De Minister van Buitenlandse Zaken zegt de Kamer, naar aanleiding van een vraag van het lid Van Ballekom (VVD), toe met een schriftelijke beantwoording te komen betreffende zijn vraag over verscheidene financiële regelingen binnen Invest International.
Nummer | T03294 |
---|---|
Status | voldaan |
Datum toezegging | 6 juli 2021 |
Deadline | 7 juli 2021 |
Verantwoordelijke(n) | Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking |
Kamerleden | W.T. van Ballekom (VVD) |
Commissie | commissie voor Buitenlandse Zaken, Defensie en Ontwikkelingssamenwerking (BDO) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | brief/nota |
Onderwerpen | brief Invest International |
Kamerstukken | Machtigingswet oprichting Invest International (35.529) |
Handelingen I 2020/2021 nr. 42, item 9, blz 8/9
De heer Van Ballekom (VVD):
(…)
‘Invest International zou verantwoordelijk worden voor het wegzetten van 833 miljoen en anderhalf miljard aan regelingen. Er wordt bij mijn weten door de regering geen direct verband gelegd. Minister, corrigieert u mij wanneer ik mij vergis. Op het eerste oog lijkt het mij vrij genereus om 800 miljoen aan investeringen te koppelen aan 1,5 miljard euro aan subsidies. Die 1,5 miljard aan regelingen is het totale bedrag, neem ik aan. Het realiseren van een investeringsimpuls van 800 miljoen is in elk geval meerjarig. Echter, als er zo veel subsidie nodig is om een project van de grond te tililen, is er niet alleen iets mis met de economische en financiële haalbaarheid van dat project. Nog veel vervelender voor een publieke instelling is dan dat het vraagstuk van marktverstoring zich aandient. Want ee subsidie mag niet anders zijn dan het beschikbaar stellen van een zo klein mogelijk bedrag, veelal voor technische en haalbaarheidsstudies om het project bij evident marktfalen toch te kunnen relaiseren. Zou de minister nader kunnen ingaan op deze koppeling?’
(…)
Handelingen I 2020/2021 nr. 44, item 3, blz 8/9
Minister Kaag:
(…)
‘Dan hebben de heer Knapen en de heer Van Ballekom gevraagd naar de synergie tussen publiek en privaat en de koppeling van de taken investeren en subsidiëren. Dat was ook een vraag van de heer Van Ballekom. Hoe worden subsidies en investeringskapitaal in Invest International samengebracht ter waarde van respectievelijk 1,5 miljard en inderdaad de 833 miljoen? Invest International biedt via dit investeringskapitaal, de 833 miljoen, een export- en investeringsfinanciering voor Nederlandse bedrijven. Hierdoor wordt het risicodragend vermogen versterkt, iets wat vanuit de huidige andere regelingen niet kan. Dus als je kijkt naar het verdienvermogen en de SDG's, is dit een manier om dat aan te kunnen zwengelen. Daarbij gaat Invest International bestaande ODA- en non-ODA-regelingen — ODA staat voor Official Development Assistance — uitvoeren in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken, vanuit de ontwikkelingsagenda en de buitenlandse handelsagenda. Deze financieren publieke infrastructuurprojecten in ontwikkelingslanden. De regelingen hebben grote bestaande projectportefeuilles die ook mee overgaan. Die huidige waarde is 1,5 miljard euro. Deze infrastructuurprogramma's — ik hecht eraan dit te onderstrepen en de heer Knapen weet dit ook als geen ander — zijn ongebonden en worden aanbesteed via internationale tenders. De praktijk laat zien dat de helft van deze opdrachten wordt gewonnen door Nederlandse partijen, simpelweg omdat ze de beste zijn. Ze hebben relevante expertise, zijn goed gepositioneerd, hebben vertrouwen in de markt, maar worden ook vertrouwd door anderen en door derden. Door deze activiteiten onder te brengen bij één organisatie wordt de financiering van die internationale projecten en export gebundeld. Dat heeft een groot voordeel voor de klant, het Nederlands bedrijfsleven en voor overheden. Zo hopen we — dat is in ieder geval de doelstelling en ik denk dat dat gaat lukken — dat de effectiviteit en impact wordt vergroot. Invest International biedt een breed palet aan hulp- en handelinstrumenten. Het is — als antwoord op een verdere vraag van senator Van Ballekom — dus niet zo dat er regelingen nodig zijn ter waarde van 1,5 miljard om het investeringskapitaal effectief te doen zijn. De additionaliteitseis blijft staan. Samenbrengen onder één dak biedt veel voordelen.’
(…)
Handelingen I 2020/2021 nr. 44, item 3, blz 12
De heer Van Ballekom (VVD):
(…)
‘Ik wil toch even terugkomen op de verhouding tussen die 833 miljoen en die 1,5 miljard. Ik begrijp dat de regering ervoor gekozen heeft om het bedrijfsleven het leven te vergemakkelijken door een onestopshop te creëren. Dat is heel nobel. Maar als ik als bedrijf met een investeringsproject naar Invest International kom, dan ligt het toch voor de hand dat Invest International naar RVO gaat en zegt: ik heb hier een prachtig project en ik denk dat dat voor die regeling in aanmerking komt? Wat is dan het verschil? Dan blijft het een onestopshop voor het bedrijf, want Invest International dient zo'n aanvraag in bij RVO. Dus voor het bedrijf maakt het niets uit.’
Handelingen I 2020/2021 nr. 44, item 3, blz 12
De voorzitter:
‘Dus uw vraag is?’
Handelingen I 2020/2021 nr. 44, item 3, blz 12
De heer Van Ballekom (VVD):
‘Mijn vraag is wat het verschil is, waarom het bij Invest International ligt en níét bij RVO. Ik vraag dat ook omdat de Rekenkamer heeft gezegd: dit is het zoveelste fonds waarmee indirect de besteding van die 1,5 miljard onttrokken wordt aan parlementair budgettair toezicht. Dat is één argument. Het tweede argument is: als je het allemaal onder één dak brengt, dan zou de verleiding kunnen ontstaan om, wanneer Invest International onvoldoende projecten kan financieren, sommige projecten toch wat financierbaarder te maken door de regelingen wat soepeler toe te passen en dat vind ik een onjuiste gang van zaken. Ik zou heel graag willen dat de minister daar nog even op ingaat en ook op …’
Handelingen I 2020/2021 nr. 44, item 3, blz 12
De voorzitter:
‘Dan geef ik nu het woord aan…’
Handelingen I 2020/2021 nr. 44, item 3, blz 12
De heer Van Ballekom:
‘… de verhouding tussen de 1,5 miljard en die 833 miljoen.’
Handelingen I 2020/2021 nr. 44, item 3, blz 12
De voorzitter:
‘Dat had u al gevraagd. Ik geef het woord aan de minister.’
Handelingen I 2020/2021 nr. 44, item 3, blz 12
Minister Kaag:
‘De heer Van Ballekom stelt een aantal vragen. Ik wil daar graag even in tweede termijn op terugkomen, want het gaat om de verhouding. Maar RVO heeft een andere rol. Die wordt nu al vervuld. De onestopshop heeft verschillende luikjes binnen één entiteit. Dus ik zie niet zozeer het risico van de rolvervuiling, waar wij natuurlijk met z'n allen voor moeten waken. De vraag over het onttrekken aan parlementaire controle: dat is natuurlijk niet de opzet, maar ik wil daar graag in tweede termijn op terugkomen.’
Handelingen I 2020/2021 nr. 44, item 3, blz 27
De heer Van Ballekom (VVD):
(…)
‘Dan wacht ik ten slotte nog met belangstelling op de reflectie van mevrouw de minister op de verhouding van de 833 miljoen en de 1,5 miljard. Want dat kan je niet uit haalbaarheidsstudies opmaken en de grace period, zoals de heer …’
(…)
Handelingen I 2020/2021 nr. 44, item 3, blz 34
Minister Kaag:
(…)
De heer Van Ballekom vroeg naar de verhouding tussen de 833 miljoen en de 1,5 miljard: ‘Wat is het verschil? Waarom zou je een aanvraag bij Invest International leggen en niet bij RVO?’’ Aan de ene kant komt dit voort uit de regelingen. De ontwikkelingssamenwerkingsregelingen blijven onder de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking vallen. Het parlement is daarbij betrokken. In het samenbrengen is het niet de bedoeling dat we de 1,5 miljard op enerlei wijze – dat heb ik ook in de eerste termijn gezegd – onttrekken aan toezicht. Het doel is wel om het gemakkelijker, effectiever en uiteindelijk ook efficiënter te maken voor het bedrijfsleven. Het is dus één loket voor alle financieringen. Het RVO heeft andere instrumenten die zijn gericht op kennis en subsidies. Het is ook makkelijker voor de ontvangers in ontwikkelingssamenwerkingslanden.. Zij krijgen één organisatie, Invest International, met veel expertise erbij.’’
Handelingen I 2020/2021 nr. 44, item 3, blz 34
De voorzitter:
‘Meneer Van Ballekom heeft een vraag voor u.’
Handelingen I 2020/2021 nr. 44, item 3, blz 34
De heer Van Ballekom (VVD):
‘Ik begrijp het antwoord wel, maar wordt die 1,5 miljard nu overgedragen aan Invest-NL of blijft die bij RVO?’
Handelingen I 2020/2021 nr. 44, item 3, blz 34
Minister Kaag:
‘Het is een samenbundeling, maar de verantwoording is apart. Maar wij hebben er ook enigszins veel tijd aan besteed om achter het uiteindelijke doel van de vraag van de heer Ballekom te komen, dus misschien is daar een miscommunicatie. Misschien begrijp ik de diepgang van de vraag niet.’
Handelingen I 2020/2021 nr. 44, item 3, blz 34
De heer Van Ballekom (VVD):
‘Nee. In de eerste termijn heb niet alleen ik maar hebben ook anderen gevraagd of het wel verstandig is om een speciaal fonds op te richten, omdat het gaat om het wegzetten van 833 miljoen, maar ook om de besteding en de manier waarop die 1,5 miljard aan regelingen wordt besteed. Dan denk ik: dat is 833 miljoen plus 1,5 miljard. En dan vraag ik mij af of die 1,5 miljard wordt overgedragen aan Invest-NL of dat die onder RVO blijft.’
Handelingen I 2020/2021 nr. 44, item 3, blz 34
Minister Kaag:
‘De regelingen blijven er, maar volgens mij lopen hier twee dingen. Invest international gaat bestaan uit ODA-regelingen en non-ODA-regelingen. Die worden uitgevoerd en die blijven op de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking staan. U weet ook wat wij daaruit financieren. Dat is de 1,5 miljard. Die regelingen hebben een enorme waarde. Dat maakt de gezamenlijke slagkracht voor onze doelstellingen enorm sterk. Ze worden gebundeld in één organisatie. Voor de klant is het dus veel makkelijker, maar de achterkamer blijft hetzelfde. Ik zeg de heer Ballekom nog een additionele schriftelijke beantwoording toe, morgen, in het belang van de behandeling in deze Kamer. Dat zal het vergemakkelijken aan de hand van voorbeelden.’
Handelingen I 2020/2021 nr. 44, item 3, blz 34
De voorzitter:
‘Erg fijn. Dank u wel.’
(…)
Brondocumenten
-
voortzetting behandeling Verslag EK 2020/2021, nr. 44, item 3
-
behandeling Verslag EK 2020/2021, nr. 42, item 9
-
13 juli 2021
nieuwe status: voldaan
Voortgang: -
9 juli 2021
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
6 juli 2021
toezegging gedaan