De Eerste Kamer eist van minister Eurlings (CDA, Verkeer en Waterstaat) dat hij zo spoedig mogelijk werk maakt van een verhoging van de pensioengerechtigde leeftijd van loodsen. Deze leeftijd is thans 55 jaar. Ook het salarisniveau moet van de senaat worden herzien. De eisen van de Kamer liggen besloten in een motie die met steun van vrijwel alle fracties dinsdag 11 december 2007 is ingediend door senator Hendrikx (CDA). De motie komt dinsdag 18 december in stemming, evenals het wetsvoorstel van de regering om het markttoezicht op registerloodsen op te dragen aan de Nationale Mededingingsautoriteit, NMa.
Zeer ontevreden
De senaat bleek zeer ontevreden over de gevolgen van de verzelfstandiging van het loodswezen in 1988. Ten overstaan van meeluisterende loodsen op de publieke tribune eisten de meeste fractie dat er voor 2019 een einde komt aan de situatie van loodsen die als het ware genieten van een dubbel monopolie: zeeschepen zijn verplicht een loods aan boord te nemen en bovendien kan zij alleen maar kiezen uit de loodsen die zijn geregistreerd bij het loodswezen. Dit heeft geleid tot riante salarissen en een pensioenvoorziening die ook volgens minister Eurlings niet meer van deze tijd is.
Motie
In de motie dringt de Eerste Kamer aan op een visie van het rijk in 2009 in de vorm van scenario's waardoor tevens inzicht ontstaat in een (sterke) bekorting van de voorgestelde periode tot 2019. Een lopende afspraak met de regering is dat in 2019 zal worden bezien om marktwerking ingevoerd kan worden in het loodswezen.
Wel/geen marktwerking
Minister Eurlings zei dat marktwerking geen doel meer is, maar mogelijk een middel. Ook de VVD-senator Hofstra hield niet vast aan invoering van marktwerking. SP-woordvoerder Slager zei dat uit een oogpunt van publiek belang (veiligheid op het water en aan de wal) juist geen concurrentie, maar samenwerking nodig is. Slager drong erop aan dat de regering nu al marktwerking zou afzweren, maar daartoe was de minister niet bereid.
Deel dit item: