De minister van Verkeer en Waterstaat zegt de Kamer, naar aanleiding van een vraag van het lid Hofstra, toe met zijn ambtsgenoot van Justitie te zullen bezien hoe de relevante doelgroepen zullen worden geïnformeerd over de nieuwe recidiveregeling voor verkeersovertredingen.
Nummer | T00852 |
---|---|
Status | voldaan |
Datum toezegging | 21 oktober 2008 |
Deadline | 1 januari 2012 |
Voormalige Verantwoordelijke(n) | Minister van Verkeer en Waterstaat |
Huidige Verantwoordelijke(n) | Minister van Infrastructuur en Milieu |
Kamerleden | ir. P.H. Hofstra (VVD) |
Commissie | commissie voor Veiligheid en Justitie (V&J) commissie voor Infrastructuur, Milieu en Ruimtelijke Ordening (IMRO) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | brief/nota |
Onderwerpen | motorrijtuigen puntenstelsel rijbewijzen rij-instructeurs |
Kamerstukken | Wijziging Wegenverkeerswet 1994 op een aantal punten (31.340) Verbetering kwaliteit rij-instructeurs motorrijtuigen (31.278) Wijziging Wegenverkeerswet 1994 inzake invoering puntenstelsel rijbewijzen (30.324) |
Handelingen I 2008-2009, nr. [4] - blz. [174]
Blz. 175
De heer Hofstra (VVD): (...) Koninklijk Nederlands Vervoer, een organisatie waarbij veel vervoerders zijn aangesloten, wijst op de bijzondere omstandigheden voor mensen die beroepshalve veel onderweg zijn. Strafrechtelijk is er de mogelijkheid in de verkeerswetgeving om die mee te wegen. Net zo goed als strafrechtelijk bij het opleggen van boetes ook met de draagkracht van de persoon in kwestie rekening gehouden kan worden. Zien wij het juist dat, waar het gaat om de bestuursrechtelijke kant, dit helemaal geen rol meer speelt? Of bestaat de mogelijkheid om op de een of andere manier daar toch rekening mee te houden? (...) Wij gaan ervan uit dat dit alleen geldt voor motorvoertuigen en niet voor fietsers, voetgangers of de berijders van tractoren of Segways. (...) Kan bevestigd worden dat het uitsluitend geldt voor motorvoertuigen? Hoe gaan voorlichting en communicatie te werk?
Blz. 181
Minister Eurlings: (...) Ik begrijp waar de opmerking van de heer Hofstra over mensen die beroepstechnisch een rijbewijs nodig hebben, vandaan komt. Hij memoreerde het KNV. Ik vind wel dat wij moeten beseffen hoe serieus de overtredingen zijn, hoe serieus het is als iemand meerdere malen grof over de alcohollimiet heen gaat. Enerzijds kan men erop wijzen hoe groot de gevolgen zijn als iemand zijn vrachtwagenrijbewijs, dat hij nodig heeft voor zijn beroep, kwijt is, maar evengoed kan men er anderzijds op wijzen hoe groot de gevolgen zijn als wordt getolereerd dat iemand die met een zware vrachtauto de weg opgaat en door wijken heen rijdt, schijnbaar denkt zich zulk gedrag te kunnen permitteren. Wij hebben het laatste belangrijker gevonden dan het eerste. Juist omdat het een zo belangrijke overtreding betreft, hebben wij dan ook de ongeldigheidsverklaring alle categorieën laten betreffen. Ik zeg de heer Hofstra toe dat ik samen met de ambtgenoot van Justitie zal bezien op welke wijze de relevante doelgroepen kunnen worden geïnformeerd over de strekking en reikwijdte van de recidiveregeling, opdat niet alleen duidelijk is wat bestuurders boven het hoofd hangt, maar vooral ook opdat de kans dat mensen zich door deze regeling anders gaan gedragen voordat zij gestraft worden, zo groot mogelijk wordt.
Brondocumenten
-
behandeling en stemming (zonder stemming aangenomen) Handelingen EK 2008/2009, nr. 4, blz: 174-189
-
5 december 2011
nieuwe status: voldaan
Voortgang: -
6 september 2011
nieuwe deadline: 1 januari 2012
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
7 juni 2011
nieuwe commissie: commissie voor Veiligheid en Justitie (V&J) -
7 juni 2011
nieuwe commissie: commissie voor Infrastructuur, Milieu en Ruimtelijke Ordening (IMRO) -
7 juni 2011
commissie vervallen: commissie voor Verkeer en Waterstaat (V&W) -
7 juni 2011
commissie vervallen: commissie voor Justitie (Just.) -
16 maart 2011
nieuwe deadline: 1 juli 2011
nieuwe status: openstaand
Voortgang:
Opmerking: De voorlichting aan de relevante doelgroepen zal meegenomen worden in het kader het voorlichtingstraject bij de invoering van de wet recidiveregeling voor ernstige verkeersdelicten (puntenstelsel rijbewijzen, 30 324). Dat voorlichtingstraject, waarvoor momenteel de voorbereidende werkzaamheden worden uitgevoerd in samenwerking met het ministerie van Veiligheid en Justitie, zal in de zomer van 2011 van start gaan.
documenten:-
-verslag van een schriftelijk overleg met minister van Infrastructuur en Milieu inzake halfjaarlijkse stand van zaken ten aanzien van de toezeggingen die door de minister aan de Eerste Kamer zijn gedaan
voor kennisgeving aangenomen op 22 maart 2011
EK 32.500 XI / 32.500 XII, F
-
-
14 oktober 2010
nieuwe verantwoordelijkheid: Minister van Infrastructuur en Milieu -
14 oktober 2010
verantwoordelijkheid verlopen: Minister van Verkeer en Waterstaat -
20 augustus 2010
nieuwe deadline: 1 januari 2011
nieuwe status: openstaand
Voortgang:
Opmerking: De voorlichting aan de relevante doelgroepen zal meegenomen worden in het kader van het voorlichtingstraject bij de invoering van de wet recidiveregeling voor ernstige verkeersdelicten (puntenstelsel rijbewijzen). Dat voorlichtingstraject, waarvoor momenteel de voorbereidende werkzaamheden worden uitgevoerd in samenwerking met het ministerie van Justitie, zal begin 2011 van start gaan.documenten:-
-brief aan de commissie van Verkeer en Waterstaat van de minister van Verkeer en Waterstaat inzake de verificatie van een aantal toezeggingen
Voor kennisgeving aangenomen op 14 september 2010
EK, E
-
-
18 september 2009
nieuwe status: openstaand
Voortgang:
Opmerking: De voorlichting zal meegenomen worden in het kader van het voorlichtingstraject bij de invoering van de wet recidiveregeling voor ernstige verkeersdelicten (puntenstelsel rijbewijzen, 30324) en zal starten in het eerste kwartaal van 2010. -
3 maart 2009
nieuwe status: openstaand
Opmerking: De commissie besluit toezegging T00852 inzake Publieksinformatie recidiveregeling als openstaand aan te houden met als nieuwe rappeldatum 1 januari 2010. -
21 oktober 2008
toezegging gedaan