1.Vaststellen agenda
2.36.600 XX
Voorstel van wet; Begrotingsstaten Asiel en Migratie 2025
Beslispunt
Hoe wenst de commissie het begrotingswetsvoorstel te behandelen?
Toelichting
De commissie heeft de keuze uit de volgende behandelopties:
-
1)een datum bepalen voor het leveren van inbreng voor het verslag;
-
2)volstaan met een blanco verslag -> geen schriftelijke voorbereiding in commissieverband, en het wetsvoorstel ter besluitvorming aan de plenaire vergadering voorleggen als hamerstuk of door middel van stemming;
-
3)volstaan met een verslag onder voorbehoud van plenaire behandeling -> geen schriftelijke behandeling in de commissie, wel een plenair debat.
NB: Mocht de commissie besluiten tot optie 2 (blanco verslag en stemming/afdoen als hamerstuk), dan wordt in principe het goede gebruik gevolgd dat aan het einde van de laatste plenaire vergadering voor het kerstreces eventuele hamerstukken en stemmingen over wetsvoorstellen, waartoe diezelfde dag is besloten door de commissies, worden afgehandeld, tenzij de commissie aangeeft het begrotingsvoorstel pas in een volgende plenaire vergadering te willen afhandelen.
Achtergrond
-
-Op 12 december jl. heeft de Tweede Kamer gestemd over alle begrotingswetsvoorstellen Hierdoor is de behandeling in deze Kamer een week doorgeschoven. In CvF is het onderstaande procedurele kader aan de orde geweest.
-
-In artikel 2.25 Cw 2016 is een regel opgenomen voor het geval een begroting niet voor de start van het kalenderjaar is goedgekeurd.
-
-Lopend beleid dat ten grondslag ligt aan de begroting kan met terughoudendheid in uitvoering worden genomen. Voor nieuw beleid geldt in principe "niet, tenzij". Voor dit "tenzij" is vereist dat uitstel naar de mening van de betreffende minister niet in het belang is van de Staat en dat hij de Kamers daarover moet hebben geïnformeerd.
-
-In de Europese Verordening met begrotingsregels[1] staat dat de begroting jaarlijks uiterlijk voor de jaarwisseling wordt vastgesteld. Het doel hiervan is ervoor te zorgen dat de overheid in staat blijft haar essentiële plichten te vervullen. Voor het geval behandeling voor de jaarwisseling niet lukt ("omwille van objectieve redenen buiten de macht van de overheid"), dienen lidstaten te beschikken over uitgestelde begrotingsprocedures.
-
-Met de hiervoor genoemde bepalingen uit de Comptabiliteitswet is in zo'n uitgestelde begrotingsprocedure voorzien.
-
-In 2023 zijn, vanwege de TK-verkiezingen, slechts enkele begrotingen (5 van de 23) voor de jaarwisseling in de EK afgehandeld. De rest is behandeld in het lopende begrotingsjaar.
-
-In de Tweede Kamer wordt altijd over alle begrotingen gezamenlijk gestemd. De reden daarvoor is gelegen in het recht van amendement. Een wijziging van de ene begroting kan dan desgewenst worden gedekt met middelen op een andere begroting. Als al over een begrotingsvoorstel zou zijn gestemd door de Tweede Kamer, is die optie niet meer beschikbaar.
[1] Verordening (EU) nr. 473/2013 betreffende gemeenschappelijke voorschriften voor het monitoren en beoordelen van ontwerpbegrotingsplannen en voor het garanderen van de correctie van buitensporige tekorten van de lidstaten van de eurozone. Zie artikel 4, lid 3 en overweging 15.
Procedure
3.Brief implementatie EU Migratiepact
Brief van de minister van A&M ter aanbieding van de Tweede Kamerbrief over de implementatie van het Europese Asiel- en Migratiepact; EU-voorstellen: EU-migratiepact 2020 COM (2020) 609, 610, 611, 612, 613 en 614
Beslispunt:
Wenst de comissie n.a.v. de brief van 6 december 2024 met de minister van A&M in schriftelijk overleg te treden (en zo ja, op welke termijn?) of kan de commissie deze brief voor kennisgeving aannemen?
Toelichting:
Bij brief van 6 december 2024 biedt de minister van A&M de Kamer een afschrift aan van de brief aan de voorzitter van de Tweede Kamer over de implementatie van het EU Migratiepact van 6 december 2024.
Het Europese asiel- en migratiepact bestaat uit één richtlijn en negen verordeningen. Deze worden van toepassing per 12 juni 2026. Over de nieuwe Europese asielwetgeving is vier jaar onderhandeld door 27 lidstaten en het Europees Parlement. In het als bijlage bij de aan de orde zijnde brief gevoegde nationale implementatieplan is voor zover nu mogelijk naast de juridische impact,ook de financiële impact en de impact op de uitvoerende diensten van de wetgeving van het Europese asiel- en migratiepact in kaart gebracht.
4.Mededelingen en informatie
Plenaire behandeling wetsvoorstel Verlenging beslistermijnen in asiel- en nareiszaken (36 349)
De commissie besloot op 10 december 2024 dat inbreng voor het tweede verslag wordt geleverd over het wetsvoorstel Verlenging beslistermijnen in asiel- en nareiszaken (36349) op 14 januari 2025.
Het verslag zal vervolgens circuleren en op 21 januari 2025 worden vastgesteld.
Onder voorbehoud van ontvangst van de tweede nota n.a.v. het verslag binnen de reguliere beantwoordingstermijn van vier weken, zal het plenaire debat over het wetsvoorstel plaatsvinden op 4 maart 2025 (25 februari is het reces).