ik zal aan de staatssecretaris van SZW vragen in hoeverre wij gemeenten kunnen vragen in hoeverre die ″tweedemaandsbrief″ direct een aanknopingspunt kan zijn voor proactief optreden.”
(…)
Blz. 1670
Minister Klink: “Ik zal met de staatssecretaris van SZW bespreken in hoeverre de
schuldhulpverleningstrajecten vanaf de tweede maand met spoed kunnen worden aangevat op basis van de signaalwaarde die daarvan uitgaat.”
(…)
Minister Klink: “In relatie tot een early warning het volgende. Ik gaf zo-even al aan dat ik met de staatssecretaris van SZW zal overleggen over de vraag in hoeverre de tweedemaandsmelding, en het feit dat de gemeenten via het IB in kennis worden gesteld, een signaalwaarde kan zijn na alles uit de kast gehaald te hebben, om mensen te vrijwaren van eventuele bestuursrechtelijke premie.”
Brondocumenten
-
voortzetting behandeling Handelingen EK 2008/2009, nr. 36, blz: 1658-1671
-
behandeling Handelingen EK 2008/2009, nr. 36, blz: 1647-1654
-
20 maart 2013
nieuwe status: voldaan
Voortgang:documenten:-
-Verslag van een schriftelijk overleg inzake halfjaarlijkse stand van zaken van toezeggingen
voor kennisgeving aangenomen door de commissie voor Koninkrijksrelaties op 16 april 2013
EK, D
-
-
12 maart 2013
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
5 maart 2013
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
5 oktober 2012
nieuwe deadline: 1 januari 2013
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten: -
17 april 2012
nieuwe deadline: 1 juli 2012
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten: -
15 november 2011
nieuwe deadline: 1 juli 2012
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten: -
25 oktober 2011
nieuwe deadline: 1 januari 2012
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
7 juni 2011
nieuwe commissie: commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) -
7 juni 2011
commissie vervallen: commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport / Jeugd en Gezin (VWS/JG) -
17 mei 2011
nieuwe deadline: 1 oktober 2011
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
10 mei 2011
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
7 oktober 2010
nieuwe deadline: 1 januari 2011
nieuwe status: openstaand
Voortgang:
Opmerking: Sinds begin dit jaar heeft VWS overleg met SZW over het convenant SZW, VNG, ZN, Divosa, NVVK en VWS inzake afspraken over preventie wanbetaling. Gemeenten zijn hierbij betrokken in het kader van de schuldhulpverlening. Het streven is om dit najaar het convenant te ondertekenen. -
23 juni 2009
toezegging gedaan
Toezegging Jaarlijkse toezending door regering van informatie over staat van het onderwijs en de zorg op de BES-eilanden (31.957) (T01156)
De staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties zegt de Kamer, naar aanleiding van een vraag/opmerking van de leden van de SP-fractie (i.c. Ten Horn), toe dat zij de staat van het onderwijs en van de zorg op de BES-eilanden, waarover jaarlijks tot aan de eerste evaluatie aan de Tweede Kamer wordt gerapporteerd, in antwoord op de motie-Leerdam c.s., ook aan de Eerste Kamer zal toezenden
Nummer | T01156 |
---|---|
Status | voldaan |
Datum toezegging | 27 april 2010 |
Deadline | 1 januari 2015 |
Voormalige Verantwoordelijke(n) | Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties |
Huidige Verantwoordelijke(n) | Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport |
Kamerleden | dr. G.H.M.M. ten Horn (SP) |
Commissie | commissie voor Koninkrijksrelaties (KOREL) |
Soort activiteit | Nota naar aanleiding van het verslag |
Categorie | brief/nota |
Onderwerpen | Caribisch Nederland onderwijs zorg |
Kamerstukken | Invoeringswet openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (31.957) |
Kamerstukken I 2009/10, 31954 B, blz. 12
Leden SP-fractie (i.c. Ten Horn):
De leden van de SP-fractie verzoeken overigens de staatssecretaris de staat van het onderwijs en van de Zorg op de BES-eilanden, waarover jaarlijks tot aan de eerste evaluatie aan de Tweede Kamer wordt gerapporteerd, in antwoord op de motie-Leerdam c.s. (Kamerstukken II 2009/10, 31 954, nr. 23), eveneens aan de Eerste kamer toe te zenden.
Kamerstukken I 2009/10, 31954 C, blz. 13
De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties:
De leden van de SP-fractie verzoeken de Staatssecretaris de staat van het onderwijs en van de Zorg op de BES-eilanden, waarover jaarlijks tot aan de eerste evaluatie aan de Tweede Kamer wordt gerapporteerd, in antwoord op de motie-Leerdam c.s., eveneens aan de Eerste Kamer toe te zenden. Uiteraard ben ik bereid de stukken over deze onderwerpen die naar de Tweede kamer worden gezonden eveneens naar de Eerste Kamer te zenden.
Brondocumenten
-
nota naar aanleiding van het verslag EK 31.954 / 31.956 / 31.957 / 31.958 / 31.959 / 32.047 / 32.161, C
-
verslag commissie Nederlands-Antilliaanse en Arubaanse Zaken (NAAZ) EK 31.954 / 31.956 / 31.957 / 31.958 / 31.959 / 32.047 / 32.161, B
-
17 januari 2017
nieuwe status: voldaan
Voortgang: -
13 januari 2017
nieuwe status: voldaan
Voortgang:documenten:-
-brief inzake Kabinetsreactie beleidsdoorlichting caribisch nederland
voor kennisgeving aangenomen op 17 januari 2017
EK 32.419 / 31.957, S
-
-
13 september 2016
nieuwe status: voldaan
Voortgang: -
27 juni 2016
nieuwe status: voldaan
Voortgang:documenten:-
-brief inzake Evaluatie Onderwijsagenda Caribisch Nederland
Voor kennisgeving aangenomen op 13 september 2016
EK 32.419 / 31.957, R
-
-
24 mei 2016
nieuwe status: voldaan
Voortgang: -
12 mei 2016
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten: -
26 april 2016
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
12 april 2016
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-brief inzake voortgang verbeteringen kwaliteit onderwijs Caribisch Nederland
EK 32.419 / 31.957, Q
-
-
26 januari 2016
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
22 december 2015
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten: -
26 november 2015
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
6 oktober 2015
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
18 september 2015
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
10 maart 2015
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
3 maart 2015
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-brief inzake voortgang onderwijsverbeteringen in Caribisch Nederland
voor kennisgeving aangenomen op 10 maart 2015
EK 32.419 / 31.957, O
-
-
8 juli 2014
nieuwe deadline: 1 januari 2015
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
20 juni 2014
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-brief ter aanbieding van en met een beleidsreactie op de inspectierapportage 'Onderwijsverbetering in Caribisch Nederland'
voor kennisgeving aangenomen op 8 juli 2014
EK 32.419 / 31.957, M
-
-
6 mei 2014
nieuwe deadline: 1 juni 2014
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
4 april 2014
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-Verslag van een schriftelijk overleg inzake halfjaarlijks rappel toezeggingen
voor kennisgeving aangenomen door de commissie voor Koninkrijksrelaties op 6 mei 2014
EK, B
-
-
10 december 2013
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
9 september 2013
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten: -
9 september 2013
nieuwe deadline: 1 januari 2014
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten: -
20 maart 2013
nieuwe status: openstaand
Voortgang:
Opmerking: Openstaand in afwachting van de in het vooruitzicht gestelde informatie.documenten:-
-Verslag van een schriftelijk overleg inzake halfjaarlijkse stand van zaken van toezeggingen
voor kennisgeving aangenomen door de commissie voor Koninkrijksrelaties op 16 april 2013
EK, D
-
-
5 oktober 2012
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten: -
22 mei 2012
nieuwe deadline: 1 januari 2013
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten: -
8 mei 2012
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten: -
26 maart 2012
nieuwe deadline: 1 januari 2013
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-brief regering; Reactie op verzoek commissie VWS over wat de minister van VWS voor de BES-eilanden doet op gezondheidszorggebied
TK, 92
-
-brief van de minister van Volksgezondheid Welzijn en Sport met de jaarlijkse toezending over de ontwikkelingen op gezondheidszorggebied op de BES-eilanden
voor kennisgeving aangenomen op 3 april 2012
EK, niet als Kamerstuk gepubliceerd
-
-
16 september 2011
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
15 augustus 2011
nieuwe verantwoordelijkheid: Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport -
15 augustus 2011
verantwoordelijkheid verlopen: Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties -
7 juni 2011
nieuwe commissie: commissie voor Koninkrijksrelaties (KOREL) -
7 juni 2011
commissie vervallen: commissie voor Nederlands-Antilliaanse en Arubaanse Zaken (NAAZ) -
14 oktober 2010
nieuwe verantwoordelijkheid: Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties -
14 oktober 2010
verantwoordelijkheid verlopen: Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties -
15 september 2010
nieuwe deadline: 1 juli 2011
nieuwe status: openstaand
Voortgang:
Opmerking: De Eerste Kamer wordt april/mei 2011 geïnformeerd. Aan de invulling van de rapportage met betrekking tot zorg wordt gewerkt.documenten: -
27 april 2010
toezegging gedaan
Toezegging Overschrijdingen gezondheidszorg (29.689 / 30.597, G) (T01372)
De minister van VWS onderstreept het belang om de informatie over overschrijdingen in de gezondheidszorg eerder beschikbaar te krijgen en zegt de Kamer, naar aanleiding van een opmerking van het lid De Grave, toe prioriteit te geven aan het op orde brengen van de informatievoorziening over de zorgproductie en de Kamer op de hoogte te houden van de gemaakte vorderingen.
Nummer | T01372 |
---|---|
Status | voldaan |
Datum toezegging | 5 juli 2011 |
Verantwoordelijke(n) | Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport |
Kamerleden | Mr. F.H.G. de Grave (VVD) |
Commissie | commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) |
Soort activiteit | Mondeling overleg |
Categorie | legisprudentie |
Onderwerpen | gezondheidszorg informatie overschrijdingen |
Kamerstukken | Toekomst AWBZ (30.597) Herziening Zorgstelsel (29.689) Geestelijke gezondheidszorg (25.424) |
Mondeling Overleg, 2010-2011, nr. 29.689/30.597 - blz. 4-6
Minister Schippers: Het probleem van de gezondheidszorg is dat aanpassingen niet, zoals op andere beleidsterreinen, op Prinsjesdag gebeuren en worden meegenomen in begrotingbehandeling, maar in de voorjaarsnota worden geregeld; en niet in die van het lopende jaar maar van een jaar terug. Het probleem van de gezondheidszorg is dat we alles pas zo laat zien, omdat de informatievoorziening ook pas zo laat echt goed op orde is. Bij de ziekenhuizen hebben de dbc's sowieso een sluitingstijd van een jaar. Wij zijn overigens hard bezig om hiervoor oplossingen te vinden. Het eerste wat ik deed toen ik begon, was hierover spreken met de minister van Financiën. We hebben daarvoor meteen een werkgroep ingesteld. Ook Zorgverzekeraars Nederland heeft met een aantal partijen een werkgroep in het leven geroepen. Hoe kunnen we de informatie sneller krijgen zodat wij sneller in de gaten hebben wat er gebeurt? Dan kun je sneller ingrijpen en zijn kleinere ingrepen noodzakelijk om bij te sturen en binnen het kader te blijven. Als je de cijfers pas achteraf ziet, is het al gebeurd en kun je er niets meer aan doen.
De heer De Grave (VVD): [...] In de volksgezondheid werkt het anders, omdat de premies op tijd moeten worden vastgesteld en de hele uitvoeringswereld vraagt om tijdige informatie. Alles moet worden uitgewerkt en daarom is met het veld afgesproken dat het tijdig gebeurt. Als we meer tijd willen, is het enige wat we kunnen doen, maximaal inzetten op het eerder beschikbaar krijgen van de informatie over overschrijdingen in het jaar t-1 dan nu. Nu komt die echt te laat en lopen we steeds tegen hetzelfde probleem aan. De Kamer dan wel de uitvoerende partijen zijn boos. Er is altijd een probleem. Volgens mij is het mogelijk om die informatie eerder te krijgen dan pas in mei. Kan de minister toezeggen ons als Kamer zo snel mogelijk te informeren over wat er concreet kan worden afgesproken? Het moet mogelijk zijn om die informatie, misschien op een aggregatieniveau van 95%, eerder te hebben. Dat is de enige manier om dit probleem op te lossen.
De voorzitter: Kan de minister dit toezeggen? Dan noteren we dat.
Minister Schippers: Dit traject hebben we voluit ingezet. Het heeft te maken met de contractering door verzekeraars. We hebben ook met de verzekeraars afgesproken -- toevallig is dit gisteren ondertekend -- * dat ze niet meer aan het eind van het jaar gaan contacteren. Als ze pas in november contracteren, wordt het allemaal heel onbeheersbaar.
Als je al in april voor het komende jaar contracteert, kun je in juli of augustus zeggen: we lopen uit de pas. Dan is het ook afgelopen met de overschrijdingen die er elke keer zijn, want je kunt afspraken maken. Het is dan allemaal veel makkelijker bij te sturen, zonder grote ingrepen. Ik zeg van harte toe dat het op orde brengen van die informatievoorziening een prioriteit is en dat wij de Kamer op de hoogte houden van de vorderingen die we daarin maken. We hebben nu principeafspraken gemaakt met verschillende partijen om het te versnellen. Die moeten natuurlijk nog wel harder worden. Uiteindelijk moeten we zeggen: dit zijn de termijnen, hieraan kunnen we elkaar houden. Dan kunnen we wellicht in juli, augustus in de boeken van de verzekeraars bekijken hoe het erbij staat. Op basis daarvan kunnen we dan eventueel aanpassingsmaatregelen treffen. De angel zit in de uitvoering van de verzekeraars, die dat halfjaar nodig hebben voor premieberekening en risicoverevening.
Brondocumenten
-
20 maart 2013
nieuwe status: voldaan
Voortgang:documenten:-
-Verslag van een schriftelijk overleg inzake halfjaarlijkse stand van zaken van toezeggingen
voor kennisgeving aangenomen door de commissie voor Koninkrijksrelaties op 16 april 2013
EK, D
-
-
5 oktober 2012
nieuwe deadline: 1 januari 2013
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten: -
17 april 2012
nieuwe deadline: 1 juli 2012
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten: -
5 juli 2011
toezegging gedaan
Toezegging Nieuw macrobeheersmodel (32.393) (T01408)
De minister van VWS zal de Kamer, naar aanleiding van een opmerking van het lid Putters, in 2012 informeren over het nieuwe model voor het macroheersingsinstrumentarium; de minister zal daarin de genoemde uitgangspunten meenemen.
Nummer | T01408 |
---|---|
Status | voldaan |
Datum toezegging | 28 november 2011 |
Deadline | 1 juli 2013 |
Verantwoordelijke(n) | Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport |
Kamerleden | prof.dr. K. Putters (PvdA) |
Commissie | commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | lagere regelgeving |
Onderwerpen | instrumenten macrobeheersinstrumentarium WMG |
Kamerstukken | Wet aanvulling instrumenten bekostiging WMG (32.393) |
Handelingen I 2011-2012, nr. 9- blz. 9-7- 22/36
blz. 9-7-25/26
Minister Schippers: Als u vraagt of ik niet veel meer behoefte heb aan een mbi, een macrobeheersingsinstrumentarium, is mijn antwoord "ja". Dat was echter voor 2012 juridisch niet haalbaar en het was ook niet houdbaar vanwege alle procedures die wij eventueel konden verwachten. Wij hebben gezegd dat het inderdaad niet de mooiste manier is, maar wij moeten de patiënt beschermen tegen eventuele premiestijgingen. De inkt van het hoofdlijnenakkoord is nog niet droog. Ik verwacht van verzekeraars en zorgaanbieders dat zij hun uiterste best doen dat wij hiermee het eerste jaar in ieder geval niet te maken hebben. Wij gebruiken dat jaar om een veel slimmer instrumentarium in elkaar te zetten. Ik heb dat ook toegezegd aan de Tweede Kamer. Zodra ik iets heb, ben ik zo blij dat ik dat u meteen zal schrijven. Het is complexer dan wij in eerste instantie dachten.
De heer Putters (PvdA): Dat betekent dus dat het instrument dat komend jaar ontwikkeld wordt, ook dichter aansluit bij wat verzekeraars en ziekenhuizen in eerste instantie hebben voorgesteld, namelijk dat het veel gedifferentieerder zou moeten zijn. Daarop koerst de minister toch meer aan?
Minister Schippers: Wij kijken naar een slim instrumentarium. Het onder andere door ZN ontwikkelde instrumentarium was juridisch onvoldoende houdbaar. Wij moeten kijken hoe wij het zodanig in elkaar kunnen steken dat het werkt, houdbaar is en dat wij een juist gedrag belonen en ongewenst gedrag niet. Je kunt dan ook kijken of er gecontracteerde zorg geleverd is en er allerlei dingen bij betrekken.
Minister Schippers: Een alternatief macrobeheersmodel moet juridisch solide, cijfermatig goed onderbouwd, uitvoerbaar, controleerbaar, handhaafbaar zijn en een betere verdeling dan de generieke toepassing geven.
blz. 9-7-31
De heer Putters (PvdA): Wij gaan ervan uit dat wij nog in 2012 daadwerkelijk met elkaar in gesprek raken over het nieuwe model dat ontwikkeld wordt en dat wij daarover worden geïnformeerd. Voor dat model moeten in ieder geval nog een paar uitgangspunten worden gemarkeerd. In de allereerste plaats moet het gedifferentieerder en dus rechtvaardiger zijn. Oorzaken van de overschrijding kunnen dan echt worden getackeld en daar worden geadresseerd waar ze worden gemaakt. Dat is dan niet zo'n generieke korting, maar er wordt bekeken waar de overschrijding plaatsvindt. In de tweede plaats moet er binnen dit model veel meer aandacht zijn voor gepast gebruik, want ook dat is noodzakelijk om de oorzaken van overschrijdingen te tackelen. In de derde plaats moet er binnen dat model echt naar uitkomstmaten toe worden gewerkt. In de vierde plaats moeten de informatieprocessen worden verbeterd. Ik ben blij met wat de minister hierover heeft gezegd aan het begin en aan het einde van haar termijn. Aan het begin had zij het over het verbeteren van de informatieprocessen in instellingen en in het systeem als zodanig. Volgens mij is dat nodig om de rekening überhaupt snel neer te kunnen leggen waar die hoort of goede afspraken te maken over de reductie van zorguitgaven. Dit moet echter wel ten minste parallel lopen met wat de minister aan het einde zei, namelijk dat ook de patiënt inzicht moet hebben in de kosten van de zorg. Die twee dingen horen bij elkaar. Als je het systeem niet zo laat werken dat dit duidelijk maakt waar de kosten worden gemaakt en waar de rekeningen worden neergelegd, dan is het in mijn ogen ook moeilijk uit te leggen aan de patiënt. Die twee punten horen dus bij elkaar. Misschien kan de minister nog bevestigen of dit de uitgangspunten zullen zijn voor het model dat richting 2013 ontwikkeld wordt.
blz. 9-7-34 .
Minister Schippers: Ik ben het eens met de uitgangspunten van het nieuwe model mbi. Ik denk dat die uitgangspunten, naast de rits die zelf heb opgenoemd, belangrijke elementen zijn. Zodra ik daar resultaten van heb, zal ik daar bij de Kamer op terugkomen."
De heer Putters (PvdA): Kan de minister aangeven wanneer wij dat ongeveer kunnen verwachten?
Minister Schippers: Dat hangt af van de complexiteit. Daar hebben wij ons al een keer in verslikt. Het mbi moet in 2013 ingaan, dus wij moeten daar tijdig mee zijn. Hoe eerder hoe beter, zo snel mogelijk nadat wij de problemen hebben overwonnen.
Brondocumenten
-
voortzetting behandeling en stemming (zonder stemming aangenomen) Handelingen EK 2011/2012, nr. 9/7, blz: 22-36
-
4 juli 2013
nieuwe status: voldaan
Voortgang:documenten:-
-brief inzake macrobeehersinstrument (mbi) 2014 in relatie tot het advies van de commissie Baarsma
voor kennisgeving aangenomen op 9 juli 2013
EK, H
-
-
20 maart 2013
nieuwe deadline: 1 juli 2013
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-Verslag van een schriftelijk overleg inzake halfjaarlijkse stand van zaken van toezeggingen
voor kennisgeving aangenomen door de commissie voor Koninkrijksrelaties op 16 april 2013
EK, D
-
-
10 juli 2012
nieuwe deadline: 1 januari 2013
nieuwe status: openstaand
Voortgang:
Opmerking: De minister geeft in de brief van 6 juli 2012, (29248, nr. 236) aan dat zij de standpuntbepaling en besluitvorming over verstrekkende voorstellen van de commissie Baarsma overlaat aan een volgend kabinet. De toezegging blijft in afwachting daarvan openstaan.documenten: -
17 april 2012
nieuwe deadline: 1 juli 2012
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten: -
28 november 2011
toezegging gedaan
Toezegging Grenzen aan de zorg (32.393) (T01409)
De minister van VWS beraadt zich, naar aanleiding van een opmerking van het lid Ganzevoort, op welke wijze een zorginhoudelijke discussie over zinnige zorg georganiseerd kan worden en zal de Kamer hierover informeren.
Nummer | T01409 |
---|---|
Status | voldaan |
Datum toezegging | 28 november 2011 |
Deadline | 1 januari 2013 |
Verantwoordelijke(n) | Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport |
Kamerleden | Prof.dr. R.R. Ganzevoort (GroenLinks) |
Commissie | commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | overig |
Onderwerpen | kwaliteit reikwijdte zorg zorgdebat |
Kamerstukken | Wet aanvulling instrumenten bekostiging WMG (32.393) |
Handelingen I 2011-2012, nr. 9- blz. 9-7-22 / 36
blz. 9-7-23
Minister Schippers: Dat brengt mij automatisch op het niet geringe onderwerp dat de heer Ganzevoort heeft aangesneden: moet alles wat kan? Dat is een ingewikkeld onderwerp. Ik vind dat het debat of een medische behandeling nog langer zinvol is, niet langs de lijnen van de kosten moet worden gevoerd. [...] Ik vind dat we die discussie primair langs de lijnen van kwaliteit van leven moeten voeren; dat heeft alles te maken met gepast gebruik van zorg.
De heer Ganzevoort (GroenLinks): Ik ben blij met dit antwoord. Het is verstandig om dit niet langs financiële lijnen te doen, maar wel de principiële, zorginhoudelijke discussie te voeren. Mijn vraag is wel op welke plaats de minister vindt dat deze discussie gevoerd moet worden en welke stappen gezet kunnen worden omdat voor elkaar te krijgen.
Minister Schippers: Hoe ik dat via de parlementaire democratie moet doen, weet ik nog niet. Ik ben er nog niet uit of ik daarover een notitie moet schrijven, maar het is wel een zeer relevant onderwerp in deze context.
blz. 9-7-33
De heer Ganzevoort (GroenLinks): Ik roep tot slot de minister op om de discussie over grenzen aan de zorg niet alleen te blijven ondersteunen en stimuleren, zoals zij doet, maar ook op de juiste plaatsen te organiseren. De discussie over zinnige zorg moet ook de grenzen definiëren. Het lijkt mij dat zorgdragers en zorgverleners mogen worden gestimuleerd om daarnaar kritischer te kijken.
blz. 9-7-35
Minister Schippers: Zinnige zorg heeft ook grenzen. Gevraagd is of ik dat niet meer organiseren, ook het debat daarover? Ik kom daar bij de Kamer op terug. Ik denk er nog over na en ik wil het in ieder geval vanuit de inhoud en de kwaliteit benaderen. Overal waar ik dat kan, probeer ik dit te agenderen. Misschien is daar nog een extra stap voor nodig, maar daar kom ik bij de Kamer op terug.
Brondocumenten
-
voortzetting behandeling en stemming (zonder stemming aangenomen) Handelingen EK 2011/2012, nr. 9/7, blz: 22-36
-
2 juli 2013
nieuwe status: voldaan
Voortgang:documenten:-
-Verslag van een schriftelijk overleg over maatschappelijk debat over grenzen aan de zorg
voor kennisgeving aangenomen op 9 juli 2013
EK, G
-
-
20 maart 2013
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-Verslag van een schriftelijk overleg inzake halfjaarlijkse stand van zaken van toezeggingen
voor kennisgeving aangenomen door de commissie voor Koninkrijksrelaties op 16 april 2013
EK, D
-
-
5 oktober 2012
nieuwe deadline: 1 januari 2013
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten: -
28 november 2011
toezegging gedaan
Toezegging Patiënten betrekken bij herstructureringsfonds (32.393) (T01410)
De minister van VWS zegt, naar aanleiding van een vraag van het lid Slagter, toe aan Zorgverzekeraars Nederland te vragen om de patiënten te betrekken bij het herstructureringsfonds.
Nummer | T01410 |
---|---|
Status | voldaan |
Datum toezegging | 28 november 2011 |
Deadline | 1 januari 2013 |
Verantwoordelijke(n) | Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport |
Kamerleden | drs. T.M. Slagter-Roukema (SP) |
Commissie | commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | overig |
Onderwerpen | herstructureringsfonds patiënten zorgverzekeraars |
Kamerstukken | Wet aanvulling instrumenten bekostiging WMG (32.393) |
Handelingen I 2011-2012, nr. 9- blz. 9-7- 22/36
blz. 9-7- 24/25
Minister Schippers: Mevrouw Slagter heeft gevraagd naar de vormgeving van het herstructureringsfonds. De oprichting daarvan is een van de afspraken uit het Hoofdlijnenakkoord Ziekenhuizen. [...] Ik wil graag benadrukken dat ik conform het hoofdlijnenakkoord geen bemoeienis heb met de inrichting van het herstructureringsfonds. Dat punt zullen de zorgverzekeraars oppakken.
Mevrouw Slagter-Roukema (SP): Ik heb ook gevraagd of daarbij ook patiënten betrokken worden.
Minister Schippers: Het herstructureringsfonds gaat natuurlijk naar verloop van tijd werken. Deze hele situatie begint per 1 januari 2012. Ik kan mij voorstellen dat daar in de loop van 2012 misschien de eerste zaken aan de orde zijn. Ik ben er niet bij betrokken, maar ik kan wel op verzoek van mevrouw Slagter aan Zorgverzekeraars Nederland vragen om in ieder geval de patiënten te betrekken bij het herstructureringsfonds. Ik zeg haar dat toe.
blz. 9-7-32
Mevrouw Slagter-Roukema (SP): Ik ben blij dat ik heb gehoord dat het herstructure-ringsfonds niet alleen is bedoeld voor het concentrerenvan de hoogcomplexe zorg, maar dat ook wordt gedacht aan inzet bij deconcentratie, waarbij juist de medische basiszorg moet worden bewaakt. Dat de minister heeft toegezegd te zullen suggereren dat ook patiënten inspraak krijgen in de wijze waarop dit fonds wordt opgezet en in de criteria, stelt ons extra gerust.
Brondocumenten
-
voortzetting behandeling en stemming (zonder stemming aangenomen) Handelingen EK 2011/2012, nr. 9/7, blz: 22-36
-
20 maart 2013
nieuwe status: voldaan
Voortgang:documenten:-
-Verslag van een schriftelijk overleg inzake halfjaarlijkse stand van zaken van toezeggingen
voor kennisgeving aangenomen door de commissie voor Koninkrijksrelaties op 16 april 2013
EK, D
-
-
5 oktober 2012
nieuwe deadline: 1 januari 2013
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten: -
28 november 2011
toezegging gedaan
Toezegging Vereenvoudiging regelingen eigen bijdragen en compensaties (33.288) (T01545)
De minister van VWS zal, naar aanleiding van een opmerking van het lid Meurs, de veelheid aan regelingen die betrekking hebben op eigen bijdragen en compensaties en het idee om binnen het bestaande systeem tot vereenvoudiging te komen, onder de aandacht van haar opvolger brengen.
Nummer | T01545 |
---|---|
Status | voldaan |
Datum toezegging | 9 juli 2012 |
Deadline | 1 januari 2013 |
Verantwoordelijke(n) | Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport |
Kamerleden | prof. dr. P.L. Meurs (PvdA) |
Commissie | commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | overig |
Onderwerpen | compensatieregelingen eigen bijdrage uitvoeringsregelingen zorgdebat |
Kamerstukken | Wijziging Zorgverzekeringswet en AWBZ voor het Begrotingsakkoord 2013 (33.288) |
Handelingen I 2011-2012, nr. 37-6- blz. 46
Mevrouw Meurs (PvdA): Zij zegt dat zij het met mij eens is dat we te maken hebben met een lappendeken. Ik hoop en verwacht dat zij dit punt in haar overdrachtsdossier aan haar opvolger meeneemt, zodat we nog eens nader kunnen bezien hoe we dit kunnen voor-komen. Daarbij is het niet per se noodzakelijk om weer aan een stelselwijziging te denken. Ook dat heeft namelijk weer heel veel consequenties. Wellicht kan worden bekeken of binnen het bestaande systeem een vereenvoudiging mogelijk is. Als de minister nog zou willen aangeven of zij bereid is om dat in haar overdrachtsdossier mee te nemen, heeft de Eerste Kamer een mogelijkheid om daarop terug te komen met de volgende bewindspersoon.
Handelingen I 2011-2012, nr. 37-6- blz. 50
Minister Schippers: Ik heb een heel kleine bijdrage geleverd aan de beschrijving van de lappendeken in mijn analyse van de regelingen voor chronisch zieken en gehandicapten van 20 juni 2012. Ik heb deze analyse naar de Kamer gestuurd. Ik zal deze analyse en het feit dat wij heel veel verschillende regelingen hebben onder de aandacht brengen van mijn opvolger. En vooral ook zal ik de notie onder de aandacht brengen om het binnen het bestaande systeem te vereenvoudigen.
Brondocumenten
-
voortzetting behandeling Handelingen EK 2011/2012, nr. 37, item 6, blz. 44-51
-
-
20 maart 2013
nieuwe status: voldaan
Voortgang:documenten:-
-Verslag van een schriftelijk overleg inzake halfjaarlijkse stand van zaken van toezeggingen
voor kennisgeving aangenomen door de commissie voor Koninkrijksrelaties op 16 april 2013
EK, D
-
-
5 oktober 2012
nieuwe deadline: 1 januari 2013
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten: -
9 juli 2012
toezegging gedaan
Toezegging Pleegzorgvergoeding (32.529) (T01598)
De staatssecretaris van VWS zegt de Kamer, naar aanleiding van opmerkingen van de leden Ester en Quik-Schuijt, toe voor 1 maart 2013 meer duidelijkheid te bieden over een mogelijke verbetering van de pleegzorgvergoeding. Het recht van pleegouders op kostendekkende vergoeding zou eventueel meegenomen kunnen worden in de nieuwe jeugdwet.
Nummer | T01598 |
---|---|
Status | voldaan |
Datum toezegging | 27 november 2012 |
Deadline | 1 juli 2014 |
Verantwoordelijke(n) | Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport |
Kamerleden | Dr. P. Ester (ChristenUnie) mr. A.C. Quik-Schuijt (SP) |
Commissie | commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | overig |
Onderwerpen | pleegzorg vergoedingen |
Kamerstukken | Verbetering positie pleegouders (32.529) |
Handelingen I 2012-2013, nr. 9-3-6
De heer Ester (ChristenUnie):
Op het punt van de beloofde verbetering van de pleegvergoeding moet de staatssecretaris echt meer uit de kast halen. Dit punt achtervolgt ons nu al een jaar of drie. Het is moeilijk meer te vatten. Nu is het wetsvoorstel wel heel erg pover geworden en komt het niet meer overeen met de oorspronkelijke doelstelling om zowel de juridische als de financiële positie van pleegouders substantieel te verbeteren. Wij vragen van de staatssecretaris dan ook een krachtig signaal. Mijn fractie heeft een motie op dit punt die ik u graag overhandig.
Handelingen I 2012-2013, nr. 9-3-11 / 12
Staatssecretaris Van Rijn:
Ik heb ook goed begrepen dat diverse Kamerleden hebben gevraagd of het nu voortvarend gaat. Ik zeg toe dat ik mijn uiterste best zal doen om daarover op 1 maart duidelijkheid te geven. Ik beloof nu niet dat dat tot een regeling leidt die de pleegzorgvergoeding verhoogt. Ik heb eerst de informatie van de provincies nodig om te zien of daar voldoende muziek in zit. Echter, een inspanning van mijn kant om voor 1 maart op dat punt duidelijkheid te geven, wil ik wel toezeggen. [...] Ik wil hier verder ook graag uitspreken dat het niet mijn intentie is om die pleegzorgvergoeding te verlagen. Integendeel, we hebben zojuist besloten om voor 2013 weer de indexering toe te passen. Ook beleidsmatig zou het geen verstandige maatregel zijn. Er zullen dan minder personen bereid gevonden worden om als pleegouder te fungeren, terwijl een pleeggezin het beste alternatief is als een kind uit huis wordt geplaatst. Daarbij komt, zoals de heer Ester zei, dat een verblijf in een instelling veel duurder is dan een verblijf in een pleeggezin. Het is dus van groot belang om voldoende pleegouders te behouden. Een korting op de pleegvergoeding zou daarmee niet sporen.
Mevrouw Quik-Schuijt (SP):
Ik dank de staatssecretaris voor zijn welwillendheid. Het gaat mij echter om de wetgevingstechniek. De norm hoort in de wet. Is de staatssecretaris het daarmee eens? De Wet op de jeugdzorg gaat op de schop en daarvoor in de plaats komt een nieuwe Jeugdwet. Daar zal dat allemaal in komen. Maar is de staatssecretaris bereid ervoor te zor-gen dat in de nieuwe wet komt te staan dat pleegouders recht hebben op een kostendekkende vergoeding? De Hoge Raad heeft het nu weliswaar gezegd, maar het hoort mijns inziens ook in de toekomstige wet.
Staatssecretaris Van Rijn:
Ik zal dat meenemen bij het denken over de vormgeving van de nieuwe wet, de Wet op de jeugdzorg. [...] Over de motie: ik heb al toegezegd dat ik mijn uiterste best zal doen om op 1 maart duidelijkheid te hebben over de vraag of het mogelijk is, een regeling te maken. Ik zeg niet toe dat er op 1 maart een verhoging is. Ik heb namelijk tijd nodig om afspraken te maken met de provincies. Ik heb toegezegd dat ik die duidelijkheid voor 1 maart wil geven, zodat ik me kan voorstellen dat de motie wordt aangehouden tot die duidelijkheid er is.
Brondocumenten
-
voortzetting behandeling Handelingen EK 2012/2013, nr. 9, item 3, blz. 5-14
-
-
24 maart 2015
nieuwe status: voldaan
Voortgang: -
10 maart 2015
nieuwe status: voldaan
Voortgang: -
9 maart 2015
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
4 maart 2015
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-Verslag van een schriftelijk overleg inzake onderzoek pleegvergoeding
voor kennisgeving aangenomen op 10 maart 2015
EK, Q
-
-
2 december 2014
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
4 november 2014
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten: -
4 november 2014
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
9 september 2014
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
2 september 2014
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
7 juli 2014
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten: -
6 mei 2014
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
15 april 2014
nieuwe deadline: 1 juli 2014
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
24 september 2013
nieuwe deadline: 1 januari 2014
nieuwe status: openstaand
Voortgang:
Opmerking: Het streven is om in september 2013 aan deze toezegging te voldoen. -
9 september 2013
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
20 maart 2013
nieuwe deadline: 1 juli 2013
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-Verslag van een schriftelijk overleg inzake halfjaarlijkse stand van zaken van toezeggingen
voor kennisgeving aangenomen door de commissie voor Koninkrijksrelaties op 16 april 2013
EK, D
-
-
27 november 2012
toezegging gedaan