Verslag van de vergadering van 28 oktober 2025 (2025/2026 nr. 05)
Status: ongecorrigeerd
Aanvang: 10.27 uur
Een verslag met de status "ongecorrigeerd" is niet voor citaten en er kan geen recht aan ontleend worden.
De heer Hartog i (Volt):
Dank u, voorzitter. De Volt-fractie stelt het voorstel van de initiatiefnemers voor de Wet provinciale inbesteding vervoerconcessies op prijs. Mijn fractie herkent in de verschillende provincies het probleem dat het vaak niet mogelijk is adequaat openbaar vervoer aan te bieden. Desalniettemin blijven er bij mijn fractie ook na het zien van de schriftelijke antwoorden een aantal vragen.
De kern van de discussie is of met de mogelijkheid van inbesteding de positieve effecten van marktwerking niet teniet worden gedaan. In de memorie van toelichting geven de indieners aan dat inbesteding ook in Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk mogelijk is gemaakt. Welke lessen kunnen we hieruit trekken? Heeft de invoering van deze mogelijkheid inderdaad de marktwerking verstoord? Is een te meten doelmatigheids- en beschikbaarheidseffect geconstateerd?
We praten vandaag alleen over het openbaar vervoer. Er is echter een toenemend aanbod van privaat, collectief en individueel vervoer. Voor de langere trajecten is dat bijvoorbeeld de FlixBus. Ook voor kortere, lokale trajecten zijn er private partijen die vervoer aanbieden. Dan is er nog het deelvervoer, via de deelauto, deelfiets of step. Hoe past deze inbesteding in dit plaatje? Betekent het verbod om andere diensten te mogen aanbieden ook dat er bijvoorbeeld geen deelfietsen mogen worden aangeboden door het bedrijf aan wie de inbesteding is verleend? Hoe zien de indieners de ontwikkeling van Mobility as a Service in dit kader?
Voorzitter. Dan is er voor mijn fractie de brug naar een volgend onderwerp, namelijk het effect van afgebakende vervoersregio's of concessiegebieden. De antwoorden die de indieners hierover op de vragen van zowel de Tweede als Eerste Kamer hebben gegeven, zijn nog niet geheel duidelijk. Laat deze wet het toe aan provinciale overheden om samen te werken aan één inbesteding voor een groter gebied? Ik denk bijvoorbeeld aan samenwerking in het noorden. Indien dit het geval is, hoe moet dan de marktanalyse worden gedaan?
Voorzitter. Het zal u niet verbazen dat mijn fractie ook buiten de Nederlandse grenzen kijkt. Ik refereerde al eerder aan het feit dat inbesteding ook in Duitsland mogelijk is. Hoe kan de toevoeging van deze mogelijkheid in de Nederlandse wet het openbaar vervoer over de landsgrenzen heen bevorderen? Zien de indieners mogelijkheden voor samenwerking? Mijn fractie stelt daarbij de vraag aan de staatssecretaris of hij mogelijkheden ziet om de in mei 2025 aangenomen BRIDGEforEU-verordening hiervoor in te zetten. Deze EU-verordening maakt grensoverstijgende samenwerking juridisch mogelijk.
Voorzitter. Dit zijn de vragen die mijn fractie nog bij dit voorstel heeft. Ik kijk uit naar de antwoorden van de indieners en de staatssecretaris, en wil nu al de indieners en de teams die hen hebben ondersteund, dankzeggen voor het initiatief.
Voorzitter. Dan heb ik nog twee felicitaties of dankzeggingen. Allereerst wil ik als geboren en getogen Utrechter ons kleine broertje, of zusje, Amsterdam feliciteren met de 750ste verjaardag, die gisteren gevierd is. We zijn blij dat het zo goed is opgegroeid en we zien langzamerhand ook een stuk volwassenheid komen.
Dan de tweede dankzegging. Voorzitter, dit is mijn eerste debat met u als ondervoorzitter. Ik weet niet of het ook uw eerste debat als ondervoorzitter is, maar het belooft heel veel goeds voor de tijdsplanning, omdat u tot nu toe nog geen enkele interruptie heeft toegestaan.
De voorzitter:
Dank u wel voor deze felicitaties, ook die voor het 750-jarige bestaan van de stad Amsterdam. We gaan gauw door. Het woord is aan de heer Rietkerk van de fractie van het CDA.