1.Vaststellen agenda
2.28.165, AW
Brief van de minister van Financiën over stand van zaken structurele oplossing kapitaalbehoefte TenneT Duitsland; Deelnemingenbeleid Rijksoverheid
Achtergrond
De commissies besloten op 14 januari 2025 de behandeling in de Tweede Kamer van de brief af te wachten en de brief uiterlijk begin februari opnieuw ter bespreking te agenderen.
Beslispunten
-
-Wensen de commissies de brief van 19 december 2024 over de stand van zaken structurele oplossing TenneT Duitsland voor kennisgeving aan te nemen of wensen zij hierover in (al dan niet vertrouwelijk) schriftelijk overleg te treden met de minister van Financiën?
-
-Achten de commissies de vertrouwelijkheid van de bijlagen bij de ter bespreking geagendeerde brief voldoende gemotiveerd ("vanwege de bedrijfsvertrouwelijkheid van de informatie en ter bescherming van de economische en financiële belangen van de staat")?
Toelichting
Mede namens de minister van KGG informeert de minister FIN de Kamer per brief d.d. 19 december 2024 over de stand van zaken van de uitwerking van de structurele oplossing voor TenneT Duitsland. Vanwege de bedrijfsvertrouwelijkheid van de informatie en ter bescherming van de economische en financiële belangen van de staat, is de informatie over de laatste stand van zaken - inclusief onderzoeksrapportage - voor een deel vertrouwelijk met de Kamer gedeeld. Derhalve heeft commissiestaf de commissies per e-mail d.d. 19 december 2024 geïnformeerd over de ontvangst van deze brief en de vertrouwelijke terinzagelegging. Om de vertrouwelijke stukken in te zien kunt u een afspraak maken met de commissiestaf.
Procedure beoordeling vertrouwelijkheid
Op grond van de Regeling vertrouwelijke stukken, artikel 5, eerste lid, dient de brief waarmee een vertrouwelijk stuk is aangeboden, voor behandeling in een commissievergadering van de behandelende commissie geagendeerd te worden. De motivering van de vertrouwelijkheid van het stuk en de voorwaarden van inzage kunnen in deze vergadering worden besproken.
Stand van zaken Tweede Kamer
De voorliggende brief is besproken in de procedurevergadering van donderdag 23 januari 2025 en besloten deze te agenderen voor het eerstvolgende nog in te plannen commissiedebat Staatsdeelnemingen. De Tweede Kamercommissie plaatste geen opmerkingen bij de motivering van de vertrouwelijkheid van de ter inzage gelegde stukken.
Bespreking brief en vertrouwelijkheid
3.21.501-07 EK, GR
Brief van de minister van Financiën inzake nazending geannoteerde agenda Eurogroep en Ecofinraad van 20 en 21 januari 2025; Raad voor Economische en Financiële Zaken
Beslispunt:
Wensen de commissies de brief (incl. kabinetsappreciatie) voor kennisgeving aan te nemen of vormt deze aanleiding tot schriftelijk overleg (en zo ja, op welke termijn)?
Toelichting:
Op 10 januari 2025 stuurde de minister van Financiën een stuk na vanwege een gewijzigde agenda voor de Eurogroep en Ecofin van 20 en 21 januari jl. Tevens is in de brief de appreciatie opgenomen van het kabinet van het Europees Semester (zie p. 4-8). Ook treft u daarin informatie over de MFK-rechtsstaatverordening en de maatregelen tegen Hongarije (opschorting 6,4 mrd, waarvan 1 mrd definitief vervallen).
Bespreking brief inclusief kabinetsappreciatie Europees Semester
4.21.501-07 EK, GS
Brief van de minister van Financiën inzake verslag Eurogroep en Ecofinraad van 9 en 10 december 2024; Raad voor Economische en Financiële Zaken
Beslispunt:
Nemen de commissies het verslag voor kennisgeving aan of wensen zij daarover in schriftelijk overleg te treden (en zo ja, op welke termijn)?
Toelichting
De minister heeft het verslag van de Eurogroep en Ecofinraad van 9 en 10 december 2024 in Brussel aan de Kamer gezonden. Daarin wordt o.a. ingegaan op de implementatie van het Europees begrotingsraamwerk, de onderhandelingen over de digitale euro en de financiële impact van de oorlog in Oekraïne.
In het verslag wordt uw Kamer tevens geïnformeerd over onderwerpen buiten de agenda van de afgelopen Eurogroep en Ecofinraad:
-
-ontwikkelingen ten aanzien van het richtlijnvoorstel Hoofdhuisbelasting voor mkb-ondernemingen (HOT).
-
-de ontwikkelingen inzake de digitale euro, conform de eerdere toezegging hierover aan de Tweede Kamer.
-
-de bevindingen van de Europese Rekenkamer, conform de toezegging bij het Commissiedebat Eurogroep/Ecofinraad op 4 december jl.
-
-het statement over de herziening van de richtlijn tabaksaccijns, dat Nederland op 9 december met 15 andere lidstaten heeft uitgebracht.
-
-een reactie op het ESB-artikel 'Systeemrisico's banken en verzekeraars hoger dan gedacht', conform de toezegging bij het Commissiedebat Eurogroep/Ecofinraad op 4 december jl.
-
-het op 4 december jl. bereikte Raadsakkoord over Financial Data Access (FIDA), de verordening die beoogt een kader te creëren waarbinnen klanten van financiële instellingen hun financiële data gecontroleerd kunnen laten delen.
De minister heeft twee non-papers meegestuurd:
-
A)Een non-paper over e-commercezendingen, dat Nederland heeft ingebracht in de onderhandelingen over het nieuwe Douanewetboek. De minister licht het als volgt toe: "Naar verwachting zullen de discussies in de Raad in de eerste helft van 2025 worden afgerond. E-Commerce is voor Nederland een belangrijk onderdeel van het nieuwe Douanewetboek, vanwege het groot aantal het groot aantal e-commerce zendingen dat dagelijks Nederland binnenkomt uit niet-EU landen. De voorstellen kunnen volgens Nederland echter leiden tot een nog grotere stijging van het aantal e-commercezendingen, waarmee het toezicht op deze stroom door Douane en markttoezichtautoriteiten moeilijker wordt. In het non-paper stelt Nederland voor om in de douaneregelgeving geen vereenvoudigen toe te staan voor deze e-commercestroom, zodat deze niet aantrekkelijker wordt."
-
B)Een non-paper ten behoeve van een mogelijke herziening van het macroprudentiële raamwerk voor banken. De minister licht het als volgt toe: "Nederland benadrukt in het non-paper het belang om de bruikbaarheid van deze buffer ten tijde van schokken te vergroten. Het non-paper zet in op het (vroegtijdig) opbouwen van deze buffer in een standaard risico-omgeving (de zogeheten positive neutral rate (PNR)). Dat gebeurt in Nederland en ongeveer de helft van de Europese lidstaten al, maar nog niet overal."
Bespreking