Wetgevingsresolutie van het Europees Parlement over het voorstel voor een verordening van de Raad tot vaststelling van maatregelen
voor het herstel van het bestand van Europese aal (COM(2005)0472 – C6-0326/2005 – 2005/0201(CNS))
(Raadplegingsprocedure)
Het Europees Parlement
,
– gezien het voorstel van de Commissie aan de Raad (COM(2005)0472)(1)
,
– gelet op artikel 37 van het EG-Verdrag, op grond waarvan het Parlement door de Raad is geraadpleegd (C6-0326/2005),
– gelet op artikel 51 van zijn Reglement,
– gezien het verslag van de Commissie visserij (A6-0140/2006),
1. hecht zijn goedkeuring aan het Commissievoorstel, zoals geamendeerd door het Parlement;
2. verzoekt de Commissie haar voorstel krachtens artikel 250, lid 2, van het EG-Verdrag dienovereenkomstig te wijzigen;
3. verzoekt de Raad, wanneer hij voornemens is af te wijken van de door het Parlement goedgekeurde tekst, het Parlement hiervan
op de hoogte te stellen;
4. wenst dat de overlegprocedure zoals bedoeld in de gemeenschappelijke verklaring van 4 maart 1975 wordt ingeleid ingeval de
Raad voornemens is af te wijken van de door het Parlement goedgekeurde tekst;
5. wenst opnieuw te worden geraadpleegd ingeval de Raad voornemens is ingrijpende wijzigingen aan te brengen in het voorstel
van de Commissie;
6. verzoekt zijn Voorzitter het standpunt van het Parlement te doen toekomen aan de Raad en de Commissie.
Door de Commissie voorgestelde tekst
Amendementen van het Parlement
Amendement 1 Overweging 4 bis (nieuw)
(4 bis) Op 15 november 2005 heeft het Europees Parlement een resolutie over de ontwikkeling van een communautair actieplan
voor het herstel van Europese aal1 aangenomen waarin de Commissie ertoe werd opgeroepen onverwijld te komen met een voorstel voor een verordening voor het herstel
van het bestand van Europese aal.
(8) Het al dan niet slagen van maatregelen voor het herstel van de Europese-aalstand hangt af van de nauwe samenwerking en coherente
actie op communautair, nationaal en lokaal niveau, alsmede van de informatie, raadpleging en betrokkenheid van de overheidssectoren.
(8) Het al dan niet slagen van maatregelen voor het herstel van de Europese-aalstand hangt af van de nauwe samenwerking en coherente
actie op communautair, nationaal en lokaal en regionaal
niveau, alsmede van de informatie, raadpleging en betrokkenheid van de overheidssectoren.
Amendement 3 Overweging 10
(10) Binnen een stroomgebied waar de visserij en andere menselijke activiteiten met betrekking tot aal een grensoverschrijdend
effect kunnen hebben, moeten alle programma's en maatregelen worden gecoördineerd voor het hele stroomgebied. Wanneer een
stroomgebied zich uitstrekt tot buiten de grenzen van de Gemeenschap, moet de Gemeenschap streven naar een adequate coördinatie
met de betrokken derde landen. De noodzaak van een dergelijke coördinatie mag evenwel niet verhinderen dat de lidstaat de
urgente maatregelen treft die zich opdringen,
(10) Binnen een stroomgebied waar de visserij en andere menselijke activiteiten met betrekking tot aal een grensoverschrijdend
effect kunnen hebben, moeten alle programma's en maatregelen worden gecoördineerd voor het hele stroomgebied. Coördinatie mag echter niet ten koste gaan van de snelle invoering van de nationale onderdelen van de beheerplannen voor aal.
Wanneer een stroomgebied zich uitstrekt tot buiten de grenzen van de Gemeenschap, moet de Gemeenschap streven naar een adequate
coördinatie met de betrokken derde landen. Bij internationale coördinatie, zowel binnen de Gemeenschap als daarbuiten, dient speciale aandacht te worden besteed aan
de Oostzee en de Europese kustwateren die buiten de werkingssfeer van de Richtlijn 2000/60/EG vallen.
De noodzaak van een dergelijke coördinatie mag evenwel niet verhinderen dat de lidstaat de urgente maatregelen treft die zich
opdringen,
Amendement 4 Overweging 10 bis (nieuw)
(10 bis) Aangezien, uiteraard, een groot deel van de intrek van glasaal verloren gaat, dient de Commissie onverwijld te onderzoeken
op welke wijze de Europese aquacultuur zou kunnen worden betrokken bij het herstel van de Europese-aalbestanden, onder meer
door middel van het doorkweken van gevangen glasaal tot rode aal, die kan worden uitgezet in de Europese binnenwateren die
in verbinding staan met de zee,
Amendement 5 Overweging 10 ter
(10 bis) In verband met het herstel van de Europese-aalbestanden dient te worden opgemerkt dat glasaal bijzonder kwetsbaar
is, omdat er grote hoeveelheden glasaal worden uitgevoerd. Derhalve dienen er speciale maatregelen te worden uitgevoerd om
de hoeveelheid glasaal die in de Europese wateren wordt uitgezet, te vergroten.
Amendement 6 Artikel 2
Van de eerste tot en met de vijftiende dag van elke maand is het vissen op, het aanlanden van of het aan boord hebben van
paling van de soort Anguilla anguilla verboden.
De vangstperiode wordt zodanig ingekort dat de visserij met de helft vermindert.
Amendement 7 Artikel 3, inleidende formule
In afwijking van artikel 2 wordt, voor een periode die afloopt op 30 juni 2007, toestemming verleend voor de visserij op,
het aan boord hebben van of het aanlanden van aal van de soort Anguilla anguillavan de eerste tot en met de vijftiende van elke maand
, op voorwaarde dat:
In afwijking van artikel 2 wordt, voor een periode die afloopt op 30 juni 2007, toestemming verleend voor de visserij op,
het aan boord hebben van of het aanlanden van aal van de soort Anguilla anguillabuiten de vastgestelde vangstperiode
, op voorwaarde dat:
Amendement 8 Artikel 3, letter b)
b) alle gevangen aal wordt uitgezet in Europese binnenwateren die in verbinding staan met de zee, teneinde het ontsnappingsniveau
van volwassen schieraal te verhogen.
b) alle gevangen aal: -
wordt uitgezet in Europese binnenwateren die in verbinding staan met de zee, teneinde het ontsnappingsniveau van volwassen
schieraal te verhogen, of - wordt gebruikt voor aquacultuur in de Europese Unie, op voorwaarde dat een door de Commissie vast te stellen percentage
van in de aquacultuur gebruikte aal wordt gebruikt voor het kweken en uitzetten van rode aal in Europese binnenwateren die
in verbinding staan met de zee, teneinde het ontsnappingsniveau van volwassen schieraal te verhogen, en
Amendement 9 Artikel 3, letter b bis)(nieuw)
b bis) de lidstaten nemen extra maatregelen om de natuurlijke trek van glasaal gedurende bepaalde periodes zo min mogelijk
te belemmeren.
Amendement 10 Artikel 4, lid 1
1. Indien de bestaande nationale maatregelen reeds garanderen dat, voor gespecificeerde stroomgebieden, het in artikel 6, lid
4, bedoelde doel reeds wordt bereikt, kan de betrokken lidstaat een aanvraag indienen om, voor een periode die afloopt op
30 juni 2007
, te mogen afwijken van de in artikel 2 bedoelde maatregelen voor deze stroomgebieden.
1. Indien de bestaande nationale maatregelen reeds garanderen dat, voor gespecificeerde stroomgebieden, het in artikel 6, lid
4, bedoelde doel reeds wordt bereikt, kan de betrokken lidstaat een aanvraag indienen om, voor een periode die afloopt op
30 juni 2008
, te mogen afwijken van de in artikel 2 bedoelde maatregelenvoor deze stroomgebieden.
Amendement 11 Artikel 5, alinea 1 bis (nieuw)
Artikel 4 bis
Aanvullende bescherming voor glasaal
Het vissen op aal van minder dan 12 cm is toegestaan indien wordt voldaan aan één van de volgende voorwaarden:
(a) het merendeel van de gevangen aal wordt uitgezet in Europese binnenwateren die in verbinding staan met de zee, teneinde
het ontsnappingsniveau van volwassen schieraal te verhogen;
(b) voor aal gevangen ten behoeve van de aquacultuur in de Europese Unie geldt de voorwaarde dat een door de Commissie vast
te stellen percentage ervan dient te worden gebruikt voor het kweken en uitzetten van pootaal in Europese binnenwateren die
in verbinding staan met de zee, teneinde het ontsnappingsniveau van volwassen schieraal te verhogen.
Indien gewenst door een lidstaat kan de Europese Commissie een quotum vaststellen voor de export van glasaal, op voorwaarde
dat dit niet strijdig is met het duurzaamheidscriterium of het herstel van het Europese-aalbestand.
Indien in een lidstaat of een regio glasaalvangst wordt gebruikt voor consumptie, kan de Commissie dit toestaan als het niet
strijdig is met laten het duurzaamheidscriterium.
Amendement 12 Artikel 5
In afwijking van artikel 2 wordt met ingang van 1 juli 2007 toestemming verleend voor de visserij op, het aan boord hebben van of het aanlanden van aal
van de soort Anguilla anguilla van de eerste tot en met de vijftiende van elke maand, op voorwaarde dat die visserij
in overeenstemming is
met de specificaties en beperkingen die zijn vastgesteld in het beheersplan voor aal.
In afwijking van artikel 2 moet de visserij met ingang van 1 juli 2008
in overeenstemming zijn
met de specificaties en beperkingen die zijn vastgesteld in het beheersplan voor aal.
Amendement 13 Artikel 5, alinea 1 bis (nieuw)
Voor lidstaten die de Commissie vóór 31 december 2006 een beheersplan voor aal ter goedkeuring hebben voorgelegd, geldt dat
de werking van artikel 2 wordt opgeschort totdat de Commissie een definitief besluit heeft genomen.
Amendement 14 Artikel 6, lid 1
1. De lidstaten bepalen en omschrijven welke individuele stroomgebieden op hun grondgebied een natuurlijke habitat voor Europese
aal vormden ("stroomgebied voor aal"), vóórdat de mens in dat gebied enige activiteit aan de dag had gelegd.
1. De lidstaten bepalen en omschrijven welke individuele stroomgebieden op hun grondgebied een natuurlijke habitat voor Europese
aal vormden ("stroomgebied voor aal"), vóórdat de mens in dat gebied enige activiteit aan de dag had gelegd. Een lidstaat kan er om gegronde redenen voor kiezen zijn gehele grondgebied of een bestaande regionale bestuurlijke eenheid
als één stroomgebied aan te wijzen.
Amendement 15 Artikel 6, lid 2
2. Bij de omschrijving van de stroomgebieden voor aal houden de lidstaten ten volle
rekening met de in artikel 3 van Richtlijn 2000/60/EG bedoelde administratieve regelingen.
2. Bij de omschrijving van de stroomgebieden voor aal houden de lidstaten maximaal
rekening met de in artikel 3 van Richtlijn 2000/60/EG bedoelde administratieve regelingen.
Amendement 16 Artikel 6, lid 3 bis (nieuw)
3 bis. De lidstaten leggen in hun stroomgebieden een beheersplan voor aal ten uitvoer dat een effectief herstel van het bestand
waarborgt. De lidstaten geven aan welke stroomgebieden voor deze plannen in aanmerking komen.
Amendement 17 Artikel 6, lid 3 ter (nieuw)
3 ter. Beheersplannen voor stroomgebieden die door een of meer lidstaten worden gedeeld, dienen gezamenlijk te worden opgesteld
en aan de Commissie worden voorgelegd.
Amendement 18 Artikel 6, lid 4
4. Elk beheersplan voor aal heeft ten doel om, voor elk stroomgebied voor aal, ervoor te zorgen dat de kans zeer groot is dat
ten minste 40%
van de biomassa van volwassen aal kan ontsnappen naar zee, gemeten ten opzichte van de maximale raming van de potentiële ontsnapping
uit het stroomgebied bij afwezigheid van enige
menselijke activiteit die van invloed is op het visgebied of het bestand.
4. Elk beheersplan voor aal heeft ten doel om, voor elk stroomgebied voor aal, ervoor te zorgen dat de kans zeer groot is dat
een hoog percentage
van de biomassa van volwassen aal kan ontsnappen naar zee, gemeten ten opzichte van de maximale raming van de potentiële ontsnapping
uit het stroomgebied rekening houdend met elke
menselijke activiteit die van invloed is op het visgebied of het bestand.
Amendement 19 Artikel 6, lid 5 bis (nieuw)
5 bis. De Europese Unie steunt maatregelen voor het herstel van aalbestanden in stroomgebieden van rivieren in de diverse
lidstaten.
Amendement 20 Artikel 6, lid 5 ter (nieuw)
5 ter. De Europese Unie steunt maatregelen voor hulp bij de bouw en/of aanpassing van mechanismen om barrières te passeren,
teneinde te voorkomen dat de trek via rivieren wordt belemmerd.
Amendement 21 Artikel 7, lid 1
1. Uiterlijk op 31 december 2006
delen de lidstaten aan de Commissie de overeenkomstig artikel 6 opgestelde individuele beheersplannen voor aal mee.
1. Uiterlijk op 30 juni 2007
delen de lidstaten aan de Commissie de overeenkomstig artikel 6 opgestelde individuele beheersplannen voor aal mee.
Amendement 22 Artikel 7, lid 3
3. De lidstaten leggen de krachtens lid 2 goedgekeurde beheersplannen voor aal ten uitvoer met ingang van 1 juli 2007.
3. De lidstaten leggen de krachtens lid 2 goedgekeurde beheersplannen voor aal ten uitvoer met ingang van 1 juli 2008, of zoveel eerder als haalbaar is.
Amendement 23 Artikel 8, lid 1
1. Wanneer een stroomgebied zich uitstrekt over het grondgebied van meer dan één lidstaat, stellen de betrokken lidstaten gezamenlijk
een beheersplan voor aal op.
1. Wanneer een stroomgebied zich uitstrekt over het grondgebied van meer dan één lidstaat, stellen de betrokken lidstaten gezamenlijk
een beheersplan voor aal op. Indien de coördinatie tot een zodanige vertraging dreigt te leiden dat het onmogelijk wordt het beheersplan tijdig in te dienen,
kunnen lidstaten beheersplannen indienen voor hun nationale deel van het stroomgebied.
Amendement 24 Artikel 8, lid 2
2. Wanneer een stroomgebied voor aal zich uitstrekt tot buiten het grondgebied van de Gemeenschap, doen de betrokken lidstaten
al het mogelijke om een beheersplan voor aal op te stellen in samenwerking met de betrokken derde landen.
2. Wanneer een stroomgebied voor aal zich uitstrekt tot buiten het grondgebied van de Gemeenschap, doen de betrokken lidstaten
al het mogelijke om een beheersplan voor aal op te stellen in samenwerking met de betrokken derde landen. In dit verband wordt speciale aandacht besteed aan de Oostzee en de kustwateren die buiten de werkingssfeer van Richtlijn
2000/60/EG vallen.
Amendement 25 Artikel 8 bis (nieuw)
Artikel 8 bis
Bijzondere maatregelen voor glasaal
Als onderdeel van het plan voor het herstel van het Europese-aalbestand neemt de Commissie speciale maatregelen om de hoeveelheid
uitgezette glasaal te verhogen, zulks met het oog op de problemen die worden veroorzaakt door grootschalige uitvoer van glasaal.
Amendement 26 Artikel 9, lid 1
1. Voor elk beheersplan voor aal legt de betrokken lidstaat uiterlijk op 31 december 2009 een verslag voor aan de Commissie over
de monitoring, de doelmatigheid en de resultaten van het plan, waarbij met name voor elk stroomgebied een raming wordt gegeven van het percentage van de totale biomassa van aal dat kan
ontsnappen naar zee om daar te paaien, berekend ten opzichte van de potentiële ontsnapping bij totale afwezigheid van visserij
of andere menselijke activiteiten die van invloed zijn op de visserij en op het bestand.
1. Voor elk beheersplan voor aal legt de betrokken lidstaat uiterlijk op 31 december 2009 een verslag voor aan de Commissie over
de monitoring, de doelmatigheid en de resultaten van het plan.
Amendement 27 Artikel 9, lid 2
2. Uiterlijk op 1 juli 2010
dient de Commissie bij het Europees Parlement en de Raad een verslag in met een statistische en wetenschappelijke evaluatie
van de resultaten van de tenuitvoerlegging van de beheersplannen voor aal, samen met het advies van het Wetenschappelijk,
Technisch en Economisch Comité voor de visserij.
2. Uiterlijk op 1 juli 2011
dient de Commissie bij het Europees Parlement en de Raad een verslag in met een statistische en wetenschappelijke evaluatie
van de resultaten van de tenuitvoerlegging van de beheersplannen voor aal, samen met het advies van het Wetenschappelijk,
Technisch en Economisch Comité voor de visserij.
Amendement 28 Artikel 9, lid 3 bis (nieuw)
3 bis. De Commissie bepaalt vóór 1 januari 2007, in overleg met de ICES, de EIFAC (European Inland Fisheries Advisory Commission),
de lidstaten en de visserijsector, of de in artikel 6, lid 4, gestelde norm in de praktijk voldoende meetbaar en toepasbaar
is, waarna zij, indien noodzakelijk, een gewijzigd of aangepast voorstel voorlegt.
Amendement 29 Artikel 11, eerste alinea
Deze verordening treedt in werking op de derde dag volgende op die van haar bekendmaking in het Publicatieblad van de Europese
Unie.
Deze verordening treedt in werking op de derde dag volgende op die van haar bekendmaking in het Publicatieblad van de Europese
Unie, maar niet vóór 1 januari 2007.