E160021 - Voorstel voor een richtlijn betreffende de voorwaarden voor toegang en verblijf van onderdanen van derde landen met het oog op een hooggekwalificeerde baan
De Europese Commissie heeft het voorstel voor een richtlijn gepubliceerd om legale migratie van hooggekwalificeerde arbeidskrachten van buiten de EU te bevorderen.
Behandelfase Eerste Kamer: implementatietraject gestart.
nationaal
Op 27 september 2016 besloot de commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid het verslag van een schriftelijk overleg (34.536, A) met de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voor kennisgeving aan te nemen.
Europees
In de derde kwartaalrapportage 2022 van JBZ-dossiers (32.317, NJ bijlage) geeft de regering aan dat de Raad en het Europees Parlement formeel akkoord zijn gegaan met het compromis dat is bereikt over het voorstel. De lidstaten hebben twee jaar de tijd om de richtlijn om te zetten in nationale wetgeving. Het kabinet bereidt dit op dit moment de implementatie voor.
volledige titel
Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad over de voorwaarden voor binnenkomst en verblijf van ingezetenen van derde landen met als doel hoogopgeleide werkzaamheden
document Europese Commissie
COM(2016)378, d.d. 7 juni 2016
rechtsgrondslag
Artikel 79, lid 2 a en b VWEU
commissie Eerste Kamer
Richtlijn 2019/1833 van 20 oktober 2021 werd op 28 oktober 2021 gepubliceerd in Pb EU L 382/1. Lidstaten dienen uiterlijk op 18 november 2023 aan de richtlijn te voldoen. De implementatie van de richtlijn in nationale wetgeving is te laat.
Bron: Stand van zaken implementatie richtlijnen derde kwartaal 2024
-
brief van de minister van BuZa inzake stand van zaken implementatie richtlijnen in het tweede kwartaal 2024 21.109, EK, AZ
23 augustus 2024 Bevat bijlagen -
brief van de minister van BuZa inzake stand van zaken implementatie richtlijnen in het eerste kwartaal 2024 21.109, EK, AV
26 april 2024 Bevat bijlagen -
brief van de minister van BuZa inzake stand van zaken implementatie richtlijnen in het vierde kwartaal 2023 21.109, EK, AQ
2 februari 2024 Bevat bijlagen -
brief van de minister van BuZa inzake stand van zaken implementatie richtlijnen in het derde kwartaal 2023 21.109, EK, AN
27 oktober 2023 Bevat bijlagen -
brief van de minister van BuZa inzake stand van zaken implementatie richtlijnen in het tweede kwartaal 2023 21.109, EK, AJ
18 augustus 2023 Bevat bijlagen -
brief van de minister van BuZa inzake stand van zaken implementatie richtlijnen in het eerste kwartaal 2023 21.109, EK, AH
1 mei 2023 Bevat bijlagen -
brief van de minister van BuZa inzake stand van zaken implementatie richtlijnen in het vierde kwartaal 2022 21.109, EK, AG
3 februari 2023 Bevat bijlagen -
brief van de minister van BuZa inzake stand van zaken implementatie richtlijnen in het derde kwartaal 2022 21.109, EK, AD
4 november 2022 Bevat bijlagen -
brief van de minister van BuZa inzake stand van zaken implementatie richtlijnen in het tweede kwartaal 2022 21.109, EK, AC
19 augustus 2022 Bevat bijlagen -
brief van de minister van BuZa inzake stand van zaken implementatie richtlijnen in het eerste kwartaal 2022 21.109, EK, AA
29 april 2022 Bevat bijlagen -
Bijlage 2 - Geïmplementeerde richtlijnen 2021 – 4e kwartaal 28 januari 2022
-
Op 27 september 2016 besloot de commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid het verslag van een schriftelijk overleg (34.536, A) met de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voor kennisgeving aan te nemen.
Op 12 juli 2018 leverden de fracties van D66, SP en CDA inbreng voor schriftelijk overleg met de regering. De brief met vragen over de ontwerprichtlijn werd verzonden op 20 juli 2016. De minister heeft op 12 september 2016 gereageerd.
Op 28 juni 2016 besprak de commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid het BNC-fiche van de regering en besloot in schriftelijk overleg te treden met de regering. De inbrengdatum werd gezet op 12 juli 2016.
Op 14 juni 2016 besprak de commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid de nadere procedure voor de ontwerprichtlijn en besloot het BNC-fiche van de regering af te wachten.
-
-
-
-
-
Verslag van een schriftelijk overleg inzake blauwekaartregeling
voor kennisgeving aangenomen op 27 september 2016 Eerste Kamer - 34.536, EK, A
13 september 2016 -
-
-
Op 6 juli 2016 besprak de vaste commissie voor Veiligheid en Justitie de ontwerprichtlijn en het BNC-fiche van de regering in het kader van een algemeen overleg met de staatssecretaris van Veiligheid en Justitie over de JBZ-Raad van 7 en 8 juli 2016 (JBZ-onderwerpen op het terrein van asiel- en vreemdelingenbeleid).
-
Verslag van een algemeen overleg, gehouden op 6 juli 2016, over de JBZ-Raad op 7 en 8 juli 2016 (JBZ-onderwerpen op het terrein van asiel- en vreemdelingenbeleid) Tweede Kamer - 32.317, TK, 440
14 september 2016
Het kabinet heeft op 24 juni 2016 een BNC-fiche over de ontwerprichtlijn gestuurd. De regering was positief over het voorstel uit 2007, dat resulteerde in de huidige 'Blauwe Kaart'. Het kabinet geeft aan dat het nieuwe voorstel bepaalt dat er geen nationale regelingen over kennismigranten kunnen blijven bestaan naast de Blauwe Kaart, maar geeft aan dat zij de bevoegdheid wil behouden om flexibeler om te kunnen gaan met het beleid voor het aantrekken van kennismigranten. In het geval de onderhandelingen ertoe leiden dat de regels rondom de Blauwe Kaart strenger worden, geeft het kabinet aan dat zij zich zal inzetten om eerdere nationale regelingen te kunnen blijven handhaven. Daarnaast vraagt zij zich af of het voorstel invloed heeft op wijzigingen op sociale zekerheid en is zij van mening dat bedrijven zelf kunnen bepalen of werknemers vaardigheden bezitten die hen geschikt maken voor een bepaalde baan. Verder geeft het kabinet aan dat 'alleen als de vernieuwde Blue Card net zo efficiënt en flexibel wordt als de Nederlandse kennismigrantenregeling (...) het kabinet zich' kan 'voorstellen dat Nederland in de toekomst meer Blue Cards zal gaan verlenen.' In lijn met het IIA Beter Wetgeven, ziet het kabinet graag dat het voorstel vereenvoudigd wordt. Op het gebied van proportionaliteit en subsidiariteit is het kabinet positief, met de aantekening dat er ruimte voor de lidstaten blijft voor aanvullend beleid en flexibelere nationale regelingen kunnen blijven bestaan.
-
brief regering; Fiche: Richtlijn Europese Blue Card Ministerie van Buitenlandse Zaken - 22.112, TK, 2155
24 juni 2016
Ter bevordering van de legale migratie heeft de Europese Commissie een voorstel voor een richtlijn gepubliceerd (COM(2016)378) waarmee de bestaande regels voor hooggekwalificeerde arbeidskrachten van buiten de EU (de Europese Blue Card uit 2009; zie ook E090144) worden vervangen. De Europese 'blauwekaartregeling' is tot nu toe ontoereikend gebleken en wordt, vanwege beperkende toelatingsvoorwaarden en het bestaan van parallelle voorschriften, voorwaarden en procedures op nationaal niveau, weinig gebruikt. Slechts 31% van de hoogopgeleide migranten die naar OESO-landen komen, kiest de EU als bestemming.
De nu voorgestelde richtlijn betreffende de voorwaarden voor toegang en verblijf van onderdanen van derde landen met het oog op een hooggekwalificeerde baan, heeft als doel de EU beter in staat te stellen hooggekwalificeerde (hoogopgeleid en ervaren) kennismigranten aan te trekken en te behouden.
-
-Het nieuwe voorstel voorziet in een voor de hele EU geldende uniforme regeling ter vervanging van parallelle nationale regelingen voor hooggekwalificeerde arbeidskrachten van buiten de EU. Dit beidt sollicitanten en werkgevers meer duidelijkheid en maakt de regeling meer zichtbaar en concurrerend. De lidstaten bepalen zelf hoeveel kennismigranten van derde landen zij toelaten. Bij ernstige verstoring van de arbeidsmarkt, zoals een hoge werkloosheid in een bepaalde sector, kan een lidstaat vooraf aan de verstrekking van een blauwe kaart een arbeidsmarkttoets laten uitvoeren.
-
-Er komt een verlaagde en gedifferentieerde salarisdrempel, met een flexibele marge waarbinnen de lidstaten de salarisdrempel kunnen afstemmen op de context van hun arbeidsmarkt. Lidstaten mogen de salarisdrempel aanpassen voor pas-afgestudeerden en werknemers in sectoren met een tekort aan arbeidskrachten.
-
-De minimumduur van het contract wordt verlaagd van 12 naar 6 maanden.
-
-De mobiliteit binnen de EU van houders van een blauwe kaart wordt verbeterd door de aanvraagprocedures in een tweede lidstaat te vereenvoudigen en zakenreizen van maximaal 90 dagen in de lidstaten die de blauwekaartregeling toepassen, toe te staan.
-
-Hooggekwalificeerde personen met internationale bescherming kunnen een blauwe kaart aanvragen.
-
-Het voorstel versterkt de rechten van zowel de houders van een blauwe EU-kaart (een snellere toegang tot de status van langdurig ingezetene, onmiddellijke toegang tot de arbeidsmarkt) als hun gezinsleden (zij kunnen de houder van de Europese blauwe kaart vergezellen).
-
Voorstel voor een richtlijn over de voorwaarden voor binnenkomst en verblijf van hoogopgeleide werknemers uit derde landen [en] commissievoorstel Europees Parlement;Raad van de Europese Unie - COM(2016)378
7 juni 2016 -
Impact assessment bij het voorstel over voorwaarden voor binnenkomst en verblijf van hoogopgeleide werknemers uit derde landen [en] werkdocument Europees Parlement;Raad van de Europese Unie - SWD(2016)193
7 juni 2016 -
Samenvatting van het impact assessment bij het voorstel over voorwaarden voor hoogopgeleide werknemers uit derde landen [en] werkdocument Europees Parlement;Raad van de Europese Unie - SWD(2016)194
7 juni 2016
In de derde kwartaalrapportage 2022 van JBZ-dossiers (32.317, NJ bijlage) geeft de regering aan dat de Raad en het Europees Parlement formeel akkoord zijn gegaan met het compromis dat is bereikt over het voorstel. De lidstaten hebben twee jaar de tijd om de richtlijn om te zetten in nationale wetgeving. Het kabinet bereidt dit op dit moment de implementatie voor.
In de eerste kwartaalrapportage 2021 van JBZ-dossiers (32.317, LX bijlage), welke bij de geannoteerde agenda JBZ-Raad van 11-12 maart 2021 verstuurd is, geeft de regering aan dat de onderhandelingen over een Europese blauwe kaart zich al enige tijd in een impasse bevinden. De Europese Commissie en het Europees Parlement verzetten zich eerder tegen de mogelijkheid van parallelle nationale systemen, omdat dit het harmoniserende effect van het voorstel aanzienlijk vermindert. Met het aantreden van de nieuwe Europese Commissie en het Europees Parlement lijkt nieuwe ruimte voor onderhandelingen te zijn ontstaan. Naar verwachting zullen besprekingen spoedig worden hervat.
In de databank EUR-Lex wordt de laatste stand van zaken in de Europese behandeling van het voorstel weergegeven.
-
Kwartaalrapportage EU-JBZ dossiers derde kwartaal 2022 3 oktober 2022
-
Kwartaalrapportage EU-JBZ dossiers tweede kwartaal 2021 1 december 2021
-
Kwartaalrapportage JBZ-dossiers eerste kwartaal 2021 1 maart 2021
-
Kwartaalrapportage EU-JBZ-dossiers 4e kwartaal 2020 21 januari 2021
-
J&V Kwartaalrapportage EU-JBZ dossiers tweede kwartaal 2020 (20 pp.) 28 september 2020
-
-
brief van de ministers van Justitie en Veiligheid en voor Rechtsbescherming en de staatssecretaris van Justitie en Veiligheid inzake geannoteerde agenda informele JBZ-raad 23-24 januari 2020
door de commissies I&A/JBZ en J&V op 21 januari 2020 voor kennisgeving aangenomen 32.317, EK, KO
14 januari 2020 Bevat bijlage
Op 5 juli 2017 werd het besluit om interinstitutionele onderhandelingen met de Raad te starten bevestigd in een plenaire vergadering van het Europees Parlement.
Op 28 juni 2017 publiceerde de commissie voor Burgerlijke Vrijheden, Justitie en Binnenlandse Zaken een verslag met een ontwerpwetgevingsresolutie voor de ontwerprichtlijn.
Op 31 mei 2017 bracht de commissie voor Werkgelegenheid en Sociale Zaken een advies uit met betrekking tot de ontwerprichtlijn.
Op 18 mei 2017 publiceerde het Europees Parlement een briefing over de stand van zaken met betrekking tot de wetgevingsprocedure voor de ontwerprichtlijn.
Op 26 januari 2017 bracht de commissie voor Burgerlijke Vrijheden, Justitie en Binnenlandse Zaken (LIBE) een ontwerpverslag uit met betrekking tot de ontwerprichtlijn.
Op 7 november 2016 besprak de commissie voor Burgerlijke Vrijheden, Justitie en Binnenlandse Zaken (LIBE) de ontwerprichtlijn.
Het voorstel wordt behandeld door de commissie voor Burgerlijke Vrijheden, Justitie en Binnenlandse Zaken (LIBE) van het Europees Parlement. Daarnaast zijn de commissie voor Werkgelegenheid en Sociale Zaken (EMPL) en de commissie voor Juridische Zaken (JURI) ingesteld als adviescommissie.
In de databank OEIL van het Europees Parlement wordt de laatste stand van zaken in de behandeling van het voorstel weergegeven.
-
-
-
Briefing - Revision of the blue card directive [en] notitie Europees Parlement - PE 603.942
18 mei 2017 -
Ontwerpverslag van de commissie voor Burgerlijke Vrijheden, Justitie en Binnenlandse Zaken over de ontwerprichtlijn inzake voorwaarden voor toegang en verblijf van onderdanen van derde landen met oog op een hooggekwalificeerde baan [en] ontwerpverslag Europees Parlement - PE 595.499
26 januari 2017
Op 27 september 2016 nam de Kamer van Afgevaardigden van Roemenië een resolutie aan waarin wordt gesteld dat de ontwerprichtlijn in overeenstemming is met het subsidiariteitsbeginsel, maar waarin tegelijkertijd een aantal kanttekeningen worden geplaatst bij de ontwerprichtlijn. Deze resolutie is in het kader van de politieke dialoog met de Europese instellingen gedeeld.
De deadline voor het indienen van een subsidiariteitsbezwaar verstreek op 22 september 2016.
Op 21 september 2016 nam de Senaat van Roemenië een resolutie aan waarin wordt gesteld dat de ontwerprichtlijn in overeenstemming is met het subsidiariteitsbeginsel. Deze resolutie is in het kader van de politieke dialoog met de Europese instellingen gedeeld.
Op 21 september 2016 nam het Parlement van Portugal een resolutie aan waarin wordt gesteld dat de ontwerprichtlijn in overeenstemming is met het subsidiariteitsbeginsel. Deze resolutie is in het kader van de politieke dialoog met de Europese instellingen gedeeld.
Op 20 september 2016 nam de Senaat van Polen een resolutie aan waarin wordt gesteld dat de ontwerprichtlijn niet in overeenstemming is met het proportionaliteitsbeginsel. Deze resolutie is in het kader van de politieke dialoog met de Europese instellingen gedeeld.
Op 15 september 2016 diende het Parlement van Bulgarije een subsidiariteitsbezwaar in bij de Europese Commissie vanwege zorgen over de effecten van de voorgestelde ontwerprichtlijn op de lokale economie.
Op 13 september 2016 nam de Federale Raad van Oostenrijk een resolutie aan waarin een aantal kanttekeningen worden gemaakt bij de ontwerprichtlijn. Deze resolutie is in het kader van de politieke dialoog met de Europese instellingen gedeeld.
Op 3 september 2016 nam de Senaat van Italië een resolutie aan waarin wordt gesteld dat de ontwerprichtlijn in overeenstemming is met het subsidiariteitsbeginsel. Deze resolutie is in het kader van de politieke dialoog met de Europese instellingen gedeeld.
Op 1 september 2016 diende de Kamer van Afgevaardigden van Tsjechië een subsidiariteitsbezwaar in bij de Europese Commissie met betrekking tot de ontwerprichtlijn.
Op 27 augustus 2016 diende de Senaat van Tsjechië een subsidiariteitsbezwaar in bij de Europese Commissie met betrekking tot de ontwerprichtlijn.
In de databank IPEX wordt de behandeling van het voorstel in de diverse (kandidaat) lidstaatparlementen weergegeven.
-
-
Politiek dialoog parlement Oostenrijk blauwe kaart [en] standpunt nationaal parlement 23 september 2016
-
Standpunt Senaat Polen over Blauwe kaart [en] standpunt nationaal parlement 22 september 2016
-
Resolutie van de Senaat van Roemenië over de ontwerprichtlijn inzake voorwaarden voor toegang en verblijf van onderdanen van derde landen met oog op een hooggekwalificeerde baan [en] standpunt nationaal parlement 21 september 2016
-
Subsidiariteitsbezwaar parlement Bulgarije blauwe kaart [en] standpunt nationaal parlement 15 september 2016
-
Resolutie van de Federale Raad van Oostenrijk over de ontwerprichtlijn inzake voorwaarden voor toegang en verblijf van onderdanen van derde landen met oog op een hooggekwalificeerde baan [en] standpunt nationaal parlement 13 september 2016
-
Subsidiariteitsbezwaar Kamer van Afgevaardigden Tsjechië blauwe kaart [en] standpunt nationaal parlement No. 298
1 september 2016 -
Subsidiariteitsbezwaar Senaat Tsjechië blauwe kaart [en] standpunt nationaal parlement No. N 95/10
25 augustus 2016