Met dit wetsvoorstel worden de verantwoordelijkheden van de opdrachtnemer en de opdrachtgever bij het beoordelen van hun arbeidsrelatie beter in balans gebracht, waardoor de mogelijkheden om te handhaven worden verbeterd en schijnzelfstandigheid wordt teruggedrongen.
In het fiscale recht en in het socialezekerheidsrecht wordt onderscheid gemaakt tussen zelfstandigen en werknemers. Of iemand een zelfstandige is of een werknemer, wordt beoordeeld op basis van de geldende wetgeving en de bijbehorende jurisprudentie. Het onderscheid tussen zelfstandige en werknemer is in de uitvoeringspraktijk van belang voor de vraag of er sprake is van inhoudings- en premieplicht voor de loonheffingen en verzekeringsplicht voor de werknemersverzekeringen. Het is de wettelijke taak van de Belastingdienst om dit te controleren en waar nodig te handhaven.
Met dit voorstel wordt de huidige Verklaring arbeidsrelatie (VAR) afgeschaft. Het voorgestelde alternatief houdt in dat belangenorganisaties van opdrachtgevers of belangenorganisaties van opdrachtnemers, en ook individuele opdrachtgevers of opdrachtnemers, overeenkomsten voorleggen aan de Belastingdienst, zodat die een oordeel kan geven over de overeenkomst. Partijen kunnen hieraan zekerheid ontlenen omtrent de loonheffingen. De Belastingdienst zal beoordeelde overeenkomsten (voor zover mogelijk) openbaar maken, zodat deze door andere opdrachtgevers en opdrachtnemers kunnen worden gebruikt. Het gebruik van een beoordeelde (voorbeeld)overeenkomst is facultatief, hier bestaat geen enkele verplichting toe.
Deze samenvatting is gebaseerd op het wetsvoorstel en de memorie van toelichting zoals ingediend bij de Tweede Kamer.
Het voorstel (EK, A) is op 2 juli 2015 aangenomen door de Tweede Kamer. De fractie van de SP stemde tegen.
De Eerste Kamer heeft het voorstel op 2 februari 2016 na stemming bij zitten en opstaan aangenomen. SGP, VVD, PvdA, CDA, 50PLUS, OSF, SP en PVV stemden voor. De tijdens de plenaire behandeling op 26 januari 2016 ingediende motie-Rinnooy Kan (D66) c.s. om de behandeling van het wetsvoorstel aan te houden totdat er beter zicht bestaat op de consequenties van de voorgestelde afschaffing van de VAR-verklaring (EK L) is op 2 februari 2016 na stemming bij zitten en opstaan verworpen. ChristenUnie, GroenLinks, PvdD en D66 stemden voor.
In de Tweede Kamer vond naar aanleiding van de Tweede Voortgangsrapportage op 30 november 2016 een rondetafelgesprek over de Wet DBA plaats.
ingediend
19 september 2014titel
Wijziging van enkele belastingwetten en enkele andere wetten ten behoeve van het afschaffen van de Verklaring arbeidsrelatie (Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties)schriftelijke voorbereiding
inbreng geleverd door
ondertekening
inwerkingtreding
-
1.Deze wet treedt in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip.
-
2.In afwijking van het eerste lid treedt artikel VIII in werking op de dag na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin deze wet wordt geplaatst.
155
-
-
-
8 december 2016
Motie van het lid Van Weyenberg over het creëren van een "veilige zone" voor zelfstandigen TK, 48 -
-
-
8 december 2016
Motie van het lid Omtzigt over het uitvoeren van de aanbevelingen van de commissie-Boot TK, 45 -
-
-
-
-
-
30 november 2016
Regeling van werkzaamheden : o.a. verzoek van het lid Omtzigt over een nog niet ontvangen brief Handelingen TK 2016/2017, nr. 29, item 7 -
-
29 november 2016
Regeling van werkzaamheden : o.a. verzoek van het lid Omtzigt om een brief en een debat Handelingen TK 2016/2017, nr. 28, item 31 -
-
21 november 2016
brief van de staatssecretaris van Financiën over de Tweede Voortgangsrapportage DBA EK, M Bevat bijlagen -
18 november 2016
brief regering; Tweede Voortgangsrapportage van de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (Wet DBA) TK, 40 Bevat bijlagen -
17 november 2016
Regeling van werkzaamheden : o.a. verzoek van het lid Ziengs om een debat over de Wet DBA Handelingen TK 2016/2017, nr. 24, item 16 -
-
-
8 november 2016
Regeling van werkzaamheden : o.a. verzoek van het lid Omtzigt over o.a. het rapport van de commissie-Boot en een verzoek om een debat Handelingen TK 2016/2017, nr. 19, item 33 -
8 november 2016
Vragenuur : Vragen van het lid Omtzigt aan de staatssecretaris van Financiën over het bericht dat ING en andere grote bedrijven alle contracten met zzp'ers opzeggen en payrollers en detacheerders inschakelen Handelingen TK 2016/2017, nr. 19, item 4 -
4 oktober 2016
stemming over moties, ingediend tijdens het debat over de toetsing van zzp-contracten door de Belastingdienst Handelingen TK 2016/2017, nr. 7, item 21 -
-
-
-
29 september 2016
debat over de toetsing van zzp-contracten door de Belastingdienst Handelingen TK 2016/2017, nr. 6, item 10 -
-
-
29 september 2016
Motie van het lid Mei Li Vos over na de transitie stapsgewijs de handhaving aanvangen TK, 34 -
-
29 september 2016
Motie van het lid Ziengs over voortvarend oplossen van knelpunten die uit het meldpunt blijken TK, 32 -
29 september 2016
Motie van het lid Ziengs over verkorten van de doorlooptijd bij de Belastingdienst TK, 31 -
29 september 2016
Motie van het lid Ziengs over vrijwaring van heffingen bij een goedgekeurde modelovereenkomst TK, 30 -
-
-
29 september 2016
Motie van het lid Omtzigt over een plan om een vast dienstverband aantrekkelijker te maken TK, 27 -
29 september 2016
Motie van het lid Omtzigt over het opnieuw definiëren van het begrip "persoonlijke arbeid" TK, 26 -
29 september 2016
Motie van het lid Omtzigt over het onderbrengen van een meldpunt bij de commissie-Boot TK, 25 -
-
-
-
-
-
-
-
6 september 2016
Vragenuur : Vragen van het lid Van Weyenberg aan de staatssecretaris van Financiën over het bericht "Toetsing zzp-contracten door Belastingdienst is een bloedbad" Handelingen TK 2015/2016, nr. 107, item 5 -
-
-