1.Vaststellen agenda
2.Commissieagenda onderdeel I&W
3.31936, BO
Verslag van een schriftelijk overleg met minister van I&W over het ontwerpbesluit tot wijziging van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol; Luchtvaartbeleid
Beslispunt
Wenst de commissie naar aanleiding van de brief van 20 maart 2025 met de minister van I&W in nader schriftelijk overleg te treden?
Toelichting
Bij brief van 14 februari 2025 heeft de minister van I&W het ontwerpbesluit tot wijziging van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol in verband met de invoering van een maximum aantal vliegtuigbewegingen voor het etmaal en wijziging van het maximum aantal vliegtuigbewegingen voor de nacht bij de Kamer voorgehangen. In het LVB wordt de volgende bepaling vastgelegd:
Op de luchthaven Schiphol vinden maximaal 478.000 vliegtuigbewegingen met handelsverkeer per gebruiksjaar plaats. Van dit aantal vinden maximaal 27.000 vliegtuigbewegingen plaats in de periode van 23.00 uur tot 7.00 uur.
Ter toelichting schrijft de minister:
Inmiddels is duidelijk dat de algehele wijziging van het LVB niet op tijd klaar is om daarin het maximumaantal vliegtuigbewegingen dat volgt uit de BA-procedure [Balanced Approach] op tijd in te kunnen voeren. Dit komt omdat in deze algehele wijziging ook andere aspecten dan het maximumaantal vliegtuigbewegingen (opnieuw) worden geregeld, zoals extra handhavingspunten geluidbelasting, vastleggen van de regels voor preferentieel baangebruik en een actualisering van de bepalingen in het algemeen. Voorts moet voor deze wijziging een nieuwe milieueffectrapportage worden opgesteld. Het kabinet wil echter onverkort vasthouden aan deze datum [november 2025]. Daarom is parallel aan de algehele LVB-wijziging de bijgevoegde versnelde wijziging van het LVB opgesteld, waarin uitsluitend het maximum aantal vliegtuigbewegingen van 478.000 voor het etmaal en 27.000 voor de nacht worden vastgesteld.
De commissie heeft tijdens het kennismakingsgesprek met de minister gesproken over wijziging van het LVB. Toen kondigde de minister een voorhang in de zomer van 2025 aan. Een deel van de beoogde wijziging wordt nu losgekoppeld en versneld.
Bij brief van 18 maart 2025 heeft de commissie vragen over het ontwerpbesluit aan de minister voorgelegd. In de brief is de regering verzocht om geen onomkeerbare stappen te zetten totdat de behandeling van het ontwerpbesluit in de Kamer is afgerond. De minister heeft de gestelde vragen bij brief van 20 maart 2025 beantwoord. In de antwoordbrief wordt ten aanzien van het proces het volgende opgemerkt:
Toelichting proces
De voorhang- en zienswijzenprocedure eindigen op 31 maart. Vervolgens wordt op 03 april de voordracht voor de Raad van State in procedure gebracht richting het Kabinet van de Koning. De voordracht voor de spoedadvisering ontvangt de Raad van State op 16 april. Na ontvangst van het spoedadvies op 1 mei, wordt er een nader rapport opgesteld, dat de volgende dag wordt aangeboden aan het Kabinet van de Koning. Na ondertekening door de Koning en publicatie in het Staatsblad treedt de wijziging op 8 mei in werking en kunnen de maximumaantallen vliegtuigbewegingen dezelfde dag worden meegenomen bij het vaststellen van de capaciteitsdeclaratie voor Schiphol.
Bespreking verslag van een schriftelijk overleg
4.31936, BM
Verslag van een nader schriftelijk overleg met de minister van I&W over de 'Notitie Reikwijdte en Detailniveau' (NRD); Luchtvaartbeleid
Beslispunt
Wenst de commissie naar aanleiding van de brief van 7 maart 2025 met de minister van I&W in nader schriftelijk overleg te treden?
Toelichting
Bij brief van 27 juni 2024 heeft de minister van I&W de Kamer de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) aangeboden, die is opgesteld in het kader van de voorgenomen wijziging van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB). De commissie heeft na het zomerreces schriftelijk overleg over de notitie gevoerd met de minister en heeft in het kennismakingsgesprek met de bewindslieden van I&W op 3 december 2025 gevraagd wanneer de voorhang van het nieuwe ontwerp-LVB zou plaatsvinden. De voorhangprocedure was oorspronkelijk voorzien voor november/december 2024, maar tijdens het kennismakingsgesprek gaf de minister aan dat dat dit nu op z'n vroegst rond de zomer van 2025 wordt. Inmiddels is een voorhang gestart van een wijziging van het LVB in verband met de invoering van een maximum aantal vliegtuigbewegingen voor het etmaal en wijziging van het maximum aantal vliegtuigbewegingen voor de nacht. Hierover loopt ook al schriftelijk overleg (zie agendapunt 3). De algehele herziening van het LVB volgt later.
Op basis van de verkregen informatie besloot de commissie op 17 december 2024 tot een nader nader schriftelijk overleg met de minister. Bij brief van 28 janauri 2025 zijn de minister nadere vragen gesteld, gebaseerd op de inbreng van de leden van de fractie van GroenLinks-PvdA. Hierbij zijn de brieven van de minister van I&W van 12 november 2024 (31936, BG) en van 10 september 2024 (33936, BC) betrokken. De antwoordbrief van de minister van I&W is op 7 maart jl. ontvangen en heden ter bespreking bijgevoegd. Mocht de commissie in nader schriftelijk overleg willen treden, dat is het te overwegen dit nader schriftelijk overleg met agendapunt 3 te combineren.
Bespreking verslag van een nader schriftelijk overleg
5.30872, L
Verslag van een schriftelijk overleg met de staatssecretaris van I&W over het ontwerp-Circulair Materialenplan (CMP); Landelijk afvalbeheerplan
Beslispunt
Wenst de commissie naar aanleiding van de brief van 20 maart 2025 nader met de staatssecretaris in overleg te treden?
Toelichting
Bij brief van 8 januari 2025 heeft de staatssecretaris van I&W de Kamer het ontwerp-Circulair Materialenplan (CMP) aangeboden. De brief was bij de mededelingen van de commissievergadering I&W/VRO van 14 januari 2025 gevoegd. De commissie besloot op verzoek van het lid Van Langen-Visbeek (BBB) om n.a.v. deze brief gelegenheid te bieden voor het leveren van inbreng voor schriftelijk overleg met de staatssecretaris. De uitgaande commissiebrief van 11 februari 2025 is door de staatssecretaris op 20 maart jl. beantwoord.
Bespreking verslag van een schriftelijk overleg
6.21501-33, V
Verslag van een schriftelijk overleg met de minister van I&W over het verslag van de Transportraad van 5 december 2024; Raad voor Vervoer, Telecommunicatie en Energie
Beslispunt
Wenst de commissie naar aanleiding van de brief van 14 maart 2025 met de minister van I&W in nader schriftelijk overleg te treden?
Toelichting
Op 16 december 2024 heeft de Kamer van de minister van I&W het verslag ontvangen van de Transportraad van 5 december 2024. Het verslag was bij de mededelingen van de commissievergadering I&W/VRO van 14 januari 2025 gevoegd. De commissie besloot op verzoek van het lid Van Langen-Visbeek (BBB) het stuk voor inbreng voor schriftelijk overleg te agenderen op 4 februari 2025. Op 11 februari 2025 is de brief met vragen verzonden. De antwoordbrief van de minister van I&W van 14 maart jl. is heden ter bespreking bijgevoegd.
Bespreking verslag van een schriftelijk overleg
7.Commissieagenda onderdeel VRO
8.29362, V
Brief van de voorzitter van Toelatingsorganisatie Kwaliteitsborging Bouw (TloKB) ter aanbieding van het jaarverslag 2024; Modernisering van de overheid
Beslispunt
Wenst de commissie naar aanleiding van de Stand van de uitvoering en/of het jaarverslag van de TloKB met de minister van VRO in overleg te treden?
Toelichting
Bij brief van 13 maart 2025 heeft de voorzitter van het bestuur van de Toelatingsorganisatie Kwaliteitsborging Bouw (TloKB) de Kamer het jaarverslag van deze organisatie aangeboden. In paragraaf 1.10 wordt de jaarlijkse Stand van de uitvoering van de TloKB weergegeven. In de notitie 'uitvoerbaarheid, handhaafbaarheid en doenvermogen' is de volgende aanbeveling gedaan:
De jaarlijkse standen van de uitvoering van de uitvoeringsorganisaties (die ten grondslag liggen aan het generieke rapport Staat van de Uitvoering) ter bespreking agenderen in de verantwoordelijke commissie(s).
Conform deze aanbeveling is de Stand van de uitvoering van de TloKB heden geagendeerd.
Bespreking
9.32127, AU
Verslag van een nader schriftelijk overleg met de minister van VRO over de laatste voortgangsrapportage van de Crisis- en herstelwet (Chw); Crisis- en herstelwet
Beslispunt
Wenst de commissie naar aanleiding van de brief van 12 maart 2025 nader met de minister van VRO in overleg te treden?
Toelichting
Bij brief van 10 september 2024 heeft de minister van VRO de laatste Voortgangsrapportage Crisis- en herstelwet (Chw) aan de Kamer aangeboden. Hierin worden de praktijkervaringen met de Chw beschreven. Deze wet is per 1 januari van dit jaar in de Omgevingswet opgegaan. De toezending van de voortgangsrapportages vloeide voort uit de doorlopende toezegging Blijven zenden jaarlijkse voortgangsrapportages (33.135) (T01718). Deze toezegging is reeds als voldaan aangemerkt.
De commissie besloot op 24 september 2024 om in schriftelijk overleg te treden met de minister. Inmiddels heeft tweemaal schriftelijk overleg plaatsgevonden. De antwoordbrief van 12 maart 2025 is heden ter bespreking geagendeerd.
Bespreking
10.Mededelingen en informatie
Let op! Op de termijnbrief is een wetsvoorstel opgenomen dat relevant is voor de commissie I&W/VRO. Het betreft het wetsvoorstel
Ter informatie zijn bijgevoegd de geannoteerde agenda voor de Milieuraad van 27 maart 2025 en de beantwoording van vragen in het schriftelijk overleg met de Tweede Kamer naar aanleiding van de Informele Transportraad op 17-18 maart.