25.863

Wet procedures vijfde baan Schiphol



In deze wet wordt voorgesteld om zogenoemde projectwetgeving toe te passen op de aanleg van de vijfde baan op Schiphol. Bij deze projectwetgeving worden bestaande regelingen met betrekking tot bestemmingsplannen, bezwaarprocedures, vergunningen en onteigening vervangen door een specifieke regeling.

Doel van het voorstel is de procedures rond de aanleg van de vijfde baan te stroomlijnen en te versnellen. In de Planologische Kernbeslissing Schiphol en Omgeving is vastgelegd dat de vijfde start- en landingsbaan noodzakelijk is.

Deze samenvatting is gebaseerd op het wetsvoorstel en de memorie van toelichting zoals ingediend bij de Tweede Kamer.


Stand van zaken

Het voorstel is op 17 november 1998 door de Tweede Kamer aangenomen. PvdA, D66, VVD, CDA, GPV, RPF en SGP stemden voor.

De Eerste Kamer heeft het voorstel op 22 december 1998 zonder stemming aangenomen. Daarbij is de fractie GroenLinks aantekening verleend.


Kerngegevens

ingediend

29 januari 1998

titel

Regelen ter beheersing en versnelling van de procedures inzake de aanleg van de vijfde baan van de luchthaven Schiphol (Wet procedures vijfde baan Schiphol)

schriftelijke voorbereiding

inbreng geleverd door

ondertekening

inwerkingtreding

Met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin de wet wordt geplaatst


Hoofdlijnen

  • Door projectwetgeving toepasselijk te maken is het mogelijk bestaande procedures op de volgende gebieden te stroomlijnen en te versnellen:
    • de gemeentelijke planologische procedures met betrekking tot bestemmingsplannen; beroep hiertegen is mogelijk;
    • de bezwaarschriftenprocedures; het kabinet gaat ervanuit dat burgers en instanties ten aanzien van de Planologische Kernbeslissing en de Aanwijzing Schiphol genoeg inspraak hebben gehad, zodat over de vergunningen en de ruimtelijke plannen bezwaarprocedures buiten werking zijn gesteld;
    • de onteigeningsprocedures; voorwaarde is dat daartoe een koninklijk besluit is genomen. Er blijft sprake van overleg met eigenaren, maar de eventuele onteigening kan daarna aanzienlijk versneld worden uitgevoerd.

Documenten

7