De minister van Verkeer en Waterstaat zegt de Kamer, naar aanleiding van opmerkingen van de leden Vliegenthart en Koffeman toe dat hij de wet zal wijzigen wanneer het hem niet lukt de beide Kamers te overtuigen van de wenselijkheid van een luchthavensysteem.
Nummer | T00905 |
---|---|
Status | voldaan |
Datum toezegging | 9 december 2008 |
Deadline | 1 januari 2012 |
Voormalige Verantwoordelijke(n) | Minister van Verkeer en Waterstaat |
Huidige Verantwoordelijke(n) | Minister van Infrastructuur en Milieu |
Kamerleden | drs. N.K. Koffeman (PvdD) dr. A. Vliegenthart (SP) |
Commissie | commissie voor Infrastructuur, Milieu en Ruimtelijke Ordening (IMRO) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | overig |
Onderwerpen | luchthavens Regelgeving burgerluchthavens en militaire luchthavens |
Kamerstukken | Regelgeving burgerluchthavens en militaire luchthavens (30.452) |
Handelingen I 2008-2009, nr. [13] - blz. 660
Minister Eurlings: U hebt mij inderdaad verkeerd beluisterd. Ik heb gezegd dat de regering een overtuigend voorstel denkt te kunnen doen voor een klein nationaal luchthavensysteem, ervan uitgaande dat het Aldersproces een goed vervolg krijgt en wij met een overtuigende Luchtvaartnota kunnen komen. Wij zijn ervan overtuigd dat wij u een voorstel kunnen voorleggen voor een goed functionerend luchthavensysteem en dat ons verhaal u ervan zal overtuigen dat het daarbij van belang is dat die paar luchthavens - het grote Schiphol en die paar kleintjes die daarmee gaan communiceren en interveniëren - hetzelfde juridische systeem hebben. Als ik beide Kamers er echt niet van kan overtuigen dat dit voordelen heeft, dan staat het mij vrij - ik kies mijn woorden niet licht - om dat gedeelte van de wet langer uit te stellen en dan via de koninklijke weg een wetswijziging voor te leggen aan de Tweede Kamer.
De heer Koffeman (PvdD): U zegt: het staat mij vrij. U zegt dus dat als er breed gevoelde bezwaren zijn in de Tweede en Eerste Kamer, het u vrij staat om met een wetswijziging te komen. U zegt dus dat u de vrijheid neemt om dat wel of niet te doen. U zegt niet dat u zich bindt aan de conclusies van de Eerste en Tweede Kamer en er in dat geval van afziet, zoals u nu zegt dat u er drie maanden van afziet. Nee, u zegt: in dat geval staat het mij vrij om dat te doen.
De heer Vliegenthart (SP): Ik versta de minister anders: als er in de Tweede en Eerste Kamer zwaarwegende bezwaren zijn tegen een voorstel waarvan de minister hoopt dat het ons kan overtuigen, dan zal hij het uitstellen en met een wetswijziging komen. Het is een beetje flauw om te vallen over woorden als ″het staat mij vrij″. Dat is volgens mij gewoon het spraakgebruik van deze minister. Voor de Handelingen: de minister zegt dus toe dat hij, als er zwaarwegende bezwaren zijn, met een wetswijziging komt?
Minister Eurlings: Ja, waarbij u het precies zegt: Tweede en Eerste Kamer. Ik zit natuurlijk met de complicatie dat op dit vlak aan de overkant nadrukkelijk anders is besloten dan men aan deze kant lijkt te willen. Dat maakt het nogal complex voor mijn toezeggingen. U duidt het nader. Ik neem het parlement op dit vlak zeer serieus. De extra ronde die wij gaan doen, is geen ronde voor de vaak. Als ik de Kamers er niet van kan overtuigen, dan leidt dat dus tot een aanpassing. Maar ik ben er optimistisch over dat ik hen wel kan overtuigen. Ik zal daar mijn best voor doen.
Brondocumenten
-
voortzetting behandeling Handelingen EK 2008/2009, nr. 13, blz: 653-664
-
17 januari 2012
nieuwe status: voldaan
Voortgang: -
12 januari 2012
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-verslag van een schriftelijk overleg met de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu inzake de status van een aantal toezeggingen gedaan tijdens het debat over het wetsvoorstel Regelgeving burgerluchthavens en militaire luchthavens (EK 30.452)
Voor kennisgeving aangenomen op 17 januari 2012.
EK, B
-
-
6 september 2011
nieuwe deadline: 1 januari 2012
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
7 juni 2011
nieuwe commissie: commissie voor Infrastructuur, Milieu en Ruimtelijke Ordening (IMRO) -
7 juni 2011
commissie vervallen: commissie voor Verkeer en Waterstaat (V&W) -
16 maart 2011
nieuwe deadline: 1 juli 2011
nieuwe status: openstaand
Voortgang:
Opmerking: De luchtvaartnota is d.d. 7 februari 2011 in de Tweede Kamer besproken. Het debat met de Eerste Kamer moet nog worden gehouden.
documenten:-
-verslag van een schriftelijk overleg met minister van Infrastructuur en Milieu inzake halfjaarlijkse stand van zaken ten aanzien van de toezeggingen die door de minister aan de Eerste Kamer zijn gedaan
voor kennisgeving aangenomen op 22 maart 2011
EK 32.500 XI / 32.500 XII, F
-
-
14 oktober 2010
nieuwe verantwoordelijkheid: Minister van Infrastructuur en Milieu -
14 oktober 2010
verantwoordelijkheid verlopen: Minister van Verkeer en Waterstaat -
20 september 2010
nieuwe deadline: 1 januari 2011
nieuwe status: openstaand
Voortgang:
Opmerking: De mogelijkheden om het stelsel van samenwerkende luchthavens vorm te geven, worden onderzocht. Zodra hier meer over bekend is, wordt de Kamer geïnformeerd.documenten:-
-brief aan de commissie van Verkeer en Waterstaat van de minister van Verkeer en Waterstaat inzake de verificatie van een aantal toezeggingen
Voor kennisgeving aangenomen op 14 september 2010
EK, E
-
-
9 maart 2010
nieuwe deadline: 1 januari 2011
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-brief van de minister van Verkeer en Waterstaat over de stand van zaken betreffende toezeggingen
voor kennisgeving aangenomen op 9 maart 2010
EK, D
-
-
18 september 2009
nieuwe status: openstaand
Voortgang:
Opmerking: toezegging aanhouden tot behandeling luchtvaartnota -
9 december 2008
toezegging gedaan