2.36159
Tegengaan productie van en de handel in nieuwe psychoactieve stoffen en enkele andere wijzigingen
Beslispunt
-
-Wenst de commissie, nu de schriftelijke reacties van de externe deskundigen zijn ontvangen, het wetsvoorstel aan te melden voor plenaire behandeling?
-
-Zo ja, naar welke datum gaat de voorkeur uit?
Toelichting
-
-De commissie heeft op 1 oktober jl. de nadere procedure nogmaals aangehouden en besloten dat zij alvorens de nadere procedure te vervolgen eerst nog schriftelijk enkele externe deskundigen wenst te raadplegen.
-
-Op dinsdag 15 oktober 2024 heeft de commissie op basis van een voorstel van het lid Nicolaï (PvdD) besloten de volgende externe deskundigen schriftelijk te raadplegen:
-
-dr. Jan G.C. van Amsterdam en prof. dr. Wim van den Brink, Amsterdam UMC, afdeling Psychiatrie;
-
-prof. mr. J.S. Nan, hoogleraar Straf(proces)recht, Erasmus School of Law, Rotterdam;
-
-dr. T. Nabben, senior onderzoeker Hogeschool van Amsterdam en
-
-het expertisecentrum verslavingszorg Jellinek.
-
-
-De vier gevraagde schriftelijke reacties zijn inmiddels ontvangen en toegevoegd aan dit agendapunt (opgenomen in het Informatiedossier bij dit agendapunt).
-
-De commissie heeft twee verslagen uitgebracht, die beide met een nota beantwoord zijn. Op grond van artikel 45 Reglement van Orde (RvO) kan de commissie in principe maximaal driemaal een verslag uitbrengen. Bij het uitbrengen van het derde verslag wordt het wetsvoorstel aangemeld voor plenaire behandeling onder voorbehoud van tijdige ontvangst van de beantwoording. Voor het uitbrengen van een vierde verslag is toestemming van de plenaire vergadering vereist (artikel 46 RvO).
Achtergrond
-
-Het wetsvoorstel voegt een nieuwe lijst toe aan de Opiumwet, de lijst IA. Deze lijst bevat stofgroepen in plaats van individuele stoffen. Het gaat om stofgroepen waarvan de chemische structuur is afgeleid van een aantal middelen van lijst I van de Opiumwet. Het voorstel ziet op een generiek verbod op bepaalde stofgroepen en beoogt zowel de volksgezondheid te beschermen als de productie en handel in deze middelen door de illegale drugsindustrie tegen te gaan. Het voorstel is op 16 januari 2024 aangenomen door de Tweede Kamer.
-
-Nadat wetsvoorstel 36159 in de Tweede Kamer was aangenomen zijn twee stoffen naar voren gekomen die onbedoeld onder de verboden stofgroep vallen, zonder dat deze een illegale toepassing kennen. Het gaat om het voedingsmiddel aspartaam en het gewasbeschermingsmiddel penconazool. Met de op 5 juni ingediende nota van wijziging (TK 36503, 7) bij het wetsvoorstel Verbetering van toezicht en handhaving Warenwet en Tabaks- en rookwarenwet (36503 → Op 8 oktober 2024 als hamerstuk afgedaan) worden deze stoffen uitgezonderd van het betreffende verbod.
-
-Omdat het niet de bedoeling is aspartaam en penconazool te verbieden, zal de in wetsvoorstel 36159 opgenomen wijziging van de Opiumwet tegelijkertijd in werking treden met Artikel IIIB van de nota van wijziging (TK 36503, 7). Mocht de wijziging van de Opiumwet zoals opgenomen in wetsvoorstel 36159 niet in werking treden, omdat bijvoorbeeld de Eerste Kamer niet instemt met dit wetsvoorstel, dan zal ook dit onderdeel van de nota van wijziging niet in werking treden.
Nadere procedure
3.Voorkoming en bestrijding toekomstige pandemische dreigingen, besmettelijke (dier)ziekten en zoönosen
Verslag schriftelijk overleg (25295/32793/29683, CI)
Beslispunt
-
-Wenst de commissie naar aanleiding van het verslag schriftelijk overleg (25295/32793/29683, CI) over te gaan tot nader schriftelijk overleg en zo ja, wanneer of wenst zij de reactie van 17 oktober 2024 voor kennisgeving aan te nemen?
Toelichting
-
-Op 9 april 2024 besloot de commissie op verzoek van het lid Koffeman (PvdD) in commissieverband te bespreken hoe om te gaan met eventuele toekomstige pandemische dreigingen etc. Naar aanleiding van de bespreking op op 23 april 2024 is op 14 mei 2024 een commissiebrief gestuurd aan de toenmalige minister voor Medische Zorg, waarbij is verzocht een initiële reactie te mogen ontvangen vóór 1 juli 2024.
-
-De reactie van de minister van VWS van 17 oktober 2024 staat heden ter bespreking geagendeerd (verslag schriftelijk overleg 25295/32793/29683, CI).
Tweede Kamer
-
-De Tweede Kamer heeft op 29 mei 2024 een commissiedebat Zoönosen en dierziekten gehouden (verslag commissiedebat TK 29683, 302).
-
-Op 17 oktober jl. heeft de minister van VWS de Tweede Kamer een brief gestuurd over de bezuiniging op de intensivering van de publieke gezondheid en infectieziektebestrijding (TK 25295, 2208).
-
-Eveneens op 17 oktober 2024 heeft de Tweede Kamer van de minister van VWS een brief ontvangen over de in opdracht van het ministerie van VWS uitgevoerde maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) voor het Programma Informatievoorziening Infectieziektebestrijding (IV IZB) (TK 25295, 2209).
-
-Beide brieven zijn op 24 oktober 2024 besproken in een procedurevergadering van de commissie VWS. Besloten werd deze brieven te betrekken bij de plenaire begrotingsbehandeling VWS 2025 en ze te agenderen voor het te zijner tijd te houden commissiedebat Ontwikkelingen rondom het coronavirus/ Pandemische paraatheid.
-
-De Tweede Kamer heeft op 21 oktober 2024 een brief ontvangen over uitgaven aan preventie en het investeringsmodel preventie. De Eerste Kamer heeft van deze brief een afschrift ontvangen (32793, J).
-
-De commissie LVVN voert op 28 november 2024 een commissiedebat Zoönosen en dierziekten met de minister van LVVN en de minister van VWS.
Bespreking verslag schriftelijk overleg
4.Verkenning aanvullende bevoegdheidsgrondslagen Wet publieke gezondheid
Verslag schriftelijk overleg (36194, AF)
Beslispunt
-
-Geeft het verslag schriftelijk overleg (36194, AF) aanleiding tot nader schriftelijk overleg of wenst u de reactie van 22 oktober 2024 voor kennisgeving aan te nemen?
Toelichting
-
-Op 28 juni 2024 heeft toenmalig minister voor Medische Zorg de Eerste Kamer via een afschrift van een brief (+ diverse bijlagen*) aan de Tweede Kamer geïnformeerd over de tweede en derde fase van de verkenning naar aanvullende bevoegdheidsgrondslagen voor het nemen van collectieve maatregelen bij een infectieziekte met pandemisch potentieel in de Wet publieke gezondheid. Blijkens het slot van de brief aan de Tweede Kamer wordt met de brief voldaan aan de op 16 mei 2023 aan de Eerste Kamer gedane toezegging (T03611) naar aanleiding van een vraag van het toenmalige lid De Bruijn-Wezeman (VVD). Volgens deze toezegging zullen in het voorjaar van 2024 de resultaten van de verkenning naar eventuele aanvullende bevoegdheidsgrondslagen voor collectieve maatregelen in de Wet publieke gezondheid met de Kamer worden gedeeld.
-
-Op 2 juli 2024 besprak de commissie VWS de brief van 28 juni 2024 (36194, AE) en de status van toezegging T03611. De commissie besloot toen de status van de toezegging als voldaan aan te merken en na het zomerreces gelegenheid te bieden voor het leveren van schriftelijk overleg.
-
-Op 10 september 2024 zijn door het lid Baumgarten (JA21) vragen gesteld, waarbij de leden van de fractie van FVD zich hebben aangesloten. De beantwoording van deze vragen is op 22 oktober jl. ontvangen en staat vandaag ter bespreking geagendeerd (verslag schriftelijk overleg 36194, AF).
Tweede Kamer
Deze brief stond in de Tweede Kamer geagendeerd voor de VWS-procedurevergadering van 4 september 2024. Besloten is de brief van 28 juni (TK 36194, 43) te agenderen voor het te zijner tijd te houden commissiedebat 'Ontwikkelingen rondom het coronavirus/ pandemische paraatheid'.
*Als bijlagen bij de brief aan de Tweede Kamer zijn opgenomen de adviezen van (1) het Maatschappelijk Impact Team (MIT), de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving (RVS) en het College voor de Rechten van de Mens (College), (2) het RIVM en van (3) diverse uitvoeringspartners in het kader van de verkenning naar aanvullende bevoegdheidsgrondslagen voor de Wet publieke gezondheid.
Bespreking verslag schriftelijk overleg
5.Ontwerpbesluit, houdende wijziging van het Tabaks- en rookwarenbesluit in verband met de invoering van standaardverpakkingen voor sigaren en elektronisch dampwaar
Verslag nader schriftelijk overleg (32011, G)
Beslispunt
-
-Geeft het verslag nader schriftelijk overleg (32011, G) aanleiding tot vervolgoverleg of wenst u de brief van 1 november 2024 voor kennisgeving aan te nemen?
Toelichting
-
-De fractie van de BBB (Van Wijk) heeft op 24 september jl. inbreng geleverd voor nader schriftelijk overleg naar aanleding van de reactie van de staatssecretaris van Jeugd, Preventie en Sport van 27 augustus 2024 (verslag schriftelijk overleg 32011, F). De beantwoording van de staatssecretaris is op 1 november 2024 ontvangen en staat heden ter bespreking geagendeerd (verslag nader schriftelijk overleg 32011, G)
-
-Het betreft voorlegging op grond van artikel 12 van de Tabaks- en rookwarenwet; in deze bepaling gaat het om gecontroleerde delegatie (aanwijzing 2.36 Aanwijzingen voor de regelgeving). Er bestaat bij gedelegeerde regelgeving geen instemmingsrecht voor de Kamers. Zie voor de verschillende vormen van delegatie paragraaf 2.5 van de Aanwijzingen voor de regelgeving (aanwijzingen 2.35 t/m 2.40).
Tweede Kamer
-
-De Tweede Kamer heeft dit voorgehangen ontwerpbesluit in de procedurevergadering VWS van 12 juni 2024 voor kennisgeving aangenomen.
Bespreking verslag nader schriftelijk overleg
6.Inventarisatie eventueel debat over de VWS-begroting 2025
Inventarisatie
-
-Is het de voorlopige inschatting van de commissie dat een plenair debat over de VWS-begroting 2025 (36600 XVI) wenselijk is?
Toelichting
In verband met mogelijke druk op de plenaire Kameragenda in de maand december is het voor de Voorzitter van belang tijdig een beeld te hebben van de behoefte aan de eventuele plenaire behandeling van begrotingswetsvoorstellen. De debatten in de Tweede Kamer over de begrotingen vinden plaats tussen 8 oktober en 26 november. De stemming in de Tweede Kamer over alle begrotingen (amendementen en wetsvoorstellen) zal plaatsvinden in de week van 3-5 december. Wanneer de begrotingsvoorstellen in de Eerste Kamer formeel in procedure worden genomen, besluiten de commissies definitief over de wenselijkheid van (schriftelijke en/of plenaire) behandeling.
Achtergrond
Sinds de inwerkingtreding van de regels voor het Europees Semester zijn de Tweede en Eerste Kamer gehouden de begrotingshoofdstukken af te handelen vóór aanvang van het betreffende begrotingsjaar (verdedigbare uitzonderingen daargelaten). Dit heeft geleid tot een sterk gecomprimeerde begrotingsbehandeling in de Eerste Kamer in de maand december, aangezien de Tweede Kamer alle begrotingshoofdstukken pas begin december gelijktijdig in stemming brengt.
In het verleden stemde de Eerste Kamer als regel uiterlijk in de laatste vergadering van december (dit jaar dinsdag 17 december 2024) over de begrotingshoofdstukken, vaak zonder daarover vooraf met de regering te beraadslagen. In uitzonderingsgevallen, bijvoorbeeld in geval van verkiezingen zoals afgelopen jaar, kan de begrotingsbehandeling van een enkel hoofdstuk over de jaarwisseling getild worden. Een commissie kan ook overwegen in te stemmen met een begrotingshoofdstuk onder voorbehoud van een later te houden beleidsdebat (artikel 51 Reglement van Orde). Voorstellen daaromtrent dienen door de commissie te worden voorgelegd aan het College van Fractievoorzitters.
In 2023 waren de begrotingsbehandelingen aan een bijzonder tijdpad onderworpen, dat afwijkt van de reguliere begrotingsbehandelingen. In verband met de Tweede Kamerverkiezing zijn toen enkele begrotingen vóór het verkiezingsreces van de Tweede Kamer behandeld (met stemmingen eind oktober)- waardoor er meer tijd was voor de behandeling in de Eerste Kamer. De meeste begrotingen zijn overigens pas nà de verkiezing door de Tweede Kamer in behandeling genomen en dus over de jaarwisseling heen getild.
Inventarisatie
7.Uitnodiging en inventarisatie Ambassadeursconferentie 29 januari 2025
Beslispunten
-
-Wenst de commissie specifieke thema's op te geven voor de inhoudelijke gespreksrondes?
-
-Welke leden wensen zich aan te melden voor deelname aan de ambassadeursconferentie op woensdag 29 januari 2025, 12:45-15:45 uur?
Toelichting
In het kader van de jaarlijkse Ambassadeursconferentie staat op woensdag 29 januari 2025, 12:45 -15:45 uur de traditionele ontmoeting tussen de Nederlandse ambassadeurs en de leden van de Staten-Generaal gepland.
De bijeenkomst biedt alle leden van de Eerste en Tweede Kamer de mogelijkheid om kennis te maken met de (ongeveer 150) Nederlandse ambassadeurs en met hen op informele wijze van gedachten te wisselen over de werkzaamheden op de Nederlandse ambassades en de relatie daarvan met de politieke besluitvorming in Nederland.
De bijeenkomst zal bestaan uit drie opeenvolgende inhoudelijke gespreksrondes, waarbij Kamerleden en ambassadeurs in kleine groepen met elkaar in gesprek gaan over diverse thema's. Bij de start van de bijeenkomst wordt een lunch aangeboden.
Geïnteresseerde leden kunnen zich aanmelden tijdens de commissievergadering of per e-mail via het onderstaand aangegeven e-mailadres. Leden die zich aanmelden zullen in aanloop naar de bijeenkomst nadere informatie ontvangen.
Daarnaast kunnen leden thema's aandragen voor de inhoudelijke gespreksrondes. De gespreksthema's kunnen op alle denkbare beleidsterreinen liggen. Na ontvangst van alle onderwerpen die door beide Kamers worden opgegeven, zullen beide griffies samen met het ministerie een definitieve lijst opstellen.
Een impressie van de bijeenkomst die op 1 februari 2024 plaatsvond treft u hier.
8.Mededelingen en informatie
A - Gesprek met de Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme (NCDR)
Op 5 november 2024 vindt een gesprek plaats tussen de leden van de commissie SZW en de Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme (NCDR), de heer Rabin Baldewsingh. Dit gesprek staat ook open voor de leden van de commissies BIZA, J&V, OCW en VWS, gezien de raakvlakken met het werk van deze commissies.
B - Afschriftbrief uitgaven aan preventie en het investeringsmodel preventie
Op 22 oktober 2024 hebben de staatssecretaris Jeugd, Preventie en Sport en de minister van VWS de Eerste Kamer een afschrift (32793, I) doen toekomen van hun brief aan de Tweede Kamer inzake de uitgaven aan preventie en het investeringsmodel preventie, zoals ook genoemd in het Regeerprogramma 2025-2028. Op 22 oktober 2024 is nog een aanvullende correctiebrief ontvangen (32793, J). Beide brieven treft u hierbij aan.
C - Uitvoerbaarheid, handhaafbaarheid en doenvermogen burgers
Onlangs is een notitie (bijgevoegd) vastgesteld die concrete aanbevelingen bevat om in de Kamercommissies focus te blijven houden op uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid van ontwerpregelgeving en rekening te houden met het doenvermogen van burgers. In dat kader zal vanaf 5 november a.s. onder andere ambtelijk in de commissieagenda’s geattendeerd worden op internetconsultaties over ontwerpregelgeving en worden opnieuw wetgevingsfiches aangeboden. Van Kamerleden wordt gevraagd wetsvoorstellen nadrukkelijk langs deze meetlat te (blijven) leggen en waar nodig het gesprek aan te gaan met de uitvoeringspraktijk (bij voorbeeld aan de hand van Standen van de uitvoering).
Bijgaande notitie was geagendeerd in het overleg van 15 oktober jl. van de Kamervoorzitter met de commissievoorzitters, en is met de Mededelingen van de Griffier van vrijdag 19 oktober jl. naar alle leden gestuurd. Met kennisgeving aan het College van fractievoorzitters, wordt de notitie hier onder de aandacht van uw commissie gebracht.
Overigens organiseert de commissie BIZA in dit kader op dinsdag 12 november 2024, van 15:00-16:30 uur in Commissiekamer 1 een openbaar gesprek met de stuurgroep verantwoordelijk voor de Staat van de Uitvoering 2024. Leden van uw commissie zijn van harte uitgenodigd om hieraan deel te nemen (graag aanmelden bij de griffier BiZa met oog op de gelimiteerde capaciteit Commissiekamer 1).
Tot slot worden de commissies nogmaals geattendeerd op de bijgevoegde brief van de Voorzitter aan alle leden d.d. 24 mei 2023 over de uitwerking van diverse moties uit de vorige Kamerperiode met betrekking tot het functioneren van de Eerste Kamer. Die moties zijn door de vorige Kamer aangenomen tijdens de debatten over:
-
-de parlementaire onderzoekscommissie effectiviteit anti-discriminatiewetgeving (POC);
-
-de werkgroep zelfevaluatie toeslagenaffaire;
-
-het debat over AI en
-
-het debat over de Staat van de Rechtsstaat.
9.Rondvraag
10.Ter herinnering: openstaande correspondentie commissie VWS
-
-Hieronder is een overzicht van de openstaande correspondentie weergegeven (dit betreft brieven).
-
-Een overzicht van wetsvoorstellen die bij de commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) in (schriftelijke) behandeling zijn, is via deze LINK te raadplegen.
-
-Een overzicht van VWS-wetsvoorstellen in behandeling bij de Tweede Kamer is te raadplegen via deze LINK.
Overzicht openstaande correspondentie |
|||
---|---|---|---|
Verzonden |
Onderwerp + link (N)SO: (nader) schriftelijk overleg |
Reactietermijn |
Toelichting |
2024-10-24 |
SO - Uitkomst bestuurlijk overleg register zorgfraude; Link brief: 28828 |
na afronding bestuurlijk overleg |
|
2024-10-24 |
NSO - Verbr. belasting alcoholvrije dranken; Link brief: 32793/36418 |
2024-11-15 |
|
2024-10-22 |
SO - Halfjaarlijks toezeggingenrappel VWS; Link brief: 36600 XVI |
2024-12-06 |
|
2024-10-22 |
SO - Motierappel VWS; Link brief: 36600 XVI |
2024-12-06 |
|
2024-11-01 |