Dit wetsvoorstel wijzigt de Spoorwegwet waardoor ProRail een privaatrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan (zbo) wordt. Een zbo is een organisatie die overheidstaken uitvoert. Het wetsvoorstel bewerkstelligt dat de besloten vennootschap ProRail blijft bestaan, maar tegelijkertijd gaat functioneren als (privaatrechtelijk) zbo. Er worden wijzigingen aangebracht in de aansturing, verantwoording en transparantie van de uitvoering van de wettelijke taken. In het oorspronkelijk ingediende wetsvoorstel (TK, 2) was het de bedoeling dat ProRail een publiekrechtelijk zbo zou worden. Voor dat voorstel ontbrak het draagvlak in de sector, bij ProRail en in de Tweede Kamer. De regering meent dat zij met de derde nota van wijziging (TK, 19 met bijlage) een alternatief heeft gevonden dat minder gevolgen heeft voor de interne organisatie van ProRail.
Met dit voorstel blijft ProRail een gelijkwaardige partner van vervoerders binnen de spoorsector en kan de organisatie door de wettelijke adviesrol de kennis en kunde uit die sector inzetten ten behoeve van de beleidsvorming op het ministerie. De werknemers van ProRail worden geen ambtenaren. De omvorming helpt ProRail en het ministerie om de mobiliteitsopgaven beter op te pakken. De omvorming leidt niet tot een hogere gebruikersvergoeding en heeft geen effect op de prijs van het treinkaartje.
Het voorstel is in behandeling bij de Tweede Kamer.
De Tweede Kamer heeft dit voorstel op 12 september 2023 controversieel verklaard (TK 36.408, 16).
ingediend
14 februari 2020titel
Wijziging van de Spoorwegwet en enige andere wetten in verband met de wijziging van aansturing van en verantwoording door ProRail B.V. (Wet sturing en verantwoording ProRail B.V.)schriftelijke voorbereiding
ondertekening
inwerkingtreding
Op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip dat voor de verschillende artikelen of onderdelen daarvan verschillend kan worden vastgesteld.
Er zijn geen documenten gevonden.