2.36159
Tegengaan productie van en de handel in nieuwe psychoactieve stoffen en enkele andere wijzigingen
Beslispunten
(a) Wenst de commissie:
-
-het wetsvoorstel af te doen als hamerstuk of na stemming?
-
-aan de Kamervoorzitter een datumvoorstel te doen voor een plenair debat?
-
-een datum te bepalen voor het leveren van inbreng voor een derde verslag (zie NB 1)?
(b) Wenst de commissie voorafgaand aan bovenstaande stappen externe deskundigen te raadplegen? Zo ja, wie, in welke vorm (schriftelijk of mondeling) en op welke termijn (zie NB 2)?
NB
-
1.De commissie heeft twee verslagen uitgebracht, die beide met een nota beantwoord zijn. Op grond van artikel 45 Reglement van Orde (RvO) kan de commissie in principe maximaal driemaal een verslag uitbrengen. Bij het uitbrengen van het derde verslag wordt het wetsvoorstel aangemeld voor plenaire behandeling onder voorbehoud van tijdige ontvangst van de beantwoording. Voor het uitbrengen van een vierde verslag is toestemming van de plenaire vergadering vereist (artikel 46 RvO).
-
2.De commissie heeft op 24 september jl. de nadere procedure aangehouden om op 1 oktober 2024 naar aanleiding van een voorstel van het lid Nicolaï (PvdD) verder te bespreken of er bij de commissie voldoende behoefte bestaat om alvorens de procedure te vervolgen eerst nog enkele deskundigen te raadplegen ( schriftelijk dan wel via een gesprek).
Toelichting
-
-Het wetsvoorstel voegt een nieuwe lijst toe aan de Opiumwet, de lijst IA. Deze lijst bevat stofgroepen in plaats van individuele stoffen. Het gaat om stofgroepen waarvan de chemische structuur is afgeleid van een aantal middelen van lijst I van de Opiumwet. Het voorstel ziet op een generiek verbod op bepaalde stofgroepen en beoogt zowel de volksgezondheid te beschermen als de productie en handel in deze middelen door de illegale drugsindustrie tegen te gaan. Het voorstel is op 16 januari 2024 aangenomen door de Tweede Kamer.
-
-Nadat wetsvoorstel 36159 in de Tweede Kamer was aangenomen zijn twee stoffen naar voren gekomen die onbedoeld onder de verboden stofgroep vallen, zonder dat deze een illegale toepassing kennen. Het gaat om het voedingsmiddel aspartaam en het gewasbeschermingsmiddel penconazool. Met de op 5 juni ingediende nota van wijziging (TK 36503, 7) bij het wetsvoorstel Verbetering van toezicht en handhaving Warenwet en Tabaks- en rookwarenwet (36503; staat heden geagendeerd voor procedure → zie agendapunt 3) worden deze stoffen uitgezonderd van het betreffende verbod.
-
-Omdat het niet de bedoeling is aspartaam en penconazool te verbieden, zal de in wetsvoorstel 36159 opgenomen wijziging van de Opiumwet tegelijkertijd in werking treden met Artikel IIIB van de nota van wijziging (TK 36503, 7). Mocht de wijziging van de Opiumwet niet in werking treden, omdat bijvoorbeeld de Eerste Kamer niet instemt met wetsvoorstel 36159, dan zal ook dit onderdeel van deze nota van wijziging niet in werking treden.
-
-De Tweede Kamer heeft wetsvoorstel 36503 op 24 september 2024 aangenomen; het voorstel staat heden voor procedure geagendeerd (agendapunt 3).
Nadere procedure
3.36503
Verbetering van toezicht en handhaving Warenwet en Tabaks- en rookwarenwet
Beslispunt
Welke procedure wenst de commissie te volgen:
-
-te volstaan met een blanco verslag (geen vragen of opmerkingen, afdoen als hamerstuk of na stemming) of
-
-te volstaan met een verslag onder voorbehoud van plenaire behandeling (geen schriftelijke behandeling, wel een mondelinge), dan wel
-
-een datum te bepalen voor het leveren van inbreng voor een verslag.
Toelichting
-
-Het voorstel is op 24 september 2024 aangenomen door de Tweede Kamer (zie bijgevoegd stemmingsoverzicht).
-
-Het wetsvoorstel wijzigt de Warenwet en de Tabaks- en rookwarenwet. De wijzigingen hebben voornamelijk als doel het toezicht en de handhaving te verbeteren. Enkele wijzigingen zien onder ander op (a) het regelen van de bevoegdheid voor de minister om de kosten die gemaakt worden voor keuring- en controlewerkzaamheden in het kader van zowel de Warenwet als de Tabaks- en rookwarenwet in te vorderen bij dwangbevel en (b) de uitbreiding van de bevoegdheid van de minister om (bij ministeriële regeling) normen op het gebied van productveiligheid aan te wijzen.
-
-Op 5 juni 2024 heeft de toenmalige minister voor Medische Zorg een nota van wijziging bij dit wetsvoorstel naar de Tweede Kamer gestuurd. In onderdeel B van deze nota van wijziging (TK 36503, 7) wordt in Artikel IIIB een wijziging voorgesteld verband houdende met wetsvoorstel 36159 (zie agendapunt 2). Nadat laatstgenoemd wetsvoorstel in de Tweede Kamer was aangenomen zijn twee stoffen naar voren gekomen die onbedoeld onder de verboden stofgroep vallen, zonder dat deze een illegale toepassing kennen. Het gaat om het voedingsmiddel aspartaam en het gewasbeschermingsmiddel penconazool. Met de op 5 juni ingediende nota van wijziging worden deze stoffen uitgezonderd van het betreffende verbod.
-
-Omdat het niet de bedoeling is aspartaam en penconazool te verbieden, zal de in wetsvoorstel 36159 opgenomen wijziging van de Opiumwet tegelijkertijd in werking treden met Artikel IIIB van de nota van wijziging (TK 36503, 7). Mocht de wijziging van de Opiumwet niet in werking treden, omdat bijvoorbeeld de Eerste Kamer niet instemt met wetsvoorstel 36159, dan zal ook dit onderdeel van deze nota van wijziging niet in werking treden.
Procedure
4.Mededelingen en informatie
A - Geen commissievergaderingen 8 oktober 2024 (APB)
Op dinsdag 8 oktober 2024 vinden de Algemene politieke beschouwingen (APB) plaats. Het is goed gebruik dat zoveel mogelijk leden dit debat, waarbij het voltallige kabinet aanwezig is, in de plenaire vergaderzaal volgen. Met het oog hierop wordt commissies verzocht geen commissievergaderingen op 8 oktober te houden. Voor de commissie VWS staat momenteel ook geen commissievergadering gepland op die datum.
B - Kennismakingsgesprek met de drie bewindspersonen van VWS
Op 10 september jl. sprak de commissie uit één kennismakingsgesprek te willen voeren met de drie nieuwe bewindspersonen van VWS. De commissie verzocht voor dat gesprek 1,5 uur te reserveren en het bij voorkeur in te plannen in de maand oktober. In verband met het vereiste van gelijktijdige beschikbaarheid van de drie bewindspersonen bleek het niet mogelijk het gesprek in oktober te houden; het staat thans - rekening houdend met de agenda's van de drie bewindspersonen - geagendeerd voor dinsdag 5 november 2024 van 15:30 - 17:00 uur in commissiekamer 3.
Volledigheidshalve kan worden opgemerkt dat die middag inmiddels vier kennismakingsgesprekken gepland staan die soms (gedeeltelijk) overlappen:
-
-14:30 - 16:00 uur, Kennismakingsbijeenkomst commissie OCW, commissiekamer 1
-
-15:30 - 17:00 uur, Kennismakingsbijeenkomst commissie VWS, commissiekamer 3
-
-16:00 - 17:00 uur, Kennismakingsbijeenkomst commissie EZ/KGG, commissiekamer 2
-
-16:30 - 18:00 uur, Kennismakingsgesprek met de Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme, commissie SZW, commissiekamer 1
C - Definitieve Kaderbrief Wlz 2025
-
-Op grond van de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg) stelt de Staatssecretaris voor Langdurige en Maatschappelijke Zorg voor ieder kalenderjaar het bedrag vast dat in dat kalenderjaar beschikbaar is op grond van de Wet langdurige zorg (Wlz) verzekerde zorg.
-
-In de brief van haar ambtsvoorganger van 19 juni 2024 aan de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) is het voorlopige kader voor de Wlz in 2025 bekend gemaakt (34104, AN). Deze voorlopige kaderbrief Wlz 2025 was onder voorbehoud van de politieke besluitvorming over de begroting 2025 die op Prinsjesdag is gepresenteerd.
-
-Met de bijgevoegde brief van 26 september 2024 maakt de Staatssecretaris voor Langdurige en Maatschappelijke Zorg het definitieve Wlz-kader voor het jaar 2025 bekend (34104, AO).
D - Aandachtspunten Algemene Rekenkamer bij VWS-begroting 2025
De Algemene Rekenkamer publiceert elk jaar aandachtspunten bij de ontwerpbegroting die het kabinet op Prinsjesdag aan het parlement heeft aangeboden. Op 24 september jl. zijn deze stukken aan de Tweede Kamer aangeboden. Bijgaand treft u ter informatie aan de overkoepelende brief en de aandachtspunten voor de VWS-begroting voor het jaar 2025 (36600 XVI). U kunt deze aandachtspunten t.z.t. gebruiken bij de beoordeling van de begroting.
5.Rondvraag
6.Ter herinnering: openstaande correspondentie commissie VWS
-
-Hieronder is een overzicht van de openstaande correspondentie weergegeven (dit betreft brieven).
-
-Een overzicht van wetsvoorstellen die bij de commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) in (schriftelijke) behandeling zijn, is via deze LINK te raadplegen.
-
-Een overzicht van VWS-wetsvoorstellen in behandeling bij de Tweede Kamer is te raadplegen via deze LINK.
Overzicht openstaande correspondentie |
|||
---|---|---|---|
Verzonden |
Onderwerp + link (N)SO: (nader) schriftelijk overleg |
Reactietermijn |
Toelichting |
2024-10-.. |
NSO - Wijziging Tabaks- en rookwarenbesluit (standaardverpakkingen); Link brief: 32011 |
2024-10-30 |
Brief in bewerking |
2024-09-20 |
SO - Uitvoeringsregeling Waarschuwingsregister zorgfraude; Link brief: 28828 |
2024-10-11 |
|
2024-09-18 |
SO - Aanvullende bevoegdheidsgrondslagen Wpg; Link brief: 36194 |
2024-10-15 |
|
2024-05-14 |
SO - Aanpak preventie en bestrijding (toekomstige) pandemische dreigingen, besmettelijke (dier)ziekten en zoönosen; Link brief: 25295/32793/29683 |
2024-07-01 |
|
2024-09-27 |