T03921

Toezegging Toetsing voldaan doelstelling programma schoolgebouwen (36.410 L, P)



De minister van Economische Zaken en Klimaat zegt de Kamer, naar aanleiding van een vraag van het lid Crone (GroenLinks-PvdA), toe dat de adviescommissie zal uitleggen waarom in het specifieke geval van een programma voor schoolgebouwen gekozen is voor toekenning vanuit het Nationaal Groeifonds. De minister zal schriftelijk ingaan op in hoeverre dit project voldoet aan de doelstelling van het Nationaal Groeifonds. De minister stelt ook voor in gesprek te gaan met de adviescommissie of in een technische briefing wat dieper in te gaan op projecten waarbij getwijfeld wordt aan het voldoen aan de doelstelling.


Kerngegevens

Nummer T03921
Status openstaand
Datum toezegging 27 februari 2024
Deadline 1 januari 2025
Verantwoordelijke(n) Minister van Economische Zaken
Kamerleden drs. F.J.M. Crone (GroenLinks-PvdA)
Commissie commissie voor Economische Zaken / Klimaat en Groene Groei (EZ/KGG)
Soort activiteit Mondeling overleg
Categorie brief/nota
Onderwerpen infrastructuur
Nationaal Groeifonds, begroting
Kamerstukken Begrotingsstaat Nationaal Groeifonds 2024 (36.410 L)


Uit de stukken

Handelingen I 2023-2024, nr. 36 410 L, P. - blz. 14-15.

De heer Crone (GroenLinks-PvdA):

“Dank voor het antwoord. Maar met alle respect: u blijft als het ware benadrukken dat innovatie zo belangrijk is dat we er dus geld in moeten blijven steken. Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar waarom past er dan een programma in voor schoolgebouwen dat is gebaseerd op het ibo-rapport van zo lang geleden waarin geen woord over het bedrijfsleven staat? Dat is helemaal een project van het onderwijsministerie. Wat heeft dat te maken met het groeivermogen?

(…)

Dus worden de criteria zodanig aangescherpt dat ze er niet meer in komen? Want dit is de kern. Het is een verdeelfonds en u heeft het over afstand van de politiek. Dat heb ik zelf ook bepleit, maar nu is het een verdeelfonds van de ambtenaren geworden, die inderdaad allemaal hun deel voor hun departement willen hebben. Dat was dus niet de bedoeling. Nogmaals, zestien van de achttien projecten zijn departementale projecten. In sommige staat het woord "bedrijfsleven" niet eens. Ik wil dat eens getoetst wordt welke private partijen het risico dragen. U heeft natuurlijk helemaal gelijk dat je niet kunt voorspellen hoe hoog het risico is en of er winst wordt gemaakt. Als dat zo was, deden we helemaal niet mee, want winst is voor de markt. Maar je moet wel weten dat in elk project ondernemers meedoen, of het nou voor 10% is of voor 90%. Wij vullen het risico aan en iedereen kan wel de toekomst voorspellen in scenario's. Het kan het scenario zijn dat het helemaal mislukt -- maar dat is dan jammer -- of je maakt wel rendement.

Handelingen I 2023-2024, nr. 36 410 L, P. - blz. 16.

Minister Adriaansens:

“Graag, voorzitter. Infrastructuur is eruit gehaald. Ik denk dat de heer Crone daar volledig gelijk in heeft. Uit mijn hoofd is infrastructuur er in 2022 uit gehaald omdat dat niet aansloot bij de doelstelling zoals we die hadden bedoeld. Daarin heeft de heer Crone volledig gelijk. Dat is nou een van die aanpassingen die is doorgevoerd: er zitten geen infrastructurele projecten meer in het fonds. Dat was bij de opzet in 2019 wel zo. Dat is aangepast en ik denk dat dat terecht was, want dat is een hele andere vraag. De heer Crone heeft er gelijk in dat je dan inderdaad misschien niet op een zuivere manier bezig bent met de doelstelling van dit fonds.

Ik moet zeggen dat ik het er even bij had moeten halen, maar als het gaat over dat ene project van de schoolgebouwen, dan zeg ik in algemene zin dat er natuurlijk best eens een project tussen kan zitten waarvan het voor iemand -- voor mij of voor u -- niet helemaal duidelijk is waarom het past binnen de doelstellingen van het fonds. Ik weet zeker dat de adviescommissie absoluut bereid is om toelichting te geven en uit te leggen waarom dit de toets heeft doorstaan. Ik heb de rapporten allemaal gelezen en al die projecten ook gezien. Dat is echt heel zorgvuldig gegaan. Dus het zou te kort door de bocht zijn als ik dat nu zomaar aan de kant schuif. De vraag van de heer Crone in hoeverre dit project nou aan de doelstelling voldeed, vind ik wel terecht. Daar kan ik schriftelijk op reageren. Als de heer Crone dat op prijs stelt, dan zal ik dat specifiek voor dit project doen. We kunnen ook in een gesprek met de adviescommissie of in een technische briefing wat dieper ingaan op die projecten, want ik vind wel dat we met z'n allen achter die projecten en die beoordeling moeten staan. Dat ben ik dus met meneer Crone eens.

(…)

Ik heb nooit het beeld gekregen dat dat is omdat het een beleidsonderwerp is dat hoog op een persoonlijke agenda zou staan, maar ik zou graag willen dat anderen daar ook van overtuigd zijn. Daar moeten we dus meer informatie over geven. Die selectie is heel strak: er zijn ook departementale voorstellen die niet worden gehonoreerd door de commissie. Er wordt dus wel degelijk heel goed naar gekeken.

Dat ging even over de vraag waarom er zo veel departementale voorstellen zijn gedaan.”


Brondocumenten


Historie

  • 25 september 2024
    nieuwe commissie: commissie voor Economische Zaken / Klimaat en Groene Groei (EZ/KGG)
  • 25 september 2024
    commissie vervallen: commissie voor Economische Zaken en Klimaat (EZK)
  • 27 februari 2024
    toezegging gedaan