De Eerste Kamer stemde dinsdag 26 september hoofdelijk over een tijdelijke wet die schoolbesturen in staat stelt om ook bij een grote toestroom van nieuwkomers voldoende onderwijsplekken te verzorgen zodat zij onmiddellijk worden opgenomen binnen het bestaande onderwijs. 61 leden stemden voor het wetsvoorstel van minister Paul voor Primair en Voortgezet Onderwijs, 10 leden stemden tegen.
Tijdens het debat een week eerder bleek dat de context van het onderwijs aan nieuwkomers van groot belang was voor de afweging die fracties maken. Aan de ene kant heeft het onderwijs in Nederland te maken met een lerarentekort, waardoor de fracties zich afvroegen of het wetsvoorstel wel uitvoerbaar is. Aan de andere kant zorgt de inrichting van het asiel- en migratiesysteem dat de ene fractie pleitte voor een migratiestop en de andere fractie voor een zo kort mogelijke noodvoorziening de tijdelijkheid die de regering nastreeft met dit voorstel ook belemmeringen opwerpt voor het onderwijs in het algemeen en onderwijs aan nieuwkomers in het bijzonder. Voor bijna alle fracties stond het recht op onderwijs zoals dat is opgenomen in het Kinderrechtenverdrag voorop.
Tijdens het debat op 26 september was één motie ingediend.
De motie-Van Meenen c.s. verzoekt de regering voor het eind van 2023 te komen tot een herziene inrichting van de asielprocedure en de asielketen, die het aantal gedwongen verplaatsingen van kinderen tot maximaal 1 reduceert. In afwachting van de reactie van staatssecretaris Van den Burg (Asiel en Migratie) is de motie aangehouden.
Sinds februari 2022 heeft de toestroom van nieuwkomers een grote vlucht genomen. Dat heeft er onder andere toe geleid dat inmiddels bijna 20.000 jongeren uit Oekraïne een plek hebben gekregen in het onderwijs, bovenop de bestaande groep van nieuwkomers. Naar verwachting zal de toestroom van nieuwkomers verder toenemen. Het doel van deze tijdelijke wet is te zorgen dat er in Nederland voor alle leerplichtige jongeren voldoende onderwijsplekken zijn.
Het wetsvoorstel bevat twee typen maatregelen die ervoor moeten zorgen dat er in Nederland voor alle leerplichtige jongeren voldoende onderwijsplekken zijn: ten eerste een overlegplicht voor schoolbesturen om onder regie van het gemeentebestuur samen het onderwijsaanbod voor nieuwkomers te organiseren, en ten tweede regels die het mogelijk maken om in geval van nood tijdelijke nieuwkomersvoorzieningen in te richten.
Deel dit item: