Dinsdag 22 oktober 2024, commissies Financiën (FIN) en Europese Zaken (EUZA)




Agenda

1.Vaststellen agenda

2.36613 IX

Gewijzigd voorstel van wet; Wijziging begrotingsstaat Financiën en Nationale Schuld 2024 (Miljoenennota)

Aanleiding

  • Het lid Visseren-Hamakers (PvdD) heeft op 15 oktober jl. in de commissie EUZA en daarna in de commissie Financiën aangegeven vragen te willen stellen over de uitwerking van het G7-akkoord 'financiële steun aan Oekraïne 2024' en de kabinetsreactie daarop.
  • In de commissie Financiën werd op 15 oktober jl. tevens aangekondigd dat ambtelijk was vernomen dat er een brief zou komen met het verzoek om spoedbehandeling van onderhavig wetsvoorstel (36.613 IX).
  • Tussen bovengenoemd Europese voorstel en het wetsvoorstel 36.613 IX bestaat inhoudelijke samenhang. Daarin is namelijk bij nota van wijziging de garantieverplichting voor Nederland toegevoegd voor de financiële steun aan Oekraïne.
  • Dit wetsvoorstel is op 8 oktober jl. zonder stemming aanvaard in de TK. Daarom was het wetsvoorstel aanvankelijk opgenomen in de termijnbrief van de Eerste Kamer, tenzij een van de leden aangeeft het wetsvoorstel te willen behandelen.
  • N.a.v. het verzoek van het lid Visseren-Hamakers (PvdD) is het wetsvoorstel van de termijnbrief gehaald en vandaag - samen met het Europese voorstel en de kabinetsappreciatie - geagendeerd voor procedure en inbreng voor het verslag, i.v.m. de verzochte spoed (zie hierna).
  • Inmiddels is een brief ontvangen van de minister met een verzoek om spoedbehandeling van de begroting van Financiën en Nationale Schuld 2024, waarin wordt verzocht de behandeling hiervan uiterlijk 5 november a.s. in de Kamer af te ronden. Zie de bijlagen.

Beslispunten:

  • Welke fracties wensen inbreng te leveren voor het verslag?
  • Wensen de commissies - onder voorbehoud van besluitvorming door de commissies op dinsdag 5 november vóór de plenaire vergadering - het wetsvoorstel alvast aan te melden voor plenaire behandeling op dinsdag 5 november? En zo ja, op welke wijze:

(i) het wetsvoorstel ter stemming te agenderen (onder voorbehoud);

(ii) het wetsvoorstel als hamerstuk te agenderen (onder voorbehoud), of

(iii) het wetsvoorstel aan te melden voor plenair debat (en stemming op dezelfde dag) (onder voorbehoud)?

Toelichting

Zoals aangekondigd in de commissievergaderingen van zowel Financiën als Europese Zaken op 15 oktober jl. is het kabinet voornemens om met het voorstel voor een verordening van de Europese Commissie over financiële steun aan Oekraïne in te stemmen (zie kabinetappreciatie). Dit betreft een voorstel voor macro-financiële bijstand van maximaal 35 miljard euro en het Ukraine Loan Cooperation Mechanism (ULCM). Indien dit voorstel wordt aangenomen betekent dit dat Nederland een garantieverplichting zal aangaan voor haar aandeel (3,4 miljard euro). Om deze verplichting rechtmatig te kunnen aangaan is het nodig dat het parlement over de begrotingsstukken waarin deze lening is opgenomen stemt vóórdat Europa een overeenkomst met Oekraïne tekent. Dit Nederlandse deel is door middel van een nota van wijziging opgenomen in het onderhavige wetsvoorstel.

Behandeling Europees Parlement en Raad

Besluitvorming over de verordening vindt waarschijnlijk eind oktober of begin november plaats in de Raad (besluitvorming met gekwalificeerde meerderheid). Het Europees Parlement zal naar verwachting tijdens de plenaire zitting op 21-24 oktober akkoord gaan met het voorstel (besluitvorming met gewone meerderheid). Naar verwachting is hiervoor zowel in de Raad als in het Europees Parlement brede steun. Het streven is om uiterlijk dit jaar de financiering aan Oekraïne beschikbaar te stellen.


Procedure en inbreng verslag en bespreking brief met verzoek om spoedbehandeling



3.Rondvraag