Doelstelling van dit wetsvoorstel is schoolbesturen meer ruimte geven de lokale samenwerking op te zoeken en gezamenlijk in de regio een toekomstbestendig onderwijsaanbod te realiseren, waarbij de schoolbesturen de keuzevrijheid van leerlingen en ouders kunnen blijven borgen.
Samenwerking tussen schoolbesturen is in sommige situaties noodzakelijk om een breed en divers onderwijsaanbod in stand te houden, bijvoorbeeld bij dalende leerlingenaantallen. Het biedt besturen bovendien mogelijkheden om kleinere scholen open te houden en zo het onderwijs voor de individuele leerling en leraar toegankelijk, herkenbaar en overzichtelijk te houden.
Verder regelt voorstel dat bij een institutionele fusie in het voortgezet onderwijs – wanneer het vereiste percentage overlap in voedingsgebieden niet gehaald wordt – de scholen enkel institutioneel kunnen fuseren als de vestigingen van de betrokken scholen in dezelfde of aangrenzende gemeente of gemeenten liggen.
Onder het funderend onderwijs wordt verstaan: het primair onderwijs (po), het (voortgezet) speciaal onderwijs (vso) en het voortgezet onderwijs (vo).
Deze samenvatting is gebaseerd op het wetsvoorstel en de memorie van toelichting zoals ingediend bij de Tweede Kamer.
Het wetsvoorstel (EK, A) is op 10 september 2019 aangenomen door de Tweede Kamer.
Voor: 50PLUS, D66, VVD, SGP, CDA en de ChristenUnie.
Tegen: PVV, GroenLinks, SP, PvdA, PvdD, DENK, FVD en Van Kooten-Arissen.
De Eerste Kamer heeft het wetsvoorstel op 16 juni 2020 na stemming bij zitten en opstaan verworpen.
Voor: SGP, CDA, VVD, 50PLUS, D66 en ChristenUnie.
Tegen: FVD, Fractie-Otten, GroenLinks, SP, PvdA, OSF, PVV en PvdD.
Tijdens de plenaire behandeling op 9 juni 2020 is de motie-Ganzevoort (GroenLinks) c.s. over het indienen van een separaat wetsvoorstel inzake de overlapeis ten behoeve van de Waddeneilanden bij een eventuele verwerping van het wetsvoorstel (EK, G) ingediend. De motie is op 16 juni 2020 na stemming bij zitten en opstaan verworpen. SGP, Fractie-Otten, Groenlinks, SP, PvdA, OSF en PvdD stemden voor.
ingediend
3 december 2018titel
Wijziging van de Wet op het primair onderwijs, de Wet op het voortgezet onderwijs, de Wet op de expertisecentra en de Wet medezeggenschap op scholen in verband met het afschaffen van de fusietoets in het funderend onderwijsschriftelijke voorbereiding
inbreng geleverd door
ondertekening
- minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media
inwerkingtreding
Op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip
44
-
-
9 juli 2021
verslag van een schriftelijk overleg met de minister van BOVM over de derde voortgangsbrief uitwerking adviezen commissie-Dijkgraaf EK, J
Voor kennisgeving aangenomen op 13 juli 2021 -
-
-
-
18 december 2020
brief van de minister voor BVOenM inzake Verankering maatschappelijke verantwoordelijkheid in de wet EK, H
voor kennisgeving aangenomen op 12 januari 2021 -
1 december 2020
brief van de minister voor BVOM over onderzoek schaalgrootte in het onderwijs EK, K Bevat bijlage -
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
10 september 2019
stemming motie Afschaffing fusietoets in het funderend onderwijs Handelingen TK 2018/2019, nr. 106, item 19 -
10 september 2019
stemming Afschaffing fusietoets in het funderend onderwijs Handelingen TK 2018/2019, nr. 106, item 18 -
-
-
9 september 2019
Gewijzigd amendement van het lid Kwint ter vervanging van nr. 7 over een evaluatiebepaling TK, 14 -
-
5 september 2019
behandeling Afschaffing fusietoets in het funderend onderwijs Handelingen TK 2018/2019, nr. 105, item 10 -
5 september 2019
behandeling Afschaffing fusietoets in het funderend onderwijs Handelingen TK 2018/2019, nr. 105, item 7 -
5 september 2019
Motie van de leden Van den Hul en Westerveld over aanscherping van de regelgeving TK, 12 -
5 september 2019
Motie van het lid Westerveld over het borgen van risico's van schaalvergroting TK, 11 -
-
-
5 september 2019
Amendement van de leden Rog en Van Meenen over vastleggen afspraken in de FER TK, 8 -
-
-
-
-
-
-