De minister van Justitie, de heer Hirsch Ballin, zegt de Kamer, naar aanleiding van een vraag van het lid Engels, toe dat bij de voorbereiding van het (kabinets)standpunt inzake het rapport van de commissie-Suyver zal worden gelet op de cumulatie van nieuwe regels en de effecten daarvan.
Nummer | T01064 |
---|---|
Status | afgevoerd |
Datum toezegging | 6 juli 2009 |
Deadline | 1 juli 2011 |
Voormalige Verantwoordelijke(n) | Minister van Justitie |
Huidige Verantwoordelijke(n) | Minister van Veiligheid en Justitie |
Kamerleden | prof. mr. J.W.M. Engels (D66) |
Commissie | commissie voor Veiligheid en Justitie (V&J) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | evaluatie |
Onderwerpen | commissie-Suyver cumulatie veiligheid |
Kamerstukken | Wet bewaarplicht telecommunicatiegegevens (31.145) |
Handelingen I 2008-2009, nr. 39 – blz. 1805-1806
De heer Engels (D66): De terreuraanslagen van een aantal jaren geleden hebben ook in Nederland geleid tot een sterke toename van nieuwe maatregelen en tot een aanscherping van bestaande regels op het terrein van de veiligheid: bijvoorbeeld de invoering van de identificatieplicht, het biometrische paspoort, maximale controle op luchthavens en zeker ook de gestage uitbreiding van de opsporings- en vervolgingsbevoegdheden voor politie, justitie en veiligheidsdiensten. Met name waar deze nieuwe maatregelen gepaard gaan met het opslaan en gebruik van persoonlijke gegevens, ook van gegevens die met een geheel ander doel – bijvoorbeeld via het BSN – worden verzameld, is de privacy nadrukkelijk in het geding. Steeds vaker komen onverdachte personen in beeld bij justitie, politie, en de veiligheidsdiensten. Dat roept blijvend de vraag op naar de effecten van deze cumulatie van nieuwe regels. Er is veel te weinig aandacht voor de vraag hoe al deze maatregelen op elkaar ingrijpen en hoe zij elkaar versterken. Uit het Rathenau-rapport ″Van privacyparadijs tot controlestaat″ uit 2007 blijkt dat politieel en justitieel onderzoek steeds meer een verkennend karakter krijgen, waarbij op basis van risicoprofielen potentieel verdachte groepen worden gevolgd. De fractie van D66 en de OSF menen dat veel serieuzer naar dit cumulatieve effect moet worden gekeken. Voor de zorgvuldigheid van de afweging tussen veiligheid en grondrechten is dat essentieel. Een doordachte oordeelsvorming over de inhoud en gevolgen van veiligheidsmaatregelen en over de voortschrijdende digitalisering van gegevensbestanden vraagt een open, niet-dogmatische en vooral ontspannen discussie. Wij vragen de regering of zij bereid is hiertoe een integraal en samenhangend initiatief te nemen.
(…)
Handelingen I 2008-2009, nr. 40 – blz. 1848
Minister Hirsch Ballin: De heer Engels sprak over de cumulatie van maatregelen in verband met dreiging van terrorisme. Daarbij bracht hij de motie van zijn geestverwant in de Tweede Kamer, de heer Pechtold, ter sprake. Wij hebben inmiddels het rapport van de commissie-Suyver gekregen. Ik heb al laten weten dat ik daar samen met collega Ter Horst een standpunt over voorbereid. Daarbij zal ook worden gelet op de cumulatie, die gedeeltelijk maar niet in den brede relevantie voor dit onderwerp heeft. Ik verzeker dat wij uiteraard goed zullen kijken naar de aanbevelingen van de commissie-Suyver. Er is ook een wetsvoorstel bij deze Kamer aanhangig dat in het rapport van de commissie wordt genoemd. Mijn collega van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is daarvan de eerste ondertekenaar en ik de tweede.
-
15 mei 2012
Voortgang:
Opmerking: Voor kennisgeving aangenomen.documenten:-
-Verslag van een schriftelijk overleg inzake toezeggingen
toezegging T01152 voor kennisgeving aangenomen door de commissie voor BZK/AZ op 3 april 2012
toezegging T01134 voor kennisgeving aangenomen op 8 mei 2012 door de commissies voor IMRO en voor VenJ
voor kennisgeving aangenomen door de commissie voor V&J op 15 mei 2012
EK, E
-
-
21 februari 2012
nieuwe status: afgevoerd
Opmerking: Zie T01438. -
27 september 2011
nieuwe status: openstaand
Voortgang:
Opmerking: Het verbaast de commissie dat er op enkele opmerkingen niet is gereageerd.documenten: -
27 juli 2011
nieuwe status: openstaand
Voortgang:
Opmerking: De commissie constateert dat in de brief geen gewag is gemaakt van de opmerkingen bij de toezegging. -
28 juni 2011
nieuwe status: openstaand
Voortgang:
Opmerking: Evenmin acht de commissie toezegging T01064 afgedaan. De brief die wordt genoemd in de stand van zaken is gericht aan de Tweede Kamer en gaat over een evaluatie die is uitgevoerd naar aanleiding van de aanbevelingen van de commissie Suyver. De brief gaat niet over de kabinetsreactie op het rapport van de commissie Suyver, waarin het aandachtspunt uit de toezegging zou worden meegenomen. -
7 juni 2011
nieuwe commissie: commissie voor Veiligheid en Justitie (V&J) -
7 juni 2011
commissie vervallen: commissie voor Justitie (Just.) -
5 april 2011
nieuwe deadline: 1 juli 2011
nieuwe status: openstaand
Voortgang:
Opmerking: Aangehaalde brief (29.754, nr. 199) is verzonden aan de TK en gaat over een evaluatie die is uitgevoerd n.a.v. de aanbevelingen van de commissie Suyver. Gaat niet over de kabinetsreactie op rapport van Suyver, waarin aandachtspunt uit de toezegging zou worden meegenomen.documenten: -
14 oktober 2010
nieuwe verantwoordelijkheid: Minister van Veiligheid en Justitie -
14 oktober 2010
verantwoordelijkheid verlopen: Minister van Justitie -
10 september 2010
nieuwe status: openstaand
Voortgang:
Opmerking: De uitkomsten van de lopende evaluatie i.v.m. het kabinetsstandpunt over het rapport vann de Commissie Suyver zullen dit najaar aan de Eerste Kamer worden gezonden. -
23 maart 2010
nieuwe status: openstaand
Voortgang:
Opmerking: Thans vindt overleg plaats over de uitvoering van de toezegging. Naar verwachting zal de Eerste Kamer voor het zomerreces 2010 nader worden geïnformeerd.documenten:-
-brief van de minister van Justitie met de laatste stand van zaken over de openstaande toezeggingen
voor kennisgeving aangenomen op 30 maart 2010
EK, J
-
-
6 juli 2009
toezegging gedaan