Dit wetsvoorstel is bedoeld om tegemoet te komen aan zorgen van werkgevers over zowel de hoge kosten die zij maken in verband met langdurig arbeidsongeschikte werknemers als over de transitievergoeding die zij verschuldigd zijn bij ontslag om bedrijfseconomische redenen.
Hiertoe wordt een vergoedingsregeling voor werkgevers van langdurig arbeidsongeschikte werknemers voorgesteld. Ook wordt voorgesteld dat bij ontslag om bedrijfseconomische redenen geen transitievergoeding verschuldigd is als in een collectieve arbeidsovereenkomst (cao) of regeling namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan voorzieningen zijn getroffen om werkloosheid te beperken of voorzien wordt in een redelijke vergoeding.
Ook combinatie van beide is mogelijk. Anders dan in de huidige situatie hoeft de waarde van dergelijke voorzieningen niet gelijkwaardig te zijn aan de transitievergoeding waar een individuele werknemer recht op zou hebben gehad.
Deze samenvatting is gebaseerd op het wetsvoorstel en de memorie van toelichting zoals ingediend bij de Tweede Kamer.
Het voorstel (TK, 2) is op 5 juli 2018 als hamerstuk afgedaan door de Tweede Kamer.
De Eerste Kamer heeft het voorstel op 10 juli 2018 als hamerstuk afgedaan.
ingediend
20 maart 2017titel
Voorstel van wet houdende maatregelen met betrekking tot de transitievergoeding bij ontslag wegens bedrijfseconomische omstandigheden of langdurige arbeidsongeschiktheidschriftelijke voorbereiding
ondertekening
- minister van Veiligheid en Justitie
inwerkingtreding
Op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip dat voor de verschillende artikelen of onderdelen daarvan verschillend kan worden vastgesteld.
-
-
-
-
-
27 augustus 2018
verslag van een schriftelijk overleg met de minister van SZW over begrenzing van de omvang van een werkgever in het MKB om voor compensatie in aanmerking te komen EK, B
voor kennisgeving aangenomen door de Commissie SZW op 11 september 2018 -
-
-
-
-
-
-
-
-
-
7 april 2017
brief regering; Gevolgen van het controversieel verklaren van een drietal wetsvoorstellen TK 34.707, 2 -
-
-
-