In deze motie wordt de regering, de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in het bijzonder, opgeroepen:
-
-pal voor academische vrijheid te blijven staan en de nadruk te leggen op het recht van wetenschappers en onderwijsinstellingen om zonder inmenging van buitenaf hun onderwijsinhoud en richtlijnen te bepalen;
-
-uit te spreken dat vragenlijsten uit de VS aan Nederlandse wetenschappers en/of onderwijsinstellingen absoluut ontoelaatbaar zijn;
-
-in gesprek te treden met UNL over hoe deze stellingname van de regering geoperationaliseerd kan worden en hoe de regering universiteiten en andere onderwijsinstellingen in Nederland actief kan ondersteunen in hun acties om de academische vrijheid te waarborgen.
nummer | 36.600 VIII, P |
---|---|
ingediend | 25 maart 2025 |
behandelstatus | aangenomen |
toelichting behandelstatus | Op 8 april 2025 na stemming bij zitten en opstaan aangenomen. OPNL, SGP, PVV, FVD, JA21 en BBB stemden tegen. |
indiener(s) | E.B. van Apeldoorn (SP) M.C.T. Fiers (GroenLinks-PvdA) P.H. van Meenen (D66) P. Nicolaï (PvdD) G.K. Perin-Gopie (Volt) D.M.G. Roovers (GroenLinks-PvdA) |
Verantwoordelijke(n) | Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap |
dossier(s) | Begrotingsstaten Onderwijs, Cultuur en Wetenschap 2025 (36.600 VIII) |
behandelende commissie(s) | commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) |
uitvoeringsstatus | niet uitgevoerd |
deadline uitvoering | 1 januari 2026 |
-
30 mei 2025
documenten:-
-
brief van de minister van OCW over inzet op borgen en versterken van de vrijheid, veiligheid en vertrouwen in de wetenschap
EK 31.288 / 36.600 VIII, Q
-
-
Academische vrijheid in Nederland; reactie op actuele bedreigingen (KNAW, mei 2025, 42 p.)
-
-
Een vrije en veilige wetenschap; vijf adviezen aan de minister voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (UNESCO, 2025, 28 p.)
-
-
Verklaring over Academische Vrijheid (De rectoren van de Nederlandse universiteiten, 2025, 3 p.)
-
-
beslisnota(s) bij brief over inzet op borgen en versterken van de vrijheid, veiligheid en vertrouwen in de wetenschap
-