Index 
 Vorige 
 Volgende 
 Volledige tekst 
Procedure : 2007/0199(COD)
Stadium plenaire behandeling
Documentencyclus : A6-0253/2008

Ingediende teksten :

A6-0253/2008

Debatten :

PV 08/07/2008 - 12
CRE 08/07/2008 - 12

Stemmingen :

PV 09/07/2008 - 5.9
Stemverklaringen

Aangenomen teksten :

P6_TA(2008)0346

Door het Parlement aangenomen teksten
Woensdag 9 juli 2008 - Straatsburg Voorlopige uitgave
Voorwaarden voor toegang tot aardgastransmissienetten ***I
P6_TA-PROV(2008)0346A6-0253/2008

Wetgevingsresolutie van het Europees Parlement van 9 juli 2008 over het voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Verordening (EG) nr. 1775/2005 betreffende de voorwaarden voor de toegang tot aardgastransmissienetten (COM(2007)0532 – C6-0319/2007 – 2007/0199(COD))

(Medebeslissingsprocedure: eerste lezing)

Het Europees Parlement ,

–   gezien het voorstel van de Commissie aan het Europees Parlement en de Raad (COM(2007)0532),

–   gelet op artikel 251, lid 2 en artikel 95 van het EG­Verdrag, op grond waarvan het voorstel door de Commissie bij het Parlement is ingediend (C6-0319/2007),

–   gelet op artikel 51 van zijn Reglement,

–   gezien het verslag van de Commissie industrie, onderzoek en energie en de adviezen van de Commissie economische en monetaire zaken en de Commissie interne markt en consumentenbescherming (A6-0253/2008),

1.   hecht zijn goedkeuring aan het Commissievoorstel, als geamendeerd door het Parlement;

2.   verzoekt om hernieuwde voorlegging indien de Commissie voornemens is ingrijpende wijzigingen in dit voorstel aan te brengen of dit door een nieuwe tekst te vervangen;

3.   verzoekt zijn Voorzitter het standpunt van het Parlement te doen toekomen aan de Raad en de Commissie.

Door de Commissie voorgestelde tekst   Amendement
Amendement 1
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluitOverweging 1
(1)  Met de interne markt voor gas, die sinds 1999 geleidelijk tot stand is gebracht, wordt beoogd alle afnemers in de Gemeenschap – zowel particulieren als ondernemingen – echte keuzevrijheid te bieden, nieuwe kansen voor het bedrijfsleven te scheppen en grensoverschrijdende handel te bevorderen, teneinde efficiëntieverbeteringen, concurrerende prijzen en een betere dienstverlening te bewerkstelligen en de voorzieningszekerheid en duurzaamheid in de hand te werken.
(1)  Met de interne markt voor gas, die sinds 1999 geleidelijk tot stand is gebracht, wordt beoogd alle afnemers in de Gemeenschap – zowel particulieren als ondernemingen – echte keuzevrijheid te bieden, nieuwe kansen voor het bedrijfsleven te scheppen en grensoverschrijdende handel te bevorderen, teneinde efficiëntieverbeteringen, concurrerende prijzen, een betere dienstverlening en beschikbaarheid voor zo veel mogelijk personen te bewerkstelligen en de voorzieningszekerheid en duurzaamheid in de hand te werken.
Amendement 2
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluitOverweging 3
(3)  Momenteel kan echter niet worden gewaarborgd dat elke onderneming uit de Gemeenschap het recht heeft om in om het even welke lidstaat op gelijke voet gas te verkopen, zonder discriminatie of benadeling. Er is met name nog steeds geen sprake van een niet-discriminerende nettoegang en van een gelijk niveau van toezicht door de regelgevende instanties in de lidstaten.
(3)  Momenteel kan echter niet worden gewaarborgd dat elke onderneming uit de Gemeenschap het recht heeft om in om het even welke lidstaat op gelijke voet gas te verkopen, zonder discriminatie of benadeling. Er is met name nog steeds geen sprake van een niet-discriminerende netwerktoegang en van een gelijk niveau van toezicht door de regelgevende instanties in de lidstaten en ook bestaan er nog steeds geïsoleerde markten .
Amendement 3
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluitOverweging 3 bis (nieuw)
(3 bis)  Als eerste stap in de richting van de marktintegratie en met het oog op de voltooiing van de interne energiemarkt moet een afdoende grensoverschrijdende gasinterconnectiecapaciteit worden bewerkstelligd .
Amendement 4
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluitOverweging 4
(4)  In de mededeling van de Commissie aan de Europese Raad en het Europees Parlement "Een energiebeleid voor Europa" is benadrukt hoe belangrijk het is de interne gasmarkt te voltooien en gelijke concurrentievoorwaarden voor alle gasbedrijven uit de Gemeenschap tot stand te brengen. De mededeling van de Commissie aan de Raad en het Europees Parlement over de vooruitzichten voor de interne gas- en elektriciteitsmarkt en de mededeling van de Commissie met als titel " Onderzoek op grond van artikel 17 van Verordening (EG) nr. 1/2003 naar de Europese gas- en elektriciteitssectoren (Eindverslag)" hebben aangetoond dat de huidige voorschriften en maatregelen niet het nodige kader verschaffen om de doelstelling van een goed functionerende interne markt te realiseren .
(4)  In de mededeling van de Commissie van 10 januari 2007 "Een energiebeleid voor Europa" is benadrukt hoe belangrijk het is de interne gasmarkt te voltooien en gelijke concurrentievoorwaarden voor alle gasbedrijven uit de Gemeenschap tot stand te brengen. De mededelingen van de Commissie van dezelfde datum over de vooruitzichten voor de interne gas- en elektriciteitsmarkt en met berekking tot haar onderzoek op grond van artikel 17 van Verordening (EG) nr. 1/2003 naar de Europese gas- en elektriciteitssectoren hebben aangetoond dat de huidige voorschriften en maatregelen niet in alle lidstaten naar behoren zijn omgezet, met als resultaat dat de doelstelling van een goed functionerende interne energiemarkt nog niet naar tevredenheid is gerealiseerd .
Amendement 5
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluitOverweging 6
(6)  Er is meer in het bijzonder een grotere samenwerking en coördinatie tussen transmissiesysteembeheerders vereist om een geleidelijke onderlinge afstemming van de technische en commerciële codes voor de verlening en het beheer van daadwerkelijke toegang tot de transmissienetten over de grenzen heen te verwezenlijken, om, met inachtneming van het milieu, een gecoördineerde en voldoende toekomstgerichte planning en een deugdelijke ontwikkeling van het transmissiesysteem in de Gemeenschap te waarborgen, en om energie-efficiëntie, onderzoek en innovatie te stimuleren, met name met de bedoeling de penetratie van hernieuwbare energiebronnen en de verspreiding van koolstofarme technologie te bevorderen. Transmissiesysteembeheerders dienen hun netten volgens onderling afgestemde technische en marktcodes te beheren.
(6)  Er is meer in het bijzonder nood aan de aanleg van fysieke aansluitingen tussen gasnetten enerzijds en een grotere samenwerking en coördinatie tussen transmissiesysteembeheerders anderzijds om een geleidelijke onderlinge afstemming van de technische en commerciële codes voor de verlening en het beheer van daadwerkelijke en transparante toegang tot de transmissienetten over de grenzen heen te verwezenlijken, om, met inachtneming van het milieu, een gecoördineerde en voldoende toekomstgerichte planning en een deugdelijke ontwikkeling van het transmissiesysteem in de Gemeenschap te waarborgen, en om energie-efficiëntie, onderzoek en innovatie te stimuleren, met name met de bedoeling de penetratie van hernieuwbare energiebronnen en de verspreiding van koolstofarme technologie te bevorderen. Transmissiesysteembeheerders dienen hun netten volgens onderling afgestemde technische en marktcodes te beheren.
Amendement 6
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluitOverweging 7
(7)  Om te zorgen voor een optimaal beheer van het gastransmissienet in de Gemeenschap, moet een Europees netwerk van transmissiesysteembeheerders worden opgericht. De taken van dit netwerk dienen te worden uitgeoefend met inachtneming van de communautaire mededingingsregels, die op de beslissingen van het Europees netwerk van transmissiesysteembeheerders van toepassing blijven. Deze taken moeten nauwkeurig worden omschreven en de daarbij gevolgde werkmethode moet efficiëntie, representativiteit en transparantie garanderen. Aangezien met een benadering op regionaal niveau effectievere vooruitgang kan worden geboekt, dienen de transmissiesysteembeheerders binnen de overkoepelende samenwerkingsstructuur regionale structuren op te zetten en er tegelijkertijd voor te zorgen dat de resultaten op regionaal niveau stroken met de codes en investeringsplannen op Gemeenschapsniveau. Samenwerking binnen dergelijke regionale structuren vergt een daadwerkelijke ontvlechting van netactiviteiten enerzijds en productie- en leveringsactiviteiten anderzijds, anders houdt regionale samenwerking tussen transmissiesysteembeheerders een risico van concurrentieverstorend gedrag in.
(7)  Om te zorgen voor een optimaal beheer van het gastransmissienet in de Gemeenschap, moet een Europees netwerk van transmissiesysteembeheerders worden opgericht. De taken van dit netwerk dienen te worden uitgeoefend met inachtneming van de communautaire mededingingsregels, die op de beslissingen van het Europees netwerk van transmissiesysteembeheerders van toepassing blijven. Deze taken moeten nauwkeurig worden omschreven en de daarbij gevolgde werkmethode moet efficiëntie, representativiteit en transparantie garanderen. Aangezien met een benadering op regionaal niveau effectievere vooruitgang kan worden geboekt, dienen de transmissiesysteembeheerders binnen de overkoepelende samenwerkingsstructuur regionale structuren op te zetten en er tegelijkertijd voor te zorgen dat de resultaten op regionaal niveau stroken met de codes en investeringsplannen op Gemeenschapsniveau. De lidstaten moeten de samenwerking bevorderen en toezien op de effectieve werking van het netwerk op regionaal niveau.
Amendement 7
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluitOverweging 8
(8)  Alle marktdeelnemers hebben belang bij de werkzaamheden die van het Europees netwerk van transmissiesysteembeheerders worden verwacht. Daarom is het raadplegingsproces van essentieel belang en moeten de bestaande structuren die zijn opgezet om het raadplegingsproces te vergemakkelijken en te stroomlijnen, zoals EASEE-gas (de Europese organisatie voor de stroomlijning van energie-uitwisseling) een belangrijke rol spelen.
Schrappen
Amendement 8
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluitOverweging 11
(11)  Uit de marktonderzoeken die de nationale regelgevende instanties en de Commissie in de loop van de voorbije jaren hebben uitgevoerd, is gebleken dat de thans geldende transparantievereisten en voorschriften voor de toegang tot de infrastructuur ontoereikend zijn.
(11)  Uit de marktonderzoeken die de nationale regelgevende instanties en de Commissie in de loop van de voorbije jaren hebben uitgevoerd, is gebleken dat de thans geldende transparantievereisten en voorschriften voor de toegang tot de infrastructuur ontoereikend zijn om een echte, goed werkende, doelmatige en open interne markt te waarborgen .
Amendement 9
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluitOverweging 13
(13)  Om het vertrouwen in de markt te versterken, moeten marktdeelnemers de zekerheid hebben dat misbruik kan worden bestraft. De bevoegde autoriteiten moeten in staat worden gesteld vermoedens van marktmisbruik effectief te onderzoeken. Daarom moeten zij toegang hebben tot gegevens die informatie verschaffen over operationele beslissingen van leveranciers. Op de gasmarkt worden al deze beslissingen aan de systeembeheerders gemeld in de vorm van capaciteitsreserveringen, nominaties en gerealiseerde flows. Systeembeheerders moeten deze informatie gedurende een bepaalde termijn ter beschikking van de bevoegde autoriteiten houden.
(13)  Om het vertrouwen in de markt te versterken, moeten marktdeelnemers de zekerheid hebben dat misbruik daadwerkelijk kan worden bestraft. De bevoegde autoriteiten moeten daadwerkelijk de bevoegdheid krijgen vermoedens van marktmisbruik te onderzoeken. Daartoe moeten de bevoegde autoriteiten toegang hebben tot gegevens die informatie verschaffen over operationele beslissingen van leveranciers. Op de gasmarkt worden alle beslissingen van die aard aan de systeembeheerders gemeld in de vorm van capaciteitsreserveringen, nominaties en gerealiseerde flows. Systeembeheerders moeten informatie in verband hiermee gedurende een bepaalde termijn in gemakkelijk te raadplegen vorm ter beschikking van de bevoegde autoriteiten houden. De bevoegde autoriteiten moeten verder regelmatig nagaan of de systeembeheerders zich aan de regels houden.
Amendement 10
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluitOverweging 14
(14)  Om voor huishoudelijke afnemers te kunnen concurreren, mogen leveranciers niet worden gehinderd wanneer zij nieuwe kleinhandelsmarkten willen betreden. Alle marktpartijen dienen derhalve kennis te hebben van de regels en verantwoordelijkheden die de leveringsketen kenmerken. Deze regels en verantwoordelijkheden moeten worden geharmoniseerd teneinde de marktintegratie in de Gemeenschap in de hand te werken.
(14)  Om voor huishoudelijke afnemers te kunnen concurreren, mogen leveranciers niet worden gehinderd wanneer zij nieuwe kleinhandelsmarkten willen betreden. Alle marktpartijen dienen derhalve kennis te hebben van de regels en verantwoordelijkheden die de leveringsketen kenmerken. Deze regels en verantwoordelijkheden moeten worden geharmoniseerd teneinde de marktintegratie in de Gemeenschap in de hand te werken. De bevoegde autoriteiten moeten regelmatig nagaan of de marktdeelnemers zich aan de regels houden.
Amendement 11
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluitOverweging 15
(15)  Er is sprake van een gebrekkige toegang tot gasopslag- en LNG-installaties. Daarom moet de regelgeving verbeteren . Uit onderzoek van de ERGEG (de Europese groep van regelgevende instanties voor elektriciteit en gas) is gebleken dat de voor opslagsysteembeheerders geldende vrijwillige richtsnoeren voor goede praktijk met betrekking tot de toegang van derden, waarover de belanghebbenden het op het Forum van Madrid eens waren geworden, onvoldoende worden gevolgd en daarom bindend moeten worden verklaard .
(15)  Er is in sommige lidstaten sprake van een gebrekkige toegang tot gasopslag- en LNG-installaties. Daarom moet de tenuitvoerlegging van de bestaande regelgeving radicaal verbeterd worden . Uit onderzoek van de ERGEG (de Europese groep van regelgevende instanties voor elektriciteit en gas) is gebleken dat de voor opslagsysteembeheerders geldende vrijwillige richtsnoeren voor goede praktijken met betrekking tot de toegang van derden, waarover de belanghebbenden het op het Forum van Madrid eens waren geworden, in sommige gevallen niet op de juiste manier worden gevolgd en daarom bindend moeten worden gemaakt . Hoewel de vrijwillige richtsnoeren momenteel in de hele Europese Unie bijna volledig worden omgezet, zal het bindend verklaren ervan het vertrouwen van de beheerders in een niet-discriminerende toegang tot opslaginstallaties vergroten.
Amendement 12
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluitArtikel 1 – punt 1Verordening (EG) nr. 1775/2005Artikel 1 – letter c
(c) het ontstaan van goed functionerende en transparante grensoverschrijdende kleinhandelsmarkten en van een goed functionerende en transparante groothandelsmarkt te bevorderen. Zij voorziet in mechanismen om deze regels te harmoniseren teneinde de grensoverschrijdende handel in gas en de grensoverschrijdende levering van gas aan gebruikers mogelijk te maken.
(c) het ontstaan van een goed functionerende en transparante groothandelsmarkt met een hoge zekerheid op het vlak van aardgasvoorziening te bevorderen en in mechanismen te voorzien om de regels inzake netwerktoegang voor grensoverschrijdende uitwisseling van gas te harmoniseren.
Amendement 13
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluitArtikel 1 – punt 2 – letter -a (nieuw)Verordening (EG) nr. 1775/2005Artikel 2 – lid 1 – punt 1
(-a) in lid 1 wordt punt 1 vervangen door:
"1. "transmissie": het transport van aardgas door een doorvoerpijpleiding of door een pijpleidingnet dat vooral bestaat uit hogedrukpijpleidingen, met uitzondering van transport door een upstreampijpleiding of -pijpleidingnet en tevens met uitzondering van pijpleidingen of pijpleidingnetten die opslagcapaciteit aansluiten op lokale distributie en in het algemeen met uitzondering van transport door pijpleidingen die in de eerste plaats voor lokale aardgasdistributie worden gebruikt. [...]"
Amendement 14
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluitArtikel 1 – punt 3Verordening (EG) nr. 1775/2005Artikel 2 bis
Alle transmissiesysteembeheerders werken samen op Gemeenschapsniveau door een Europees netwerk van transmissiesysteembeheerders voor gas op te richten met de bedoeling een optimaal beheer en deugdelijke technische ontwikkeling van het Europees gastransmissienet te garanderen.
Alle transmissiesysteembeheerders werken samen op Gemeenschapsniveau door een Europees netwerk van transmissiesysteembeheerders voor gas op te richten met de bedoeling een optimaal beheer, gecoördineerde werking en deugdelijke technische ontwikkeling van het Europees gastransmissienet te garanderen, en de voltooiing van de interne gasmarkt, de werking van de energiemarkten en grensoverschrijdende handel te bevorderen .
Amendement 15
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluitArtikel 1 – punt 3Verordening (EG) nr. 1775/2005Artikel 2 ter – lid 1
1.  Uiterlijk op […] moeten de transmissiesysteembeheerders voor gas de ontwerpstatuten, een lijst van toekomstige leden en het ontwerpreglement van orde, met onder meer de procedurevoorschriften voor de raadpleging van andere belanghebbenden, van het op te richten Europees netwerk van transmissiesysteembeheerders voor gas indienen bij de Commissie en het Agentschap.
1.  Uiterlijk op […] moeten de transmissiesysteembeheerders voor gas de ontwerpstatuten, een lijst van toekomstige leden en het ontwerpreglement van orde van het op te richten Europees netwerk van transmissiesysteembeheerders voor gas indienen bij de Commissie en het Agentschap.
Amendement 16
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluitArtikel 1 – punt 3Verordening (EG) nr. 1775/2005Artikel 2 ter – lid 2
2.  Binnen zes weken na ontvangst brengt het Agentschap aan de Commissie advies uit over de ontwerpstatuten, de ledenlijst en het ontwerpreglement van orde.
2.  Binnen twee maanden na ontvangst brengt het Agentschap, na raadpleging van de organisaties die alle belanghebbenden vertegenwoordigen en in het bijzonder de systeemgebruikers en klanten, aan de Commissie advies uit over de ontwerpstatuten, de ledenlijst en het ontwerpreglement van orde.
Amendement 17
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluitArtikel 1 – punt 3Verordening (EG) nr. 1775/2005Artikel 2 ter – lid 3
3.  Binnen drie maanden na ontvangst van het advies van het Agentschap brengt de Commissie advies uit over de ontwerpstatuten, de ledenlijst en het ontwerpreglement van orde.
3.  Rekening houdend met het in lid 2 bepaalde advies van het Agentschap en binnen drie maanden na ontvangst van dit advies brengt de Commissie advies uit over de ontwerpstatuten, de ledenlijst en het ontwerpreglement van orde.
Amendement 18
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluitArtikel 1 – punt 3Verordening (EG) nr. 1775/2005Artikel 2 quater
1.  Het Europees netwerk van transmissiesysteembeheerders voor gas stelt de volgende documenten op :
1.  Ter verwezenlijking van de in artikel 2 bis vermelde doelstellingen stelt het Europees netwerk van transmissiesysteembeheerders voor gas overeenkomstig de in artikel 2 quinquies, juncto artikel 6, lid 3 van Verordening (EG) nr. ... van het Europees Parlement en de Raad van ... tot instelling van het Agentschap voor samenwerking van regelgevende instanties voor energie beschreven procedure de volgende documenten vast en legt deze aan het Agentschap voor :
(a) technische en marktcodes op de in lid 3 vermelde terreinen;
(a) in samenwerking met marktdeelnemers en netwerkgebruikers opgestelde ontwerpnetwerkcodes op de in lid 3 vermelde terreinen;
(b) gemeenschappelijke netbeheersinstrumenten en onderzoekplannen;
(b) gemeenschappelijke netbeheersinstrumenten en onderzoekplannen;
(c) om de twee jaar een tienjarig investeringsplan;
(c) om de twee jaar een tienjarig investeringsplan, waarin onder meer een verslag inzake de toereikendheid van vraag en aanbod is opgenomen ;
(c bis) maatregelen ter waarborging van real-time-coördinatie van netwerkexploitatie onder normale omstandigheden en in noodsituaties;
(c ter) richtsnoeren inzake coördinatie van technische samenwerking tussen communautaire transmissiesysteembeheerders en transmissiesysteembeheerders van derde landen;
(d) een jaarlijks werkprogramma;
(d) een jaarlijks werkprogramma op basis van de door het Agentschap gestelde prioriteiten ;
(e) een jaarverslag;
(e) een jaarverslag; en
(f) jaarlijkse zomer- en wintervooruitzichten inzake de levering.
(f) jaarlijkse zomer- en wintervooruitzichten inzake de levering.
2.  Het in lid 1, onder d), bedoelde jaarlijkse werkprogramma bevat een lijst en beschrijving van de technische en marktcodes die in het desbetreffende jaar zullen worden opgesteld, een plan voor het gemeenschappelijke beheer van het net en de onderzoek- en ontwikkelingsactiviteiten in de loop van dat jaar, alsook een indicatief tijdschema.
2.  Het in lid 1, onder d), bedoelde jaarlijkse werkprogramma bevat een lijst en beschrijving van de netwerkcodes die in het desbetreffende jaar zullen worden opgesteld, een plan voor het gemeenschappelijke beheer van het netwerk en de onderzoek- en ontwikkelingsactiviteiten in de loop van dat jaar, alsook een indicatief tijdschema.
3.  De gedetailleerde technische en marktcodes hebben betrekking op de volgende terreinen, rekening houdend met de in het jaarlijkse werkprogramma vastgelegde prioriteiten:
3.  De gedetailleerde netwerkcodes hebben betrekking op de volgende terreinen, rekening houdend met de in het jaarlijkse werkprogramma vastgelegde prioriteiten:
(a) voorschriften inzake veiligheid en betrouwbaarheid;
(a) voorschriften inzake veiligheid en betrouwbaarheid, waaronder interoperabiliteitsvoorschriften en operationele procedures voor noodsituaties ;
(b) voorschriften voor netaansluiting en –toegang;
(b) voorschriften voor netaansluiting en –toegang;
(c) voorschriften voor gegevensuitwisseling en geschillenbeslechting;
(d) voorschriften inzake interoperabiliteit;
(e) operationele procedures in een noodgeval;
(f) voorschriften voor capaciteitsallocatie en congestiebeheer;
(f) voorschriften voor grensoverschrijdende capaciteitsallocatie en congestiebeheer;
(g) voorschriften voor de handel;
(h) transparantievoorschriften;
(h) aan het net gerelateerde transparantievoorschriften;
(i) balanceringsvoorschriften, waaronder voorschriften voor nominatieprocedures, voorschriften voor de tarieven voor onbalans en voorschriften voor operationele balancering tussen de systemen van transmissiesysteembeheerders ;
(i) balanceringsvoorschriften en voorschriften voor geschillenbeslechting ;
(j) voorschriften voor geharmoniseerde tariefstructuren voor transport
(k) energie-efficiëntie met betrekking tot gasnetten.
(k) energie-efficiëntie met betrekking tot gasnetten.
4.  Het Europees netwerk van transmissiesysteembeheerders voor gas houdt toezicht op de tenuitvoerlegging van de technische en marktcodes en vermeldt de resultaten van zijn toezichtactiviteiten in het in lid 1, onder e), bedoelde jaarverslag.
4.  Het Agentschap houdt toezicht op de tenuitvoerlegging van de netwerkcodes door het Europees netwerk van transmissiesysteembeheerders voor gas .
5.  Om de twee jaar publiceert het Europees netwerk van transmissiesysteembeheerders voor gas een Gemeenschapsbreed tienjarig plan voor investeringen in het net. Het investeringsplan bevat een modellering van het geïntegreerde net, een scenario-ontwikkeling, een verslag inzake de toereikendheid van vraag en aanbod en een beoordeling van de veerkracht van het systeem. Het investeringsplan berust met name op de nationale investeringsplannen en op de bij Beschikking nr. 1364/2006/EG van het Europees Parlement en de Raad opgestelde richtsnoeren voor trans-Europese netwerken in de energiesector. Het investeringsplan geeft aan waar er sprake is van een tekort aan investeringen, met name met betrekking tot de grensoverschrijdende capaciteit.
5.  Om de twee jaar publiceert het Europees netwerk van transmissiesysteembeheerders voor gas, na goedkeuring ervan door het Agentschap, een Gemeenschapsbreed tienjarig plan voor investeringen in het net. Het investeringsplan bevat een modellering van het geïntegreerde net, waarin rekening wordt gehouden met opslag- en LNG-installaties, een scenario-ontwikkeling, een verslag inzake de toereikendheid van vraag en aanbod en een beoordeling van de veerkracht van het systeem. Het investeringsplan berust met name op de nationale investeringsplannen en houdt rekening met de communautaire en regionale aspecten van netwerkplanning, met inbegrip van de bij Beschikking nr. 1364/2006/EG van het Europees Parlement en de Raad opgestelde richtsnoeren voor trans-Europese netwerken in de energiesector. Het investeringsplan geeft aan waar er sprake is van een tekort aan investeringen, met name met betrekking tot de grensoverschrijdende capaciteit, en omvat investeringen in interconnectie, in het bijzonder en op de eerste plaats in verbindingen tussen "energie-eilanden" en gasnetwerken in de Europese Unie, en investeringen in andere infrastructuur die noodzakelijk is voor effectieve handel en concurrentie en voor een gegarandeerd aanbod . Bij het investeringsplan wordt een onderzoek gevoegd naar de belemmeringen voor de toename van grensoverschrijdende capaciteit van het netwerk als gevolg van verschillende goedkeuringsprocedures of -praktijken.
De transmissiesysteembeheerders moeten het gepubliceerde investeringsplan uitvoeren .
6.   Op verzoek van de Commissie adviseert het Europees netwerk van transmissiesysteembeheerders voor gas haar over de vaststelling van richtsnoeren als bedoeld in artikel 9.
6.   Ter verwezenlijking van de in artikel 2 bis beschreven doelstellingen kan het Europees netwerk van transmissiesysteembeheerders voor gas het Agentschap op eigen initiatief ontwerpnetwerkcodes voorstellen op alle terreinen die niet in artikel 3 vermeld zijn . Het Agentschap stelt vervolgens de netwerkcodes vast overeenkomstig de in artikel 2 sexies bis (ontwikkeling van codes) beschreven procedure en zorgt er daarbij voor dat deze codes niet in tegenspraak zijn met de richtsnoeren die overeenkomstig artikel 2 sexies zijn vastgesteld (ontwikkeling van richtsnoeren).
Amendement 49
Voorstel voor een verordening - wijzigingsbesluitArtikel 1 – punt 3Verordening (EG) nr.1775/2005Artikel 2 quinquies – lid 1bis (nieuw)
1 bis.  Het Europees netwerk van transmissiesysteembeheerders voor gas verzamelt alle relevante informatie in verband met de uitvoering van de netwerkcodes en legt deze ter beoordeling voor aan het Agentschap.
Amendement 19
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluitArtikel 1 – punt 3Verordening (EG) nr. 1775/2005Artikel 2 quinquies – lid 2
2.  Het Europees netwerk van transmissiesysteembeheerders voor gas dient de ontwerpversies van de technische en marktcodes, het tienjarige investeringsplan en het jaarlijkse werkprogramma, met inbegrip van de informatie betreffende het raadplegingsproces, in bij het Agentschap.
2.  Het Europees netwerk van transmissiesysteembeheerders voor gas dient de ontwerpversies van de netwerkcodes en de in artikel 2 quater, lid 1, bedoelde documenten ter goedkeuring in bij het Agentschap.
Het Agentschap kan binnen een termijn van drie maanden advies uitbrengen aan het Europees netwerk van transmissiesysteembeheerders voor gas.
Het Agentschap brengt een naar behoren gemotiveerd advies uit aan de Commissie als het van oordeel is dat de ontwerpversie van het jaarlijkse werkprogramma of van het tienjarige investeringsplan de afwezigheid van discriminatie, de daadwerkelijke mededinging en de efficiënte werking van de markt niet garandeert.
Het Agentschap ziet toe op de uitvoering van de technische netwerkcodes, het tienjarige investeringsplan en het jaarlijkse werkprogramma en neemt de resultaten van dit toezicht op in zijn jaarverslag . Indien de transmissiesysteembeheerders zich niet houden aan de netwerkcodes, het tienjarige investeringsplan of het jaarlijkse werkprogramma van het Europees netwerk van transmissiesysteembeheerders voor gas, brengt het Agentschap de Commissie daarvan op de hoogte.
Amendement 50
Voorstel voor een verordening - wijzigingsbesluitArtikel 1 – punt 3Verordening (EG) nr.1775/2005Artikel 2 sexies
Opstelling en evaluatie van technische en marktcodes
Ontwikkeling van richtsnoeren
1.  Na raadpleging van het Agentschap kan de Commissie het Europees netwerk van transmissiesysteembeheerders voor gas verzoeken om binnen een redelijke termijn codes op de in artikel 2 quater, lid 3, vermelde terreinen op te stellen wanneer zij dergelijke codes noodzakelijk acht voor een efficiënte werking van de markt.
1.  De Commissie stelt, na raadpleging van het Agentschap, een jaarlijkse prioriteitenlijst vast van zaken die van primair belang zijn voor de ontwikkeling van de interne gasmarkt.
2.  Het Agentschap brengt een naar behoren gemotiveerd advies uit aan de Commissie als het van oordeel is dat:
2.  Met betrekking tot de prioriteitenlijst geeft de Commissie het Agentschap de opdracht om binnen uiterlijk zes maanden ontwerprichtsnoeren te ontwikkelen waarin fundamentele, duidelijke en objectieve beginselen worden vastgesteld voor de harmonisering van voorschriften, zoals bedoeld in artikel 2 quater.
a) een van de technische of marktcodes die het Europees netwerk van transmissiesysteembeheerders voor gas op de in artikel 2 quater, lid 3, vermelde terreinen heeft vastgesteld, niet volstaat om de afwezigheid van discriminatie, de daadwerkelijke mededinging en de efficiënte werking van de markt te garanderen;
b) het Europees netwerk van transmissiesysteembeheerders voor gas er niet in slaagt binnen een redelijke termijn overeenstemming te bereiken over een technische of marktcode op de in artikel 2 quater, lid 3, vermelde terreinen;
c) de transmissiesysteembeheerders een van de technische of marktcodes die het Europees netwerk van transmissiesysteembeheerders voor gas op de in artikel 2 quater, lid 3, vermelde terreinen heeft vastgesteld, niet toepassen.
3.  De Commissie kan op eigen initiatief of op aanbeveling van het Agentschap richtsnoeren op de in artikel 2 quater, lid 3, vermelde terreinen vaststellen als zij van oordeel is dat:
3.  Bij het opstellen van deze richtsnoeren raadpleegt het Agentschap formeel en op open en doorzichtige wijze het Europees netwerk van transmissiesysteembeheerders voor gas en andere belanghebbenden.
a) een van de technische of marktcodes die het Europees netwerk van transmissiesysteembeheerders voor gas op de in artikel 2 quater, lid 3, vermelde terreinen heeft vastgesteld, niet volstaat om de afwezigheid van discriminatie, de daadwerkelijke mededinging en de efficiënte werking van de markt te garanderen;
b) het Europees netwerk van transmissiesysteembeheerders voor gas er niet in slaagt binnen een redelijke termijn overeenstemming te bereiken over een technische of marktcode op de in artikel 2 quater, lid 3, vermelde terreinen;
c) de transmissiesysteembeheerders een van de technische of marktcodes die het Europees netwerk van transmissiesysteembeheerders voor gas op de in artikel 2 quater, lid 3, vermelde terreinen heeft vastgesteld, niet toepassen.
Deze maatregelen, die niet-essentiële onderdelen van deze verordening beogen te wijzigen door haar aan te vullen, worden vastgesteld volgens de in artikel 13, lid 2, bedoelde regelgevingsprocedure met toetsing.
4.  Lid 3 doet geen afbreuk aan het in artikel 9 neergelegde recht van de Commissie om richtsnoeren vast te stellen of te wijzigen.
4.  Het Agentschap stelt op grond van deze raadpleging ontwerprichtsnoeren vast. Het vermeldt de opmerkingen die bij de raadpleging zijn gemaakt en verklaart hoe daarmee rekening werd gehouden. Wanneer met opmerkingen geen rekening is gehouden, wordt dit gemotiveerd.
4 bis.  De Commissie kan op eigen initiatief of op verzoek van het Agentschap dezelfde procedure toepassen voor een actualisering van de richtsnoeren.
Amendement 51/rev
Voorstel voor een verordening - wijzigingsbesluitArtikel 1 – punt 3Verordening (EG) nr.1775/2005Artikel 2 sexies bis (nieuw)
Artikel 2 sexies bis
Ontwikkeling van netwerkcodes
1.  Binnen zes maanden na de vaststelling van de richtsnoeren door het Agentschap machtigt de Commissie overeenkomstig artikel 2 sexies het Europees netwerk van transmissiesysteembeheerders voor gas om ontwerpnetwerkcodes te ontwikkelen met volledige inachtneming van de in de richtsnoeren vastgestelde beginselen .
2.  Bij het opstellen van deze codes houdt het Europees netwerk van transmissiesysteembeheerders voor gas rekening met de technische expertise van marktdeelnemers en netwerkgebruikers en houdt het deze op de hoogte van de geboekte vooruitgang.
3.  Het Europees netwerk van transmissiesysteembeheerders voor gas legt de ontwerpnetwerkcodes voor aan het Agentschap.
4.  Het Agentschap houdt in verband met de netwerkcodes op een open en transparante wijze een formele raadpleging over de ontwerpnetwerkcodes .
5.  Het Agentschap stelt de ontwerpnetwerkcodes op grond van deze raadpleging vast. Het vermeldt de opmerkingen die bij de raadpleging zijn gemaakt en verklaart hoe daarmee rekening werd gehouden. Wanneer met opmerkingen geen rekening is gehouden, wordt dit gemotiveerd.
6.  Op initiatief van het Agentschap of op verzoek van het Europees netwerk van transmissiesysteembeheerders voor gas kunnen de bestaande codes via dezelfde procedure worden herzien.
7.  De Commissie kan de netwerkcodes op aanbeveling van het Agentschap voorleggen aan het comité als bedoeld in artikel 14, lid 1 voor de uiteindelijke goedkeuring in overeenstemming met de procedure als bedoeld in artikel 14, lid 2.
Amendement 22
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluitArtikel 1 – punt 3Verordening (EG) nr. 1775/2005Artikel 2 septies
1.  Bij de uitvoering van zijn taken raadpleegt het Europees netwerk van transmissiesysteembeheerders voor gas uitvoerig, in een vroeg stadium en op een open en transparante wijze alle betrokken marktdeelnemers, met name wanneer het de technische en marktcodes en zijn jaarlijkse werkprogramma als bedoeld in artikel 2 quater, leden 1 en 3, opstelt . Bij de raadpleging worden leveranciers, afnemers, systeemgebruikers, distributiesysteembeheerders, LNG-systeembeheerders en opslagsysteembeheerders, met inbegrip van relevante (bedrijfstak)verenigingen, technische instanties en platforms van belanghebbenden betrokken.
1.  Bij de uitvoering van zijn taken raadpleegt het Agentschap formeel en op open en transparante wijze alle betrokken marktdeelnemers. Bij de raadpleging worden leveranciers, afnemers, systeemgebruikers, distributiesysteembeheerders, LNG-systeembeheerders en opslagsysteembeheerders, met inbegrip van relevante (bedrijfstak)verenigingen, technische instanties en platforms van belanghebbenden betrokken.
2.  Alle documenten en notulen van vergaderingen die met de in lid 1 bedoelde onderwerpen verband houden, worden openbaar gemaakt
2.  Alle documenten en notulen van vergaderingen die met de in lid 1 bedoelde onderwerpen verband houden, worden openbaar gemaakt
3.  Alvorens het jaarlijkse werkprogramma en de technische en marktcodes als bedoeld in artikel 2 quater, leden 1 en 3, vast te stellen, geeft het Europees netwerk van transmissiesysteembeheerders voor gas aan welke opmerkingen in het kader van de raadpleging zijn ontvangen en hoe met deze opmerkingen rekening is gehouden. Wanneer met opmerkingen geen rekening is gehouden, wordt dit gemotiveerd.
3.  Alvorens de richtsnoeren en netwerkcodes vast te stellen, geeft het Agentschap aan welke opmerkingen tijdens de raadpleging zijn ontvangen en hoe met deze opmerkingen rekening is gehouden. Wanneer met opmerkingen geen rekening is gehouden, wordt dit door het Agentschap gemotiveerd.
3 bis.  Het Europees netwerk van transmissiesysteembeheerders voor gas werkt conform artikel 2 sexies bis, lid 2, samen met de marktdeelnemers en de gebruikers van de netwerken.
Amendement 23
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluitArtikel 1 – punt 3Verordening (EG) nr. 1775/2005Artikel 2 nonies
1.  Binnen het Europees netwerk van transmissiesysteembeheerders voor gas brengen transmissiesysteembeheerders regionale samenwerking tot stand om bij te dragen tot de uitvoering van de in artikel 2 quater, lid 1, genoemde taken. Zij publiceren met name om de twee jaar een regionaal investeringsplan en mogen investeringsbeslissingen nemen op basis van het regionale investeringsplan.
1.  Binnen het Europees netwerk van transmissiesysteembeheerders voor gas brengen transmissiesysteembeheerders regionale samenwerking tot stand om bij te dragen tot de uitvoering van de in artikel 2 quater, lid 1, genoemde taken. De transmissiesysteembeheerders voor gas publiceren met name om de twee jaar een regionaal investeringsplan en mogen investeringsbeslissingen nemen op basis van het regionale investeringsplan.
Het regionale investeringsplan mag niet indruisen tegen het in artikel 2 quater, lid 1, onder c), bedoelde tienjarige investeringsplan.
Het regionale investeringsplan mag niet indruisen tegen het in artikel 2 quater, lid 1, onder c), bedoelde tienjarige investeringsplan.
2.  De transmissiesysteembeheerders bevorderen het treffen van operationele regelingen om een optimaal beheer van het net te verzekeren, en bevorderen tevens de ontwikkeling van energiebeurzen, de allocatie van grensoverschrijdende capaciteit via impliciete veilingen en de integratie van balanceringsmechanismen.
2.  De transmissiesysteembeheerders bevorderen het treffen van operationele regelingen om een optimaal beheer van het netwerk te verzekeren, en bevorderen tevens de ontwikkeling van energiebeurzen, de gecoördineerde allocatie van grensoverschrijdende capaciteit en de compatibiliteit van grensoverschrijdende balanceringsmechanismen.
3.  Het geografische gebied dat door elke regionale samenwerkingsstructuur wordt bestreken, kan door de Commissie worden afgebakend. Deze maatregel, die niet-essentiële onderdelen van deze verordening beoogt te wijzigen door haar aan te vullen, wordt vastgesteld volgens de in artikel 14, lid 2, bedoelde regelgevingsprocedure met toetsing.
Te dien einde kan de Commissie het Europees netwerk van transmissiesysteembeheerders voor gas en het Agentschap raadplegen.
3 bis.  De regelgevende instanties van de lidstaten en de andere relevante nationale instanties werken onderling op alle niveaus samen om de marktregeling te harmoniseren en de nationale markten op een of meer regionale niveaus te integreren, als een eerste tussenstap naar een volledig geliberaliseerde interne markt. Zij stimuleren meer bepaald de samenwerking van transmissiesysteembeheerders op regionaal niveau en vereenvoudigen hun regionale integratie met als doel een competitieve Europese markt op te richten, de harmonisering van hun regelgevende en technische kaders te bevorderen en vooral de nog bestaande gaseilanden te integreren.
Amendement 24
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluitArtikel 1 – punt 3 bis (nieuw)Verordening (EG) nr. 1775/2005Artikel 3 – lid 1 – alinea 1
(3 bis)  Artikel 3, lid 1, alinea 1, wordt vervangen door:
"1. De door de transmissiesysteembeheerders en de LNG-systeembeheerders toegepaste tarieven, of de voor de berekening daarvan gebruikte methoden die zijn goedgekeurd door de regelgevende instanties overeenkomstig artikel 25, lid 2, van Richtlijn 2003/55/EG, alsmede de tarieven die worden gepubliceerd overeenkomstig artikel 18, lid 1, van die richtlijn, zijn transparant, houden rekening met de noodzaak van systeemintegriteit en verbetering ervan en zijn een afspiegeling van de werkelijke kosten, voor zover deze overeenkomen met die van een efficiënte, structureel vergelijkbare netbeheerder en transparant zijn, waarbij tevens wordt gelet op de nodige winst op de investeringen [...]. De tarieven of de voor de berekening daarvan gebruikte methoden zijn niet-discriminerend."
Amendement 25
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluitArtikel 1 – punt 3 ter (nieuw)Verordening (EG) nr. 1775/2005Artikel 3 – lid 1 – alinea 3
(3 ter)  Artikel 3, lid 1, alinea 3, wordt vervangen door:
"De tarieven, of de methoden voor de berekening daarvan, zijn bevorderlijk voor de efficiënte handel in gas en voor de concurrentie en zijn tegelijk gericht op het vermijden van kruissubsidiëring tussen de netgebruikers en op het bieden van stimulansen voor investeringen en het handhaven of creëren van interoperabele transmissienetten. Dit kan speciale regelgeving voor nieuwe investeringen omvatten. "
Amendement 26
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluitArtikel 1 – punt 4Verordening (EG) nr. 1775/2005Artikel 3 – lid 1 – alinea 4
Tarieven voor netgebruikers worden voor elk entry- en exitpunt apart en los van elkaar vastgesteld. Nettarieven worden niet berekend op basis van contractuele paden.
Tarieven voor netgebruikers worden voor elk entry- en exitpunt apart en los van elkaar vastgesteld. Nettarieven worden niet berekend op basis van contractuele paden. De toegang tot het netwerk is vrij voor alle nieuwe ondernemers zonder enige discriminatie.
Amendement 27
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluitArtikel 1 – punt 4 Verordening (EG) nr. 1775/2005Artikel 3 – lid 1 – alinea 4 bis (nieuw)
De tarieven of de voor de berekening daarvan gebruikte methoden zijn niet-discriminerend en transparant.
Amendement 28
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluitArtikel 1 – punt 6Verordening (EG) nr. 1775/2005Artikel 4 bis – lid 1 – letter a
(a) op niet-discriminerende basis aan alle netgebruikers diensten aanbieden die aan de marktbehoefte voldoen. Met name wanneer een LNG- of opslagsysteembeheerder dezelfde dienst aan meerdere afnemers aanbiedt, geschiedt dit onder gelijkwaardige contractuele voorwaarden;
(a) op niet-discriminerende basis aan alle netgebruikers diensten aanbieden die aan de marktbehoefte voldoen. Met name wanneer een LNG- of opslagsysteembeheerder dezelfde dienst tegelijkertijd aan meerdere afnemers aanbiedt, geschiedt dit onder gelijkwaardige contractuele voorwaarden;
Amendement 29
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluitArtikel 1 – punt 6Verordening (EG) nr. 1775/2005Artikel 4 bis – lid 1 – letter b
(b) diensten aanbieden die aansluiten bij het gebruik van het stelsel van gastransportsystemen en de toegang vergemakkelijken door samenwerking met de transmissiesysteembeheerder;
(b) diensten aanbieden die aansluiten bij het gebruik van het stelsel van gastransportsystemen en eenvoudige toegang vergemakkelijken door samenwerking met de transmissiesysteembeheerder;
Amendement 30
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluitArtikel 1 – punt 6Verordening (EG) nr. 1775/2005Artikel 4 bis – lid 1 – letter c
(c) relevante informatie publiceren, en met name gegevens over het gebruik en de beschikbaarheid van diensten, binnen een tijdskader dat verenigbaar is met de redelijke commerciële behoeften van gebruikers van opslag- en LNG-installaties.
(c) relevante informatie publiceren, en met name gegevens over het gebruik en de beschikbaarheid van diensten, binnen een tijdskader dat verenigbaar is met de redelijke commerciële behoeften van gebruikers van opslag- en LNG-installaties en onder toezicht van de bevoegde overheid.
Amendement 31
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluitArtikel 1 – punt 7 – letter a bis (nieuw)Verordening (EG) nr. 1775/2005Artikel 5 – lid 2 – letter a
(a bis)  In lid 2 wordt letter a) vervangen door:
"(a) passende economische signalen geven voor een efficiënt en maximaal gebruik van de technische capaciteit en investeringen in nieuwe infrastructuur vergemakkelijken en de grensoverschrijdende handel in gas bevorderen."
Amendement 47
Voorstel voor een verordening - wijzigingsbesluitArtikel 1 – punt 7 – letter bVerordening (EG) nr.1775/2005Artikel 5 – lid 3
3.  "Transmissiesysteembeheerders implementeren en publiceren niet-discriminerende en transparante procedures voor congestiebeheer die berusten op de volgende beginselen:
3.  Transmissiesysteembeheerders implementeren en publiceren niet-discriminerende en transparante procedures voor congestiebeheer die de grensoverschrijdende handel in gas bevorderen, waarbij de beginselen van non-discriminatie en vrije concurrentie worden gerespecteerd.
a) in geval van contractuele congestie biedt de transmissiesysteembeheerder ongebruikte capaciteit ten minste op "day-ahead"-basis en afschakelbaar op de primaire markt aan;
Om contractuele congestie te voorkomen biedt de transmissiesysteembeheerder ongebruikte capaciteit ten minste op "day-ahead"-basis en afschakelbaar op de primaire markt aan, voorzover dit geen belemmering vormt voor de uitvoering van langetermijnleveringscontracten .
b) netgebruikers die hun ongebruikte gecontracteerde capaciteit op de secundaire markt willen doorverkopen of -verhuren, hebben daartoe het recht. De lidstaten kunnen kennisgeving of informatieverstrekking aan de transmissiesysteembeheerder door de netgebruikers verlangen.";
Amendement 33
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluitArtikel 1 – punt 7 – letter dVerordening (EG) nr. 1775/2005Artikel 5 – lid 6
6.  Transmissiesysteembeheerders beoordelen periodiek de marktbehoefte aan nieuwe investeringen. Bij de planning van nieuwe investeringen beoordelen zij de marktbehoefte.
6.  Transmissiesysteembeheerders beoordelen periodiek de marktbehoefte aan nieuwe investeringen. Bij de planning van nieuwe investeringen beoordelen zij de marktbehoefte en houden zij rekening met de criteria voor de zekerheid van de voorziening.
Amendement 34
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluitArtikel 1 – punt 7 – letter d bis (nieuw)Verordening (EG) nr. 1775/2005Artikel 5 – lid 6 bis (nieuw)
(d bis) het volgende lid wordt toegevoegd:
"6 bis. In het geval van langdurige fysieke congestie lossen de transmissiesysteembeheerders congestie op door de bestaande capaciteit op basis van de marktbehoefte uit te breiden met nieuwe capaciteit. Ter beoordeling van de marktvraag voeren de transmissiesysteembeheerders seizoensgebonden open procedures uit."
Amendement 35
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluitArtikel 1 – punt 7 – letter d ter (nieuw)Verordening (EG) nr. 1775/2005Artikel 5 – lid 6 ter (nieuw)
(d ter) het volgende lid wordt toegevoegd:
"6 ter. De nationale regelgevende instanties houden toezicht op het congestiebeheer binnen de nationale gassystemen en interconnectoren.
Transmissiesysteembeheerders leggen hun congestiebeheerprocedures, inclusief capaciteitsallocatie, ter goedkeuring voor aan de nationale regelgevende instanties. De nationale regelgevende autoriteiten kunnen om wijziging van deze procedures vragen alvorens ze goed te keuren."
Amendement 36
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluitArtikel 1 – punt 8Verordening (EG) nr. 1775/2005Artikel 5 bis – lid 3 – letter a
(a) de systeembeheerder biedt ongebruikte LNG-installatie- en opslagcapaciteit op de primaire markt aan. Dit geschiedt bij opslaginstallaties ten minste op "day-ahead"-basis en afschakelbaar;
(a) de systeembeheerder biedt ongebruikte LNG-installatie- en opslagcapaciteit zonder uitstel op de primaire markt aan. Dit geschiedt bij opslaginstallaties ten minste op "day-ahead"-basis en afschakelbaar;
Amendement 37
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluitArtikel 1 – punt 8Verordening (EG) nr. 1775/2005Artikel 5 bis – lid 3 – alinea 1 bis (nieuw)
Bij deze maatregelen wordt rekening gehouden met de integriteit van het betrokken systeem en met de leveringszekerheid.
Amendement 38
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluitArtikel 1 – punt 9 – letter cVerordening (EG) nr. 1775/2005Artikel 6 – lid 7
7.  Transmissiesysteembeheerders publiceren vooraf en achteraf informatie over vraag en aanbod die berust op nominaties, prognoses en de gerealiseerde flows in en uit het systeem. Het niveau van de gepubliceerde informatie is een afspiegeling van de informatie die de transmissiesysteembeheerder tot zijn beschikking heeft.
7.  Transmissiesysteembeheerders publiceren vooraf en achteraf informatie over vraag en aanbod die berust op nominaties, prognoses en de gerealiseerde flows in en uit het systeem. Het niveau van de gepubliceerde informatie is een afspiegeling van de informatie die de transmissiesysteembeheerder tot zijn beschikking heeft. De bevoegde overheid ziet erop toe dat alle nodige informatie wordt bekendgemaakt.
Transmissiesysteembeheerders publiceren de getroffen maatregelen, de gemaakte kosten en de gegenereerde opbrengsten in verband met de balancering van het systeem.
Transmissiesysteembeheerders stellen de nationale regelgevende instantie op diens verzoek in kennis van de getroffen maatregelen, de gemaakte kosten en de gegenereerde opbrengsten in verband met de balancering van het systeem.
De betrokken marktdeelnemers verstrekken de in dit artikel bedoelde gegevens aan de transmissiesysteembeheerders.
De betrokken marktdeelnemers verstrekken de in dit artikel bedoelde gegevens aan de transmissiesysteembeheerders.
Amendement 39
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluitArtikel 1 – punt 10Verordening (EG) nr. 1775/2005Artikel 6 bis - lid 2
2.  Met betrekking tot de aangeboden diensten publiceert elke LNG- en opslagsysteembeheerder voortschrijdend en op een gebruikersvriendelijke gestandaardiseerde wijze numerieke informatie over gecontracteerde en beschikbare opslag- en LNG-installatiecapaciteit.
2.  Met betrekking tot de aangeboden diensten publiceert elke LNG- en opslagsysteembeheerder voortschrijdend en op een gebruikersvriendelijke gestandaardiseerde wijze numerieke informatie over gecontracteerde en beschikbare opslag- en LNG-installatiecapaciteit. De bevoegde overheid ziet erop toe dat alle nodige informatie wordt bekendgemaakt.
Amendement 40
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluitArtikel 1 – punt 10Verordening (EG) nr. 1775/2005Artikel 6 bis - lid 4
4.  Alle LNG- en opslagsysteembeheerders publiceren de hoeveelheid gas in elke opslag- en LNG-installatie, de in- en uitstroom en de beschikbare opslag- en LNG-installatiecapaciteit. Dit geldt ook voor de installaties die van derdentoegang vrijgesteld zijn. De informatie wordt ook verstrekt aan de transmissiesysteembeheerder, die deze in geaggregeerde vorm voor elk systeem of subsysteem op basis van de relevante punten publiceert. De informatie wordt ten minste dagelijks geactualiseerd.
4.  Alle LNG- en opslagsysteembeheerders publiceren de hoeveelheid gas in elke opslaginstallatie, groep van opslaginstallaties van eenzelfde balanceringszone en LNG-installatie, de in- en uitstroom en de beschikbare opslag- en LNG-installatiecapaciteit. Dit geldt ook voor de installaties die van derdentoegang vrijgesteld zijn. De informatie wordt ook verstrekt aan de transmissiesysteembeheerder, die deze in geaggregeerde vorm voor elk systeem of subsysteem op basis van de relevante punten publiceert. De informatie wordt ten minste dagelijks geactualiseerd.
Amendement 41
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluitArtikel 1 – punt 10Verordening (EG) nr. 1775/2005Artikel 6 bis – lid 4 bis (nieuw)
4 bis.  Om te zorgen voor transparante, objectieve en niet-discriminerende tarieven en om een efficiënt gebruik van de infrastructuurvoorzieningen te bevorderen publiceren de beheerders van LNG- en opslaginstallaties of de betrokken nationale regelgevende instanties redelijke en voldoende gedetailleerde informatie over tariefafwijkingen, methodologieën en tariefstructuren voor infrastructuur onder geregelde derdentoegang. De beheerders van LNG- en opslaginstallaties leggen hun procedures voor congestiebeheer, met inbegrip van capaciteitstoewijzing, ter goedkeuring voor aan de regelgevende autoriteiten. De regelgevende autoriteiten kunnen om wijziging van deze procedures vragen alvorens ze goed te keuren.
Amendement 42
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluitArtikel 1 – punt 10Verordening (EG) nr. 1775/2005Artikel 6 bis – lid 4 ter (nieuw)
4 ter.  Als de beheerder van een LNG- of opslaginstallatie meent dat hij om reden van vertrouwelijkheid niet het recht heeft alle gevraagde informatie te publiceren, vraagt hij de regelgevingsautoriteit om de toestemming om de publicatie te beperken met betrekking tot het betrokken punt of de betrokken punten.
De regelgevingsautoriteit verleent of weigert toestemming per geval, en houden daarbij in het bijzonder rekening met de noodzaak de legitieme commerciële vertrouwelijkheid in acht te nemen en het doel een concurrerende interne gasmarkt tot stand te brengen. Als toestemming wordt verleend, wordt de beschikbare opslag- en/of LNG-installatiecapaciteit gepubliceerd zonder vermelding van de numerieke gegevens die de vertrouwelijkheid zouden schenden.
Amendement 43
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluitArtikel 1 – punt 12Verordening (EG) nr. 1775/2005Artikel 8 – alinea 1
Elke transmissie-, opslag- en LNG-systeembeheerder onderneemt redelijke stappen om mogelijk te maken en te bevorderen dat capaciteitsrechten vrij verhandelbaar zijn. Ieder van deze beheerders werkt geharmoniseerde transport-, LNG-installatie- en opslagcontracten en -procedures op de primaire markt uit om de secundaire handel in capaciteit te bevorderen, en erkent de overdracht van primaire capaciteitsrechten voor zover daarvan door systeemgebruikers kennisgeving is gedaan.
Elke transmissie-, opslag- en LNG-systeembeheerder onderneemt redelijke stappen om mogelijk te maken en te bevorderen dat capaciteitsrechten vrij verhandelbaar zijn. Daarbij dienen de beginselen van transparantie en non-discriminatie in acht te worden genomen. Ieder van deze beheerders werkt geharmoniseerde transport-, LNG-installatie- en opslagcontracten en -procedures op de primaire markt uit om de secundaire handel in capaciteit te bevorderen, en erkent de overdracht van primaire capaciteitsrechten voor zover daarvan door systeemgebruikers kennisgeving is gedaan.
Amendement 44
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluitArtikel 1 – punt 13Verordening (EG) nr. 1775/2005Artikel 8 bis
Teneinde het ontstaan van goed functionerende en transparante grensoverschrijdende kleinhandelsmarkten op regionaal en communautair niveau te bevorderen, zien de lidstaten erop toe dat de taken en verantwoordelijkheden van transmissiesysteembeheerders, distributiesysteembeheerders, leveranciers en afnemers, alsmede, indien nodig, andere marktdeelnemers nauwkeurig zijn omschreven wat contractuele regelingen, verbintenissen jegens afnemers, gegevensuitwisseling en geschillenbeslechting, gegevenseigendom en meteropneming betreft.
Teneinde het ontstaan van goed functionerende, efficiënte en transparante markten op regionaal en communautair niveau te bevorderen, zien de lidstaten erop toe dat de taken en verantwoordelijkheden van transmissiesysteembeheerders, distributiesysteembeheerders, leveranciers en afnemers, alsmede, indien nodig, andere marktdeelnemers in detail zijn omschreven wat contractuele regelingen, verbintenissen jegens afnemers, gegevensuitwisseling en geschillenbeslechting, gegevenseigendom en meteropneming betreft.
Deze voorschriften worden openbaar gemaakt, zijn erop gericht de grensoverschrijdende toegang tot afnemers te harmoniseren, en worden aan het oordeel van de regelgevende instanties onderworpen."
Deze voorschriften worden openbaar gemaakt en worden aan het oordeel van de regelgevende instanties onderworpen.
Amendement 45
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluitArtikel 1 – punt 14Verordening (EG) nr. 1775/2005Artikel 9
Richtsnoeren betreffende diensten voor derdentoegang
1.  In voorkomend geval wordt in de richtsnoeren die voorzien in de minimale harmonisatie die vereist is om de doelstellingen van deze verordening te verwezenlijken, het volgende gespecificeerd :
1.  In voorkomend geval kan de Commissie richtsnoeren goedkeuren die voorzien in de minimale harmonisatie vereist om de doelstellingen van deze verordening te verwezenlijken en waarin de bijzonderheden worden vermeld van derdentoegangdiensten, inclusief de aard, duur en andere eisen van deze diensten, in overeenstemming met de artikelen 4 en 4 bis.
(a) bijzonderheden over de derdentoegangsdiensten, inclusief de aard, duur en andere eisen betreffende deze diensten, in overeenstemming met de artikelen 4 en 4 bis;
(b) bijzonderheden over de beginselen inzake de mechanismen voor capaciteitsallocatie en inzake de toepassing van de procedures voor congestiebeheer, in overeenstemming met de artikelen 5 en 5 bis;
(c) bijzonderheden over de verstrekking van informatie en definitie van de technische informatie die nodig is opdat de netgebruikers effectieve toegang kunnen verkrijgen tot het systeem, en de definitie van alle voor de transparantievereisten relevante punten, inclusief de op alle relevante punten te publiceren informatie en het tijdschema voor de publicatie van deze informatie, in overeenstemming met de artikelen 6 en 6 bis;
(d) bijzonderheden over de tariefmethodologie, in overeenstemming artikel 3;
(e) bijzonderheden over de balanceringsregels, in overeenstemming met artikel 7;
(f) bijzonderheden over de procedures op de primaire markt ter bevordering van de handel in capaciteit op de secundaire markt en van de overdracht van primaire capaciteitsrechten tussen netgebruikers, in overeenstemming met artikel 8;
(g) bijzonderheden over de door artikel 8 bis bestreken onderwerpen in verband met kleinhandelsmarkten;
(h) bijzonderheden over de in artikel 2 quater, lid 3, vermelde onderwerpen.
2.  De richtsnoeren betreffende de in lid 1, onder a, b en c, genoemde kwesties zijn wat de transmissiesysteembeheerders betreft, opgenomen in de bijlage.
2.  De richtsnoeren betreffende de derdentoegang genoemd in lid 1 zijn wat de transmissiesysteembeheerders betreft, opgenomen in de bijlage.
De Commissie kan de in de eerste alinea bedoelde richtsnoeren wijzigen en kan richtsnoeren betreffende de in lid 1 genoemde onderwerpen vaststellen. Deze maatregelen, die niet-essentiële onderdelen van deze verordening beogen te wijzigen, onder meer door haar aan te vullen, worden vastgesteld volgens de in artikel 14, lid 2, bedoelde regelgevingsprocedure met toetsing.
3.  Bij de toepassing en de wijziging van de krachtens dit artikel aangenomen richtsnoeren betreffende derdentoegang wordt rekening gehouden met de verschillen tussen de nationale gassystemen. Derhalve zullen geen uniforme voorwaarden voor de toegang van derden op communautair niveau vereist zijn. Er kunnen evenwel minimumeisen worden gesteld waaraan moet worden voldaan om de voor een interne gasmarkt noodzakelijke niet-discriminerende en transparante voorwaarden voor nettoegang te verwezenlijken; deze minimumeisen kunnen vervolgens worden toegepast in het licht van de verschillen tussen de nationale gassystemen.
Amendement 46
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluitArtikel 1 – punt 14 bis (nieuw)Verordening (EG) nr. 1775/2005Artikel 13 – lid 1
(14 bis)  Artikel 13, lid 1 wordt vervangen door:
"1. De lidstaten zorgen ervoor dat de nationale regelgevende instanties, ingesteld op grond van artikel 25 van Richtlijn 2003/55/EG, de bevoegdheid hebben om daadwerkelijk te zorgen voor de naleving van deze verordening door hun voor elke afzonderlijke overtreding de bevoegdheid te verlenen om ofwel doeltreffende, afschrikkende en evenredige sancties op te leggen die kunnen oplopen tot 10 % van de omzet van de systeemoperator op de binnenlandse markt, ofwel de vergunning van de operator in te trekken. De lidstaten stellen de Commissie hiervan uiterlijk op 1 januari 2010 in kennis en brengen haar onverwijld op de hoogte van alle eventuele latere wijzigingen ."
Laatst bijgewerkt op: 10 juli 2008Juridische mededeling