De minister van VROM laat weten dat de minister van Verkeer en Waterstaat, in overleg met de minister van VROM, aanvullende maatregelen zal treffen als de vertraging van anders betalen voor mobiliteit effect heeft op het halen van de doelstellingen van het NSL.
Nummer | T01081 |
---|---|
Status | voldaan |
Datum toezegging | 6 juli 2009 |
Deadline | 1 juli 2013 |
Voormalige Verantwoordelijke(n) | Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (Hoofdverantwoordelijke) Minister van Verkeer en Waterstaat |
Huidige Verantwoordelijke(n) | Minister van Infrastructuur en Milieu |
Kamerleden | drs. J.P. Laurier (GroenLinks) prof.dr. K. Putters (PvdA) |
Commissie | commissie voor Infrastructuur, Milieu en Ruimtelijke Ordening (IMRO) |
Soort activiteit | Schriftelijk overleg |
Categorie | brief/nota |
Onderwerpen | luchtkwaliteit mobiliteit Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit |
Kamerstukken | Luchtkwaliteitseisen (30.489) |
Kamerstuk 30489, V, blz.4
Minister Cramer:
[…]
Anders Betalen voor Mobiliteit (AbvM)
De heren Putters en Laurier (GL) – evenals de andere leden van uw Kamer – hebben mij gevraagd welke consequenties het uitstel van de maatregel Anders Betalen voor Mobiliteit heeft voor het halen van de doelstellingen van het NSL. De acht maanden verschuiving in de planning heeft nauwelijks effect op het NSL. Bij de berekening is uitgegaan van het Rijksbeleid uit de Nota Mobiliteit dat er naar streeft vanaf 2012 «Anders Betalen voor Mobiliteit» in te voeren. In de NSL-berekeningen is een prognose gemaakt van het effect in 2015 op basis van een gefaseerde invoering. Daarbij start de invoering van ABvM in 2012 en ontstaat er een eindbeeld in 2020. Gegeven de onzekerheden over effecten van beprijzingsmaatregelen is ten behoeve van het NSL een veilige inschatting gemaakt van de luchtkwaliteiteffecten van ABvM. Met name de heer Putters vroeg mij schriftelijk aan te geven hoe zeker het is dat minister Eurlings compenserende maatregelen zal treffen als de vertraging van Anders Betalen voor mobiliteit effect heeft op het NSL. Ik kan hem op dit punt gerust stellen. Afgesproken is dat, als dit effect zich voordoet, er volgens de systematiek van het NSL iets anders voor in de plaats moet komen. Aanvullend beleid moet ervoor zorgen dat het tijdig realiseren van de grenswaarden luchtkwaliteit niet in gevaar komt. De minister van Verkeer en Waterstaat heeft dit eerder aan de Eerste en
Tweede Kamer bevestigd. Zodra meer inzicht bestaat of en zo ja hoe groot dat effect is, zal de minister van Verkeer en Waterstaat, in overleg met mij, aanvullende maatregelen treffen.
Brondocumenten
-
9 september 2013
nieuwe status: voldaan
Voortgang:documenten:-
-Verslag van een schriftelijk overleg inzake de halfjaarlijkse stand van zaken van toezeggingen
voor kennisgeving aangenomen op 24 september 2013
EK, D
-
-
28 maart 2013
nieuwe deadline: 1 juli 2013
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
6 september 2011
nieuwe deadline: 1 januari 2013
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
7 juni 2011
nieuwe commissie: commissie voor Infrastructuur, Milieu en Ruimtelijke Ordening (IMRO) -
7 juni 2011
commissie vervallen: commissie voor Verkeer en Waterstaat (V&W) -
7 juni 2011
commissie vervallen: commissie voor Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu / Wonen, Wijken en Integratie (VROM/WWI) -
16 maart 2011
nieuwe deadline: 1 juli 2011
nieuwe status: openstaand
Voortgang:
Opmerking: Briefwisseling gaande over NSL VSO 30489 AAdocumenten:-
-verslag van een schriftelijk overleg met minister van Infrastructuur en Milieu inzake halfjaarlijkse stand van zaken ten aanzien van de toezeggingen die door de minister aan de Eerste Kamer zijn gedaan
voor kennisgeving aangenomen op 22 maart 2011
EK 32.500 XI / 32.500 XII, F
-
-
14 oktober 2010
nieuwe verantwoordelijkheid: Minister van Infrastructuur en Milieu -
14 oktober 2010
verantwoordelijkheid verlopen: Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer -
14 oktober 2010
verantwoordelijkheid verlopen: Minister van Verkeer en Waterstaat -
29 september 2010
nieuwe deadline: 1 januari 2011
nieuwe status: openstaand
Voortgang:
Opmerking: De verantwoordelijkheid voor uitvoering is overgedragen aan de minister van Verkeer en Waterstaat. -
6 juli 2009
toezegging gedaan