1.Vaststellen agenda
2.36440
Wet bemanning zeeschepen
Inventarisatie
Welke fracties wensen heden inbreng voor het tweede verslag te leveren?
Toelichting
De commissie heeft op 17 juni 2024 met betrekking tot dit wetsvoorstel verslag uitgebracht. De nota naar aanleiding van het verslag met de reactie van de minister van I&W op de vragen van de leden van de fractie van de BBB is op 11 juli 2024 ontvangen. De commissie besloot op 10 september jl. om heden gelegenheid te bieden voor het leveren van inbreng voor het tweede verslag.
Inbreng voor het tweede verslag
3.33118/34986, GD
Brief van de minister van VRO over de voortgang van de implementatie van de Omgevingswet - tweede kwartaal 2024; Omgevingsrecht
Beslispunt
Welke fracties wensen heden inbreng voor schriftelijk overleg met de minister van VRO te leveren?
Toelichting
Op 16 juli 2024 heeft de minister van VRO de Kamer de tweede voortgangsbrief sinds de inwerkingtreding van de Omgevingswet gestuurd. In de brief geeft de minister de stand van zaken weer en blikt zij vooruit naar de komende periode. In bijlage 1 zijn de meer concrete ervaringen met de Omgevingswet weergegeven, terwijl bijlage 2 onder meer ingaat op toezeggingen en moties.
De commissie besloot op 10 september jl. om heden gelegenheid te bieden voor het leveren van inbreng voor schriftelijk overleg met de minister. Ten aanzien van de in de brief vermelde toezeggingen besloot de commissie als volgt:
-
-toezeggingen T03422 en T03562 als "deels voldaan" te blijven beschouwen;
-
-toezegging T03557 als "openstaand" te blijven beschouwen, en,
-
-toezegging T03746 als “deels voldaan” te blijven beschouwen, in afwachting van de start van de daadwerkelijke uitfasering van de tijdelijke alternatieve maatregelen (TAM's).
Het lid Kluit (GroenLinks-PvdA) merkte in dit kader op dat in de onderhavige brief toezegging T03747 niet aan de orde is gekomen, waar dat wel verwacht had mogen worden.
De commissie besloot de status van de motie-Moonen c.s. (33118/34986, FB) van niet uitgevoerd te handhaven.
Inbreng voor schriftelijk overleg
4.21501-08, W
Brief van de ministers van I&W en voor K&E over verslag van de Milieuraad van 17 juni 2024; Milieuraad
Beslispunt
Welke fracties wensen naar aanleiding van het verslag van de Milieuraad van 17 juni jl. heden inbreng te leveren voor schriftelijk overleg met de regering?
Toelichting
De commissie besloot in haar vergadering van 9 juli jl., naar aanleiding van het verslag van de Milieuraad van 17 juni jl., om op 24 september 2024 gelegenheid te bieden voor het leveren van inbreng voor schriftelijk overleg met de staatssecretaris van I&W. In het verslag ging de regering onder meer in op de onderhandelingen over het voorstel voor een richtlijn inzake bodemmonitoring. Dit voorstel is al sinds juli 2023 in behandeling bij de commissie.
Een commissiebrief van 2 juli met vragen naar aanleiding van de geannoteerde agenda voor de genoemde Milieuraad is door de staatssecretaris van I&W op 2 september 2024 beantwoord. De antwoordbrief is in de vergadering van 10 september jl. voor kennisgeving aangenomen.
Inbreng voor schriftelijk overleg
5.31936, BC
Brief van de minister van I&W ter aanbieding advies Commissie mer ter voorbereiding op ontwerpbesluit tot wijziging Luchthavenverkeerbesluit Schiphol; Luchtvaartbeleid
Beslispunt
Wenst de commissie naar aanleiding van de brief van 10 september jl. met de minister in overleg te treden of wenst zij de reactienota en/of de beantwoording van de commissiebrief van 16 september jl. af te wachten?
Toelichting
Bij brief van 10 september 2024 heeft de minister van I&W het advies aangeboden van de Commissie voor de milieueffectrapportage over de notitie reikwijdte en detailniveau. De notitie betreft het milieueffectrapport ter voorbereiding op het ontwerpbesluit tot wijziging van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB). Achtergrond van deze wijziging is de civiele procedure die de stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV) tegen de Staat heeft aangespannen. De wijziging van het LVB moet uiterlijk eind maart 2025 in werking treden. Een van de stappen die in het kader van de wijzging van het LVB moeten worden genomen is het opstellen van een milieueffectrapport (MER). Als startdocument voor het mer-proces is bedoelde notitie opgesteld. Ook wordt beschreven voor welke voorgenomen maatregel de milieueffecten worden onderzocht en in het MER in kaart worden gebracht.
De Commissie voor de milieueffectrapportage werd gevraagd te adviseren over de reikwijdte en het detailniveau van het MER, hetgeen nu gebeurd is. Een reactienota wordt naar verwachting eind oktober naar de Kamers gestuurd. De vervolgstap is het daadwerkelijk opstellen van een MER. Na afronding wordt het MER tegelijk met het ontwerp-LVB aangeboden aan het parlement voor de voorhangprocedure (voorzien voor november/december 2024).
De commissie heeft op 16 september 2024 een brief aan de minister gestuurd over de notitie reikwijdte en detailniveau. De vragen in de brief waren van de fracties van GroenLinks-PvdA, SP en PvdD gezamenlijk.
Voorgeschiedenis
Bij brief van 16 februari 2021 (31936, Y) heeft de toenmalige minister van I&W de Kamer het ontwerpbesluit tot wijziging van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB) en het daarbij behorende MER in verband met de invoering van het Nieuwe Normen- en Handhavingsstelsel (NNHS) aangeboden. De commissie besloot op 2 maart 2021 om het ontwerpbesluit tot wijziging van het LVB in behandeling te nemen. Over de wijze van behandeling besloot de commissie te spreken wanneer meer bekend was over de behandeling van het ontwerpbesluit in de Tweede Kamer. De minister van I&W is bij brief van 4 maart 2021 verzocht om geen onomkeerbare stappen te zetten totdat de behandeling van het ontwerpbesluit in de Kamer was afgerond.
Sinds maart 2021 is er weinig gebeurd rondom het ontwerpbesluit. De Tweede Kamer heeft het in verband met de val van kabinet Rutte III controversieel verklaard en de voorhangbrief uiteindelijk op 7 september 2023 voor kennisgeving aangenomen i.v.m. het - volgens de Tweede Kamer - verstrijken van de termijn. Het ontwerp-LVB uit 2021 zal worden ingetrokken op het moment dat het nieuwe ontwerp-LVB en de bijbehorende MER in voorhang aan de Kamer worden aangeboden.
Bespreking
6.31936, BD
Verslag van een schriftelijk overleg met de minister van I&W over verduurzaming van de luchtvaart; Luchtvaartbeleid
Beslispunt
Wenst de commissie naar aanleiding van de brief van 14 juni 2024 met de minister in nader schriftelijk overleg te treden?
Toelichting
De vorige minister van I&W heeft de Kamer bij brief van 18 maart 2024 geïnformeerd over de diverse aspecten van de verduurzaming van de luchtvaart. De brief vloeide voort uit een toezegging aan het lid Dessing (FVD), gedaan tijdens een kennismakingsgesprek. Bij brief van 30 april 2024 zijn vragen over het luchtvaartbeleid gesteld door leden van de fracties van de BBB en de PvdD. De vragen zijn bij brief van 14 juni 2024 beantwoord. De antwoordbrief is via de postroutering onder de commissieleden verspreid, maar heeft nog niet op de commissieagenda gestaan. Die omissie wordt hierbij rechtgezet.
Bespreking verslag van een schriftelijk overleg
7.32127, AS
Brief van de minister van VRO ter aanbieding van de laatste Voortgangsrapportage Crisis- en herstelwet; Crisis- en herstelwet
Beslispunt
Wenst de commissie naar aanleiding van de brief van 10 september 2024 met de minister in overleg te treden?
Toelichting
Bij brief van 10 september 2024 heeft de minister van VRO de laatste Voortgangsrapportage Crisis- en herstelwet (Chw) aan de Kamer aangeboden. Hierin worden de praktijkervaringen met de Chw beschreven. Deze wet is per 1 januari van dit jaar in de Omgevingswet opgegaan. De toezending van de voortgangsrapportages vloeide voort uit de doorlopende toezegging Blijven zenden jaarlijkse voortgangsrapportages (33.135) (T01718). Deze toezegging is reeds als voldaan aangemerkt.
Bespreking
8.29398, U
Brief van de minister van I&W over gedoogconstructie digitaal aanvragen rijbewijzen; Maatregelen verkeersveiligheid
Beslispunt
Wenst de commissie naar aanleiding van de brief van 16 september 2024 met de minister in overleg te treden?
Toelichting
Per 28 september 2018 is een experiment van start gegaan met een mogelijkheid om een elektronische aanvraag van een rijbewijs te doen bij de Dienst Wegverkeer (RDW). Het experiment geldt alleen bij vervanging, verlenging of categorie-uitbreiding van rijbewijzen. Op 28 september 2024 loopt het experiment af. Het Ontwerpbesluit houdende tijdelijke regels ten behoeve van een experiment met de elektronische aanvraag van rijbewijzen is in oktober 2017 bij de Eerste Kamer voorgehangen, maar heeft daar niet tot behandeling geleid.
Vanwege positieve ervaringen is besloten de elektronische aanvraag van het rijbewijs landelijk mogelijk te maken. Daarvoor is een wetswijziging nodig. Hierover meldt de minister van I&W in de thans geagendeerde brief:
De wetswijziging is echter niet tijdig gereed en het experiment kan niet meer worden verlengd omdat experimenteerwetgeving volgens de wet voor maximaal zes jaar kan gelden. In deze brief wordt u daarom geïnformeerd over het besluit het digitaal aanvragen van een rijbewijs te gedogen tot de wetswijziging afgerond is.
Bespreking
9.Kennismakingsgesprek met de minister en staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Beslispunt
-
-kan de commissie instemmen met een kennismakingsgesprek op 3 december 2024, 16:00-17:30 uur?
-
-wenst de commissie nog aanvullende onderwerpen voor het gesprek aan te dragen? (deze kunnen ook aan de griffie worden gemaild)
Toelichting
Het kennismakingsgesprek met de minister en staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat is gepland voor 3 december 2024, 16:00-17:30 uur. Op vrijdag 13 september jl. is het regeerprogramma gepresenteerd met daarin ook de (wetgevings)plannen die relevant zijn voor dit kennismakingsgesprek. Zie in het bijzonder onder H3b. Infrastructuur, openbaar vervoer en luchtvaart . Het lid Dessing (FVD) heeft in de commissievergadering van 10 september 2024 het onderwerp 'visie op de luchtvaart' aangedragen. In dezelfde commissievergadering heeft de commissie kenbaar gemaakt dat zij graag vooraf de wetgevingsplannen van de respectievelijke bewindspersonen ontvangt over de onderwerpen:
-
-Nationale Omgevingsvisie (NOVI);
-
-Richtlijn hernieuwbare energie en andere 'energieonderwerpen';
-
-Kaderrichtlijn Water en andere 'wateronderwerpen'.
Dit verzoek is uitgezet bij het ministerie van I&W. In een eerste reactie heeft dit duidelijk gemaakt dat de NOVI in principe onder de minister van VRO valt. I&W is wel verantwoordelijk voor de Planmonitor NOVI van het Planbureau voor de leefomgeving (Pbl). Energieonderwerpen liggen in de eerste plaats bij de minister van Klimaat en Groene Groei (KGG). I&W gaat wel over verduurzaming van allerhande soorten vervoer. Vanuit de griffie wordt in dit verband nog opgemerkt dat de commissie recent schriftelijk overleg heeft gehad met de staatssecretaris van I&W over de Herziene richtlijn hernieuwbare energie (RED III), waarbij de staatssecretaris zelf de vragen beantwoordde, zonder verwijzing naar de minister van KGG. Het ministerie liet ten slotte weten dat, voor zover kon worden nagegaan, geen wetgeving voorzien is op waterterrein, maar dat in Europees verband wel wordt onderhandeld over herziening van de Kaderrichtlijn Water. Het ministerie zal met het oog op het kennismakingsgesprek nog een nadere reactie beschikbaar stellen.
Bespreking
10.Vierde deskundigenbijeenkomst water (uitvoeringspraktijk)
Beslispunten
-
-Kan de commissie instemmen met een deskundigenbijeenkomst op 26 november 2024, 16:00-18:30 uur?
-
-Kan de commissie instemmen met de voorgestelde opzet en deskundigen?
Toelichting
Een werkgroep bestaande uit de leden Thijssen, Van Langen-Visbeek en Klip-Martin heeft een voorstel geformuleerd voor een vierde deskundigenbijeenkomst water. Het voorstel is ter besluitvorming door de commissie bijgevoegd. De datum van 26 november 2024 vloeit voort uit de beperkte beschikbaarheid van commissiekamer 1. Deze is al een aantal dinsdagen op rij gereserveerd voor diverse kennismakingsgesprekken en mondelinge overleggen.
De drie eerdere deskundigenbijeenkomsten zijn hier terug te vinden:
-
1.Water en bodem sturend: Dinsdag 19 maart 2024, commissie Infrastructuur, Waterstaat en Omgeving (IWO)
-
2.
-
3.
Bespreking voorstel werkgroep
11.Mededelingen en informatie
Algemene politieke beschouwingen
Op 8 oktober 2024 vinden de Algemene politieke beschouwingen (APB) plaats. Het is goed gebruik dat zoveel mogelijk leden dit debat, waarbij het voltallige kabinet aanwezig is, in de plenaire vergaderzaal volgen. Met het oog hierop wordt commissies verzocht geen commissievergaderingen op 8 oktober te houden. Voor de commissie IWO staat momenteel ook geen commissievergadering gepland.
Ter informatie
Eveneens zijn ter informatie de volgende documenten toegevoegd:
-
-het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) Overzicht 2025;
-
-het Nationaal Deltaprogramma 2025 'Naar een nieuwe balans in de leefomgeving: ruimte voor leven met water';
-
-het Jaarplan 2025 van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) 'Werken aan een duurzaam en veilig Nederland';
-
-een verslag van de Milieuraad van 11 en 12 juli 2024, waarbij is gesproken over waterweerbaarheid, en
-
-een verslag van een schriftelijk overleg van de Tweede Kamer naar aanleiding van de Informele Transportraad op 19-20 september 2024.