Index 
 Vorige 
 Volgende 
 Volledige tekst 
Procedure : 2013/0400(CNS)
Stadium plenaire behandeling
Documentencyclus : A7-0243/2014

Ingediende teksten :

A7-0243/2014

Debatten :

Stemmingen :

PV 02/04/2014 - 18.20
Stemverklaringen

Aangenomen teksten :

P7_TA(2014)0275

Aangenomen teksten
PDF 302kWORD 67k
Woensdag 2 april 2014 - Brussel
Gemeenschappelijke fiscale regeling voor moedermaatschappijen en dochterondernemingen uit verschillende lidstaten *
P7_TA(2014)0275A7-0243/2014

Wetgevingsresolutie van het Europees Parlement van 2 april 2014 over het voorstel voor een richtlijn van de Raad tot wijziging van Richtlijn 2011/96/EU betreffende de gemeenschappelijke fiscale regeling voor moedermaatschappijen en dochterondernemingen uit verschillende lidstaten (COM(2013)0814 – C7-0464/2013 – 2013/0400(CNS))

(Bijzondere wetgevingsprocedure – raadpleging)

Het Europees Parlement,

–  gezien het voorstel van de Commissie aan de Raad (COM(2013)0814),

–  gezien artikel 115 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, op grond waarvan het Parlement door de Raad is geraadpleegd (C7‑0464/2013),

–  gezien artikel 55 van zijn Reglement,

–  gezien het verslag van de Commissie economische en monetaire zaken en het advies van de Commissie juridische zaken (A7-0243/2014),

1.  hecht zijn goedkeuring aan het Commissievoorstel, als geamendeerd door het Parlement;

2.  verzoekt de Commissie haar voorstel krachtens artikel 293, lid 2, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie dienovereenkomstig te wijzigen;

3.  verzoekt de Raad, wanneer deze voornemens is af te wijken van de door het Parlement goedgekeurde tekst, het Parlement hiervan op de hoogte te stellen;

4.  wenst opnieuw te worden geraadpleegd ingeval de Raad voornemens is ingrijpende wijzigingen aan te brengen in het voorstel van de Commissie;

5.  verzoekt zijn Voorzitter het standpunt van het Parlement te doen toekomen aan de Raad en aan de Commissie alsmede aan de nationale parlementen.

Door de Commissie voorgestelde tekst   Amendement
Amendement 1
Voorstel voor een richtlijn
Overweging -1 (nieuw)

(-1) Er gaat in de Unie per jaar naar schatting 1 biljoen EUR aan potentiële belastinginkomsten verloren wegens belastingfraude, belastingontduiking, belastingontwijking en agressieve fiscale planning, hetgeen elke EU-burger per jaar ca. 2 000 EUR kost. Het is dan ook van het grootste belang om adequate maatregelen ter bestrijding van belastingfraude te treffen en Richtlijn 2011/96/EU van de Raad1bis in dier voege te herzien dat wordt voorkomen dat de toepassing van de richtlijn in de weg staat aan een effectief optreden tegen dubbele niet-heffing op het gebied van hybride leningstructuren.

______________

1 bis Richtlijn 2011/96/EU van de Raad van 30 november 2011 betreffende de gemeenschappelijke fiscale regeling voor moedermaatschappijen en dochterondernemingen uit verschillende lidstaten (PB L 345 van 29.12.2011, blz. 8).
Amendement 2
Voorstel voor een richtlijn
Overweging -1 bis (nieuw)

(-1 bis) In de mededeling van de Commissie van 6 december 2012 met als titel "Actieplan ter versterking van de strijd tegen belastingfraude en belastingontduiking" wordt het aanpakken van incongruenties tussen belastingstelsels als één van de op korte termijn te ondernemen acties genoemd en is ook een in Richtlijn 2011/96/EU aan te brengen wijziging opgenomen om te voorkomen dat de toepassing van deze richtlijn onbedoeld in de weg staat aan een effectief optreden tegen dubbele niet-heffing op het gebied van hybride leningstructuren. De Commissie kondigt in haar actieplan voorts een herziening aan van de antimisbruikbepalingen in de richtlijnen betreffende vennootschapsbelasting, waaronder Richtlijn 2011/96/EU, om uitvoering te geven aan de beginselen die aan haar aanbeveling over agressieve fiscale planning van 6 december 2012 ten grondslag liggen. In zijn resolutie van 21 mei 2013 betreffende de bestrijding van belastingfraude, belastingontduiking en belastingparadijzen riep het Europees Parlement de Commissie op om in 2013 met een voorstel te komen tot wijziging van Richtlijn 2011/96/EU met het oog op de herziening van de antimisbruikbepaling en de afschaffing van dubbele niet-belasting, die wordt gefaciliteerd door in de Unie bestaande hybride entiteiten en financiële instrumenten.
Amendement 3
Voorstel voor een richtlijn
Overweging 2
(2)   De voordelen van Richtlijn 2011/96/EU mogen niet leiden tot situaties waarin dubbele niet-heffing ontstaat en aldus onbedoelde belastingvoordelen worden gecreëerd voor concerns van moedermaatschappijen en dochterondernemingen uit verschillende lidstaten in vergelijking met concerns van ondernemingen uit eenzelfde lidstaat.
(2)   De voordelen van Richtlijn 2011/96/EU mogen niet leiden tot situaties waarin dubbele niet-heffing of extreme vormen van onderbelastingheffing ontstaan en aldus onbedoelde belastingvoordelen worden gecreëerd voor concerns van moedermaatschappijen en dochterondernemingen uit verschillende lidstaten in vergelijking met concerns van ondernemingen uit eenzelfde lidstaat.
Amendement 4
Voorstel voor een richtlijn
Overweging 4
(4)  Teneinde belastingontwijking en misbruik via kunstmatige regelingen te voorkomen, dient een gemeenschappelijke antimisbruikbepaling te worden ingevoegd die is afgestemd op de strekking en de doelstellingen van Richtlijn 2011/96/EU.
(4)  Teneinde belastingontwijking en misbruik via kunstmatige regelingen te voorkomen, dient een gemeenschappelijke verplichte antimisbruikbepaling te worden ingevoegd die is afgestemd op de strekking en de doelstellingen van Richtlijn 2011/96/EU.
Amendement 5
Voorstel voor een richtlijn
Overweging 5
(5)  Het is zaak te garanderen dat deze richtlijn geen beletsel vormt voor de toepassing van nationale of verdragsrechtelijke voorschriften ter voorkoming van belastingontduiking.
(5)  Het is zaak te garanderen dat deze richtlijn geen beletsel vormt voor de toepassing van nationale of verdragsrechtelijke voorschriften ter voorkoming van belastingontduiking, voor zover zij verenigbaar zijn met deze richtlijn.
Amendement 6
Voorstel voor een richtlijn
Artikel 1 – punt 1
Richtlijn 2011/96/EU
Artikel 1 – lid 2
2.   Deze richtlijn vormt geen beletsel voor de toepassing van nationale of verdragsrechtelijke voorschriften ter voorkoming van belastingontduiking.
2.   Deze richtlijn vormt geen beletsel voor de toepassing van nationale of verdragsrechtelijke voorschriften die nodig zijn om belastingontduiking te voorkomen of belastingheffing mogelijk te maken op activiteiten op de plaats van productie of consumptie, voor zover zij verenigbaar zijn met deze richtlijn.
Amendement 7
Voorstel voor een richtlijn
Artikel 1 – punt 2
Richtlijn 2011/96/EU
Artikel 1 bis – lid 1
1.  De lidstaten kennen het voordeel van deze richtlijn niet toe in het geval van een kunstmatige regeling of een kunstmatige reeks van regelingen die in wezen bedoeld is om een oneigenlijk belastingvoordeel uit hoofde van deze richtlijn te verwerven, en die het doel, de geest en de toepassing van de belastingbepalingen waarop een beroep wordt gedaan, ondermijnt.
1.  De lidstaten kennen het voordeel van deze richtlijn niet toe in het geval van een kunstmatige regeling of een kunstmatige reeks van regelingen die bedoeld is om een oneigenlijk belastingvoordeel uit hoofde van deze richtlijn te verwerven, en die het doel, de geest en de toepassing van de belastingbepalingen waarop een beroep wordt gedaan, ondermijnt.
Amendement 8
Voorstel voor een richtlijn
Artikel 1 – punt 2
Richtlijn 2011/96/EU
Artikel 1 bis – lid 2 – alinea 2– inleidende formule
Bij het bepalen of een regeling of een reeks regelingen kunstmatig is, gaan de lidstaten met name na of er sprake is van één of meer van de volgende situaties:
Bij het bepalen of een regeling of een reeks regelingen kunstmatig is, gaan de lidstaten met name, doch niet uitsluitend, na of er sprake is van één of meer van de volgende situaties:
Amendement 9
Voorstel voor een richtlijn
Artikel 1 – punt 2 bis (nieuw)
Richtlijn 2011/96/EU
Artikel 3 – lid 2 – letter a

2 bis.  Artikel 3, lid 2, letter a), wordt vervangen door:
a)   bij wege van bilaterale overeenkomst het criterium "deelneming in het kapitaal" te vervangen door het criterium "bezit van stemrechten";
"a) bij wege van bilaterale overeenkomst aan het criterium "deelneming in het kapitaal" het criterium "bezit van stemrechten" toe te voegen;"
Amendement 11
Voorstel voor een richtlijn
Artikel 1 bis (nieuw)

Artikel 1bis

Evaluatie

Uiterlijk 31 december 2016 dient de Commissie bij het Europees Parlement en de Raad een verslag in met een evaluatie van de werking van de wijzigingen op Richtlijn 2011/96/EU ingevoerd bij deze richtlijn, met speciale aandacht voor de doeltreffendheid van de richtlijn voor de voorkoming van belastingontwijking en -misbruik.

Dit verslag wordt, in voorkomend geval, samen met een wetgevingsvoorstel ingediend.
Amendement 12
Voorstel voor een richtlijn
Artikel 3
Deze richtlijn treedt in werking op de twintigste dag na die van de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie.
Deze richtlijn treedt in werking op de twintigste dag na die van de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie. Binnen drie maanden na de bekendmaking ervan is een geconsolideerde versie beschikbaar van deze richtlijn en de richtlijn die erdoor gewijzigd wordt.
Juridische mededeling - Privacybeleid