Werken bij de Eerste Kamer



De Eerste Kamer der Staten-Generaal heeft door haar samenstelling en bevoegdheden een eigen plaats in het politieke bestel. De taken van de Eerste Kamer liggen op het gebied van de wetgeving en het controleren van de regering. Daarnaast controleert de Eerste Kamer de totstandkoming van Europees beleid en regelgeving.

De griffie ondersteunt de Eerste Kamer bij de uitvoering van deze (grond)wettelijke taken.

De Eerste Kamer biedt een gestructureerde maar dynamische werkomgeving, waarbij geen dag hetzelfde is. De griffie werkt onafhankelijk, integer, dienstverlenend en proactief, waarbij enthousiaste en deskundige collega's flexibel en collegiaal samenwerken.

De Eerste Kamer der Staten-Generaal zoekt een


Senior P&O-adviseur

Functieomschrijving

Een topjurist adviseren over het wijzigen van haar werkrooster. Het managementteam ervan overtuigen dat er extra personeel nodig is. Het thuiswerkbeleid professionaliseren. Als senior P&O-adviseur heb je een allround job. Jij bent dé expert op het gebied van personeel en organisatie in de Eerste Kamer in Den Haag.

Door als senior P&O-adviseur de senaat te ondersteunen, draag je een steentje bij aan het goed functioneren van onze democratie. Je verzet werk voor Kamerleden en voor de griffie (je collega's). Dit doe je onder meer door samen met je collega's het bestaande organisatie- en personeelsbeleid op te frissen en vakkundig nieuw beleid te ontwikkelen Denk bijvoorbeeld aan het opleidings- of parkeerbeleid en het beleid rondom hybride thuiswerken.

Regelmatig overleg je met het managementteam. Bijvoorbeeld over de ontwikkelperspectieven van het personeel of over de werkdruk. Je hebt een proactieve en signalerende rol en adviseert onder andere over organisatieaanpassingen. En hebben collega's een vraag over personeelszaken? Zoals over een vervroegd pensioen of het volgen van een opleiding? Dan kunnen ze altijd bij jou terecht. Of het nu een schoonmaker, stafmedewerker of raadadviseur is. Dat maakt jouw baan zo afwisselend.

Als P&O-adviseur zorg je ook voor de werving en selectie van nieuwe medewerkers en begeleid je arbeidsparticipanten. Jouw expertise is in sollicitatie- en slechtnieuwsgesprekken erg belangrijk. Daarom neem je vaak deel aan die gesprekken - meestal samen met de leidinggevende - en leid je soms zo'n gesprek. In je werk schakel je daarnaast veel met andere organisaties om beleid af te stemmen, afspraken te maken en kennis en ervaring uit te wisselen. Bijvoorbeeld met de Hoge Colleges van Staat, uitzendbureaus, het UWV, het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en met adviesbureaus.

Functie-eisen

  • Je hebt een WO-diploma, bij voorkeur in de richting P&O, HRM of organisatiepsychologie.
  • Je hebt bij voorkeur ervaring met werken bij de overheid en/of met volksvertegenwoordiging.
  • Je bent een allround expert op P&O-gebied en hebt ook kennis van de wet- en regelgeving die hierbij komt kijken.
  • Je hebt goede gespreks- en adviesvaardigheden en weet hoe je bijvoorbeeld een slechtnieuws- of onderhandelingsgesprek het beste kunt aanpakken.
  • Je kunt concrete en duidelijke adviezen schrijven.
  • Je schakelt snel en makkelijk, bijvoorbeeld wanneer jouw advies of hulp per direct nodig is.
  • Je hebt een open karakter en houdt ook wel van een beetje gezelligheid.
  • Je vindt het fijn om met anderen samen te werken en staat je stevig in je schoenen.

Arbeidsvoorwaarden

Salarisniveau

Schaal 12 CAO Rijk

Minimum salaris

€ 3.842,26 bruto per maand

Maximum salaris

€ 5.710,80 bruto per maand

Het genoemde salaris is gebaseerd op een volledige werkweek van 36 uur.

Het salaris wordt vastgesteld op basis van opleiding en ervaring

Dienstverband

Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd (na een jaar wordt de geschiktheid voor de functie beoordeeld)

Aantal uren per week

36

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast het salaris ontvang je een individueel keuzebudget (IKB). Het IKB bestaat uit geld (16,37% van je brutojaarsalaris) en tijd. Met het IKB maak jij de keuzes die bij jou passen en kun je een deel van je arbeidsvoorwaarden zelf samenstellen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een deel van je maandinkomen te laten uitbetalen wanneer jij dat wenst. Ook kun je dit budget omzetten in verlof en andersom of besteden aan fiscaalvriendelijke doelen. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer verschillende studiefaciliteiten, bedrijfsfitness, volledige vergoeding van je ov-reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof.

Eerste Kamer

De Eerste Kamer, ook wel de senaat genoemd, is onderdeel van de volksvertegenwoordiging. Neemt de Tweede Kamer een wet aan? Dan moet de Eerste Kamer deze ook nog beoordelen. Er zitten 75 leden in de Eerste Kamer die gekozen zijn door de leden van de Provinciale Staten. De leden van de Provinciale Staten worden weer eens in de vier jaar gekozen door burgers. Verder is de Eerste Kamer onderdeel van de Hoge Colleges van Staat, samen met de Tweede Kamer, Raad van State, Algemene Rekenkamer en de Nationale Ombudsman.

Afdeling Personeel en Organisatie

Als senior P&O-adviseur ben je onderdeel van de eenheid Personeel en Organisatie. Hier werk je samen in een team van 4 collega's. De sfeer op de afdeling is goed. We staan erom bekend dat we collega's ontzorgen en een - vertrouwelijk - luisterend oor bieden. Zo dragen we bij aan een fijne werksfeer binnen de Eerste Kamer.

Bijzonderheden

  • We zijn in principe op zoek naar een fulltime medewerker voor 36 uur per week. Minder uren werken is ook bespreekbaar.
  • Je hebt de mogelijkheid om thuis te werken. Daarover maak je afspraken met je leidinggevende.
  • Een assessment kan deel uitmaken van de selectieprocedure.
  • Heb je vragen over de functie? Neem dan contact op met Kim Nagtzaam, directeur Organisatie, via 06 28 403 583 of kim.nagtzaam@eerstekamer.nl
  • Heb je vragen over de sollicitatieprocedure? Neem dan contact op met Marjolein Brederode, P&O adviseur, via 06 52 077 316 of marjolein.brederode@eerstekamer.nl
  • Solliciteren? Mail je motivatie en cv uiterlijk 29 augustus 2021 naar sollicitaties.eerstekamer@rijksoverheid.nl