Dit wetsvoorstel introduceert in de Wet personenvervoer 2000 (26.456) een concessiestelsel voor het personenvervoer per trein en het hogesnelheidsvervoer en geeft bepalingen voor het verlenen van meerjarige rechten met betrekking tot de toewijzing van spoorweginfrastructuurcapaciteit.
Hiermee wordt marktwerking in het openbaar vervoer per trein geïntroduceerd. De regeling biedt ruimte voor concurrentie op het gebied van kwaliteit en prijs. Hiermee wordt uitvoering gegeven aan de kabinetsvisie op het openbaar vervoer per trein, zoals vastgelegd in de nota "De derde eeuw spoor" (26.464).
Deze samenvatting is gebaseerd op het wetsvoorstel en de memorie van toelichting zoals ingediend bij de Tweede Kamer.
Het voorstel is op 25 april 2002 aangenomen door de Tweede Kamer. SP, GroenLinks, ChristenUnie en SGP stemden tegen.
De Eerste Kamer heeft het voorstel op 15 april 2003 zonder stemming aangenomen. GroenLinks en OSF is daarbij aantekening verleend. Tijdens de behandeling is de Motie-Wolfson (PvdA) c.s. inzake een meerjarig herstelplan voor achterstallig onderhoud aan infrastructuur en rollend materieel en voor een sociaal veiligheidsbeleid (27.482, 27.216, EK nr. 145f) ingediend. De motie is op 6 mei 2003 met algemene stemmen aangenomen.
Het voorstel werd gezamenlijk behandeld met het voorstel voor een nieuwe Spoorwegwet (27.482).
ingediend
30 juni 2000titel
Aanvulling van de Wet personenvervoer 2000, strekkende tot invoering van een concessiestelsel voor het personenvervoer per trein (Concessiewet personenvervoer per trein)schriftelijke voorbereiding
inbreng geleverd door
ondertekening
inwerkingtreding
Op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip dat voor de verschillende artikelen of onderdelen daarvan verschillend kan worden vastgesteld
-
-de Rijksoverheid zal concessies uitgeven voor het landelijke vervoer en het hogesnelheidsvervoer,
-
-regionale overheden krijgen stapsgewijs de verantwoordelijkheid voor het regionale personenvervoer per trein en de daarmee voor de integratie ervan met de overige vervoersmodaliteiten,
-
-de concessie verlener kan voorschriften aan de concessie verbinden en in geval van aanbesteding moet een programma van eisen worden opgesteld, dit biedt de mogelijkheid
-
-sturing te geven aan de kwaliteit van het openbaar vervoer, en
-
-om voorwaarden te stellen omtrent informatieverstrekking en tarieven,
-
-er komt binnenkort een nieuw wetsvoorstel dat zorgt voor een algehele herziening van de spoorwegwetgeving.
-
19
-
26 oktober 2004
verslag van een schriftelijk overleg commissie Verkeer en Waterstaat (V&W) EK, A
voor kennisgeving aangenomen 7 september 2004 -
-
6 mei 2003
stemming motie-Wolfson c.s. (algemene stemmen aangenomen) Handelingen EK 2002/2003, nr. 23: blz. 721 -
15 april 2003
voortzetting behandeling en stemming (aangenomen, aantekening: GroenLinks en OSF) Handelingen EK 2002/2003, nr. 22: blz. 701-717 -
-
-
-
12 maart 2003
brief minister van Verkeer en Waterstaat over de planning van de plenaire behandeling nr. 145d -
-
-
-
14 oktober 2002
memorie van antwoord nr. 29 (lees: 145, zie noot 1 op pagina 1 van 145a van 17 januari 2003) -
-
-
25 april 2002
stemming (algemene stemmen) Handelingen TK 2001/2002, nr. 73: blz. 4834 -
28 maart 2002
voortzetting behandeling Handelingen TK 2001/2002, nr. 62: blz. 4211-4243 -
28 maart 2002
voortzetting behandeling Handelingen TK 2001/2002, nr. 62: blz. 4185-4205 -
27 maart 2002
voortzetting behandeling Handelingen TK 2001/2002, nr. 61: blz. 4134-4152 -
27 maart 2002
behandeling Handelingen TK 2001/2002, nr. 61: blz.4113-4134