De minister van Verkeer en Waterstaat zegt toe de wet uiterlijk twee jaar na inwerkingtreding door een brede werkgroep onder een onafhankelijke voorzitter te laten evalueren en te bezien of aanpassing van de wet gewenst is.
Nummer | T00471 |
---|---|
Oorspronkelijke nummer | tz_JUST_2006_17 |
Status | voldaan |
Datum toezegging | 17 oktober 2006 |
Deadline | 1 juli 2009 |
Verantwoordelijke(n) | Minister van Verkeer en Waterstaat (Hoofdverantwoordelijke) Minister van Justitie |
Kamerleden | mr. R.H. van de Beeten (CDA) |
Commissie | commissie voor Justitie (Just.) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | evaluatie |
Onderwerpen | burgerluchtvaart evaluaties meldingsplicht |
Kamerstukken | Melding voorvallen in de burgerluchtvaart (29.977) |
Handelingen Eerste Kamer 2006 – 2007, 3 – [95]
blz. 108-109
Minister Peijs: Melders en gemelde gegevens worden beschermd door de aanwijzing aan het Openbaar Ministerie, waarin het terughoudende opsporings- en vervolgingsbeleid is opgenomen. […] Ik heb de Tweede Kamer toegezegd het meldingensysteem nauwlettend te zullen volgen en daarover tweemaal per jaar te rapporteren. […] Het huidige wetsvoorstel en de aanwijzing aan het Openbaar Ministerie zitten namelijk zo in elkaar dat het strafrechtelijke proces pas op gang komt wanneer opzet en schuld worden vermoed. Echter, gelet op de zorg van de Kamer zijn wij bereid om na een periode van twee jaar alsnog te bezien of andere maatregelen, zoals een aanpassing van de wet, noodzakelijk zijn. Dat kan het geval zijn wanneer uit de reeds toegezegde halfjaarlijkse evaluaties van het wetsvoorstel blijkt dat het systeem in de praktijk niet werkt en er ongewenste effecten optreden. Ik stel voor dat wij dat laten doen door een commissie onder leiding van een onafhankelijke voorzitter met een achtergrond in de vliegveiligheid. Wij hebben daar heel goede mensen voor. Deze voorzitter zou hierbij overigens ook buitenlandse ervaringen moeten betrekken.
blz. 111
De heer Van de Beeten (CDA): Ik ben ook erkentelijk […] voor de toezegging van de minister van Verkeer en Waterstaat om te komen tot een brede werkgroep onder een onafhankelijke voorzitter. Zij heeft daar echter een aanzienlijk langere termijn voor gesteld dan de termijn die ik noemde, namelijk twee jaar. Ik ben op zich geneigd om daarmee in te stemmen indien wordt afgesproken dat die werkgroep niet alleen kijkt naar het functioneren van de meldingsplicht sec, maar ook naar wat er over het algemeen is gebeurd met betrekking tot het optreden van politie en justitie ten aanzien van de luchtvaartsector. […]Ik zou dus graag hebben dat de opdracht voor deze werkgroep onder een onafhankelijk voorzitter wat breder is dan alleen een evaluatie van het functioneren van de melding.
blz. 113
Minister Peijs: Wanneer twee jaar te lang is, maken wij er anderhalf jaar van. Wij rapporteren al na een halfjaar. Men moet dus toch al een aantal rapportages hebben om over enige tijd zinnige opmerkingen te kunnen maken. Wanneer de termijn twee jaar moet zijn, vind ik dat ook goed, maar laten wij een dergelijke analyse toepassen op de praktijk. Wat mij betreft, mag die analyse het hele systeem betreffen, zoals dat uitwerkt in de eerste anderhalf jaar na inwerkingtreding van de wet. Dan kunnen wij met recht van spreken zeggen of de wet werkt. Laten wij vanuit die praktijk vervolgens zeggen of er al dan niet iets moet gebeuren. Wij willen hier allen praktisch bezig zijn en niet te legalistisch. Ons aller doel is veiligheid, zoals ik heb beluisterd bij alle sprekers.
Brondocumenten
-
voortzetting behandeling Handelingen EK 2006/2007, nr. 3, blz: 108-115
-
9 maart 2010
nieuwe status: voldaan
Voortgang:documenten:-
-brief van de minister van Verkeer en Waterstaat over de stand van zaken betreffende toezeggingen
voor kennisgeving aangenomen op 9 maart 2010
EK, D
-
-
18 september 2009
Voortgang:
Opmerking: De minister stelt vast dat de evaluatie reeds heeft plaatsgevonden en dat de Kamer op korte termijn hierover wordt geïnformeerd. -
12 maart 2009
nieuwe status: deels voldaan -
28 oktober 2008
nieuwe deadline: 1 juli 2009
Voortgang:documenten: -
13 februari 2008
nieuwe deadline: 1 januari 2009
Voortgang:
Opmerking: Het ministerie van Verkeer en Waterstaat is begonnen met de voorbereidingen voor de evaluatie van de wet. Het ministerie van
Justitie is daarbij ook betrokken. Uiterlijk eind 2008 zal de Minister van V&W de Kamer mede namens de Minister van Justitie informeren over de resultaten. -
3 juli 2007
Voortgang:
Opmerking: De minister van Justitie heeft deze toezegging bevestigd tijdens het debat over de openstaande toezeggingen op 3 juli 2007.
"Uit de informatie die Verkeer en Waterstaat en het openbaar ministerie tot hun beschikking hebben, blijkt dat na de inwerkingtreding van de wet het aantal meldingen bij Analysebureau Luchtvaartvoorvallen ABL is toegenomen.
Tot op heden waren er ongeveer 3500 meldingen, conform de prognose van de sectorpartijen destijds. Dit betekent dat het Analysebureau Luchtvaartvoorvallen nu zo'n 150 meldingen per week krijgt. Dit is vrijwel constant. Tot nu toe zijn er geen belemmeringen geconstateerd met betrekking tot wet- en regelgeving of openbaar ministerie.
Voor zover wij kunnen nagaan, zijn in de korte periode dat het werkt geen knelpunten ontstaan. Dat betekent dat op dit moment geen reden is om toepassing te geven aan de toezegging van destijds, maar die toezegging is een duurzame, dus die blijft uiteraard staan.
De werkgroep wordt daadwerkelijk ingesteld in de inmiddels begonnen tweede helft van dit jaar en kan op basis van de ervaringen en de eerste twee monitoringsmetingen de meldingsplicht evalueren. Eventuele knelpunten zullen daarbij worden betrokken. Wat ik zonet zei over het zich nog niet voordoen van knelpunten is hiervoor van belang, maar de komende anderhalf jaar zullen verdere ervaringen opleveren die in de evaluatie zullen worden betrokken. Bij dezen voldoe ik graag aan het verzoek om deze toezegging te herbevestigen."documenten:-
-voortzetting behandeling brief EK, D
Handelingen EK 2006/2007, nr. 36, blz: 1075-1079
-
-
17 oktober 2006
toezegging gedaan