Wetgevingsresolutie van het Europees Parlement over het voorstel voor een verordening van de Raad tot instelling van een instrument
voor snelle respons en paraatheid bij ernstige noodsituaties (COM(2005)0113 – C6-0181/2005 – 2005/0052(CNS))
(Raadplegingsprocedure)
Het Europees Parlement
,
– gezien het voorstel van de Commissie aan de Raad (COM(2005)0113)(1)
,
– gelet op artikel 308 van het EG-Verdrag en artikel 203 van het Euratom-Verdrag, op grond waarvan het Parlement door de Raad
is geraadpleegd (C6-0181/2005),
– gezien het advies van de Commissie juridische zaken inzake de voorgestelde rechtsgrondslag,
– gelet op de artikelen 51 en 35 van zijn Reglement,
– gezien het verslag van de Commissie milieubeheer, volksgezondheid en voedselveiligheid en de adviezen van de Begrotingscommissie
en de Commissie burgerlijke vrijheden, justitie en binnenlandse zaken (A6-0027/2006),
1. hecht zijn goedkeuring aan het Commissievoorstel, als geamendeerd door het Parlement;
2. wijst erop dat de in het voorstel voor een verordening genoemde kredieten van louter indicatieve aard zijn totdat er een
akkoord is bereikt over de financiële vooruitzichten voor de periode 2007 en de daarop volgende jaren;
3. verzoekt de Commissie, zodra een akkoord is bereikt over de nieuwe financiële vooruitzichten, de in het voorstel voor een
verordening genoemde bedragen te bevestigen of, in voorkomend geval, aangepaste bedragen aan het Europees Parlement en de
Raad ter goedkeuring voor te leggen en er daarbij voor te zorgen dat deze bedragen verenigbaar zijn met de geldende maxima;
4. verzoekt de Commissie haar voorstel krachtens artikel 250, lid 2 van het EG-Verdrag en artikel 119, tweede alinea van het
Euratom-Verdrag dienovereenkomstig te wijzigen;
5. verzoekt de Raad, wanneer deze voornemens is af te wijken van de door het Parlement goedgekeurde tekst, het Parlement hiervan
op de hoogte te stellen;
6. wenst opnieuw te worden geraadpleegd ingeval de Raad voornemens is ingrijpende wijzigingen aan te brengen in het voorstel
van de Commissie;
7. verzoekt de Raad en de Commissie dit standpunt te beschouwen als zijn eerste lezing in het kader van de medebeslissingsprocedure
uit hoofde van de gewijzigde rechtsgrondslag;
8. verzoekt zijn Voorzitter het standpunt van het Parlement te doen toekomen aan de Raad en de Commissie.
Door de Commissie voorgestelde tekst
Amendementen van het Parlement
Amendement 1 Titel
Voorstel voor een VERORDENING VAN DE RAAD tot instelling van een Instrument voor snelle respons en paraatheid bij ernstige
noodsituaties
Voorstel voor een VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN
DE RAAD tot instelling van een Instrument voor preventie,
snelle respons en paraatheid bij ernstige noodsituaties (Dit amendement geldt voor de gehele tekst, telkens wanneer er sprake is van snelle respons en paraatheid).
Amendement 2 Visum 1
Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, en met name op artikel 308
,
Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, en met name op artikel 175
, lid 1
,
Amendement 3 Visum 2
Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie, en met name op artikel 203,
Schrappen
Amendement 4 Overweging 1
(1) Volgens artikel 3, lid 1, onder u), van het EG-Verdrag omvat het optreden van de Gemeenschap maatregelen op het gebied van
civiele bescherming.
(1) Ernstige noodsituaties kunnen ingrijpende gevolgen hebben voor zowel de volksgezondheid als het milieu. Uit hoofde van het
Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap bestaat een rechtsgrondslag die zowel het milieu als de bescherming van
de volksgezondheid omvat - artikel 175, lid 1 - en waarop dit instrument derhalve moet worden gebaseerd.
Amendement 5 Overweging 2
(2) Daartoe is
een communautair mechanisme voor de coördinatie van interventies op het gebied van civiele bescherming in noodsituaties ingesteld
bij Beschikking 2001/792/EG, Euratom van de Raad.
(2) Een communautair mechanisme voor de coördinatie van interventies op het gebied van civiele bescherming in noodsituaties is
ingesteld bij Beschikking 2001/792/EG, Euratom van de Raad.
Amendement 6 Overweging 2 bis (nieuw)
(2 bis) Klimaatverandering heeft een aanzienlijke negatieve uitwerking op milieu, economie en samenleving, met mogelijk catastrofale
gevolgen. De economische verliezen als gevolg van met het weer samenhangende natuurrampen zijn het afgelopen decennium in
vergelijking met de jaren '60 met een factor zes toegenomen.
Amendement 7 Overweging 2 ter (nieuw)
(2 ter) Terugdringing van de risico's van rampen, met inbegrip van terugdringing van de kwetsbaarheid voor natuurrampen, maakt
integrerend onderdeel uit van duurzame ontwikkeling en is een van de wezenlijke voorwaarden voor de verwezenlijking van de
millenniumontwikkelingsdoelstellingen.
Amendement 8 Overweging 2 quater (nieuw)
(2 quater) Grondbeheer en -gebruik zijn belangrijke onderdelen van de programma's en het beleid voor het voorkomen van rampen
en het opvangen van de gevolgen daarvan. Programma's en beleid moeten dan ook gericht zijn op de implementatie van geïntegreerde
strategieën voor het beheer van milieu en natuurlijke hulpbronnen, waarvan ook beperking van rampenrisico's, een geïntegreerd
rivier- en bosbeheer, een verantwoord beheer van wetlands en andere broze ecosystemen deel moeten uitmaken, alsook risico-evaluaties
in stedelijke gebieden.
Amendement 9 Overweging 2 quinquies (nieuw)
(2 quinquies) De afgelegen en ultraperifere regio's van de Gemeenschap vertonen bijzondere kenmerken en behoeften die het
gevolg zijn van hun geografische ligging, bodemgesteldheid en sociale en economische omstandigheden. Deze kunnen ongunstige
gevolgen hebben en hulpverlening en verstrekking van hulpmiddelen bemoeilijken, en creëren bijzondere behoeften ingeval van
ernstige noodsituaties.
Amendement 10 Overweging 3
(3) Er moet een Instrument voor snelle respons en paraatheid bij ernstige noodsituaties worden ingesteld in het kader waarvan
financiële steun kan worden verleend om de doeltreffendheid van systemen voor paraatheid voor en respons op ernstige noodsituaties
te helpen verbeteren, met name binnen de context van Beschikking 2001/792/EG.
(3) Er moet een Instrument voor preventie,
snelle respons en paraatheid bij ernstige noodsituaties worden ingesteld in het kader waarvan financiële steun kan worden
verleend om de doeltreffendheid van systemen voor paraatheid voor en respons op ernstige noodsituaties te helpen verbeteren,
met name binnen de context van het bij
Beschikking 2001/792/EG opgerichte waarnemings- en informatiecentrum
.
Amendement 11 Overweging 4
(4) Dit Instrument zal de concrete invulling van de solidariteit van de Gemeenschap ten aanzien van door ernstige noodsituaties getroffen
landen mogelijk maken
door verstrekking van wederzijdse assistentie in de vorm van de inzet van interventiemiddelen van de lidstaten te vergemakkelijken.
(4) Dit Instrument zal de concrete invulling mogelijk maken
van de solidariteit van de Gemeenschap ten aanzien van zowel binnen als buiten de EU gelegen
landen die het hoofd moeten bieden aan ernstige noodsituaties ten gevolge van natuurrampen, industrie- of technologische rampen,
o.a. in de vorm van mariene vervuiling of van terroristische aanslagen,
door verstrekking van wederzijdse assistentie in de vorm van de inzet van interventiemiddelen van de lidstaten te vergemakkelijken.
Amendement 12 Overweging 4 bis (nieuw)
(4 bis) De Raad heeft een aantal conclusies aangenomen inzake de versterking van de Europese capaciteiten op het gebied van
civiele bescherming1
.
__________ 1PB C 304 van 1.12.2005, blz. 1.
Amendement 13 Overweging 4 ter (nieuw)
(4 ter) Het Instrument moet kunnen worden ingezet voor acties binnen en buiten de grenzen van de Europese Unie, uit overwegingen
van solidariteit en om EU-burgers die in derde landen in problemen zijn geraakt te helpen.
Amendement 14 Overweging 4 quater (nieuw)
(4 quater) Indien het Instrument buiten de grenzen van de EU wordt ingezet, is het van belang dat de actie wordt gecoördineerd
met de Verenigde Naties.
Amendement 15 Overweging 4 quinquies (nieuw)
(4 quinquies) Derde partijen, die in het kader van het beginsel dat de vervuiler betaalt in eerste instantie aansprakelijk
zijn voor de door hen veroorzaakte schade, mogen door het ingrijpen van de Gemeenschap niet worden ontslagen van hun verantwoordelijkheid.
Amendement 16 Overweging 4 sexies (nieuw)
(4 sexies) Verdere samenwerking is noodzakelijk ter vergroting van de doelmatigheid van het gegevensbestand voor militaire
instrumenten en capaciteiten die van betekenis zijn voor de werkzaamheden ter bescherming van de burgerbevolking tegen natuurrampen
of door de mens veroorzaakte rampen.
Amendement 17 Overweging 4 septies (nieuw)
(4 septies) Om een betere preventie, paraatheid en respons bij ernstige noodsituaties in de hand te werken en te garanderen,
moeten uitgebreide informatiecampagnes worden gevoerd en educatieve en bewustmakingsinitiatieven voor het brede publiek en
met name voor jongeren worden opgezet met als doel de zelfbeschermingsgraad te vergroten en de bij rampen te nemen voorzorgsmaatregelen
uit te breiden.
Amendement 18 Overweging 4 octies (nieuw)
(4 octies) Vrijwilligers zijn waardevolle elementen in de omgang met rampen, zij vervullen een belangrijke rol bij civielebeschermingsactiviteiten
en leveren zowel als lid van vrijwilligersorganisaties als individueel een grote verscheidenheid aan diensten bij de voorbereiding
en respons op ernstige noodsituaties.
Amendement 19 Overweging 6 bis (nieuw)
(6 bis) Solidariteit met derde landen bij rampen en noodsituaties is uit principe al jarenlang onlosmakelijk verbonden met
het externe beleid van de Gemeenschap; verruiming van de civiele bescherming tot buiten de Unie zou een toegevoegde waarde
creëren en het functioneren en de doelmatigheid van het Instrument doen toenemen.
Amendement 20 Overweging 7
(7) Ter wille van de samenhang is het passend dat snelle responsacties die buiten de Gemeenschap worden uitgevoerd, vallen onder Verordening (EG) nr. […]/2005 van de Raad van
[…] tot instelling van een stabiliteitsinstrument. Om dezelfde reden mogen
acties die vallen onder Besluit […]/2005 van de Raad tot vaststelling van het specifieke programma "Terrorismebestrijding:
preventie, paraatheid en beheersing van de gevolgen" of betrekking hebben op ordehandhaving en bescherming van de interne
veiligheid, niet onder het Instrument vallen.
(7) Ter wille van de samenhang is het passend dat acties die vallen onder Besluit […]/2005 van de Raad tot vaststelling van het
specifieke programma "Terrorismebestrijding: preventie, paraatheid en beheersing van de gevolgen" of betrekking hebben op
ordehandhaving en bescherming van de interne veiligheid, niet onder het Instrument vallen.
Amendement 21 Overweging 9
(9) De toekenning van contracten voor overheidsopdrachten en van subsidies uit hoofde van deze verordening moet verlopen overeenkomstig
Verordening (EG, Euratom) nr. 1605/2002 van de Raad van 25 juni 2002 houdende het Financieel Reglement van toepassing op de
algemene begroting van de Europese Gemeenschappen. Gezien de specifieke aard van de acties op het gebied van civiele bescherming
moet worden bepaald dat subsidies ook aan natuurlijke personen kunnen worden verleend.
(9) De toekenning van contracten voor overheidsopdrachten en van subsidies uit hoofde van deze verordening moet verlopen overeenkomstig
Verordening (EG, Euratom) nr. 1605/2002 van de Raad van 25 juni 2002 houdende het Financieel Reglement van toepassing op de
algemene begroting van de Europese Gemeenschappen. Gezien de specifieke aard van de acties op het gebied van civiele bescherming
moet worden bepaald dat subsidies ook aan natuurlijke personen en non-gouvernementele organisaties
kunnen worden verleend.
Amendement 22 Overweging 10
(10) Derde landen moeten
aan het Instrument kunnen deelnemen
, aangezien dit daardoor efficiënter en effectiever zou functioneren.
(10) Deelname van
derde landen aan het Instrument is wenselijk
, aangezien rampen in derde landen aanzienlijke gevolgen voor de lidstaten kunnen hebben en omdat
dit daardoor bovendien
efficiënter en effectiever zou functioneren.
Amendement 23 Overweging 11 bis (nieuw)
(11 bis) Om doelmatige toepassing van deze verordening mogelijk te maken, moet de Commissie in overleg met de lidstaten zo
spoedig mogelijk een uitvoerige inventaris opmaken van de middelen die in de Europese Unie beschikbaar zijn voor het beschermen
van de burgerbevolking (personeel, materieel, enz.).
Amendement 24 Overweging 12
(12) Er moeten passende regelingen worden vastgesteld om te zorgen voor een adequaat toezicht op de uitvoering van de acties waarvoor
uit hoofde van het Instrument financiële steun wordt ontvangen.
(12) Er moeten passende regelingen worden vastgesteld om te zorgen voor een adequaat toezicht op de uitvoering van de acties waarvoor
uit hoofde van het Instrument financiële steun wordt ontvangen. Bij de tenuitvoerlegging van de financiële steun van de Gemeenschap is de grootst mogelijke transparantie vereist, alsook
adequaat toezicht op het gebruik van de middelen.
Amendement 25 Overweging 16 bis (nieuw)
(16 bis) Communautair optreden op het gebied van civiele bescherming vormt een aanvulling op het beleid van de nationale,
regionale en plaatselijke autoriteiten. Regio's en gemeenten hebben in geval van rampen daarmee in de eerste plaats te maken
en moeten derhalve volledig worden betrokken bij de uitwerking, de tenuitvoerlegging en het toezicht op het beleid inzake
civiele bescherming.
Amendement 26 Overweging 16 ter (nieuw)
(16 ter) Een financieringskader in de zin van punt 33 van het Interinstitutioneel Akkoord van 6 mei 1999 tussen het Europees
Parlement, de Raad en de Commissie betreffende de begrotingsdiscipline en de verbetering van de begrotingsprocedure1 wordt voor de gehele looptijd van het Instrument in deze Verordening opgenomen, zonder dat dit van invloed is op de bevoegdheden
van de begrotingsautoriteit zoals die in het Verdrag zijn vastgesteld. ____________ 1PB C 172 van 18.6.1999, blz. 1.
Amendement 27 Overweging 17
(17)Het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap en het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie
voorzien voor de aanneming van de onderhavige verordening in geen andere bevoegdheden dan die waarin is voorzien bij artikel
308, respectievelijk artikel 203,
Schrappen
Amendement 28 Overweging 17 bis (nieuw)
(17 bis) Het Europees Parlement heeft naar aanleiding van natuurrampen een aantal resoluties aangenomen, o.a. die van 8 september
20051, waarin de Commissie en de lidstaten werd verzocht nauwer samen te werken bij de tenuitvoerlegging van maatregelen op het
gebied van de bescherming van de bevolking ingeval van natuurrampen teneinde de verwoestende gevolgen daarvan te voorkomen
en tot een minimum te beperken, met name door extra middelen voor civiele bescherming ter beschikking te stellen, _________ 1 Aangenomen teksten, P6_TA(2005)0334, paragraaf 9.
Amendement 29 Artikel 1, alinea 1
Bij deze verordening wordt, voor de periode van 1 januari 2007 tot en met 31 december 2013, een Instrument voor snelle respons
en paraatheid, hierna te noemen "het Instrument", ingesteld ter ondersteuning en aanvulling van de door de lidstaten gedane
inspanningen voor de bescherming van de bevolking, het milieu en eigendommen in ernstige noodsituaties.
Bij deze verordening wordt, voor de periode van 1 januari 2007 tot en met 31 december 2013, een Instrument voor preventie,
snelle respons en paraatheid, hierna te noemen "het Instrument", ingesteld ter ondersteuning en aanvulling van de door de
lidstaten gedane inspanningen voor de bescherming van de bevolking, de volksgezondheid en de openbare veiligheid,
het milieu, eigendommen en cultureel erfgoed
in ernstige noodsituaties.
Amendement 30 Artikel 1, alinea 2
Deze verordening bevat regels voor de toekenning van financiële steun uit hoofde van het Instrument voor acties die bedoeld
zijn om de paraatheid van de Gemeenschap voor ernstige noodsituaties te verhogen.
Deze verordening bevat regels voor de toekenning van financiële en technische
steun uit hoofde van het Instrument voor acties die bedoeld zijn om het vermogen rampen te voorkomen en
de paraatheid van de Gemeenschap voor ernstige noodsituaties te verhogen en voorziet in modelprojecten voor het uitwerken van thema's van algemeen Europees belang en/of om bij te dragen tot de versterking
of totstandbrenging van deugdelijke netwerken op Europees niveau
.
Amendement 31 Artikel 1, alinea 3
Ook voorziet zij in speciale bepalingen voor de verlening van financiële steun bij ernstige noodsituaties, om een snelle en
effectieve respons daarop te vergemakkelijken.
Ook voorziet zij in speciale bepalingen voor de verlening van financiële en technische
steun bij ernstige noodsituaties, om een snelle en effectieve respons daarop te vergemakkelijken.
Amendement 32 Artikel 1, alinea 3 bis (nieuw)
Zij omvat tevens het volledig in kaart brengen en catalogeren van risico-bronnen (zoals gevaarlijk materiaal dat is opgeslagen)
en van de middelen - met name als deze schaars zijn - die kunnen worden ingezet bij alle mogelijke ernstige noodsituaties,
en houdt ook maatregelen in om de uitwisseling van de desbetreffende informatie tussen de lidstaten te bevorderen.
Amendement 33 Artikel 2, lid 1
1. Deze verordening is van toepassing op de paraatheid voor ernstige noodsituaties, ongeacht de aard daarvan.
1. Deze verordening is van toepassing op de preventie van,
de paraatheid voor en de snelle respons op alle soorten
ernstige noodsituaties zoals gedefinieerd in artikel 3, onder 1), zowel binnen als buiten de Europese Unie, met bijzondere aandacht voor de volksgezondheidsaspecten
.
Tevens is zij van toepassing op de beheersing van de onmiddellijke gevolgen van ernstige noodsituaties in de Gemeenschap en in landen die deelnemen aan het bij Beschikking 2001/792/EG ingestelde mechanisme
.
Tevens is zij van toepassing op de beheersing van de onmiddellijke gevolgen van ernstige noodsituaties in en buiten
de Gemeenschap.
Ook is zij van toepassing op de paraatheid voor en snelle respons op ernstige noodsituaties die nadelige gevolgen kunnen hebben
voor de volksgezondheid.
Amendement 34 Artikel 2, lid 1 bis (nieuw)
1 bis. De modus operandi van het Instrument moet terdege worden afgestemd op de desbetreffende regionale dimensie. De Commissie
en de lidstaten dienen, uiteraard binnen het wettelijk kader van de lidstaten, zo nauw mogelijk samen te werken met de plaatselijke
en regionale autoriteiten bij de concretisering en het beheer van het Instrument.
Amendement 75 Artikel 2 bis (nieuw)
Artikel 2 bis Looptijd en budget
Deze verordening is van toepassing van 1 januari 2007 tot en met 31 december 2013. Het indicatieve financieringskader voor de uitvoering van het Instrument wordt vastgesteld op 278 000 000 EUR voor de periode
van 1 januari 2007 tot 31 december 2013 (zeven jaar).
Amendement 36 Artikel 3, punt (1)
(1) "ernstige noodsituatie": elke situatie die nadelige gevolgen voor de bevolking, eigendommen of het milieu heeft of kan
hebben en aanleiding kan zijn tot een verzoek om bijstand
;
(1) "ernstige noodsituatie": elke door natuurrampen, industrie- of technologische rampen - waaronder mariene vervuiling - of door terroristische aanslagen veroorzaakte
gebeurtenis of
situatie die nadelige gevolgen voor de bevolking, de volksgezondheid of openbare veiligheid,
eigendommen, cultureel erfgoed
of het milieu heeft of kan hebben;
Amendement 37 Artikel 3, punt (1 bis) (nieuw)
(1 bis) "preventie": elke maatregel om ervoor te zorgen dat de nadelige gevolgen van risico's feitelijk worden voorkomen en
alle middelen om daaraan gerelateerde natuur- of door de mens veroorzaakte rampen tot een minimum te beperken;
Amendement 38 Artikel 3, punt (3)
(3) "paraatheid": elke actie die van tevoren wordt ondernomen om te zorgen voor een effectieve snelle respons.
(3) "paraatheid": elke actie die van tevoren wordt ondernomen om te zorgen voor een effectieve snelle respons op de gevolgen van natuur- en technologische rampen en aantasting van het milieu, met inbegrip van het geven van tijdige en
effectieve vroegtijdige waarschuwingen
;
Amendement 39 Artikel 3, punt (3 bis) (nieuw)
(3 bis) "vroegtijdige waarschuwing": het geven van tijdige en doeltreffende informatie die het mogelijk maakt maatregelen
te nemen om risico's te voorkomen of te beperken en ervoor te zorgen dat men klaar is voor een doeltreffende respons;
Amendement 40 Artikel 3, punt (3 ter) (nieuw)
(3 ter) "inventaris": een overzicht van de materiële en personele middelen die in de Europese Unie beschikbaar zijn voor het
beschermen van de burgerbevolking. Deze inventaris wordt door de Europese Commissie regelmatig bijgewerkt.
Amendement 41 Artikel 3 bis (nieuw)
Artikel 3 bis Afgelegen regio's
Deze verordening voorziet in adequate en gelijke steun voor alle gebieden en waarborgt dat burgers die wonen in ultraperifere,
geïsoleerde, insulaire of afgelegen gebieden een veiligheidsniveau wordt geboden dat vergelijkbaar is met dat in andere gebieden
van de EU. Voor dit soort gebieden moeten gespecialiseerde interventieteams beschikbaar zijn.
Amendement 42 Artikel 4, inleidende formule
De volgende acties komen in aanmerking voor financiële steun uit hoofde van het Instrument:
Ondere andere
de volgende acties binnen en buiten de territoriale grenzen van Europa
komen in aanmerking voor financiële steun uit hoofde van het Instrument:
Amendement 43 Artikel 4, punt 1)
(1) studies, onderzoeken, opstelling van modellen, scenario's en noodplannen;
(1) studies, onderzoeken, opstelling van modellen, scenario's voor interventie van de civiele bescherming
en noodplannen;
Amendement 44 Artikel 4 , punt 2)
(2) ondersteuning van capaciteitsopbouw;
(2) ondersteuning van capaciteitsopbouw en coördinatie van acties
;
Amendement 45 Artikel 4, punt 3)
(3) opleiding, oefeningen, workshops, uitwisseling van personeel en deskundigen;
(3) opleiding, bijeenkomsten,
oefeningen, workshops, uitwisseling van personeel en deskundigen;
Amendement 46 Artikel 4, punt 3 bis) (nieuw)
(3 bis) speciale opleiding van personeelsleden die aan operaties deelnemen in het kader van preventie, snelle respons en paraatheid
bij ernstige noodsituaties, zodat zij beter beantwoorden aan de bijzondere behoeften van mensen met een handicap;
Amendement 47 Artikel 4, punt 4)
(4) demonstratieprojecten;
(4) demonstratieprojecten en -programma's
;
Amendement 48 Artikel 4, punt 5)
(5) technologieoverdracht
;
(5) overdracht van kennis, technologie en deskundigheid en het delen van opgedane ervaringen en optimale werkmethoden;
Amendement 49 Artikel 4, punt 6)
(6) bewustmakings- en voorlichtingsacties;
(6) bewustmakings- en voorlichtingsacties, met name om eenieder aan te sporen tot waakzaamheid
;
Amendement 50 Artikel 4, punt 7 bis) (nieuw)
(7 bis) netwerkopbouw van systemen voor bewaking, vroegtijdige waarschuwing en snelle respons;
Amendement 51 Artikel 4, punt 9)
(9) totstandbrenging en onderhoud van veilige communicatiesystemen en -voorzieningen;
(9) totstandbrenging en onderhoud van betrouwbare en
veilige communicatiesystemen en -voorzieningen;
Amendement 52 Artikel 4 , punt 12)
(12) mobilisering en uitzending van deskundigen, contactpersonen en waarnemers;
(12) mobilisering en uitzending van deskundigen, contactpersonen en waarnemers met adequate middelen en uitrusting
;
Amendement 53 Artikel 4, punt 12) (nieuw)
(12 bis) bevordering van de implementatie van plaatselijke programma's voor risicobeoordeling en paraatheid voor rampen en
activiteiten op scholen en instellingen voor hoger onderwijs en het gebruik van andere kanalen om jongeren en kinderen van
informatie te voorzien.
Amendement 54 Artikel 4, punt 14 bis) (nieuw)
(14 bis) bevordering van procedures gericht op harmonisatie van aanpak, methodes en instrumenten voor de preventie van en
de respons op ernstige noodsituaties;
Amendement 55 Artikel 4, punt 14 ter) (nieuw)
(14 ter) opzetten van samenwerkingsverbanden tussen regio's met vergelijkbare rampenrisico's, met het oog op de uitwisseling
van know how over de aanpak van noodsituaties.
Amendement 56 Artikel 5, punt 4 bis) (nieuw)
(4 bis) bundeling van deskundigheid en vaststelling en tenuitvoerlegging van optimale werkmethoden met betrekking tot nationale,
regionale en plaatselijke initiatieven ter voorkoming van natuurrampen, industrie- of technologische rampen;
Amendement 57 Artikel 5, punt 4 ter) (nieuw)
(4 ter) bundeling van deskundigheid en toepassing van optimale werkmethoden met betrekking tot nationale, regionale en plaatselijke,
op de burger en met name op jongeren gerichte initiatieven ter vergroting van de mate van zelfbescherming;
Amendement 58 Artikel 5, letter 5)
(5) stimulering, bevordering en ondersteuning van de uitwisseling van know how en ervaring met betrekking tot de beheersing
van de onmiddellijke gevolgen van ernstige noodsituaties, alsook van de daarmee samenhangende technologie;
(5) stimulering, bevordering en ondersteuning van de uitwisseling van know how en ervaring, met name
met betrekking tot preventiemaatregelen en
de beheersing van de onmiddellijke gevolgen van ernstige noodsituaties, alsook van de daarmee samenhangende technologie en personele middelen
;
Amendement 59 Artikel 5, punt 9)
(9) zorgen voor de beschikbaarheid en het vervoer van mobiele laboratoria en hoogbeveiligde mobiele voorzieningen.
(9) zorgen voor de beschikbaarheid en het vervoer van speciale technologie en uitrusting voor de civiele bescherming, zoals b.v.
mobiele laboratoria en hoogbeveiligde mobiele voorzieningen.
Amendement 60 Artikel 5, alinea 1 bis (nieuw)
Het wettelijk kader van de gefinancierde maatregelen maakt het de betrokken sectoren mogelijk om zo nodig aan nieuwe verplichtingen
tegemoet te komen en zorgt ervoor dat elk optreden strikt in overeenstemming is met de mensenrechten.
Amendement 61 Artikel 5 bis (nieuw)
Artikel 5 bis Interne samenhang en coördinatie van acties
De Commissie ziet erop toe dat het Instrument en de systemen voor bewaking, vroegtijdige waarschuwing en snelle respons doeltreffend
zijn en gekoppeld worden aan andere communautaire alarmsystemen.
Amendement 62 Artikel 5 ter (nieuw)
Artikel 5 ter Kwaliteit van de ondernomen acties
De Commissie draagt in samenwerking met de lidstaten zorg voor de kwaliteit van de acties door monitoring, coördinatie en
evaluatie van de activiteiten op het gebied van bewaking, vroegtijdige waarschuwing en snelle respons, teneinde het optimaal
functioneren van het Instrument te waarborgen.
Amendement 63 Artikel 5 quater (nieuw)
Artikel 5 quater Vrijwilligers
Op de paraatheid voor en de respons van vrijwilligers op grootschalige door de mens veroorzaakte of natuurrampen zal voortdurend
worden toegezien door een plaatselijke overheidsinstantie, en de vrijwilligers zullen een speciale opleiding krijgen ter verbetering
van hun vermogen om een ernstige noodsituatie of ramp te onderkennen, erop te reageren of daarvan te herstellen.
Amendement 64 Artikel 7, lid 4
4. De jaarlijkse werkprogramma's worden vastgesteld volgens de in artikel 13, lid 2, bedoelde procedure.
4. De jaarlijkse werkprogramma's worden vastgesteld volgens de in artikel 13, lid 2, bedoelde procedure. Zodra zij zijn vastgesteld, worden zij ter informatie naar de begrotingsautoriteit gezonden.
Amendementen 65 en 66 Artikel 8 bis (nieuw)
Artikel 8 bis Samenwerking met internationale organisaties
Om dubbel werk te voorkomen, de organisatie van doelmatige noodhulpoperaties op basis van gezamenlijke informatie te maximaliseren
en de inzet van alle middelen te optimaliseren, moeten nauwere contacten en intensievere, gestructureerde en bestendige samenwerking
met internationale organisaties tot stand worden gebracht.
Wanneer in het kader van het Instrument acties worden ondernomen buiten de territoriale grenzen van de EU, worden deze - tenzij
er bijzondere redenen zijn die daartegen pleiten - gecoördineerd met de Verenigde Naties.
Amendement 67 Artikel 9, lid 1 bis (nieuw)
1 bis. Indien uit de conform lid 1 verstrekte informatie blijkt dat van financiële steun uit andere bronnen sprake is, beperkt
de financiële steun uit hoofde van het Instrument zich tot maximaal dat deel van de aanvraag waarvoor nog geen financiering
beschikbaar is.
Amendement 68 Artikel 9, lid 2
2. Er wordt gestreefd naar synergie en complementariteit met andere instrumenten van de Europese Unie of de Gemeenschap.
2. Er wordt gestreefd naar synergie, consistentie
en complementariteit met andere instrumenten van de Europese Unie of de Gemeenschap, o.a. met het Solidariteitsfonds van de Europese Unie, het Stabiliteitsinstrument en ECHO, om dubbel werk te voorkomen en
optimale toegevoegde waarde en gebruik van middelen te waarborgen
. Dit geldt in het bijzonder het voorstel voor een besluit van de Commissie inzake de financiering van een proefproject houdende
een aantal voorbereidende maatregelen ter versterking van de terrorismebestrijding, ter financiering van het beveiligd algemeen
systeem voor snelle waarschuwing (ARGUS) en het Europees programma voor de bescherming van de kritieke infrastructuur (EPCIP),
met als doel voor coherentie tussen de bescherming van de kritieke infrastructuur en de civiele bescherming te zorgen.
Amendement 69 Artikel 10, lid 1, alinea 2
Deze uitgaven kunnen met name betrekking hebben op studies, bijeenkomsten, voorlichtingsactiviteiten, publicaties, informaticanetwerken
(en bijbehorende uitrusting) voor informatieuitwisseling alsook elke andere vorm van technische en
administratieve assistentie die de Commissie nodig heeft voor de uitvoering van deze verordening.
Deze uitgaven kunnen met name betrekking hebben op studies, bijeenkomsten, voorlichtingsactiviteiten, publicaties, informaticanetwerken
(en bijbehorende uitrusting) voor informatieuitwisseling alsook elke andere vorm van technische,
administratieve en personele
assistentie die de Commissie nodig heeft voor de uitvoering van deze verordening.
Amendement 70 Artikel 10 bis (nieuw)
Artikel 10 bis Uitvoering van de acties en samenwerking tussen de Commissie en de lidstaten
1 De Commissie zorgt in nauwe samenwerking met de lidstaten voor de uitvoering van de acties en maatregelen van het Instrument,
overeenkomstig het bepaalde in artikel 13, waarbij zij een harmonieuze en evenwichtige ontwikkeling van het Instrument waarborgt.
2 Om de uitvoering te ondersteunen, ziet de Commissie toe op de coördinatie en de voltooiing van de netwerken en systemen
voor bewaking, vroegtijdige waarschuwing en snelle respons bij ernstige noodsituaties.
3.De Commissie en de lidstaten ondernemen in het kader van hun respectieve bevoegdheden actie om een doelmatig functioneren
van het Instrument te verzekeren en mechanismen op communautair en op lidstaatniveau te ontwikkelen om de doelstellingen van
het Instrument te verwezenlijken. Zij zorgen voor de verstrekking van de nodige voorlichting omtrent de acties die via het
Instrument worden gesteund, en voor een zo breed mogelijke deelname aan de acties die door plaatselijke en regionale instanties
en NGO's worden uitgevoerd.
Amendement 71 Artikel 12, lid 4
4. Indien de termijnen niet werden gerespecteerd of indien slechts een deel van de toegekende financiële steun gerechtvaardigd
blijkt in het licht van de voortgang die met de uitvoering van de actie wordt gemaakt, verzoekt de Commissie de begunstigde
om binnen een vastgestelde termijn zijn opmerkingen kenbaar te maken. Indien de begunstigde geen bevredigend antwoord geeft,
kan de Commissie de resterende financiële steun schrappen
en de terugbetaling van de reeds uitbetaalde bedragen eisen
.
4. Indien de termijnen niet werden gerespecteerd of indien slechts een deel van de toegekende financiële steun gerechtvaardigd
blijkt in het licht van de voortgang die met de uitvoering van de actie wordt gemaakt, verzoekt de Commissie de begunstigde
om binnen een vastgestelde termijn zijn opmerkingen kenbaar te maken. Indien de begunstigde geen bevredigend antwoord geeft,
kan de Commissie vragen om verduidelijking of nadere uitleg. Indien het antwoord onbevredigend blijft, schrapt de Commissie
de resterende financiële steun en eist zij
de terugbetaling van de reeds uitbetaalde bedragen.
Amendement 72 Artikel 13, lid 1
1. De Commissie wordt bijgestaan door een comité dat is samengesteld uit vertegenwoordigers van de lidstaten en dat wordt voorgezeten
door een vertegenwoordiger van de Commissie, hierna te noemen "het Comité".
1. De Commissie wordt bijgestaan door een comité dat is samengesteld uit vertegenwoordigers van de lidstaten, met deelneming van plaatselijke en regionale autoriteiten,
en dat wordt voorgezeten door een vertegenwoordiger van de Commissie, hierna te noemen "het Comité".
Amendement 73 Artikel 14, lid 2, letter a)
a) uiterlijk op 31 december 2010, een tussentijds evaluatieverslag over de behaalde resultaten en de kwalitatieve en kwantitatieve
aspecten van de uitvoering van deze verordening;
a) uiterlijk op 31 december 2010, een tussentijds evaluatieverslag over de behaalde resultaten en de kwalitatieve en kwantitatieve
aspecten van de uitvoering van deze verordening. Dit verslag bevat met name informatie over de ingediende aanvragen, de goedgekeurde besluiten tot het verlenen van subsidies
en de afwikkeling van de toegekende financiële steun
;
Amendement 74 Artikel 14, lid 2 bis (nieuw)
2 bis. De Commissie verbindt zich ertoe snel gevolg te geven aan dit eerste, hoofdzakelijk financiële initiatief door haar
wijzigingsvoorstellen op Beschikking 2001/792/EG zo spoedig mogelijk aan het Europees Parlement voor te leggen.