Dit wetsvoorstel voorziet in de verankering van het in 2016 gestarte experiment leeruitkomsten dat vraaggericht deeltijds en duaal hoger onderwijs voor werkende en werkzoekende volwassenen in het hoger beroepsonderwijs mogelijk maakt in de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW). Met deze verankering worden de bevoegdheden uit het experiment leeruitkomsten uitgebreid voor alle deeltijd en duale opleidingen in het hoger beroepsonderwijs en het wetenschappelijk onderwijs. Tevens wordt accreditatie van onvolledige opleidingen mogelijk gemaakt.
Doel van dit voorstel is het creëren van meer ruimte voor persoonlijke leerroutes binnen de opleiding, waardoor beter tegemoet kan worden gekomen aan de behoeften van studenten, onderwijsinstellingen en de arbeidsmarkt. Hierdoor kan een opleiding, naast het bestaan uit een van tevoren vastgesteld geprogrammeerd onderwijsaanbod dat in principe alle studenten doorlopen, ook bestaan uit eenheden van leeruitkomsten die op een leerwegonafhankelijke wijze kunnen worden ingevuld.
Deze samenvatting is gebaseerd op het wetsvoorstel en de memorie van toelichting zoals ingediend bij de Tweede Kamer.
Het voorstel (EK, A) is op 12 maart 2024 aangenomen door de Tweede Kamer.
Voor: PvdD, DENK, Volt, D66, NSC, VVD, ChristenUnie, SGP, CDA, BBB, JA21, FVD en PVV.
Tegen: SP en GroenLinks-PvdA.
De Eerste Kamer heeft het voorstel op 24 september 2024 na stemming bij zitten en opstaan aangenomen.
Voor: OPNL, SGP, D66, CDA, Volt, PVV, FVD, PvdD, VVD, JA21, ChristenUnie, BBB en 50PLUS
Tegen: GroenLinks-PvdA en SP
ingediend
20 juni 2022titel
Wijziging van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek houdende de verankering van eenheden van leeruitkomsten in die wet (Wet leeruitkomsten hoger onderwijs)schriftelijke voorbereiding
inbreng geleverd door
ondertekening
- minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs
inwerkingtreding
Op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip dat voor de verschillende artikelen of onderdelen daarvan verschillend kan worden vastgesteld
-
-
-
-
-
-
-
12 maart 2024
brief regering; Reactie op het amendement van de leden Beckerman en Stultiens over een extra evaluatiemoment na 2 jaar (Kamerstuk 36136-19) en het gewijzigd amendement van het lid Hertzberger over het behouden van de propedeutische fase voor voltijdopleidingen in het hoger beroepsonderwijs (Kamerstuk 36136-20) TK, 22 Bevat bijlage -
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
6 september 2022
brief regering; Nazending beslisnota’s behorende bij het wetsvoorstel leeruitkomsten hoger onderwijs TK, 5 Bevat bijlage -
-
-
-