De Eerste Kamer verwerkt uw persoonsgegevens om haar wettelijke en publieke taken uit te voeren. Dit doen wij zorgvuldig en in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).


Waarom verwerken wij uw persoonsgegevens?

Wij verwerken alleen de gegevens die nodig zijn voor het doel waarvoor u ze heeft verstrekt. Voor diverse soorten correspondentie met de Eerste Kamer, zoals verzoekschriften, brieven van de regering en Woo-verzoeken, verwerken en archiveren wij gegevens op basis van onze wettelijke taak. Afhankelijk van de aard van uw vraag of verzoek en de relevantie daarvan, worden uw gegevens al dan niet geregistreerd in ons systeem.

Let op: indien u de Kamer een bericht stuurt om uw mening te geven over een bepaald wetsvoorstel, dan zal de Eerste Kamer in de meeste gevallen uw bericht (geanonimiseerd) actief openbaar maken op de Eerste Kamerwebsite. De Kamerleden hebben toegang tot het originele (niet-geanonimiseerde) bericht. Informatie die gebruikt wordt bij wetsbehandelingen is meestal archiefwaardig. Uw persoonsgegevens zullen worden gearchiveerd en kunnen meestal niet meer worden verwijderd.


Welke persoonsgegevens verzamelen wij?

We verzamelen alleen persoonsgegevens die u zelf aan ons heeft gegeven, zoals uw naam en contactgegevens wanneer u ons schrijft of een (web)formulier invult. Deze gegevens worden bewaard zolang dat noodzakelijk is voor het doel waarvoor ze zijn verstrekt.


Hoe beschermen wij uw gegevens?

De Eerste Kamer neemt diverse maatregelen om uw persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies, onbevoegde toegang of onrechtmatige verwerking:

  • Beveiliging: We gebruiken beveiligde systemen en volgen de richtlijnen van de Rijksoverheid (ISO 27001, Baseline Informatiebeveiliging Rijk) voor informatiebeveiliging.
  • Vertrouwelijkheid: Alleen bevoegde medewerkers hebben toegang tot uw gegevens, zoals griffiemedewerkers en Kamerleden. Ze hebben tevens een geheimhoudingsplicht.

Uw rechten onder de AVG

Als betrokkene heeft u verschillende rechten met betrekking tot uw persoonsgegevens. Hieronder leggen we deze rechten uit:

  • Recht op inzage: U heeft het recht om te weten welke persoonsgegevens de Eerste Kamer van u verwerkt en waarom. U kunt een verzoek indienen om een overzicht te krijgen van de gegevens die wij van u hebben, inclusief informatie over hoe we deze gegevens gebruiken, met wie ze worden gedeeld en hoelang we ze bewaren.
  • Recht op rectificatie: Als u merkt dat de persoonsgegevens die wij van u verwerken onjuist of onvolledig zijn, heeft u het recht om deze te laten corrigeren of aan te vullen. Wij zorgen er dan voor dat de juiste gegevens zo snel mogelijk worden geregistreerd.
  • Recht op gegevenswissing (recht op vergetelheid): Onder bepaalde omstandigheden kunt u verzoeken dat wij uw persoonsgegevens verwijderen. Dit kan bijvoorbeeld wanneer de gegevens niet langer nodig zijn voor het oorspronkelijke doel of als u uw toestemming voor de verwerking heeft ingetrokken. Houd er echter rekening mee dat er wettelijke verplichtingen zijn, zoals de Archiefwet, die ons in sommige gevallen kunnen verplichten om bepaalde gegevens te bewaren.

Let op: In sommige gevallen kunnen wettelijke voorschriften, zoals de Archiefwet, invloed hebben op de manier waarop we met deze rechten omgaan. Dit betekent dat we mogelijk niet altijd volledig kunnen voldoen aan een verzoek om gegevens te verwijderen of aan te passen.


Hoe kunt u uw rechten uitoefenen?

Wilt u gebruikmaken van uw rechten? Vul dan dit formulierPDF-document in.

Stuur het formulier per e-mail naar: fg@eerstekamer.nl, of per post naar:

Eerste Kamer der Staten-Generaal

t.a.v. de Functionaris Gegevensbescherming

Postbus 20017

2500 EA Den Haag


Camerabewaking en veiligheid

Voor uw en onze veiligheid maakt de Eerste Kamer gebruik van camerabewaking en legt zij gegevens vast van bezoekers aan het Kamergebouw. Deze gegevens worden bewaard zolang dat nodig is voor veiligheidsdoeleinden. Deze gegevens worden niet langer bewaard dan dat vanuit veiligheidsoogpunt noodzakelijk is. Ook bestaat de mogelijkheid dat u in beeld komt van onze beveiligingscamera's.

Verder maakt de Eerste Kamer beeld- en geluidsopnames van plenaire vergaderingen en commissievergaderingen van de Eerste Kamer. Deze vergaderingen zijn openbaar, zijn live te volgen via het internet en kunnen meestal ook worden teruggekeken. Wanneer u ervoor kiest om plaats te nemen op de publieke tribune - zowel bij een plenaire vergadering als bij een commissievergadering - bestaat dus de mogelijkheid dat u in beeld komt.


Bewaartermijnen

Uw gegevens worden bewaard volgens de regels van de Archiefwet. Als er geen wettelijke bewaartermijn is, vernietigen we de gegevens zodra ze niet meer nodig zijn.


Gebruikersstatistieken

Onze website maakt gebruik van Matomo-software om het gebruik van de website anoniem te analyseren. We gebruiken hiervoor geen cookies en verzamelen geen persoonlijke gegevens. De statistieken helpen ons om de website te verbeteren zonder inbreuk te maken op uw privacy.


Contact met de Functionaris voor Gegevensbescherming

De Eerste Kamer heeft een onafhankelijke, interne toezichthouder aangesteld. Deze Functionaris voor de Gegevensbescherming (FG) ziet erop toe dat de Eerste Kamer persoonsgegevens verwerkt op een manier die voldoet aan wet- en regelgeving. De FG is aangemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

U kunt in contact komen met de FG via het e-mailadres: fg@eerstekamer.nl.


Wijzigingen in de Privacyverklaring

De privacyverklaring van de Eerste Kamer kan wijzigen als nieuwe ontwikkelingen daarvoor aanleiding geven. Op de website van de Eerste Kamer staat altijd de meest actuele versie van de privacyverklaring. Deze privacyverklaring is voor het laatst herzien in november 2024.