De minister van Justitie zegt toe bij de evaluatie van de Wet Bescherming Persoonsgegevens aandacht te zullen geven aan de introductie van een mogelijke ‘opt-out’ voor het gebruik van persoonsgegevens voor commerciële doeleinden op de standaardformulieren.
Nummer | T00496 |
---|---|
Oorspronkelijke nummer | tz_JUST_2007_25 |
Status | voldaan |
Datum toezegging | 3 juli 2007 |
Deadline | 1 januari 2009 |
Voormalige Verantwoordelijke(n) | Minister van Justitie |
Huidige Verantwoordelijke(n) | Minister van Veiligheid en Justitie |
Kamerleden | M.J.M. Kox (SP) |
Commissie | commissie voor Veiligheid en Justitie (V&J) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | evaluatie |
Onderwerpen | persoonsgegevens |
Kamerstukken | Aanpassing Vreemdelingenwet 2000 inzake de verplichting passagiersgegevens door te geven (30.897) |
Handelingen Eerste Kamer 2006 – 2007, 36 – 1092
Blz. 1100
De heer Kox (SP): In de wet gaat het erom dat de vervoerder de gegevens moet hebben omdat de overheid deze kan vorderen. Is het dan een erg domme suggestie om op het formulier waarop deze gegevens bij vertrek moeten worden vermeld, een hokje te zetten waarin mensen kunnen aanvinken dat zij niet willen dat deze voor commerciële activiteiten worden gebruikt? Dat is toch vrij normaal? Als ikzelf gegevens moet verstrekken omdat de regels van het land zo zijn, vind ik dat best, maar als daar later ook nog allerlei leuke aanbiedingen aan worden verbonden, vind ik het niks.
Minister Hirsch Ballin: Ik begrijp het gevoelen van de heer Kox buitengewoon goed. Dit is een van de zaken die wij onder ogen moeten zien bij de evaluatie van het systeem van de Wet bescherming persoonsgegevens. Tot nu toe is er geen wettelijke verplichting om in standaardcontracten -- want daarover hebben we het nu -- dit soort alternatieven aan te bieden. Dat is een uitvloeisel van de systematiek van de bescherming van persoonsgegevens waarvoor in Nederland is gekozen. Het gaat wat buiten het onderwerp van dit debat om, maar ik neem de vraag van de heer Kox zeer serieus: hebben wij hiermee niet te maken met een van de onevenwichtigheden in ons systeem van bescherming van persoonsgegevens? Inderdaad kan enerzijds de vraag worden gesteld of er niet te veel beperkingen zijn in het gebruik van persoonsgegevens voor zeer goed aanwijsbare doeleinden van algemeen belang, zoals het voorkomen van slachtoffers van huiselijk geweld en vele andere vormen van criminaliteit, terwijl anderzijds door de in de wet gekozen benadering wellicht te weinig beperkingen gelden. Dit zijn allemaal vragen die ik in de schriftelijke voorbereiding niet heb behandeld. Maar ik neem deze vraag serieus en ik zal hem betrekken bij de herijking van de vraag of de bescherming van de persoonlijke levenssfeer adequaat is geregeld. Het is belangrijk om dit op een evenwichtige en realistische manier te doen.
Brondocumenten
-
voortzetting behandeling en stemming (zonder stemming aangenomen) Handelingen EK 2006/2007, nr. 36, blz: 1092-1124
-
15 mei 2012
nieuwe status: voldaan
Voortgang:
Opmerking: Aan de orde is geweest bij de schriftelijke behandeling van wetsvoorstel 31841 in het voorlopig verslag (p.2) en de memorie van antwoord (p. 2-4)documenten:-
-Verslag van een schriftelijk overleg inzake toezeggingen
toezegging T01152 voor kennisgeving aangenomen door de commissie voor BZK/AZ op 3 april 2012
toezegging T01134 voor kennisgeving aangenomen op 8 mei 2012 door de commissies voor IMRO en voor VenJ
voor kennisgeving aangenomen door de commissie voor V&J op 15 mei 2012
EK, E
-
-
7 juni 2011
nieuwe commissie: commissie voor Veiligheid en Justitie (V&J) -
7 juni 2011
commissie vervallen: commissie voor Justitie (Just.) -
14 oktober 2010
nieuwe verantwoordelijkheid: Minister van Veiligheid en Justitie -
14 oktober 2010
verantwoordelijkheid verlopen: Minister van Justitie -
23 maart 2010
nieuwe status: openstaand
Voortgang:
Opmerking: Dit punt zal naar verwachting aan de orde komen bij de behandeling van het wetsvoorstel tot wijziging van de Wet bescherming persoonsgegevens i.v.m. administratieve lasten (31 841). Het voorstel is inmiddels gereed voor
plenaire behandeling door de Tweede Kamer, maar deze heeft het wetsvoorstel controversieel verklaard.documenten:-
-brief van de minister van Justitie met de laatste stand van zaken over de openstaande toezeggingen
voor kennisgeving aangenomen op 30 maart 2010
EK, J
-
-
29 september 2009
nieuwe status: openstaand
Voortgang:
Opmerking: Het rapport Tweede fase van de evaluatie van de Wet bescherming persoonsgegevens is door de minister van Justitie bij brief van 16 februari 2009 aan de Eerste Kamer aangeboden. (zie ook TK 31 051, nr. 4).
Hiernaast is het rapport van de Adviescommissie veiligheid en de persoonlijke levenssfeer door de
minister van Justitie en de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) bij brief van 10 februari jl. aan de TK aangeboden (TK 28 684,nr. 199).
In beide brieven wordt aangegeven dat er een
inhoudelijke reactie zal volgen op de rapporten en dat deze rapporten in samenhang zullen worden bezien.
Een kabinetsreactie op de rapporten is in voorbereiding. De toezegging wordt daarbij betrokken. -
20 maart 2009
nieuwe status: openstaand
Opmerking: De tweede fase van de evaluatie van de Wet bescherming persoonsgegevens heeft kort geleden een rapport opgeleverd. Dit rapport is door de Minister van Justitie bij brief van 16 februari 2009 aan de Eerste Kamer aangeboden. (zie ook TK 31051, nr. 4).
Eerder is verschenen het rapport van de Adviescommissie veiligheid en de persoonlijke levenssfeer. Dit rapport is door de Minister van Justitie en de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) bij brief van 10 februari jl. aan de TK aangeboden (TK 28684, nr. 199).
In de brief van 10 februari jl. geven de Minister van Justitie en de Minister van BZK aan voor de zomer van 2009 te reageren op het rapport (en dit in samenhang te zullen bezien met het rapport met de evaluatie van de Wbp). Ook in de brief van 16 februari jl. wordt beloofd de rapporten in samenhang te bezien en wordt aangegeven dat in het voorjaar van 2009 een inhoudelijke reactie zal worden gegeven. Een kabinetsreactie op de rapporten is in voorbereiding. De toezegging wordt daarbij betrokken.
-
13 februari 2008
nieuwe deadline: 1 januari 2009
Voortgang:
Opmerking: Thans vindt de tweede fase plaats van een evaluatie van de Wet bescherming persoonsgegevens. Deze zal omstreeks september 2008 zijn afgerond. Daarnaast is de Adviescommissie veiligheid en de persoonlijke levenssfeer met haar werkzaamheden gestart. Deze zal omstreeks november 2008 rapporteren. Na ontvangst van beide rapportages zullen vanzelfsprekend de consequenties voor beleid en wetgeving worden bezien. De desbetreffende suggestie wordt daarin meegenomen. -
3 juli 2007
toezegging gedaan