Werken bij de Eerste Kamer



De Eerste Kamer der Staten-Generaal heeft door haar samenstelling en bevoegdheden een eigen plaats in het politieke bestel. De taken van de Eerste Kamer liggen op het gebied van de wetgeving en het controleren van de regering. Daarnaast controleert de Eerste Kamer de totstandkoming van Europees beleid en regelgeving.

De griffie ondersteunt de Eerste Kamer bij de uitvoering van deze (grond)wettelijke taken.

De Eerste Kamer biedt een gestructureerde maar dynamische werkomgeving, waarbij geen dag hetzelfde is. De griffie werkt onafhankelijk, integer, dienstverlenend en proactief, waarbij enthousiaste en deskundige collega's flexibel en collegiaal samenwerken.

De Eerste Kamer der Staten-Generaal zoekt een


Informatiespecialist nationaal

voor 36 uur per week

Je komt te werken bij de directie Inhoud. De directie levert de (inhoudelijke) ondersteuning aan de vaste en bijzondere Kamercommissies en aan de Voorzitter en de overige leden van de Eerste Kamer.

De directie bereidt de plenaire vergadering, commissievergaderingen en een aantal andere overleggen voor (o.a. expertmeetings, werkbezoeken), en zorgt voor de uitvoering van genomen besluiten. Ook ondersteunt zij de voorbereiding van de behandeling van wetsvoorstellen en de correspondentie met de regering.

In deze functie verricht je je werkzaamheden binnen de functiegroep Centraal Informatie Punt (CIP). Het CIP bestaat uit informatiespecialisten nationaal en Europa.

Functieomschrijving

De werkzaamheden liggen grotendeels op het volgen, signaleren en op de website verwerken van ontwikkelingen op het gebied van nationale wet- en regelgeving.

Kerntaken:

  • Opbouwen en onderhouden van met name de digitale dossiers op de website over wetsvoorstellen in behandeling bij de Eerste Kamer.
  • Ondersteunen bij de voorbereiding van de digitale agenda's voor de wekelijkse commissievergaderingen.
  • Publiceren van (kamer)stukken in het contentmanagement systeem.
  • Volgen en signaleren van ontwikkelingen in de besluitvorming van de Tweede Kamer, ministeries en andere overheden en de daarbij behorende stakeholders.
  • Informatie/gegevens online beschikbaar en toegankelijk maken voor zowel het publiek als Kamerleden, bijvoorbeeld door het maken van samenvattingen bij (wets-)voorstellen/kamerstukdossiers, metadatering en door het concipiëren, schrijven en redigeren van teksten voor de website.
  • Informeren, attenderen en adviseren van plaatsvervangend griffiers en stafmedewerkers.
  • Selecteren van relevante informatie en het ontsluiten van informatiebronnen.
  • Verrichten van nationaal-gerelateerde informatiewerkzaamheden, zoals het maken van stemmingsoverzichten van stemmingen in de Tweede Kamer en het opstellen van motiedossiers.
  • Fungeren als vraagbank voor met name voor Kamerleden.

Je voert deze taken uit onder functionele aansturing van een plaatsvervangend griffier, waarmee je samen met de betrokken informatiespecialist Europa en stafmedewerker de ambtelijke staf vormt van je commissies.

Functie-eisen

Je bent een gedreven en energieke medewerker met een brede politiek-maatschappelijke belangstelling. Je bent sterk in het herkennen en analyseren van belangrijke informatie op verschillende beleidsterreinen en gaat vlot en nauwkeurig te werk bij het zoeken naar ter zake doende gegevens en achtergronden. Daarnaast heb je een hands on mentaliteit, ga je zelfstandig te werk en heb je oog voor nieuwe ontwikkelingen.

Wat neem je mee?

  • Afgeronde relevante HBO-opleiding
  • Minimaal 3 jaar relevante werkervaring, bij voorkeur bij de Rijksoverheid
  • Kennis van het Nederlandse wetgevingsproces
  • Kennis van en inzicht in beleidsinhoudelijke, politieke, bestuurlijke en maatschappelijke ontwikkelingen, vraagstukken en actualiteiten
  • Inzicht in de organisatie, werkwijze en processen binnen de Staten-Generaal
  • Ervaring of affiniteit met content managementsystemen
  • Goede beheersing van de Nederlandse taal, in woord en geschrift
  • Kennis van de moderne talen in het bijzonder de Engelse taal (in woord en geschrift)
  • Ervaring met geautomatiseerde (zoek) systemen
  • Kennis van de ordenings- en ontsluitingsmethoden en -technieken
  • Vaardigheid in netwerken

Arbeidsvoorwaarden

Het salaris wordt vastgesteld op basis van opleiding en ervaring en bedraagt maximaal € 4.430,97 bruto per maand (schaal 10, CAO Rijk) op basis van een 36-urige werkweek. Naast het salaris ontvang je een Individueel Keuzebudget (IKB). Het IKB bestaat uit geld (16,37% van je bruto jaarsalaris) en tijd.

Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd.

Informatie

Voor informatie over de vacature kun je contact opnemen met Luuk van Luijk, directeur Inhoud, tel. 06 52 45 02 82. Jouw motivatiebrief en CV kun je tot en met 17 mei 2021 mailen naar sollicitaties.eerstekamer@rijksoverheid.nl.