De Eerste Kamer zoekt een senior adviseur Europese Zaken



Herken jij het belang van de Europese Unie (EU) in nationale wet- en regelgeving? Krijg jij energie van een mix van inhoudelijk, procesmatige en praktische taken? Ben je een natuurlijke teamspeler die het leuk vindt om samen met je directe collega's invulling te geven aan een functie in ontwikkeling? Dat klinkt alvast als een uitstekende basis voor onze functie van senior adviseur Europese Zaken.


Wat ga je doen?

Hoofdtaak is de ondersteuning van de commissie Europese Zaken. Onder aanvoering van de commissiegriffier/permanent vertegenwoordiger EU (PV) verzorg jij de inhoudelijke en organisatorische voorbereiding van de commissievergaderingen. Je zorgt voor het opstellen van commissiebrieven, notities en wetgevingsfiches, je organiseert werkbezoeken/expertmeetings en je bereidt overleggen met bewindspersonen voor. Je checkt of gedane toezeggingen worden nagekomen en pakt andere actiepunten op zelfstandige wijze op.

Daarnaast draag je als adviseur bij aan het borgen van het Europese perspectief binnen de Eerste Kamer. Langs verschillende wegen zorg je voor blijvende aandacht voor 'Europa' onder Kamerleden én griffiecollega's. Je adviseert, begeleidt en enthousiasmeert hen in het Europese proces en bij Europese bijeenkomsten. In dat kader onderhoud je een relevant netwerk binnen en buiten de Kamer.

Verder draag je ook bij aan de voorbereiding en ondersteuning van Europese activiteiten van de Voorzitter en Griffier van de Eerste Kamer. Je neemt waar nodig taken over van de commissiegriffier/PV en bepaalt samen met haar bij welke bijeenkomsten jouw aanwezigheid nuttig is.

Kortom, een afwisselende baan waarin inhoud, strategie en uitvoering elkaar afwisselen in hart van de Nederlandse en Europese democratie.


Wat verwachten we van jou?

In deze functie werk je samen met collega's uit de hele griffieorganisatie. Niet alleen jouw inhoudelijke kennis en netwerkvaardigheden zijn relevant. Ook jouw enthousiasme en creativiteit werken daarin aanstekelijk. Je gaat handig om met weerstanden en schuwt innovatieve invalshoeken niet. Je bekijkt Europa door een strategische bril en kan tegelijkertijd ook op nuchtere en praktische wijze adviseren én organiseren. Verder heb je:

  • Academisch werk en denkniveau met tenminste acht jaar relevante werkervaring.
  • Brede kennis van Europees recht en/of beleid.
  • Belangrijkste competenties: bestuurlijke/politieke sensitiviteit, adviesvaardigheden en wendbaarheid.
  • mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden in moderne vreemde talen, in het bijzonder het Engels.

Over de organisatie

De Eerste Kamer is onderdeel van de volksvertegenwoordiging, ook wel de senaat genoemd. Neemt de Tweede Kamer een wet aan? Dan moet de Eerste Kamer deze ook nog beoordelen. Er zitten 75 leden in de Eerste Kamer die gekozen zijn door de leden van de provinciale staten. De leden van de Provinciale Staten worden weer eens in de vier jaar gekozen door burgers. Verder is de Eerste Kamer onderdeel van de Hoge Colleges van Staat, samen met de Tweede Kamer, Raad van State, Algemene Rekenkamer en de Nationale ombudsman.

Je gaat aan de slag bij de directie Inhoud. Wat ons drijft? De vaste en bijzondere Kamercommissies, de Voorzitter en de leden van de Eerste Kamer zo goed mogelijk ondersteunen in hun werk. Namelijk wetten toetsen op rechtmatigheid, uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid. Zo bereiden we de plenaire vergadering, commissievergaderingen en andere activiteiten zoals expertmeetings, hoorzittingen en werkbezoeken (inhoudelijk) voor. Ook zorgen we voor de uitvoering van genomen besluiten en ondersteunen we bij de voorbereiding van de behandeling van wetsvoorstellen en de correspondentie met de regering.


Arbeidsvoorwaarden

Salarisniveau

Schaal 13, CAO Rijk, afhankelijk van werkervaring kan een aanloopschaal 12 worden gehanteerd.

Minimum salaris

€ 5.212,93 bruto per maand o.b.v. 36 uur

Maximum salaris

€ 7.747,70 bruto per maand o.b.v. 36 uur

   

Dienstverband

Tijdelijke arbeidsovereenkomst met uitzicht op een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd

Aantal uren per week

32-36 uur

Naast het salaris ontvang je een individueel keuzebudget (IKB). Het IKB bestaat uit geld (16,50% van je bruto jaarsalaris) en tijd. Met het IKB maak jij de keuzes die bij jou passen en kun je een deel van je arbeidsvoorwaarden zelf samenstellen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een deel van je maandinkomen te laten uitbetalen wanneer jij dat wenst. Ook kun je dit budget omzetten in verlof en andersom of besteden aan fiscaalvriendelijke doelen. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer verschillende studiefaciliteiten, bedrijfsfitness, volledige vergoeding van je ov-reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof.


Bijzonderheden

  • We willen je graag een goed en compleet beeld geven van de functie, jouw collega's én de context van onze organisatie. Daarom organiseren we twee gesprekken op kantoor waarin teamgenoten, het MT en JZ/HR het gesprek met je aangaan en je zelf de sfeer kan proeven.
  • Vanzelfsprekend hopen wij van onze kant ook een zo compleet mogelijk beeld van jou te krijgen. Een assessment en referentiecheck (zowel online als telefonisch) zullen in dat kader onderdeel uitmaken van de selectieprocedure.
  • De invulling van de functie vraagt op gezette tijden om enige flexibiliteit. Het werk voor de Eerste Kamer vindt regelmatig buiten het Kamergebouw en kantoortijden plaats, waarbij jouw aanwezigheid soms gewenst is.
  • Omgekeerd kun je óók van onze kant flexibiliteit verwachten bij het inrichten van jouw werk-privébalans en is het binnen de organisatie bijvoorbeeld normaal om deels vanuit huis te werken.
  • Als je al binnen het Rijk werkzaam bent met een contract voor onbepaalde tijd, dan wordt deze overeenkomst door ons overgenomen.
  • Heb je vragen over deze procedure? Neem dan contact op met Roel Joosten, HR adviseur, via 06-11750372.
  • Voor vragen over de functie kun je terecht bij Luuk van Luijk, 1e plv. griffier/directeur Inhoud.
  • Voldoe je niet aan alle functie-eisen, maar denk je dat jouw achtergrond wel een mooie basis vormt voor deze functie? Aarzel niet om ook dan contact op te nemen.
  • Je kan reageren t/m 10 februari via sollicitaties.eerstekamer@rijksoverheid.nl.