De minister van Economische Zaken zegt de Kamer, naar aanleiding van vragen van de leden Asscher en Sylvester, contact op te nemen over de verhouding tussen de Warmtewet en de Drinkwaterwet inzake aspecten van volksgezondheid en veiligheid. De Kamer zal hierover geïnformeerd worden.
Nummer | T00928 |
---|---|
Status | voldaan |
Datum toezegging | 10 februari 2009 |
Deadline | 1 juli 2009 |
Verantwoordelijke(n) | Minister van Economische Zaken (2012-2017) |
Kamerleden | drs. E. Asscher (VVD) dr. J.J. Sylvester (PvdA) |
Commissie | commissie voor Economische Zaken (EZ) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | overig |
Onderwerpen | drinkwater Drinkwaterwet tapwater veiligheid voedselveiligheid |
Kamerstukken | Initiatiefvoorstel-Ten Hoopen en Samsom Warmtewet (29.048) |
Handelingen I 2008-2009, nr. 21 - 1060
(...)
De heer Asscher (VVD): Een laatste punt van zorg is de collectieve levering van warm tapwater. Dit valt nu niet onder de Drinkwaterwet, die binnenkort hier wordt behandeld namens onze fractie door mijn collega mevrouw Huijbregts. Volgens de huidige opvatting van de Drinkwaterwet is er een uitzondering voor collectief geleverd warm tapwater. Dit geeft aan anderen dan waterleidingbedrijven toegang tot het watertappunt van de burger. Wij vragen de minister of hierbij wel voldoende aandacht gegeven is aan alle aspecten van volksgezondheid en veiligheid.
Handelingen I 2008-2009, nr. 21 - 1065
Mevrouw Sylvester (PvdA): Ik kom bij mijn laatste punt, de relatie tussen de warmtewet en de Drinkwaterwet; collega Asscher heeft dit punt ook genoemd. In reactie op een eerdere schriftelijke vraag over deze relatie is door de regering aangegeven dat in geval van een tegenstrijdigheid de warmtewet boven de Drinkwaterwet zal gaan. Verder is gesteld dat de eisen die gesteld worden aan de verlening van een vergunning, zeer beperkt zullen zijn. Wordt met deze beantwoording geen ruim baan gegeven aan de levering van warmte, dus warm tapwater? Dit kan betekenen dat voorwaarden die in de Drinkwaterwet aan de eigenaar, in casu de leverancier, van een warmtapwaterinstallatie worden gesteld, worden overruled door de beperkte voorwaarden die in de warmtewet worden gesteld. Rekening moet worden gehouden met aspecten van volksgezondheid die aan een collectieve warmtapwaterinstallatie zijn verbonden. Dat moet ook tot uitdrukking komen in de eisen die gesteld worden aan de verlening van een vergunning voor de levering van warm tapwater. Gegeven het bovenstaande, kan dat maar op één manier en dat is in de warmtewet. Kunnen in de algemene maatregel van bestuur die nog met de Tweede Kamer moet worden besproken en waarin criteria worden vastgelegd waaraan de leverancier van warmte moet voldoen, zoals bedoeld in artikel 7, lid 2 van de warmtewet, specifiek een aantal criteria worden opgenomen over de volksgezondheidsaspecten rondom de levering van warm tapwater? Graag een toezegging op dit punt.
Handelingen I 2008-2009, nr. 21 - 1091
Minister Van der Hoeven: De vragen van de heer Asscher en mevrouw Sylvester over de Drinkwaterwet kan ik niet beantwoorden. Ik weet dus niet of er voldoende gedacht is aan de volksgezondheid en de veiligheid en of in de AMvB krachtens de Warmtewet regels kunnen worden opgenomen over de volksgezondheidsaspecten. Ik zal het opnemen met mijn ambtgenoot van VROM, die verantwoordelijk is voor de Drinkwaterwet. De AMvB die de Warmtewet voorschrijft, biedt niet de ruimte om eisen te stellen met betrekking tot de volksgezondheidsaspecten.
Brondocumenten
-
voortzetting behandeling en stemming (aangenomen, aantekening: VVD) Handelingen EK 2008/2009, nr. 21, blz: 1082-1097
-
behandeling Handelingen EK 2008/2009, nr. 21, blz: 1059-1067
-
8 september 2009
nieuwe status: voldaan
Voortgang: -
4 juni 2009
nieuwe status: voldaan
Voortgang:documenten:-
-nadere memorie van antwoord
EK, F
-
-
10 februari 2009
toezegging gedaan