Het doel van dit voorstel is het bereiken van veilige gebouwen in Groningen. Daartoe biedt het voorstel een publieke regeling met een navolgbaar en transparant versterkingsproces voor de gebouwen in Groningen. De rollen en verantwoordelijkheden van de betrokken partijen, waaronder gemeenten, worden vastgelegd en de positie van de eigenaar wordt verbeterd. Tevens worden er mogelijkheden geboden om de uitvoering te versnellen.
Met dit voorstel wordt de publieke aanpak van de versterking van gebouwen wettelijk verankerd, in het verlengde van het wettelijk regelen van de afhandeling van schade door bodembeweging als gevolg van de gaswinning uit het Groningenveld en de gasopslag bij Norg door de overheid, en krijgt de risicogerichte aanpak een wettelijke basis.
Gebouwen komen in aanmerking voor versterkingsmaatregelen indien zij niet aan de veiligheidsnorm voldoen. Om te bepalen of een gebouw veilig is, wordt de zogeheten Meijdamnorm gehanteerd. Deze norm beschrijft de maximaal aanvaardbare kans dat een individu overlijdt in of bij een gebouw door een aardbeving en is gesteld op een kans van 1 op de 100.000 per jaar.
Het voorstel heeft betrekking op gebouwen in de Groningse gemeenten waar veiligheidsrisico’s bestaan vanwege aardbevingen als gevolg van de gaswinning.
Het wetsvoorstel is een aanvulling op de Tijdelijke wet Groningen (35.250) waarin de publiekrechtelijke schadeafhandeling door de overheid is beschreven.
Op 3 mei 2022 is bij de Tweede Kamer de Novelle verbetering uitvoerbaarheid (36.094) ingediend. In deze novelle worden de onderdelen gewijzigd die met de amendementen van het Kamerlid Beckerman, gericht op ondersteuning voor eigenaren en versterking in eigen beheer aan het wetsvoorstel zijn toegevoegd (TK 35.603, 38 en TK 35.603, 68). Dit wordt gedaan om de amendementen uitvoerbaar te maken en aan te laten sluiten bij hetgeen al in de praktijk gebeurt en bij de verantwoordelijkheidsverdeling van de betrokken partijen.
Deze samenvatting is gebaseerd op het wetsvoorstel en de memorie van toelichting zoals ingediend bij de Tweede Kamer.
Het voorstel (EK, A herdruk) is op 10 maart 2021 aangenomen door de Tweede Kamer.
Voor: VVD, CDA, D66, GroenLinks, ChristenUnie, DENK, SGP, FVD, Krol.
Tegen: PVV, SP, PvdA, PvdD, 50PLUS, Van Kooten-Arissen.
De Eerste Kamer heeft het voorstel op 18 april 2023 na stemming bij zitten en opstaan aangenomen.
Voor: OSF, Fractie-Nanninga, PvdA, GroenLinks, D66, SGP, ChristenUnie, CDA, VVD, FVD en Fractie-Frentrop.
Tegen: PVV, SP, PvdD, Fractie-Otten en 50PLUS.
ingediend
13 oktober 2020titel
Wijziging van de Tijdelijke wet Groningen in verband met de versterking van gebouwen in de provincie Groningenschriftelijke voorbereiding
inbreng geleverd door
ondertekening
- minister van Economische Zaken en Klimaat
inwerkingtreding
Op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip dat voor de verschillende artikelen of onderdelen daarvan verschillend kan worden vastgesteld
117
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
1 maart 2021
Mededeling: Abusievelijk is nr. 35 in het Kamerstukdossier 35 603 niet gebruikt. TK, 35 -
-
23 februari 2021
Amendement van het lid Agnes Mulder over het laten vervallen van artikel 2, negende lid TK, 41 -
23 februari 2021
Amendement van het lid Beckerman over het stellen van termijnen en het opleggen van een dwangsom TK, 40 -
-
23 februari 2021
Amendement van het lid Beckerman over juridische bijstand en bouwkundig en financieel advies TK, 38 -
-
-
-
-
-
-
-
-
10 februari 2021
Amendement van het lid Bromet over het niet doorgegeven van persoonsgegevens aan de NAM TK, 30 -
10 februari 2021
Amendement van het lid Bromet over het niet in rekening brengen van extra kosten bij de eigenaar TK, 29 -
-
-
-
-
-
10 februari 2021
Amendement van het lid Beckerman over het in eigen beheer uitvoeren van versterkingsmaatregelen TK, 23 -
-
9 februari 2021
Amendement van het lid Sienot over het verkorten van de evaluatietermijn naar één jaar TK, 20 -
-