Wetgevingsresolutie van het Europees Parlement van 23 april 2009 over het voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende de rechten van passagiers die over zee of binnenwateren reizen en houdende wijziging van Verordening (EG) nr. 2006/2004 betreffende samenwerking tussen de nationale instanties die verantwoordelijk zijn voor handhaving van de wetgeving inzake consumentenbescherming (COM(2008)0816 – C6-0476/2008 – 2008/0246(COD))
(Medebeslissingsprocedure: eerste lezing)
Het Europees Parlement
,
– gezien het voorstel van de Commissie aan het Europees Parlement en de Raad (COM(2008)08169),
– gelet op artikel 251, lid 2, artikel 71, lid 1 en artikel 80, lid 2 van het EGVerdrag, op grond waarvan het voorstel door de Commissie bij het Parlement is ingediend (C6-0476/2008),
– gelet op artikel 51 van zijn Reglement,
– gezien het verslag van de Commissie vervoer en toerisme en het advies van de Commissie juridische zaken (A6-0209/2009),
1. hecht zijn goedkeuring aan het Commissievoorstel, als geamendeerd door het Parlement;
2. verzoekt om hernieuwde voorlegging indien de Commissie voornemens is ingrijpende wijzigingen in dit voorstel aan te brengen of dit door een nieuwe tekst te vervangen;
3. verzoekt zijn Voorzitter het standpunt van het Parlement te doen toekomen aan de Raad en de Commissie.
Door de Commissie voorgestelde tekst
Amendement
Amendement 1 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Overweging 4
(4) In het licht van artikel 9 van het Verdrag van de Verenigde Naties inzake de rechten van personen met een handicap en teneinde personen met een handicap en personen met beperkte mobiliteit mogelijkheden te bieden om over zee en binnenwateren te reizen, die vergelijkbaar zijn met die van andere burgers, moeten er regels worden vastgesteld voor non-discriminatie en bijstand tijdens hun reis. Het vervoer van die personen moet daarom worden aanvaard en niet geweigerd op grond van hun handicap of gebrek aan mobiliteit, behalve om wettelijk voorgeschreven en omwille van de veiligheid gerechtvaardigde redenen
. Zij moeten aanspraak kunnen maken op bijstand in havens, op inschepings- / ontschepingsplaatsen waar er geen haven is en aan boord van passagiersschepen. In het belang van de sociale integratie moeten de betreffende personen die bijstand kosteloos krijgen. Vervoerders moeten regels voor toegankelijkheid bepalen, bij voorkeur op basis van het Europese normalisatiesysteem.
(4) In het licht van artikel 9 van het Verdrag van de Verenigde Naties inzake de rechten van personen met een handicap en teneinde personen met een handicap en personen met beperkte mobiliteit mogelijkheden te bieden om over zee en binnenwateren te reizen, die vergelijkbaar zijn met die van andere burgers, moeten er regels worden vastgesteld voor non-discriminatie en bijstand tijdens hun reis. Het vervoer van die personen moet daarom worden aanvaard en niet geweigerd op grond van hun handicap of gebrek aan mobiliteit. Zij moeten aanspraak kunnen maken op bijstand in havens, op inschepings- / ontschepingsplaatsen waar er geen haven is en aan boord van passagiersschepen. In het belang van de sociale integratie moeten de betreffende personen die bijstand kosteloos krijgen. Vervoerders moeten regels voor toegankelijkheid bepalen, bij voorkeur op basis van het Europese normalisatiesysteem.
Amendement 2 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Overweging 5
(5) Bij beslissingen over het ontwerp van nieuwe havens en terminals, en als onderdeel van grootschalige verbouwingen, moeten beheersorganen van havens en vervoerders die er werken, waar mogelijk,
rekening houden met de behoeften van gehandicapten en personen met beperkte mobiliteit. Evenzo moeten vervoerders, waar nodig,
rekening houden met dergelijke behoeften bij beslissingen over het ontwerp van nieuwe en te renoveren passagiersschepen in overeenstemming met Richtlijn 98/18/EG van de Raad van 17 maart 1998 inzake veiligheidsvoorschriften en -normen voor passagiersschepen.
(5) Bij beslissingen over het ontwerp van nieuwe havens en terminals, en als onderdeel van grootschalige verbouwingen, moeten beheersorganen van havens en vervoerders die er werken rekening houden met de behoeften van gehandicapten en personen met beperkte mobiliteit. Evenzo moeten vervoerders rekening houden met dergelijke behoeften bij beslissingen over het ontwerp van nieuwe en te renoveren passagiersschepen in overeenstemming met Richtlijn 98/18/EG van de Raad van 17 maart 1998 inzake veiligheidsvoorschriften en -normen voor passagiersschepen.
Amendement 3 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Overweging 8 bis (nieuw)
(8 bis)De bepalingen betreffende het inschepen van gehandicapten en personen met beperkte mobiliteit mogen geen afbreuk doen aan de algemene regels betreffende het inschepen van passagiers, die zijn verankerd in de vigerende internationale, communautaire of nationale regelingen.
Amendement 4 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Overweging 14
(14) Passagiers moeten volledig op de hoogte zijn van hun rechten op grond van deze verordening, zodat ze die rechten effectief kunnen uitoefenen. De rechten van passagiers die over zee en binnenwateren reizen, moeten het ontvangen van informatie over de dienst vóór en tijdens de reis omvatten. Alle essentiële informatie verstrekt aan passagiers die over zee en binnenwateren reizen, moet tevens worden verstrekt in alternatieve
formaten die toegankelijk zijn voor gehandicapten en personen met beperkte mobiliteit.
(14) Passagiers moeten volledig op de hoogte zijn van hun rechten op grond van deze verordening, zodat ze die rechten effectief kunnen uitoefenen. De rechten van passagiers die over zee en binnenwateren reizen, moeten het ontvangen van informatie over de dienst vóór en tijdens de reis omvatten. Alle essentiële informatie verstrekt aan passagiers die over zee en binnenwateren reizen, moet tevens worden verstrekt in formaten die toegankelijk zijn voor gehandicapten en personen met beperkte mobiliteit.
Amendement 5 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Overweging 15
(15) Passagiers moeten hun rechten kunnen uitoefenen middels gepaste, door de vervoerders ingestelde procedures voor het indienen van klachten of, in voorkomend geval, door het indienen van klachten bij de daartoe door de relevante lidstaat aangewezen instantie(s)
.
(15) Passagiers moeten hun rechten kunnen uitoefenen middels gepaste, door de vervoerders ingestelde procedures voor het indienen van klachten of, in voorkomend geval, door het indienen van klachten bij de daartoe door de relevante lidstaat aangewezen instantie
.
Amendement 6 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Overweging 16
(16) Klachten met betrekking tot bijstand in een haven of op een inschepings- / ontschepingsplaats dienen te worden gericht aan de instantie(s)
die door de lidstaat waarin de haven is gevestigd, is (zijn) aangewezen als verantwoordelijk voor de handhaving van deze verordening. Klachten met betrekking tot bijstand door een vervoerder op zee dienen te worden gericht aan de nationale instantie(s)
die hiertoe door de lidstaat die de vergunning aan de vervoerder heeft afgegeven, is (zijn) aangewezen als verantwoordelijk voor de handhaving van deze verordening. De voor de handhaving van deze verordening aangestelde instantie moet de macht en bevoegdheid hebben om afzonderlijke klachten te onderzoeken en een minnelijke schikking van het geschil te bevorderen.
(16) Klachten met betrekking tot bijstand in een haven of op een inschepings- / ontschepingsplaats dienen te worden gericht aan de instantie
die door de lidstaat waarin de haven is gevestigd, is aangewezen als verantwoordelijk voor de handhaving van deze verordening. Klachten met betrekking tot bijstand door een vervoerder op zee dienen te worden gericht aan de nationale instantie
die hiertoe door de lidstaat die de vergunning aan de vervoerder heeft afgegeven, is aangewezen als verantwoordelijk voor de handhaving van deze verordening. De voor de handhaving van deze verordening aangestelde instantie moet de macht en bevoegdheid hebben om afzonderlijke klachten te onderzoeken en een minnelijke schikking van het geschil te bevorderen.
Amendement 7 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Overweging 16 bis (nieuw)
(16 bis)De Commissie moet duidelijke regels voorstellen voor de rechten van de passagiers in verband met verantwoordelijkheid, aansprakelijkheid, toegankelijkheid, rechten van personen met handicaps of met een beperkte mobiliteit op de punten waar de passagiers van vervoer over land worden overgebracht naar vervoer over zee of over binnenwateren.
Amendement 8 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Overweging 19 bis (nieuw)
(19 bis)Bij een toekomstig wetgevingsinitiatief inzake passagiersrechten zou het zinvol zijn een horizontale wetgevende benadering te volgen waarbij alle vervoersmiddelen worden gedekt, gezien de noodzaak om gecombineerd vervoer te gebruiken.
Amendement 9 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 2 – lid 1
1. Deze verordening is van toepassing op het commerciële vervoer van passagiers over zee en binnenwateren, met inbegrip van cruises, tussen of in havens of elke inschepings- / ontschepingsplaats op het grondgebied van een lidstaat waarop het Verdrag van toepassing is.
1. Deze verordening is van toepassing op het commerciële vervoer van passagiers over zee en binnenwateren door passagiersschepen
, met inbegrip van cruises, tussen of in havens of elke inschepings- / ontschepingsplaats op het grondgebied van een lidstaat waarop het Verdrag van toepassing is.
Amendement 10 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 2 – lid 2 bis (nieuw)
2 bis.De lidstaten kunnen stedelijke en voorstedelijke vervoersdiensten vrijstellen van deze verordening wanneer zij waarborgen dat de doelstellingen ervan door alternatieve regelgevingsmaatregelen kunnen worden verwezenlijkt en een niveau van bescherming van de passagiersrechten garanderen dat vergelijkbaar is met dat van de onderhavige verordening.
Amendement 11 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 3 – letter a
(a) "gehandicapten" of "personen met beperkte mobiliteit": personen wier mobiliteit bij het gebruik van vervoer beperkt is ten gevolge van een lichamelijke (zintuiglijke of motorische, permanente of tijdelijke) handicap, een verstandelijke handicap of stoornis, of enige andere oorzaak van handicap, of ten gevolge van leeftijd, en wier situatie vereist dat zij passende aandacht krijgen en dat de aan alle passagiers verstrekte diensten aan hen worden aangepast;
(a) "gehandicapten" of "personen met beperkte mobiliteit": personen wier mobiliteit bij het gebruik van vervoer beperkt is ten gevolge van een lichamelijke (zintuiglijke of motorische, permanente of tijdelijke) handicap, een verstandelijke of psychosociale
handicap of stoornis, of enige andere oorzaak van handicap, of ten gevolge van leeftijd, en wier situatie vereist dat zij passende aandacht krijgen en dat de aan alle passagiers verstrekte diensten aan hen worden aangepast;
Amendement 14 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 3 – letter j
(j) "vervoersovereenkomst": een overeenkomst tussen een vervoerder of zijn bevoegde verkoper van vervoerbewijzen
en een passagier voor de verstrekking van een of meer vervoersdiensten;
(j) "vervoersovereenkomst": een overeenkomst tussen een vervoerder en een passagier voor de verstrekking van een of meer vervoersdiensten ongeacht of het vervoersbewijs gekocht werd bij een vervoerder, een tour operator, een verkoper van vervoersbewijzen of op het internet;
Amendement 15 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 3 – letter l
(l) "verkoper van vervoerbewijzen": een doorverkoper van
vervoersdiensten over zee die namens de
vervoerder of voor eigen rekening vervoersovereenkomsten sluit en vervoerbewijzen
verkoopt;
(l) "verkoper van vervoerbewijzen": een tussenpersoon die
vervoersdiensten over zee verkoopt, waaronder vervoerdiensten in het kader van een pakketreis voor rekening van een
vervoerder of een touroperator
;
Amendement 16 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 3 – letter m
(m) "touroperator": een organisator of doorverkoper
, maar geen vervoerder, zoals bedoeld in artikel 2, leden 2 en 3
, van Richtlijn 90/314/EEG;
(m) "touroperator": een organisator, maar geen vervoerder, zoals bedoeld in artikel 2, lid 2
, van Richtlijn 90/314/EEG;
Amendement 17 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 3 – letter p
(p) "ro-ro passenger ship" means a ship carrying more than 12 passengers, having roll-on/roll-off cargo spaces or special category spaces, as defined in regulation II-2/A/2of the 1974 International Convention for the Safety of Life at Sea, as amended;
Schrappen
Amendement 18 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 3 – letter r bis (nieuw)
(r bis) "toegankelijke formaten": toegang van alle passagiers tot dezelfde informatie door gebruikmaking van tekst, brailleschrift, audio, video en/of elektronische formaten. Voorbeelden van toegankelijke formaten zijn onder meer pictogrammen, omgeroepen mededelingen en ondertitels, maar zij beperken zich hiertoe niet en kunnen variëren afhankelijk van de technische ontwikkelingen
.
Amendement 19 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 3 – letter r ter (nieuw)
(r ter) "passagier": iedere persoon die op grond van een vervoersovereenkomst reist en die geen voertuig, oplegger of goederen die als vracht of handelsgoederen vervoerd worden, begeleidt
.
Amendement 20 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 3 – letter r quater (nieuw)
(r quater) "aankomst": het werkelijke tijdstip waarop het vaartuig aan de aanlegplaats waar het aankomt wordt vastgelegd.
Amendement 21 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 3 – letter r quinquies (nieuw)
(r quinquies) "vertrek": het werkelijke tijdstip waarop het vaartuig voor het vertrek naar zee gereed is gemaakt.
Amendement 22 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 3 – letter r sexies (nieuw)
(r sexies) "prijs van het vervoersbewijs": de kosten die voor het vervoer en de accommodatie aan boord worden betaald. Niet inbegrepen zijn de kosten van maaltijden, andere activiteiten en eventuele aankopen aan boord.
Amendement 23 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 3 – letter r septies (nieuw)
(r septies)"Overmacht": een gebeurtenis of omstandigheid die niet te voorkomen was geweest, zelfs indien alle redelijke maatregelen zouden zijn genomen, zoals oorlog, invasie, maatregelen van buitenlandse vijanden, vijandelijkheden (al dan niet na een oorlogsverklaring), burgeroorlog, rebellie, revolutie, opstand, militaire macht of machtsmisbruik dan wel confiscatie, terroristische activiteiten, nationalisering, overheidssancties, blokkering, embargo, arbeidsconflict, staking, uitsluiting of onderbreking of storing van elektriciteitsvoorziening dan wel onvoorziene gebeurtenissen in de natuur, waaronder branden, overstromingen, aardbevingen, stormen, wervelstromen of andere natuurrampen. Gevallen van overmacht kunnen ook het gevolg zijn van extreme getijstromingen, sterke winden, uitzonderlijk hoge golven en ijsgang.
Amendement 25 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 7 – lid 1 – inleidende formule
1. Niettegenstaande de bepalingen van artikel 6 mogen vervoerders, verkopers van vervoerbewijzen of touroperators om reden van handicap of beperkte mobiliteit
weigeren de boeking van een gehandicapte of een persoon met beperkte mobiliteit te aanvaarden, een vervoerbewijs aan een dergelijke persoon uit te geven of een dergelijke persoon te laten inschepen:
1. Niettegenstaande de bepalingen van artikel 6 mogen vervoerders, verkopers van vervoerbewijzen of touroperators weigeren de boeking van een gehandicapte of een persoon met beperkte mobiliteit te aanvaarden, een vervoerbewijs aan een dergelijke persoon uit te geven of een dergelijke persoon te laten inschepen:
Amendement 26 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 7 – lid 1 – letter a
(a) wanneer dit noodzakelijk is om te voldoen aan de veiligheidseisen die in de internationale, communautaire of nationale wetgeving zijn vastgesteld of om te voldoen aan de veiligheidseisen die zijn vastgesteld door de autoriteit die het bewijs van exploitant aan de betrokken vervoerder heeft afgegeven;
Schrappen
Amendement 27 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 7 – lid 1 – letter b
(b) wanneer de structuur van het passagiersschip het inschepen of vervoeren van de gehandicapte of persoon met beperkte mobiliteit fysiek onmogelijk maakt.
(b) wanneer de structuur van het passagiersschip het inschepen of vervoeren van de gehandicapte of persoon met beperkte mobiliteit fysiek onmogelijk maakt en wanneer hun niet het normale serviceniveau kan worden geboden op een veilige, waardige en in de praktijk haalbare manier.
Amendement 28 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 7 – lid 1 – alinea 2
Indien een boeking wordt geweigerd op grond van de eerste alinea, onder a) of b),
getroosten vervoerders, verkopers van vervoerbewijzen of touroperators zich redelijke inspanningen om de persoon in kwestie een aanvaardbaar alternatief aan te bieden.
Indien een boeking wordt geweigerd op grond van de eerste alinea, getroosten vervoerders, verkopers van vervoerbewijzen of touroperators zich redelijke inspanningen om de persoon in kwestie een aanvaardbaar alternatief aan te bieden.
Amendement 29 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 7 – lid 1 – alinea 3
Een gehandicapte of een persoon met beperkte mobiliteit die in geval van een vroegtijdige boeking als passagier is geweigerd op grond van zijn/haar handicap of beperkte mobiliteit
, en de persoon die deze persoon begeleidt overeenkomstig lid 2, hebben recht op terugbetaling of een andere vaart overeenkomstig bijlage I. Het recht op de mogelijkheid van een terugreis of een andere vaart is afhankelijk van de vraag of aan alle veiligheidseisen wordt voldaan.
Een gehandicapte of een persoon met beperkte mobiliteit die in geval van een vroegtijdige boeking als passagier is geweigerd, en de persoon die deze persoon begeleidt overeenkomstig lid 2, hebben recht op terugbetaling of een andere vaart overeenkomstig bijlage I.
Amendement 30 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 7 – lid 2
2. Onder dezelfde omstandigheden als die waarnaar in lid 1, onder a), wordt verwezen,
kan een vervoerder, verkoper van vervoerbewijzen of touroperator eisen dat een gehandicapte of een persoon met beperkte mobiliteit wordt begeleid door een andere persoon, die in staat is de bijstand te bieden die de gehandicapte of de persoon met beperkte mobiliteit nodig heeft, voor zover dat strikt noodzakelijk is.
2. 2. Een vervoerder, verkoper van vervoerbewijzen of touroperator kan
eisen dat een gehandicapte of een persoon met beperkte mobiliteit wordt begeleid door een andere persoon, die in staat is de bijstand te bieden die de gehandicapte of de persoon met beperkte mobiliteit nodig heeft, voor zover dat strikt noodzakelijk is.
Amendement 31 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 8 – lid 1
1. Vervoerders bepalen, met de actieve medewerking van vertegenwoordigers van organisaties voor gehandicapten en personen met beperkte mobiliteit en handhavingsinstanties als bedoeld in artikel 26, niet-discriminerende toegangsregels voor het vervoer van gehandicapten en personen met beperkte mobiliteit, alsook alle beperkingen op het vervoer van deze personen of van mobiliteitsuitrusting ten gevolge van de structuur van passagiersschepen, teneinde aan de toepasselijke veiligheidsvereisten te voldoen. Die regels bevatten alle voorwaarden voor de toegang tot de zeevervoersdienst in kwestie, met inbegrip van de toegankelijkheid van de schepen en hun voorzieningen aan boord.
1. Onder toezicht van de nationale handhavingsinstanties bepalen de vervoerders
, met de actieve medewerking van de
organisaties die de havens, de
gehandicapten en de
personen met beperkte mobiliteit vertegenwoordigen,
niet-discriminerende toegangsregels voor het vervoer van gehandicapten en personen met beperkte mobiliteit en hun begeleiders
, alsook alle beperkingen op het vervoer van deze personen of van mobiliteitsuitrusting ten gevolge van de structuur van passagiersschepen, teneinde aan de toepasselijke veiligheidsvereisten te voldoen. Die regels bevatten alle voorwaarden voor de toegang tot de zeevervoersdienst in kwestie, met inbegrip van de toegankelijkheid van de schepen en hun voorzieningen aan boord en van de gemonteerde hulpuitrusting
.
Amendement 32 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 8 – lid 2
2. De in lid 1 vermelde regels moeten door vervoerders of verkopers van vervoerbewijzen ten minste op het moment van de boeking op passende manier en ten minste in dezelfde talen als voor andere passagiers aan het publiek worden meegedeeld. Bij de bekendmaking van die informatie wordt bijzondere aandacht besteed aan de behoeften van gehandicapten en personen met beperkte mobiliteit.
2. De in lid 1 vermelde regels moeten door vervoerders of verkopers van vervoerbewijzen, fysiek dan wel virtueel,
ten minste op het moment van de boeking op passende manier, in toegankelijk formaat
en ten minste in dezelfde talen als voor andere passagiers aan het publiek worden meegedeeld. Bij de bekendmaking van die informatie wordt bijzondere aandacht besteed aan de behoeften van gehandicapten en personen met beperkte mobiliteit.
Amendement 33 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 8 – lid 3
3. Op verzoek stellen vervoerders de internationale, communautaire of nationale wetgeving ter beschikking waarin de veiligheidsvereisten zijn bepaald waarop de niet-discriminerende toegangsregels zijn gebaseerd.
3. Op verzoek stellen vervoerders de internationale, communautaire of nationale wetgeving in toegankelijke formaten
ter beschikking waarin de veiligheidsvereisten zijn bepaald waarop de niet-discriminerende toegangsregels zijn gebaseerd.
Amendement 34 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 8 – lid 5
5. Vervoerders, verkopers van vervoerbewijzen of touroperators garanderen dat alle relevante informatie betreffende de vervoersvoorwaarden, reisinformatie en informatie over de toegankelijkheid van de diensten in passende en
toegankelijke formaten beschikbaar is voor gehandicapten en personen met beperkte mobiliteit, ook bij onlineboeking en raadpleging van informatie op het internet.
5. Vervoerders, verkopers van vervoerbewijzen of touroperators garanderen dat alle relevante informatie betreffende de vervoersvoorwaarden, reisinformatie en informatie over de toegankelijkheid van de diensten, alsook een schriftelijke bevestiging van de bijstandverlening,
in toegankelijke formaten beschikbaar is voor gehandicapten en personen met beperkte mobiliteit, ook bij onlineboeking en raadpleging van informatie op het internet.
Amendement 35 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 9 – lid 1
1. Bij vertrek uit, doorvoer door of aankomst in een haven is de vervoerder verantwoordelijk voor het verzekeren van de in bijlage II vermelde kosteloze bijstand aan gehandicapten en personen met beperkte mobiliteit op zodanige wijze dat de persoon in staat is aan boord of van boord te gaan van het schip waarvoor hij een vervoerbewijs heeft, onverminderd de toegangsregels als bedoeld in artikel 8, lid 1.
1. Bij vertrek uit, doorvoer door of aankomst in een haven is de vervoerder verantwoordelijk voor het verzekeren van de in bijlage II vermelde kosteloze bijstand aan gehandicapten en personen met beperkte mobiliteit op zodanige wijze dat de persoon in staat is aan boord of van boord te gaan van het schip waarvoor hij een vervoerbewijs heeft, onverminderd de toegangsregels als bedoeld in artikel 8, lid 1. De bijstand wordt aangepast aan de individuele behoeften van de gehandicapte of de persoon met beperkte mobiliteit.
Amendement 36 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 9 – lid 4
4.Vervoerders voeren overeenkomstig de gebruikelijke handelspraktijk gescheiden boekhoudingen voor hun activiteiten op het gebied van bijstand aan gehandicapten en personen met beperkte mobiliteit en voor hun overige activiteiten.
Schrappen
Amendement 37 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 9 – lid 5 bis (nieuw)
5 bis.Conform artikel 12 dient de havenbeheerder zo nodig de haven toegankelijk te maken voor gehandicapten en personen met beperkte mobiliteit.
Amendement 38 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 12 – letter a
(a) de bijstand wordt verleend op voorwaarde dat de vervoerder, de verkoper van vervoerbewijzen of de touroperator waarbij het vervoerbewijs is gekocht, ten minste 48 uur voordat de bijstand nodig is, in kennis wordt gesteld van de behoefte van de persoon aan deze bijstand. Wanneer het vervoerbewijs recht geeft op meerdere reizen is één kennisgeving voldoende, mits er adequate informatie over de tijdstippen van de vervolgreizen wordt verstrekt;
(a) de bijstand wordt verleend op voorwaarde dat de vervoerder, de verkoper van vervoerbewijzen of de touroperator waarbij het vervoerbewijs is gekocht, op het moment van de reservering of
ten minste 48 uur voordat de bijstand nodig is, tenzij de bijstandverlener en de passagier een kortere kennisgevingsperiode overeenkomen,
in kennis wordt gesteld van de behoefte van de persoon aan deze bijstand, met uitzondering van cruisereizen, waarbij de behoefte aan bijstand bij de reservering bekend moet worden gemaakt
. Wanneer het vervoerbewijs recht geeft op meerdere reizen is één kennisgeving voldoende, mits er adequate informatie over de tijdstippen van de vervolgreizen wordt verstrekt;
Amendement 39 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 12 – letter b
(b) vervoerders, verkopers van vervoerbewijzen en touroperators treffen alle nodige maatregelen om kennisgevingen over de behoefte aan bijstand door gehandicapten of personen met beperkte mobiliteit te kunnen ontvangen. Deze verplichting is van toepassing op al hun verkooppunten, inclusief verkoop via telefoon en internet;
(b) vervoerders, verkopers van vervoerbewijzen en touroperators treffen alle nodige maatregelen om kennisgevingen over de behoefte aan bijstand door gehandicapten of personen met beperkte mobiliteit te kunnen aanvragen en te
ontvangen. De passagier ontvangt een bevestiging waarin vermeld staat dat er nota is genomen van de behoefte aan bijstand. Deze verplichtingen zijn
van toepassing op al hun verkooppunten, inclusief verkoop via telefoon en internet;
Amendement 41 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 12 – letter e – streepje 2
– indien geen tijdstip is meegedeeld, uiterlijk 30 minuten voor de gepubliceerde vertrektijd.
– indien geen tijdstip is meegedeeld, uiterlijk 30 minuten voor de gepubliceerde inschepingstijd
, tenzij de passagier en degene die de bijstand verleent iets anders overeengekomen zijn.
Amendement 42 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 12 – letter e – streepje 2 bis (nieuw)
− in het geval van een cruise, op een door de vervoerder meegedeeld tijdstip, uiterlijk 60 minuten voor de check-intijd.
Amendement 43 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 12 – letter f
(f) wanneer een gehandicapte of persoon met beperkte mobiliteit een hulpdier
nodig heeft, wordt de accommodatie van het dier verzorgd mits de vervoerder, de verkoper van vervoerbewijzen of de touroperator daarvan in kennis werd gesteld overeenkomstig de geldende nationale regels inzake het vervoer van erkende hulpdieren
aan boord van passagiersschepen, indien zulke regels bestaan.
(f) wanneer een gehandicapte of persoon met beperkte mobiliteit de hulp van een hond
nodig heeft, wordt de accommodatie van die hond
verzorgd mits de vervoerder, de verkoper van vervoerbewijzen of de touroperator daarvan in kennis werd gesteld overeenkomstig de geldende nationale regels inzake het vervoer van erkende hulphonden
aan boord van passagiersschepen, indien zulke regels bestaan.
Amendementen 44 en 45 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 13
1. Indien de verlening van bijstand werd uitbesteed en de vervoerder, verkoper van vervoerbewijzen of touroperator
uiterlijk 48 uur vóór de aangekondigde vertrektijd van het schip een kennisgeving van behoefte aan bijstand ontvangt, zendt hij
de betrokken informatie uiterlijk 36 uur vóór de aangekondigde vertrektijd van het schip door naar de onderaannemer.
1. Indien de verlening van bijstand werd uitbesteed en de vervoerder uiterlijk 48 uur vóór de aangekondigde vertrektijd van het schip een kennisgeving van behoefte aan bijstand ontvangt, zendt de vervoerder
de betrokken informatie zo spoedig mogelijk, maar
uiterlijk 36 uur vóór de aangekondigde vertrektijd van het schip door naar de onderaannemer.
2. Indien de verlening van bijstand werd uitbesteed en de vervoerder, verkoper van vervoerbewijzen of touroperator
de kennisgeving van behoefte aan bijstand later dan 48 uur vóór de aangekondigde vertrektijd van het schip ontvangt, zendt de vervoerder, verkoper van vervoerbewijzen of touroperator de betrokken informatie zo snel mogelijk door naar de onderaannemer.
2. Indien de verlening van bijstand werd uitbesteed en de vervoerder de kennisgeving van behoefte aan bijstand later dan 48 uur vóór de aangekondigde vertrektijd van het schip ontvangt, zendt de vervoerder de betrokken informatie zo snel mogelijk door naar de onderaannemer.
Amendement 46 Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluit Artikel 14 – lid 3
3. Vervoerders moeten hun kwaliteitsnormen bekendmaken.
3. Vervoerders moeten hun kwaliteitsnormen in toegankelijke formaten
bekendmaken.
Amendement 48 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 15 - letter c
(c) alle nieuwe personeelsleden bij hun indiensttreding een cursus over de gehandicaptenproblematiek volgen en dat personeelsleden, waar nodig, bijscholing krijgen.
(c) alle nieuwe personeelsleden die in direct contact komen met de reizigers
bij hun indiensttreding een cursus over de problematiek van gehandicapten volgen en dat personeelsleden, waar nodig, bijscholing ontvangen.
Amendement 49 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 16 – lid 1 – alinea 1
1. Wanneer rolstoelen of andere mobiliteitsmiddelen of onderdelen ervan verloren gaan of worden beschadigd tijdens de afhandeling in de haven of tijdens het vervoer aan boord van het schip, vóór, tijdens en na de reis, ontvangt de passagier aan wie deze middelen toebehoren een compensatie van de vervoerder of de havenbeheerder
, afhankelijk van wie op het moment van het verlies of de beschadiging voor de middelen verantwoordelijk was.
1. Wanneer rolstoelen of andere mobiliteitsmiddelen of onderdelen ervan verloren gaan of worden beschadigd tijdens de afhandeling in de haven of tijdens het vervoer aan boord van het schip, vóór, tijdens en na de reis, ontvangt de passagier aan wie deze middelen toebehoren een compensatie van de vervoerder of de havenbeheerder, afhankelijk van wie op het moment van het verlies of de beschadiging voor de middelen verantwoordelijk was, behalve indien de passagier die eigenaar is van het mobiliteitsmiddel al schadeloos is gesteld uit hoofde van Verordening (EG) nr. .../2009 van het Europees Parlement en de Raad, van 22 april 2009, betreffende de aansprakelijkheid van vervoerders van passagiers over zee bij ongevallen1
.
_________________ 1PB L ..., blz.
....
Amendement 50 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 16 – lid 1 – alinea 2
Zo nodig worden alle inspanningen geleverd om snel voor vervanging te zorgen.
Zo nodig worden alle inspanningen geleverd om snel voor vervanging te zorgen die geschikt is met het oog op de behoeften van de betrokken passagier.
Amendement 51 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 17 – lid 1
1. In geval van vertraging moet de vervoerder of, in voorkomend geval, de havenbeheerder de passagiers op de hoogte brengen van de verwachte vertrek- en aankomsttijden zodra die informatie beschikbaar is, maar uiterlijk 30 minuten na een geplande vertrektijd of één uur vóór een geplande aankomsttijd
.
1. In geval van vertraging moet de vervoerder of, in voorkomend geval, de havenbeheerder uiterlijk 30 minuten na een geplande vertrektijd of één uur vóór een geplande aankomsttijd
de passagiers op de hoogte brengen. Indien de informatie beschikbaar is, moet de vervoerder de passagiers op de hoogte brengen
van de verwachte vertrek- en aankomsttijden.
Amendement 52 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 17 – lid 2 bis (nieuw)
2 bis.De vervoerder of het beheersorgaan van de haven zorgen ervoor dat passagiers met handicaps of een mobiliteitsbeperking de in de leden 1 en 2 bedoelde informatie in toegankelijke formaten ontvangen.
Amendement 53 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 18 – lid 2
2. In geval van een vertraging waarbij een verblijf van één of meer nachten of een langer verblijf dan het door de passagier geplande verblijf noodzakelijk wordt, worden aan de passagiers niet alleen de in lid 1 bepaalde maaltijden en verfrissingen gratis aangeboden, maar ook een hotel- of ander verblijf en vervoer tussen de haven en de plaats van het verblijf, voor zover en indien zulks fysiek mogelijk is
.
2. In geval van een vertraging waarbij een verblijf van één of meer nachten of een langer verblijf dan het door de passagier geplande verblijf noodzakelijk wordt, worden aan de passagiers niet alleen de in lid 1 bepaalde maaltijden en verfrissingen gratis aangeboden, maar ook een hotel- of ander verblijf en vervoer tussen de haven en de plaats van het verblijf. De extra kosten van verblijf en vervoer die voor rekening komen van de vervoerder mogen niet meer bedragen dan tweemaal de prijs van het vervoerbewijs.
Amendement 54 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 19 – lid 1 – letter b
(b) een terugbetaling van de prijs van het vervoerbewijs krijgen, tenzij hij de onder a) bedoelde alternatieve vervoersdiensten aanvaardt
.
(b) een terugbetaling van de prijs van het vervoersbewijs aangeboden
krijgen als hij besluit niet met de vervoerder te reizen.
Amendement 55 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 19 – lid 1 – alinea 2
De betaling van de onder b) bedoelde vergoeding gebeurt onder dezelfde voorwaarden als de betaling van de in artikel 20 bedoelde compensatie.
De betaling van de onder b) bedoelde vergoeding gebeurt onder dezelfde voorwaarden als de betaling van de in artikel 20, leden 3, 4 en 4 bis,
bedoelde compensatie.
Amendement 56 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 19 – lid 2
2. Het recht op vergoeding overeenkomstig dit artikel is niet van toepassing op
passagiers van een cruise, tenzij dergelijke rechten voortvloeien uit
Richtlijn 90/314/EEG.
2. In afwijking van lid 1, wordt de
passagiers van een cruise een alternatieve vervoerdienst of een vergoeding aangeboden overeenkomstig
Richtlijn 90/314/EEG.
Amendement 57 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 20 – lid 1 – inleidende formule
1. Zonder het recht op vervoer te verliezen, kan een passagier de vervoerder om schadevergoeding verzoeken indien hij bij aankomst vertraging oploopt door een annulering of vertraging bij vertrek
. De minimumbedragen van de vergoeding zijn als volgt:
1. Zonder het recht op vervoer te verliezen, kan een passagier de vervoerder om schadevergoeding verzoeken indien hij bij aankomst vertraging oploopt. De minimumbedragen van de vergoeding zijn als volgt:
Amendement 58 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 20 – lid 2
2. Het recht op vergoeding overeenkomstig dit artikel
is niet van toepassing op passagiers van een cruise, tenzij dergelijke rechten voortvloeien uit
Richtlijn 90/314/EEG.
2. Lid 1
is niet van toepassing op passagiers van een cruise. Deze hebben recht op schadevergoeding overeenkomstig
Richtlijn 90/314/EEG.
Amendement 59 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 20 – lid 4 bis (nieuw)
4 bis.Indien de vervoerder uiterlijk 3 dagen voor de geplande afvaart de annulering of het uitstel van de overtocht, dan wel de verlenging van de reistijd aankondigt, vervalt het recht op schadeloosstelling.
Amendement 60 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 20 bis (nieuw)
Artikel 20 bis
Overmacht
De verplichtingen bepaald in de artikelen 18, 19 en 20 zijn niet van toepassing in gevallen van overmacht die de uitvoering van de vervoerdienst verhinderen.
Amendement 61 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 21
Niets in deze verordening zal passagiers beletten om voor nationale rechtbanken een schadevergoeding te vorderen voor het uit de annulering of vertraging van vervoersdiensten voortvloeiende verlies.
Niets in deze verordening zal passagiers beletten om voor nationale rechtbanken een schadevergoeding te vorderen voor het uit de annulering of vertraging van vervoersdiensten voortvloeiende verlies. De krachtens deze verordening toegekende compensatie kan op eventuele verdere compensatie in mindering worden gebracht.
Amendement 62 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 22
Vervoerders ontwikkelen
samen en in samenspraak met de belanghebbenden
, brancheorganisaties, consumentenverenigingen en verenigingen van gehandicapten en personen met beperkte mobiliteit nationale en Europese regelingen
. Die maatregelen moeten de zorg voor passagiers bevorderen, met name in geval van langdurige vertragingen en de onderbreking of annulering van een reis.
Onder toezicht van de nationale handhavingsinstantiestreffen de
vervoerders samen met de belanghebbenden, beroepsorganisaties, consumenten-, passagiers-,haven- en gehandicaptenorganisaties maatregelen op nationaal of Europees niveau
. Die maatregelen moeten de zorg voor passagiers bevorderen, met name in geval van langdurige vertragingen en de onderbreking of annulering van een reis.
Amendement 63 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 23
Havenbeheerders en vervoerders verstrekken passagiers gedurende hun reis voldoende informatie in de meest geschikte vorm
. Daarbij wordt bijzondere aandacht besteed aan de behoeften van gehandicapten en personen met beperkte mobiliteit.
Havenbeheerders en vervoerders verstrekken passagiers gedurende hun reis voldoende informatie in toegankelijke formaten en in de gebruikelijke talen
. Daarbij wordt bijzondere aandacht besteed aan de behoeften van gehandicapten en personen met beperkte mobiliteit.
Amendement 64 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 24 – lid 1
1. Vervoerders moeten ervoor zorgen dat de passagiers uiterlijk bij de afvaart passende en begrijpelijke informatie wordt verstrekt over hun rechten uit hoofde van deze verordening. Voor zover de informatie door de vervoerder of de feitelijke vervoerder werd verstrekt, is de ander niet verplicht diezelfde informatie te verstrekken. De informatie wordt verstrekt in de meest geschikte vorm
. Bij de bekendmaking van die informatie wordt bijzondere aandacht besteed aan de behoeften van gehandicapten en personen met beperkte mobiliteit.
1. Vervoerders moeten ervoor zorgen dat de passagiers uiterlijk bij de afvaart passende en begrijpelijke informatie wordt verstrekt over hun rechten uit hoofde van deze verordening. Voor zover de informatie door de vervoerder of de feitelijke vervoerder werd verstrekt, is de ander niet verplicht diezelfde informatie te verstrekken. De informatie wordt verstrekt in toegankelijke formaten en in de gebruikelijke talen
. Bij de bekendmaking van die informatie wordt bijzondere aandacht besteed aan de behoeften van gehandicapten en personen met beperkte mobiliteit.
Amendement 65 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 25 – lid 1
1. Vervoerders
zetten een klachtenbehandelingsmechanisme op voor de onder deze verordening vallende rechten en verplichtingen.
1. De autoriteiten van de lidstaten
zetten voor de onder deze verordening vallende rechten en verplichtingen een onafhankelijk
klachtenbehandelingsmechnisme op, dat voor alle passagiers toegankelijk is, met inbegrip van personen met een handicap of een mobiliteitsbeperking.
Amendement 66 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 26 – lid 1
1. Elke lidstaat wijst een of meer instanties aan die verantwoordelijk zijn voor de handhaving van deze verordening. Elke instantie neemt de nodige maatregelen om ervoor te zorgen dat
de rechten van de reizigers worden gerespecteerd, met inbegrip van de in artikel 8 bedoelde regels inzake toegankelijkheid
. Elke instantie is in haar organisatie, financieringsbeslissingen, rechtsstructuur en besluitvorming onafhankelijk van vervoerders
.
1. Elke lidstaat wijst een instantie aan die verantwoordelijk is voor de handhaving van deze verordening. Elke instantie ziet erop toe dat de in artikel 8 genoemde toegankelijkheidsregels worden opgesteld en zorgt ervoor dat deze regels en
de rechten van de passagiers worden nageleefd
. Elke instantie is in haar organisatie, financieringsbeslissingen, rechtsstructuur en besluitvorming onafhankelijk van commerciële belangen
.
Amendement 67 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 26 – lid 2
2. De lidstaten stellen de Commissie in kennis van de in overeenstemming met dit artikel aangestelde instantie(s)
, alsook van haar/hun respectieve
verantwoordelijkheden.
2. De lidstaten stellen de Commissie in kennis van de in overeenstemming met dit artikel aangestelde instantie
, alsook van haar verantwoordelijkheden.
Amendement 68 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 26 – lid 3
3. Elke passagier kan bij de krachtens lid 1 aangewezen passende instantie of bij enige andere
door een lidstaat aangewezen passende
instantie een klacht indienen over een vermeende overtreding van deze verordening.
3. Elke passagier kan bij de krachtens lid 1 door een lidstaat aangewezen instantie een klacht indienen over een vermeende overtreding van deze verordening.
Amendement 69 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 27 – lid 1 – letter d
(d) samengevoegde gegevens over klachten;
(d) samengevoegde gegevens over klachten, waaronder over hun resultaat en de perioden waarin een oplossing werd gevonden;
Amendement 70 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Artikel 29
De lidstaten stellen regels vast met betrekking tot de sancties die van toepassing zijn op overtredingen van de bepalingen van deze verordening en nemen alle nodige maatregelen om te verzekeren dat deze regels worden toegepast. De vastgestelde sancties moeten doeltreffend, evenredig en ontmoedigend zijn. De lidstaten delen deze bepalingen inzake sancties aan de Commissie mee en stellen haar onverwijld in kennis van alle wijzigingen van deze bepalingen.
De lidstaten stellen regels vast met betrekking tot de sancties die van toepassing zijn op overtredingen van de bepalingen van deze verordening en nemen alle nodige maatregelen om te verzekeren dat deze regels worden toegepast. De vastgestelde sancties, die de opdracht tot betaling van compensatie aan de betrokken persoon kunnen omvatten,
moeten doeltreffend, evenredig en afschrikkend zijn. De lidstaten delen deze bepalingen inzake sancties aan de Commissie mee en stellen haar onverwijld in kennis van alle wijzigingen van deze bepalingen.
Amendement 71 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Bijlage II – punt 1 – streepje 5
– aan boord te gaan van het schip; hiervoor moeten, waar nodig, liften, rolstoelen of andere
voorzieningen ter beschikking worden gesteld;
– aan boord te gaan van het schip; hiervoor moeten de nodige
voorzieningen ter beschikking worden gesteld,
Amendement 72 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Bijlage II – punt 4
Tijdelijke vervanging van verloren of beschadigde mobiliteitshulpmiddelen, zij het
niet noodzakelijkerwijze door identieke hulpmiddelen.
Tijdelijke vervanging van verloren of beschadigde mobiliteitshulpmiddelen, niet noodzakelijkerwijze door identieke hulpmiddelen, maar door middelen met soortgelijke technische en functionele eigenschappen
.
Amendement 73 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Bijlage II – punt 5
Indien nodig, grondafhandeling van erkende hulpdieren
.
Indien nodig, grondafhandeling van erkende hulphonden
.
Amendement 74 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Bijlage IV – deel 2 – streepje 2
– vaardigheden om bijstand te verlenen aan personen met beperkte mobiliteit die met een erkend hulpdier
reizen, waaronder de rol en behoeften van die dieren
;
– vaardigheden om bijstand te verlenen aan personen met beperkte mobiliteit die met een hulphond
reizen, waaronder de rol en behoeften van die honden
;
Amendement 75 Voorstel voor een verordening –wijzigingsbesluit Bijlage IV – deel 2 – streepje 2
– technieken voor de begeleiding van blinde en slechtziende passagiers en voor de behandeling en het vervoer van erkende hulpdieren
;
– technieken voor de begeleiding van blinde en slechtziende passagiers;