Dit wetsvoorstel stelt gemeenten in staat samenhangend lokaal beleid te ontwikkelen ter bevordering van de maatschappelijke participatie van burgers. De zorg aan mensen met een ernstige, langdurige hulpvraag dient - ook op de lange termijn - gewaarborgd en betaalbaar te blijven. Daartoe wordt de Algemene Wet Bijzondere Ziektenkosten (AWBZ) geleidelijk teruggebracht tot waarvoor hij aanvankelijk bedoeld was: een volksverzekering voor risico's die particulier niet te verzekeren zijn, zoals de gevolgen van chronische ziekten, lichamelijke en verstandelijke handicaps en verpleeghuiszorg.
Het is de bedoeling dat mensen die dat kunnen meer dan nu het geval is, in de eigen sociale omgeving oplossingen zoeken voor problemen die zich voordoen. Er wordt een groter beroep gedaan op de eigen draagkracht. Om meer samenhang te brengen in de voorzieningen op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, worden de Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) en (op termijn) de Welzijnswet 1994 ingetrokken. Door verschillende wetten en regelingen te bundelen in de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) krijgen gemeenten meer mogelijkheden om regie te voeren over samenhangende activiteiten van aanbieders van zorg, wonen, welzijn en dienstverlening.
Deze samenvatting is gebaseerd op het wetsvoorstel en de memorie van toelichting zoals ingediend bij de Tweede Kamer.
Het voorstel is op 14 februari 2006 aangenomen door de Tweede Kamer. De fractie van de SP stemde tegen.
De Eerste Kamer heeft het voorstel is op 27 juni 2006 zonder stemming aangenomen. De fractie van de SP is daarbij aantekening verleend.
ingediend
27 mei 2005titel
Nieuwe regels betreffende maatschappelijke ondersteuning (Wet maatschappelijke ondersteuning)schriftelijke voorbereiding
inbreng geleverd door
ondertekening
inwerkingtreding
Met ingang van 1 januari 2007
Onder maatschappelijke ondersteuning valt:
-
-het bevorderen van de sociale samenhang in en leefbaarheid van dorpen, wijken en buurten;
-
-op preventie gerichte ondersteuning van jeugdigen met problemen met opgroeien en van ouders met problemen met opvoeden;
-
-het geven van informatie, advies en cliëntondersteuning;
-
-het ondersteunen van mantelzorgers en vrijwilligers;
-
-het bevorderen van de deelname aan het maatschappelijke verkeer en van het zelfstandig functioneren van mensen met een beperking of een chronisch psychisch probleem en van mensen met een psychosociaal probleem;
-
-het verlenen van voorzieningen aan mensen met een beperking of een chronisch psychisch probleem en aan mensen met een psychosociaal probleem ten behoeve van het behouden en het bevorderen van hun zelfstandig functioneren of hun deelname aan het maatschappelijke verkeer;
-
-het bieden van maatschappelijke opvang, waaronder vrouwenopvang;
-
-het bevorderen van openbare geestelijke gezondheidszorg, met uitzondering van het bieden van psychosociale hulp bij rampen;
-
-het bevorderen van verslavingsbeleid.
37
-
-
-
-
-
-
-
-
-
9 oktober 2006
verslag van een schriftelijk overleg van de Eerste Kamercommissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport met de staatssecretaris van VWS inzake het verschaffen van duidelijkheid over de door haar tijdens de (schriftelijke en mondelinge) behandeling van het wetsvoorstel gedane toezeggingen EK, H Bevat bijlage -
-
-
-
-
-
-
27 juni 2006
voortzetting behandeling en stemming (aangenomen, aantekening: SP) Handelingen EK 2005/2006, nr. 34, blz: 1635-1654 -
-
-
-
-
-
-
23 mei 2006
nader voorlopig verslag commissie Volksgezondheid, Welzijn en Sport EK, D Bevat bijlagen -
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
14 februari 2006
stemming (aangenomen, tegen: SP) Handelingen TK 2005/2006, nr. 49, blz: 3243-3244 -
2 februari 2006
voortzetting behandeling Handelingen TK 2005/2006, nr. 45, blz; 2993-3013 -
26 januari 2006
behandeling Handelingen TK 2005/2006, nr. 42, blz: 2768-2801