Doelstelling van dit wetsvoorstel is het vereenvoudigen van het bekostigingsmodel voor het voortgezet onderwijs (vo).
Dit vereenvoudigde bekostigingsmodel faciliteert het verbeteren van de (meerjarige) financiële planning door schoolbesturen, vermindert de onbedoelde sturing op de onderwijsinhoud, vergroot de transparantie en draagt bij aan lagere administratieve lasten.
Verder voorziet het wetsvoorstel in het vereenvoudigen van de grondslagen voor bekostiging van vo-scholen in Caribisch Nederland, zoals geregeld in de Wet voortgezet onderwijs BES (WVO BES). De vo-scholen in Caribisch Nederland verzorgen ook middelbaar beroepsonderwijs (mbo). Daarom wordt met dit wetsvoorstel de bekostiging van het mbo in Caribisch Nederland, zoals bepaald in de Wet educatie en beroepsonderwijs BES (WEB BES), zoveel mogelijk gelijk getrokken met de WVO BES.
Internetconsultatie wetsvoorstel
Internetconsultatie Bekostigingsbesluit WVO 2020
Deze samenvatting is gebaseerd op het wetsvoorstel en de memorie van toelichting zoals ingediend bij de Tweede Kamer.
Het voorstel (EK, A) is op 2 juli 2020 met algemene stemmen aangenomen door de Tweede Kamer.
De Eerste Kamer heeft het wetsvoorstel op 27 oktober 2020 als hamerstuk afgedaan.
ingediend
2 december 2019titel
Wijziging van onder meer de Wet op het voortgezet onderwijs en de Wet voortgezet onderwijs BES in verband met vereenvoudiging van de grondslagen van de bekostiging voor personeels- en exploitatiekosten van de scholen voor voortgezet onderwijs (vereenvoudiging grondslagen bekostiging vo-scholen)schriftelijke voorbereiding
inbreng geleverd door
ondertekening
- minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media
inwerkingtreding
Op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip dat voor de verschillende artikelen of onderdelen daarvan verschillend kan worden vastgesteld.
30
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2 juli 2020
stemming motie Vereenvoudiging van de grondslagen van de bekostiging voor personeels- en exploitatiekosten van de scholen vo Handelingen TK 2019/2020, nr. 91, item 40 -
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-