De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media zegt de Kamer, naar aanleiding van een vraag van het lid Pijlman (D66), toe om het onderzoek naar de veiligheid van journalisten uit te breiden met een onderzoek naar nepnieuws en desinformatie bij de publieke omroep.
Nummer | T03080 |
---|---|
Status | openstaand |
Datum toezegging | 2 februari 2021 |
Deadline | 1 januari 2023 |
Voormalige Verantwoordelijke(n) | Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media Staatssecretaris Cultuur en Media |
Huidige Verantwoordelijke(n) | Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap |
Kamerleden | Drs. H.J. Pijlman (D66) |
Commissie | commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | overig |
Onderwerpen | desinformatie Nepnieuws |
Kamerstukken | Novelle Wijziging Mediawet 2008 in verband met aanscherping van de nieuwe dienstenprocedure, modernisering van procedures voor de benoeming van raden van toezicht en besturen, modernisering van het bestuur en verduidelijking van de positie van de Ster (35.453) Wijziging Mediawet 2008 in verband met aanscherping van de nieuwe dienstenprocedure, modernisering van procedures voor de benoeming van raden van toezicht en besturen, modernisering van het bestuur en verduidelijking van de positie van de Ster (35.042) |
Handelingen | 2020-2021, nr. 22, item 3 – blz. 9.
De heer Pijlman (D66):
Wie de ontwikkelingen de afgelopen weken volgde, vielen twee incidenten op rondom de aspiranten die de eerste horde lijken te hebben genomen. De oprichter van Omroep ZWART gedroeg zich zeer onbehoorlijk in de studio van de EO; dat belooft wat. En volgens Pointer, een programma van KRO-NCRV, publiceerde omroep Ongehoord Nederland een videorapportage van 37 minuten met 28 onjuiste en niet-bewezen beweringen over COVID-19. In zijn maidenspeech vorige week wees onze collega Ton Raven van de OSF op het gevaar van desinformatie. Daarom vraag ik ten slotte aan de minister welke garanties het huidige bestel biedt dat er geen desinformatie via de publieke omroep wordt verspreid. Wij hoeven niet een publiek bestel dat trumpiaanse leugens verspreidt en daarmee onbetrouwbaar wordt. Waakzaamheid is ook hier nodig. Welke middelen hebben de NPO en de minister ter beschikking om normen en waarden van de rechtsstaat te waarborgen bij de publieke omroep? Kunnen er bijvoorbeeld boetes worden uitgedeeld wanneer omroepen bewust desinformatie verspreiden? Dienen zij die desinformatie dan ook te corrigeren? De D66-fractie zou het onderzoek naar de veiligheid van journalisten, dat mij in het vorige debat is toegezegd, graag willen verbreden met deze aspecten. Kan de minister ons dat toezeggen? In alle diversiteit die de publieke omroep kenmerkt, is er geen ruimte voor moedwillige leugens. Wij zien dan ook met belangstelling uit naar de antwoorden van de minister.
(…)
Handelingen | 2020-2021, nr. 22, item 9 – blz. 14.
De heer Pijlman (D66):
Dan mijn laatste vraag, waarop u eerder niet bent ingegaan: hoe beschermen wij de publieke omroep, ook als er nieuwe aanbieders bij komen, tegen desinformatie en nepnieuws? Wel nogmaals dank voor wat u over de bescherming van journalisten hebt gezegd. Daar hebben we het in december ook over gehad. U komt daarop terug. Ik zou hierover wel van gedachten willen wisselen. Het gaat om de publieke omroep, met een publieke taak. Informatie moet helder en duidelijk zijn. Dat is ook de kracht van de publieke omroep. Het heeft ook te maken met hoe je onze rechtsstaat beschermt tegen allerlei externe druk, die soms heel sterk wordt. Graag daar nog een reactie op.
(…)
Handelingen | 2020-2021, nr. 22, item 9 – blz. 19.
Minister Slob:
Dan heeft de heer Pijlman nog iets gevraagd over nepnieuws en desinformatie. Volgens mij hebt u gevraagd of dit kan worden meegenomen bij het onderzoek. Dat gaan we doen. Dus bij deze heb ik toegezegd dat wij dit zullen betrekken bij het onderzoek dat ik in december in de richting van mevrouw Veldhoen heb toegezegd.
Brondocumenten
-
voortzetting behandeling Verslag EK 2020/2021, nr. 22, item 9
-
behandeling Verslag EK 2020/2021, nr. 22, item 3
-
2 juli 2024
nieuwe verantwoordelijkheid: Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
2 juli 2024
verantwoordelijkheid verlopen: Staatssecretaris Cultuur en Media -
12 december 2023
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
28 november 2023
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-verslag van een schriftelijk overleg met de staatssecretaris van OCW over (deels) openstaande toezeggingen op het gebied van cultuur en media
Op 12 december 2023 voor kennisgeving aangenomen door de Eerste Kamercommissie voor OCW.
EK, B
-
-
21 november 2023
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
16 november 2023
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
13 december 2022
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
2 december 2022
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten: -
11 oktober 2022
nieuwe deadline: 1 januari 2023
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
6 oktober 2022
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
14 juni 2022
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
7 juni 2022
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-verslag van een nader schriftelijk overleg met de staatssecretaris van OCW over uitvoering toezegging T03060 Onafhankelijk onderzoek naar duurzame versterking
voor kennisgeving aangenomen op 14 juni 2022.
EK, O
-
-
10 januari 2022
nieuwe verantwoordelijkheid: Staatssecretaris Cultuur en Media -
10 januari 2022
verantwoordelijkheid verlopen: Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media -
30 november 2021
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
23 november 2021
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-verslag van een schriftelijk overleg met de minister voor BVOM over (deels) openstaande toezeggingen
Voor kennisgeving aangenomen op 30 november 2021.
EK, B
-
-
28 september 2021
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
2 februari 2021
toezegging gedaan