NL
Belliardstraat 99 -
B-1040 Brussel - Tel. +32 (0)2 546 90 11 - Fax +32 (0)2 513 48 93 - Internet
http://www.esc.europa.eu
Europees Economisch en Sociaal
Comité
TEN/232
Gemeenschappelijke onderneming
– SESAR |
Brussel, 6 juli
2006
ADVIES van
het Europees Economisch en Sociaal Comité over het
Voorstel voor een verordening
van de Raad betreffende de oprichting van een gemeenschappelijke
onderneming voor de realisering van het Europese nieuwe generatie
luchtverkeersbeveiligingssysteem (SESAR)
COM(2005)
602 final – 2005/0235 (CNS) |
|
|
|
|
|
De Raad heeft op 4
januari 2006 overeenkomstig artikel 171 van het Verdrag tot oprichting van de
Europese Gemeenschap besloten het Europees Economisch en Sociaal Comité te
raadplegen over het
Voorstel voor een verordening van
de Raad betreffende de oprichting van een gemeenschappelijke onderneming voor de
realisering van het Europese nieuwe generatie luchtverkeersbeveiligingssysteem
(SESAR)
COM(2005) 602 final
– 2005/0235 (CNS).
De gespecialiseerde
afdeling "Vervoer, energie, infrastructuur, informatiemaatschappij", die met de
voorbereiding van de desbetreffende werkzaamheden was belast, heeft haar advies
op 30 mei 2006 goedgekeurd. Rapporteur was de heer McDonogh.
Het Economisch en
Sociaal Comité heeft tijdens zijn 428e zitting op 5 en 6 juli 2006
(vergadering van 6 juli) het volgende advies uitgebracht, dat met 37 stemmen
vóór en 1 stem tegen, bij 3 onthoudingen werd goedgekeurd:
*
*
*
1. Inleiding
1.1 SESAR is het
technologisch onderdeel van het gemeenschappelijk Europees luchtruim, een
initiatief dat in 2004 is gelanceerd ter hervorming van de luchtverkeersleiding.
SESAR zal nieuwe communicatie-, verkeersgeleidings- en computertechnologieën
introduceren tussen de verkeersleiding en de cockpit, wat zal leiden tot een
optimalisering van het werk van verkeersleider en piloot. Want ook al wordt de
cockpit steeds verder geautomatiseerd, toch communiceren verkeersleiders en
piloten nog steeds per radio.
1.2 SESAR is een
luchtverkeersbeveiligingssysteem van de nieuwe generatie en zal onmisbaar zijn
bij het in goede banen leiden van de toename van het luchtverkeer. Dankzij SESAR
zullen de veiligheid en de milieuprestaties van luchttransport verbeteren en
blijft Europa in de voorhoede van de wereldwijde luchtvaartmarkt. De Commissie
zal dit omvangrijke industriële project ontwikkelen in samenwerking met
Eurocontrol en industriële partners.
1.3 Europa zal aldus
beschikken over de meest efficiënte luchtverkeersleidingsinfrastructuur ter de
wereld. Gezien de grotere efficiëntie die het luchtverkeer dankzij SESAR zal
bereiken, wordt de netto contante waarde van dit systeem geschat op 20 miljard
euro. De directe en indirecte effecten van het project worden geschat op 50
miljard euro. Ook zal het project bijna 200.000 hooggekwalificeerde banen
creëren.
1.4 Volgens de prognoses
zal het luchtverkeer in Europa in 2025 in sterke mate zijn gegroeid. Deze groei
is niet haalbaar indien er geen volledige herziening plaatsvindt van de
luchtverkeersleidingsinfrastructuur. Zo dienen luchtverbindingen te worden
geoptimaliseerd en congesties uitgebannen. SESAR zal eveneens de veiligheid van
het luchtverkeer vergroten. Als gevolg van verouderende technologieën en een
versnipperde luchtverkeersleiding wordt deze vandaag de dag niet volledig
gegarandeerd.
1.5 De Commissie en
Eurocontrol financieren gezamenlijk het aan een consortium van 30
luchtvaartmaatschappijen, luchtverkeersleidingsorganisaties en vliegtuigbouwers
toegekende contract ter waarde van 43 miljoen euro (50,5 miljoen US-dollar). Dit
contract betreft de definitiefase van het voorheen SESAME en nu SESAR geheten
onderzoek naar een luchtverkeersbeveiligingsysteem voor het gemeenschappelijk
Europees luchtruim. Tijdens de twee jaar durende fase waarin dat onderzoek wordt
uitgevoerd, zal er een ontwerp worden gemaakt van het toekomstige
luchtverkeersbeveiligingsysteem, en zal het tijdspad voor de introductie ervan
tot aan 2020 worden vastgelegd.
1.6 De totale kosten van
die "definitiefase" zullen, inclusief het contract ter waarde van 43 miljoen
euro, 60 miljoen euro bedragen. De Commissie en Eurocontrol voorzien elk in de
helft van die kosten, waarbij Eurocontrol niet alleen geld bijdraagt, maar ook
deskundig personeel en onderzoek. De Europese Commissie heeft becijferd dat de
ontwikkelingsfase zo'n 300 miljoen euro per jaar zal kosten, wat zal worden
opgebracht door de Commissie, het bedrijfsleven en Eurocontrol tezamen. Er wordt
jaarlijks reeds 200 miljoen euro besteed aan onderzoek naar en de ontwikkeling
van een luchtverkeersbeveiligingssysteem. Voortaan zal dit bedrag worden
gebundeld in SESAR.
1.7 De definitiefase
komt geheel voor rekening van de Commissie en Eurocontrol. Voor de
ontwikkelingsfase wordt uitgegaan van een bijdrage ter hoogte van een derde van
het programma van de kant het bedrijfsleven in de brede zin des woords. Dat komt
over een periode van zeven jaar neer op jaarlijks zo'n 100 miljoen euro. De EU
zal 100 miljoen euro per jaar bijdragen en Eurocontrol zal eveneens 100 miljoen
euro per jaar bijdragen.
1.8 Het is nog niet
duidelijk welke partijen in het bedrijfsleven welk deel van de jaarlijkse 100
miljoen zullen opbrengen. De bijdragen dienen te worden vastgesteld, maar het
zal allereerst nodig zijn gecompliceerde zaken op te lossen als
intellectuele-eigendomsrechten, concurrentiebedingen, enz.
1.9 Er kan echter al uit
de huidige bedragen die aan O&O op het gebied van
luchtverkeersbeveiligingssystemen worden uitgegeven, een indicatie worden
afgeleid van het bedrag dat het bedrijfsleven aan SESAR zal bijdragen. Het gaat
om 200 miljoen euro per jaar, waarvan 75 miljoen euro beschikbaar wordt gesteld
door verleners van luchtvaartnavigatiediensten. Een substantieel deel van dit
bedrag, of allicht het gehele bedrag, zal naar SESAR gaan, in plaats van dat het
op een versnipperde wijze wordt aangewend.
1.10 De deelnemers aan
het project zijn: O&O-centra voor luchtverkeersbeveiligingsystemen,
Eurocontrol Military Domain (EURAMID), Civil Aviation Authority uit het Verenigd
Koninkrijk (UK CAA), bedrijven van buiten de EU (Boeing, Honeywell,
Rockwell-Collins), alsook professionele organisaties: International Federation
of Air Traffic Controllers Associations (IFATCA), European Cockpit Association
(ECA) en European Transport Workers Federation (ETF).
1.11 Hieronder volgt
een overzicht van de bij de definitiefase betrokken bedrijven.
EINDGEBRUIKERS:
Air France, Iberia, KLM, Lufthansa, Association of European Airlines (AEA),
European Regional Airlines Association (ERAA), International Airline Transport
Association (IATA), International Aircraft Owners and Pilots Association
(IAOPA).
Verleners van
luchtvaartnavigatiediensten (ANSP’s): Aeropuertos Espanoles y Navegacion
Aerea (Spanje) (AENA), Austrocontrol, DFS, Directoraat voor
Luchtvaartnavigatiediensten (Frankrijk) (DSNA), Italiaanse Onderneming voor
Luchtvaartnavigatiediensten (ENAV), Luftfartsveket (Zweeds Luchthavenbedrijf)
(LFV), Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), National Air Traffic Services (VK)
(NATS), NAV.
LUCHTHAVENS:
Aeroports de Paris, BAA, Fraport, Amsterdam, München, AENA en LFV.
Bedrijfsleven:
Airbus, BAE Systems, European Aeronautic Defence and Space Company (EADS),
Indra, Selex, Thales ATM, Thales Avionics en Air Traffic Alliance.
2. Opmerkingen en
aanbevelingen
2.1 Elk initiatief dat
leidt tot modernisering van de luchtverkeersleiding dient te worden omarmd als
zijnde een stap voorwaarts.
2.2 Het zou efficiëntere
vliegroutes moeten opleveren, extra brandstofbesparingen, en de reiziger een
verkorting van de vliegtijden.
2.3 Door de vorming van
functionele luchtruimblokken wordt het mogelijk om optimaal gebruik te maken van
het luchtruim en daarbij tegelijkertijd regionale overeenkomsten na te leven,
alsook om rekening te houden met de woonkwaliteit en belangen van onder de
luchtruimblokken gelegen lokale gemeenschappen (steden en dorpen).
2.4 Door het vermijden
van duplicatie van onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten, wordt voorkomen dat
het SESAR-project leidt tot een verhoging van de totale omvang van de bijdrage
van luchtruimgebruikers aan deze activiteiten.
2.5 Ingevolge de
toetreding van de Europese Gemeenschap tot Eurocontrol hebben de Commissie en
Eurocontrol een kaderovereenkomst ondertekend voor samenwerking bij de
tenuitvoerlegging van het gemeenschappelijk Europees luchtruim en de onderzoeks-
en ontwikkelingsactiviteiten op het gebied van
luchtverkeersbeveiligingssystemen. Dit dient te resulteren in een verbetering
van de veiligheid, alsook van de operationele efficiëntie van verleners van
luchtvaartnavigatiediensten.
2.6 Voor de
gemeenschappelijke onderneming dient een integrale benadering te worden gevolgd.
De partijen in deze publiek-private samenwerking dienen allen op elk deelgebied
(van technische, operationele, regulatieve, en institutionele aard) samen te
werken, om zo een naadloze overgang te bewerkstelligen van de definitiefase naar
de uitvoeringsfase, en van O&O naar toepassing.
2.7 De omvang van de
financiering voor de gemeenschappelijk onderneming dient na afronding van de
definitiefase opnieuw te worden bezien. Alle partijen dienen zich een beeld te
schetsen van de impact van eventuele via het systeem van gebruikersheffingen
door de privé-sector te financieren extra kosten. Dit omdat deze mogelijkerwijs
doorberekend zullen worden aan de reiziger.
2.8 De
overheidsbijdragen voor de uitvoeringsfase van het SESAR-project moeten worden
aangevuld met bijdragen uit de particuliere sector.
2.9 Vanwege het aantal
actoren dat in dit proces een rol zal moeten spelen en de financiële middelen en
technische deskundigheid die nodig zijn, is het absoluut noodzakelijk dat er een
juridische entiteit wordt opgericht die in staat is om gedurende de
uitvoeringsfase te zorgen voor een gecoördineerd beheer van de voor het
SESAR-project bestemde middelen.
2.10 Er zijn maar weinig
bedrijven betrokken bij de definitiefase en bovendien zijn die bedrijven niet
representatief voor de Europese burgerluchtvaart als geheel. De Commissie dient
eveneens kleinere belanghebbende partijen bij de definitiefase te betrekken, en
vooral ook de nieuwe EU-lidstaten.
2.11 SESAR zal stap voor
stap zijn beslag moeten krijgen. De laatste stap, de uitvoeringsfase, dient na
aanvang zo snel mogelijk te worden afgerond. De Commissie dient duidelijke
targets te stellen om zo de realisatie van het project te versnellen en de duur
van de uitvoeringsfase te beperken.
2.12 Europese heffingen
op het luchtverkeer dienen te worden verlaagd, aangezien dankzij SESAR de
efficiëntie zal worden verhoogd.
Brussel, 6 juli
2006
De
voorzitter van het Europees Economisch en Sociaal
Comité
A.-M. SIGMUND
|
De
secretaris-generaal van het Europees Economisch en
Sociaal Comité
P.
VENTURINI
|
_____________