Dit wetsvoorstel vervangt de Wet ambulancevervoer (WAV) en stelt nieuwe regels vast voor een professionele organisatie van de ambulancezorg.
Met dit voorstel ontstaat één aanspreekpunt voor het aanbod van ambulancezorg in de Regio, namelijk de Regionale Ambulancevoorziening (RAV). De RAV's zijn op basis van een ministeriële vergunning verantwoordelijk voor het leveren van ambulancezorg per regio.
Deze samenvatting is gebaseerd op het wetsvoorstel en de memorie van toelichting zoals ingediend bij de Tweede Kamer.
Het voorstel is op 11 april 2006 aangenomen door de Tweede Kamer. SP, GroenLinks, PvdA, Groep Lazrak, D66, Groep Wilders, VVD, LPF en Groep Nawijn stemden voor.
De Eerste Kamer heeft het voorstel op 2 december 2008 zonder stemming aangenomen.
Tijdens de plenaire behandeling werd de Motie-Slagter-Roukema (SP) c.s. over het overnemen van personeel van oude vergunninghouders (EK 29.835, R) ingediend. De motie is op 9 december 2008 na stemming bij zitten en opstaan aangenomen. De fractie van de VVD stemde tegen.
ingediend
18 oktober 2004titel
Wet ambulancezorgschriftelijke voorbereiding
inbreng geleverd door
ondertekening
inwerkingtreding
Op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip.
Met de nieuwe besturingssystematiek wordt het volgende bereikt:
De doelmatigheid wordt vergroot:
-
-door de introductie van een landelijk referentiekader voor een spreidingsplan komen ambulancestandplaatsen daar waar ze echt ook nodig zijn, dus ook op het grensgebied tussen provincies;
-
-in plaats van vergunningverlening per ambulancedienst, wordt er een vergunning aan één rechtspersoon per regio verleend. De vergunning geldt voor onbepaalde tijd.
Publieke waarborg/maatstafconcurrentie:
-
-Het is de minister die de vergunning verleent, intrekt of daaraan beperkingen of voorschriften kan verbinden;
-
-Het bestuur van de geneeskundige hulpverlening bij rampen (GHOR) heeft een adviserende stem bij de vaststelling door de minister van het programma van eisen alsook bij de vergunningverlening door de minister;
-
-De Kwaliteitswet zorginstellingen is van toepassing op de RAV;
-
-Verzekeraars hebben een wettelijke zorgplicht om voldoende kwalitatief verantwoorde ambulancezorg in te kopen.
-
-De ambulanceaanbieders worden in een doorlopend proces met elkaar vergeleken op de prestaties van het zorgaanbod en de prijsstelling;
-
-Voor de minst presterende ambulanceaanbieders kan dat betekenen dat zij wel voldoen aan het programma van eisen, maar veel minder presteren dan de andere aanbieders;
-
-Aanscherping van het programma van eisen op basis van de maatstafconcurrentie zorgt ervoor dat ook deze zorgaanbieders geprikkeld blijven om voor hun cliënten de beste prijs/kwaliteitsverhouding te leveren.
-
-
-
-
-
-
11 april 2006
stemming (aangenomen, voor: SP. GroenLinks, PvdA, Groep Lazrak, D66, Groep Wilders, VVD, LPF en Groep Nawijn) Handelingen TK 2005/2006, nr. 69, blz: 4362 -
4 april 2006
voortzetting stemmingen in verband met het wetsvoorstel Handelingen TK 2005/2006, nr. 66, blz: 4200-4201 -
28 maart 2006
stemmingen in verband met het wetsvoorstel Handelingen TK 2005/2006, nr. 63, blz: 4034-4035 -
23 maart 2006
Noot 1, Bijvoegsel, schriftelijke antwoorden op vragen Handelingen TK 2005/2006, nr. 62, blz: 4016-4017 -
23 maart 2006
voortzetting behandeling Handelingen TK 2005/2006, nr. 62, blz: 3982-4014 -
22 maart 2006
behandeling Handelingen TK 2005/2006, nr. 61, blz: 3899-3925 -
3 mei 2004
Brief van de minister van VWS (in de context van het dossier Acute zorg) inzake het Landelijk referentiekader Spreiding- en Beschikbaarheid TK 29.247 nr. 13 Bevat bijlage