Dinsdag 9 juli 2024, commissie Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS)




Agenda

1.Vaststellen agenda

2.36159

Tegengaan productie van en de handel in nieuwe psychoactieve stoffen en enkele andere wijzigingen

Beslispunt

  • Welke fracties wensen heden inbreng te leveren voor het tweede verslag?

Toelichting

  • Op 5 juni 2024 heeft de toenmalige minister voor Medische Zorg een nota van wijziging bij het wetsvoorstel Wijziging van de Warenwet en de Tabaks- en rookwarenwet in verband met aanpassingen overwegend ter verbetering van toezicht en handhaving en aanpassingen van technische aard (36503) naar de Tweede Kamer gestuurd. In onderdeel B van deze nota van wijziging (TK 36503, 7) wordt in Artikel IIIB een wijziging voorgesteld verband houdende met voorliggende wetsvoorstel 36159. Nadat wetsvoorstel 36159 in de Tweede Kamer was aangenomen zijn twee stoffen naar voren gekomen die onbedoeld onder de verboden stofgroep vallen, zonder dat deze een illegale toepassing kennen. Het gaat om het voedingsmiddel aspartaam en het gewasbeschermingsmiddel penconazool. Met de op 5 juni ingediende nota van wijziging worden deze stoffen uitgezonderd van het betreffende verbod.
  • De commissie VWS heeft op 27 februari 2024 inbreng geleverd voor het verslag. De nota naar aanleiding van het verslag (36159, C) met de reactie van toenmalig minister voor Medische Zorg op de vragen van de leden van de fracties van de BBB, GroenLinks-PvdA, Volt, D66, ChristenUnie, PvdD en JA21 is op 13 juni 2024 ontvangen.
  • De commissie VWS heeft op 25 juni 2024 kennisgenomen van bovengenoemde nota naar aanleiding naar het verslag en heeft toen besloten om heden gelegenheid te bieden voor het leveren van inbreng voor het tweede verslag.

De commissie VWS in de Tweede Kamer heeft tijdens de procedurevergadering op woensdag 12 juni 2024 besloten wetsvoorstel 36503 aan te melden voor plenaire behandeling. Die behandeling staat - onder voorbehoud - geagendeerd voor week 37 (week van dinsdag 10 september 2024).


Inbreng tweede verslag

3.36403

Regeling van nicotineproducten zonder tabak en nicotineapparaten

Beslispunt

  • Welke fracties wensen heden inbreng te leveren voor het tweede verslag?

Toelichting

  • Dit voorstel wijzigt de Tabaks- en rookwarenwet en stelt regelgeving vast voor producten met nicotine die geen tabak bevatten. Verder is een wijziging toegevoegd die een verbod invoert voor producten die bedoeld zijn voor oraal gebruik. Nicotinezakjes worden hiermee verboden.
  • Het doel van dit wetsvoorstel is die producten ook onder de Tabaks- en rookwarenwet te laten vallen. Dit houdt in dat er een reclameverbod is voor deze producten. Ook wordt de leeftijdsgrens van 18 jaar op de verkoop van deze producten van toepassing.
  • De commissie VWS heeft op 11 juni 2024 inbreng geleverd voor het verslag. De nota naar aanleiding van het verslag (36403, C) met de reactie van toenmalig staatssecretaris van VWS op de vragen van de de leden van de fracties van GroenLinks-PvdA, SP en PvdD gezamenlijk en de vragen van de leden van de fracties van de VVD, D66 en PVV is op 27 juni 2024 ontvangen.
  • De commissie heeft op 2 juli 2024 kennisgenomen van bovengenoemde nota naar aanleiding naar het verslag en heeft toen besloten om heden gelegenheid te bieden voor het leveren van inbreng voor het tweede verslag.

Inbreng tweede verslag

4.Voortgang preventieaanpak leefstijl

Verslag nader schriftelijk overleg (32793, G)

Beslispunt

  • Kan de commissie instemmen met de vaststelling van twee bijgevoegde (gelijkluidende) commissiebrieven?

Toelichting

  • Naar aanleiding van de brief van de staatssecretaris van VWS van 21 december 2023 (32793, C), waarmee de Kamer geïnformeerd is over de voortgang van de preventieaanpak leefstijl, is een eerste ronde schriftelijk overleg gevoerd (verslag schriftelijk overleg 32793, D).
  • Op 11 april 2024 zijn door de diverse fracties enkele nadere vragen gesteld. Naar aanleiding van de reactie daarop (verslag nader schriftelijk overleg; 32793, E) heeft de commissie op 28 mei 2024 inbreng geleverd voor een derde ronde schriftelijk overleg. De reactie daarop staat heden ter bespreking geagendeerd (verslag nader schriftelijk overleg 32793, G).
  • In zijn reactie verwijst de staatssecretaris van VWS naar de contourenbrief gedifferentieerde verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken op basis van suikergehalte die op 26 april 2024 is gedeeld met de Eerste Kamer (36418 AO) en op 14 mei 2024 is besproken in de commissie Financiën.
  • De contourenbrief bevat opties voor een gedifferentieerde verbruiksbelasting op basis van suikergehalte. Het demissionaire kabinet heeft de route van een contourenbrief gekozen vanwege haar demissionaire status, de verscheidenheid in politieke wensen – de aangenomen moties geven geen eenduidig beeld – en de nog te maken keuzes. De staatssecretaris van VWS merkt op dat afhankelijk van de voorkeur voor één van de in de contourenbrief opgenomen opties het demissionaire kabinet deze desgewenst kan uitwerken in een wetsvoorstel.
  • De vaste commissie voor Financiën heeft op 14 mei 2024 besloten om de brieven van de staatssecretaris van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst van 20 december 2023 en 26 april 2024 over (contouren voor) een gedifferentieerde verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken (36418, AG en 36418, AO) voor kennisgeving aan te nemen. Verder besloot zij om de behandeling van dit onderwerp in de Tweede Kamer af te wachten, alvorens het opnieuw ter bespreking te agenderen. In verband daarmee heeft de commissie Financiën besloten de uitvoeringsstatus van de moties 36410, F; 36418, X en 36418, W ongewijzigd te laten. Ook werd besloten bij de verdere behandeling samen op te trekken met de vaste commissie voor VWS.
  • In paragraaf 2.3 van de contourenbrief wordt ingegaan op de volgende moties:

    Motie-Koffeman (PvdD) c.s. (36410, F)

    In deze motie wordt de regering verzocht om dranken zonder toegevoegde suikers niet langer onder de verhoogde heffing te laten vallen, en de Kamer daarover binnen drie maanden te berichten.

    Motie-Visseren-Hamakers (PvdD) c.s. (36418, X)

    In deze motie wordt de regering verzocht om per 1 januari 2024 of zo spoedig mogelijk daarna, een nultarief in de verbruiksbelasting in te voeren voor dranken die geen toegevoegde suikers bevatten.

    Motie-Visseren-Hamakers (PvdD) c.s. (36418, W)

    In deze motie wordt de regering verzocht de invoeringsdatum van de nieuwe verbruiksbelasting op alcoholvrije dranken met een jaar uit te stellen tot 1 januari 2025 zodat ongewenste neveneffecten kunnen worden voorkomen.

  • Op 2 juli 2024 besprak de commissie VWS de brief van 27 juni 2024 van toenmalig staatssecretaris van VWS (verslag nader schriftelijk overleg; 32793, G). De commissie besloot toen een conceptcommissiebrief op te stellen gericht aan de staatssecretaris van Jeugd, Preventie en Sport, met een gelijkluidende versie gericht aan de staatssecretaris van Fiscaliteit en Belastingdienst, met het verzoek de Eerste Kamer ten aanzien van de uitvoering van de moties Koffeman c.s. (36410, F) en Visseren-Hamakers c.s. (36418, W en X) te informeren over zowel de onderlinge verantwoordelijkheidsverdeling als over het beoogde tijdpad. Deze gelijkluidende conceptbrieven zijn heden ter bespreking en vaststelling geagendeerd.

Bespreking en vaststelling brief


5.Uitwerking en inwerkingtreding Wet integrale suïcidepreventie

Brief van de staatssecretaris van VWS van 28 juni 2024 (35754, C)

Beslispunt

  • Kan de commissie instemmen met de vaststelling van bijgevoegde commissiebrief?

Toelichting

  • In het kader van de behandeling van het initiatiefvoorstel-Bikker, Westerveld, Krul, Diederik van Dijk, Dobbe, Kostić, Van der Plas en Joseph 'Wet integrale suïcidepreventie' (35.754) voerde de commissie VWS op 25 juni 2024 een gesprek met de Stichting 113 Zelfmoordpreventie.
  • Het wetsvoorstel, dat op 4 juni 2024 reeds als hamerstuk is afgedaan, zorgt voor duurzame verankering en verspreiding van sector-overstijgend, integraal en effectief suïcidepreventiebeleid binnen de landelijke en lokale overheid. Doel van dit wetsvoorstel is het wettelijk vastleggen in de Wet publieke gezondheid van het eerder ontwikkelde suïcidepreventiebeleid en zo de basis voor dit beleid te verstevigen. De primaire verantwoordelijkheid voor dit beleid komt bij de minister van VWS te liggen. In het voorstel wordt het bestaan van de gratis hulplijn wettelijk vastgelegd.
  • Tijdens het gesprek met de Stichting 113 is onder andere gesproken over de voorlegging aan het parlement van de op grond van artikel 12b van de Wet integrale suïcidepreventie (zie: Stb. 2024, 189) nog op te stellen algemene maatregel van bestuur. Dit naar aanleiding van de reactie van de Staatssecretaris van VWS tijdens het debat over initatiefwetsvoorstel 35754 in de Tweede Kamer op 14 mei 2024 (zie: slot bijgevoegd ongecorrigeerd stenogram van 14 mei 2024):

    'Staatssecretaris Van Ooijen:

    Dank u wel, voorzitter. Ik heb nog twee korte vragen liggen. Allereerst de vraag van de VVD over de uitvoeringstoets, in welke vorm dan ook. De uitkomsten daarvan gaat de Kamer inderdaad krijgen. Dat kan ik bij dezen toezeggen. De AMvB kent overigens geen voorhang. Dat suggereerde u, dacht ik. Maar u krijgt die op een ander moment, dus dat zal in ieder geval geregeld worden, zonder enige twijfel.'

    Het lid Van Gurp (GroenLinks-PvdA) gaf tijdens het gesprek met de Stichting 113 aan belang te hechten aan betrokkenheid van de Eerste Kamer bij de tot stand te brengen algemene maatregel van bestuur. De commissievoorzitter merkte naar aanleiding hiervan op, dit onderwerp in de volgende commissievergadering op 2 juli 2024 te bespreken.

  • Desgevraagd is van het ministerie van VWS langs ambtelijke weg de volgende reactie ontvangen: ' Zoals de Staatssecretaris van VWS tijdens het debat in de Tweede Kamer terecht heeft opgemerkt, geldt er geen wettelijk voorgeschreven voorhangprocedure ten aanzien van de nog op te stellen amvb. Gelet op de aanstaande kabinetswissel is het aan de nieuwe verantwoordelijke bewindspersoon om te bepalen op welke wijze de Tweede Kamer – en dus desverzocht ook de Eerste Kamer – wordt meegenomen in de totstandkoming van die amvb.'

    In de hieronder opgenomen brief van vrijdag 28 juni 2024 (35754, C) over de bekrachtiging en verdere uitwerking en inwerkingtreding van de Wet integrale suïcidepreventie wordt onder 'Uitwerking wetsvoorstel' ingegaan op de op te stellen algemene maatregel van bestuur.

  • Op 2 juli 2024 blikte de commissie VWS positief terug op het op 25 juni 2024 gevoerde gesprek met de Stichting 113 Zelfmoordpreventie. Mede naar aanleiding van dat gesprek besloot de commissie toen een conceptcommissiebrief op te stellen gericht aan de staatssecretaris van Jeugd, Preventie en Sport, waarin wordt benadrukt dat de Eerste Kamer belang hecht aan eenzelfde betrokkenheid als de Tweede Kamer bij de op grond van de Wet integrale suïcidepreventie tot stand te brengen algemene maatregel van bestuur. In die brief zal tevens worden verzocht de Eerste Kamer op gelijke wijze als de Tweede Kamer te informeren over de uitwerking van de structurele financiële dekking, de uitvoerbaarheid van de wet voor gemeenten en over de uitkomsten van de uitvoeringstoets. Deze conceptbrief is heden ter bespreking en vaststelling geagendeerd.

Bespreking en vaststelling brief


6.Toezegging T03611 - Resultaten verkenning aanvullende bevoegdheidsgrondslagen Wet publieke gezondheid

Afschrift van brief van de minister voor Medische Zorg van 28 juni 2024 aan de Tweede Kamer inzake verkenning aanvullende bevoegdheidsgrondslagen Wet publieke gezondheid (36194, AE)

Beslispunt

  • Welke fracties wensen heden inbreng te leveren voor schriftelijk overleg?

Toelichting

  • Op 28 juni 2024 heeft toenmalig minister voor Medische Zorg de Eerste Kamer via een afschrift van een brief (+ diverse bijlagen*) aan de Tweede Kamer geïnformeerd over de tweede en derde fase van de verkenning naar aanvullende bevoegdheidsgrondslagen voor het nemen van collectieve maatregelen bij een infectieziekte met pandemisch potentieel in de Wet publieke gezondheid. Blijkens het slot van de brief aan de Tweede Kamer wordt met de brief voldaan aan de op 16 mei 2023 aan de Eerste Kamer gedane toezegging (T03611) naar aanleiding van een vraag van het toenmalige lid De Bruijn-Wezeman (VVD). Volgens deze toezegging zullen in het voorjaar van 2024 de resultaten van de verkenning naar eventuele aanvullende bevoegdheidsgrondslagen voor collectieve maatregelen in de Wet publieke gezondheid met de Kamer worden gedeeld.
  • Op 2 juli 2024 besprak de commissie VWS de brief van 28 juni 2024 (36194, AE) en de status van toezegging T03611. De commissie besloot toen de status van de toezegging als voldaan aan te merken en heden gelegenheid te bieden tot het leveren van inbreng voor schriftelijk overleg.

Tweede Kamer

Deze brief stond in de Tweede Kamer geagendeerd voor de VWS-procedurevergadering van 4 september 2024. Besloten is de brief van 28 juni (TK 36194, 43) te agenderen voor het te zijner tijd te houden commissiedebat 'Ontwikkelingen rondom het coronavirus/ pandemische paraatheid'.

*Als bijlagen bij de brief aan de Tweede Kamer zijn opgenomen de adviezen van (1) het Maatschappelijk Impact Team (MIT), de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving (RVS) en het College voor de Rechten van de Mens (College), (2) het RIVM en van (3) diverse uitvoeringspartners in het kader van de verkenning naar aanvullende bevoegdheidsgrondslagen voor de Wet publieke gezondheid.


Inbreng schriftelijk overleg

7.Mededelingen en informatie

Introdossier bewindspersonen ministerie van VWS, organogram ministerie en cv's minister en staatssecretarissen

Ter informatie treft u aan:

  • het introductiedossier om de onlangs aangetreden bewindspersonen wegwijs te maken bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Het introductiedossier bevat onder meer het inwerkprogramma voor de bewindspersonen, de uitleg over de organisatie en achtergrondinformatie over het ministerie,
  • het organogram van het ministerie van VWS en
  • de cv's van de nieuwe VWS-bewindspersonen: minister Agema (PVV) en de staatssecretarissen Maijer (PVV) en Karremans (VVD).

Op een nader te bepalen moment na het zomerreces zal een kennismakingsgesprek met de nieuwe bewindspersonen worden ingepland. Daaraan voorafgaand zal worden geïnventariseerd welke onderwerpen u tijdens de kennismaking aan de orde wenst te stellen.



8.Rondvraag

9.Ter herinnering: openstaande correspondentie commissie VWS

  • Hieronder is een overzicht van de openstaande correspondentie weergegeven (dit betreft brieven).
  • Een overzicht van wetsvoorstellen die bij de commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) in (schriftelijke) behandeling zijn, is via deze LINK te raadplegen.
  • Een overzicht van VWS-wetsvoorstellen in behandeling bij de Tweede Kamer is te raadplegen via deze LINK.

Overzicht openstaande correspondentie

Verzonden

Onderwerp + link

(N)SO: (nader) schriftelijk overleg

Reactietermijn

Toelichting

2024-07-04

SO - Ontwerpbesluit wijz. Tabaks- en rookwarenbesluit i.v.m. standaardverpakkingen sigaren en elektronisch dampwaar;

Link brief 32011

2024-08-30

 

2024-05-14

SO - Aanpak preventie en bestrijding (toekomstige) pandemische dreigingen, besmettelijke (dier)ziekten en zoönosen;

Link brief: 25295/32793/29683

2024-07-01

 

2024-07-05



Korte aantekeningen