Pakket Belastingplan 2025: debat samengevat



De Eerste Kamer debatteerde op maandag 9 en dinsdag 10 december over het Pakket Belastingplan 2025 met staatssecretaris Van Oostenbruggen van Fiscaliteit en Belastingdienst. Ook minister Van Hijum van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, minister Hermans van Klimaat en Groene Groei en minister Keijzer van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening namen deel aan het debat waar het voorstellen betrof over respectievelijk koopkracht, klimaat en wonen. De Kamer stemt dinsdag 17 december over het hele pakket en de ingediende moties. Op verzoek van de Volt-fractie zal hoofdelijk worden gestemd over het wetsvoorstel Belastingplan 2025.


Samengevat

Tijdens het debat hebben de Kamerleden uitgebreid gesproken over de verschillende maatregelen die het kabinet neemt, maar vooral over de btw-verhoging op sport, media en cultuur. Bij de Algemene Politieke Beschouwingen in oktober nam de Eerste Kamer een motie van D66 aan waarin gevraagd werd om de btw-verhoging in een apart wetsvoorstel te behandelen. Doordat het voorstel voor de btw-verhoging is opgenomen in het Belastingplan 2025 kan de Eerste Kamer alleen voor of tegen het hele plan stemmen, waardoor ook andere belastingmaatregelen mogelijk niet kunnen worden ingevoerd.

Het kabinet liet weten de btw-verhoging niet apart te willen behandelen. Uiteindelijk werd met de Tweede Kamer afgesproken dat de btw-verhoging niet zou doorgaan, maar dat het voorstel wel in het Belastingplan zou blijven. Het kabinet zou zoeken naar andere mogelijkheden om belasting te heffen, maar niet op sport, media en cultuur. Veel vragen van de Kamer hadden dan ook betrekking op de stand van zaken rondom die btw-verhoging. Staatssecretaris Van Oostenbruggen zegde toe dat de btw-verhoging op sport, media en cultuur tijdelijk wordt opgeschort. Hij neemt een zogeheten beleidsbesluit hiervoor en zal dat waarschijnlijk deze week nog per brief aan de Kamer laten weten.

Verder heeft de Kamer met het kabinet gesproken over de btw-verhoging op logies, de vermogensheffing in box 3, maatregelen om de armoede te verkleinen en de bestaanszekerheid te vergroten, vereenvoudiging van het belasting- en toeslagenstelsel, maatregelen om groene groei te stimuleren en belastingmaatregelen voor de gemeenten in het Caribisch deel van het Koninkrijk, Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Ook is gesproken over het moment van indienen van belastingvoorstellen. Het is al langer een wens van de Eerste Kamer dat er meer tijd is om voorstellen zorgvuldig te kunnen behandelen.


Moties

Er zijn acht moties ingediend.

  • De motie-Holterhues c.s. over het stimuleren van gezonde voeding in het nieuwe belastingstelsel. De motie kreeg het advies 'Oordeel Kamer' van de staatssecretaris.
  • De motie-Van Rooijen c.s. over het instellen van een onafhankelijke adviescommissie. De motie is door de staatssecretaris ontraden.
  • De motie Bakker-Klein c.s. over de gevolgen van afschaffing van verlaagde btw-tarieven voor groepsaccomodaties. Deze motie is ook ontraden.
  • De motie Bakker-Klein c.s. over het afschaffen van de regeling 'geven uit vennootschap'. De motie kreeg het advies 'Oordeel Kamer'
  • De motie Bakker-Klein c.s. over een alternatieve regeling voor steward-ownership. De moties is ontraden.
  • De motie Visseren-Hamakers c.s. over een uitzondering van verbruiksbelasting voor plantaardige alternatieven. De staatssecretaris heeft ook deze motie ontraden.
  • De motie Visseren-Hamakers c.s. over het verlagen van de btw op biologische producten naar 0%. De motie is ontraden.
  • De gewijzigde motie-Hartog c.s. over het onverwijld indienen van een nieuw Belastingplan 2025 als het voorgestelde Belastingplan 2025 wordt verworpen. Als het Belastingplan 2025 op 17 december wordt aangenomen, zal senator Hartog de motie intrekken. Ook deze motie is door de staatssecretaris ontraden.

Pakket Belastingplan 2025

Het Pakket Belastingplan voor 2025 bestaat behalve het Belastingplan 2025 verder uit negen wetsvoorstellen die betrekking hebben op onder andere huurtoeslag, koopkracht, de BES-eilanden, bedrijfsopvolging, klimaat en de minimumbelasting. Ook de Wet beëindiging salderingsregeling maakt deel uit van het pakket, maar is door de Eerste Kamer op 10 december in een apart debat behandeld. Voor het wetsvoorstel Belastingplan BES-eilanden 2025 wordt een novelle ingediend, naar aanleiding van een motie in de Tweede Kamer.


Impressie van het debat

GroenLinks-PvdA: Btw-verhoging sport, media en cultuur volkomen onduidelijk

Volgens senator Martens faalt het kabinet om de disbalans tussen belastingen op arbeid en op kapitaal op te lossen. Het meest verbijsterende noemde hij de vermogensheffing in box 3: "Het lukt maar niet om een functionerende vermogensbelasting te heffen. Waarom zet de staatssecretaris niet alles op alles om een vereenvoudigde vermogensheffing te maken? Verder uitstel na 2027 is onaanvaardbaar, omdat andere belastingbetalers tot die tijd een extra last dragen. Door de heffingskorting te verlagen, benadeelt het kabinet werkenden, AOW'ers, bijstandsgerechtigden en mensen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Wij staan voor die groepen. De verlaging van de eerste schijf inkomstenbelasting maakt dit niet goed. Dat lijkt wel zo, maar het resultaat is dat er geld van arm naar rijk gaat. Dat is een verkeerde ontwikkeling. De btw-verhoging op sport, media en cultuur zou van tafel zijn, maar de situatie is nu volkomen onduidelijk. De staatssecretaris zegt dat de dekking binnen de btw moet worden gevonden. Moeten de sectoren sport, media en cultuur zich toch voorbereiden op een btw-verhoging? "

SGP: Eerste Kamer heeft dempende werking

Senator Schalk wees op de discussie die met enige regelmaat wordt gevoerd en ook nu weer actueel is: de rol van de Eerste Kamer. Volgens hem heeft de senaat een dempende werking en is dat zichtbaar geworden bij dit pakket. Drie zaken zijn aangepast door toedoen van de Eerste Kamer: de btw-plannen, de mogelijkheden voor giftenaftrek en de onevenredige aanpak van eenverdieners op termijn verzachten: "Is daarmee alle kou uit de lucht? Bij de aanpassing van de btw zal ergens pijn worden gehaald. Je zou kunnen denken aan luxegoederen of zaken die schade toebrengen aan de gezondheid van mensen, zoals kansspelen. De piek van de marginale druk ligt in vrijwel alle gevallen bij mensen met een laag - of middeninkomen. Bij het Belastingplan 2025 voor de BES-eilanden is een probleem ontstaan door een amendement van de Tweede Kamer. Klopt het dat dit door middel van een novelle wordt opgelost? Komt de novelle deze week? Zo niet, wat zijn de gevolgen als het niet voor 1 januari wordt behandeld? De SGP mist bij het kabinet de ambitie om armoede verder te verlagen."

PVV: Kleine stap richting vereenvoudiging stelsel

Senator Van Strien ziet een kleine lastenverlichting voor werkenden en middeninkomens. Hij noemde de twee wetten die gaan over de huurtoeslagwetten "een kleine stap richting de vereenvoudiging van het toeslagenstelsel te zijn. Maar er zullen bij de vereenvoudiging ook nadelen optreden. Het is onduidelijk wat er precies gaat gebeuren ten aanzien van woningzoekenden." Over het voorstel voor aanpassing van de fiscale opvolgingsfaciliteiten bij familiebedrijven zei Van Strien dat de PVV voorstander is van het stimuleren van familiebedrijven, maar vooral ook van een vereenvoudiging van het stelsel: "Wordt met deze vereenvoudigingen tegemoet gekomen aan eerdere kritiek?"

VVD: Impact maatregelen eerst in kaart brengen

Senator Geerdink zei dat de overheid nergens is zonder ondernemers: "Het geld dat de overheid uitgeeft, moet eerst worden verdiend. De internationale concurrentiepositie is door inzet van de VVD in de EK niet verslechterd in dit pakket. Uit onderzoek blijkt dat de 30%-regeling meer oplevert dan dat hij kost. Zowel budgettair als maatschappelijk levert het meer op, maar toch gaat het percentage over twee jaar omlaag. Kan de staatssecretaris toezeggen een overzicht te geven van expatregelingen in internationaal verband? Werken moet meer lonen, de marginale belastingdruk moet omlaag. Een uniform btw-tarief is te prefereren boven jojo-gedoe van nu. Hoe komen we tot die grote noodzakelijke herzieningen? De overheid moet eerst de impact van maatregelen in kaart brengen. De keus van het kabinet om niet eerst een impactanalyse te doen naar bijvoorbeeld het effect van verhoging van btw op logies in de grensregio is onbegrijpelijk."

ChristenUnie: Zorgen over parlementaire behandeling

Senator Holterhues sprak mede namens OPNL. Hij noemde het pakket nog steeds aanzienlijk, omdat het minder voorstellen dan vorig jaar zijn. Hij heeft zorgen over de parlementaire behandeling: "Het proces lijkt een herhaling van zetten van vorig jaar. Pas in een laat stadium krijgt de Eerste Kamer een hoop te verstouwen, waarbij onderlinge samenhang niet altijd duidelijk is, behalve de budgettaire samenhang. De gezamenlijke indiening komt de parlementaire behandeling niet ten goede. Kan de staatssecretaris onderbouwen waarom ook dit jaar is gekozen om alles als één pakket aan te bieden? Waarom worden geen maatregelen, zoals een suiker- en een vettaks, genomen om overgewicht tegen te gaan, om zo de zorgkosten te beteugelen en een gezonde levensstijl te stimuleren? Het is belangrijk dat wordt overlegd met de BES-eilanden en het effect van de koopkrachtmaatregelen voor de inwoners daar door te rekenen."

D66: Btw-verhoging sport en cultuur niet invoeren, ook niet als later wordt verrekend

Senator Moonen zei dat als de afspraak over het niet door laten gaan van de btw-verhoging op sport en cultuur niet wordt nagekomen, dat zeer schadelijk is voor het vertrouwen van mensen in de politiek: "Wij vertrouwen er dan ook op dat de afspraak wordt nagekomen. Ik vraag een toezegging van de staatssecretaris dat hij in éérste instantie kijkt naar dekking binnen de btw, in plaats van alléén binnen de btw. Als dat niet lukt, dan moet met een meerderheid worden gezocht naar alternatieven. Materieel staat de btw-verhoging nog steeds in de wet. Er komt nu een overgangsregeling waarbij bijvoorbeeld op concertkaartjes eerst het hoge tarief wordt geheven, en dan later verrekend. Dat is onuitvoerbaar. D66 voelt er dan ook niets voor. Er zijn al genoeg problemen in de uitvoering, daar willen we niets aan toevoegen. We willen dat de btw-verhoging helemaal niet wordt ingevoerd. Dus meteen vanaf 1 januari 9% heffen en uitleg hoe de staatssecretaris dit technisch gaat regelen."

50PLUS: Adviescommissie instellen

Senator Van Rooijen vroeg of de staatssecretaris bereid is om een adviescommissie in te stellen om grote fiscale stappen voor te bereiden. Hij vroeg verder waarom zoveel is gestrand op de uitvoerbaarheid: "Toeslagenstelsel, box 3-stelsel, inkomensafhankelijke fiscale heffingskortingen en het vierde probleem is aanstaande: de pensioenhervorming. Over box 3 adviseer ik om terug naar de tekentafel te gaan. Kan de staatssecretaris met het oog op een betere spreiding van wetgeving toezeggen dat voorstellen al in het voorjaar naar de Kamer worden gestuurd? Het 50PLUS doet niet mee aan de koehandel zoals met de btw-verhoging. Ik heb dat ook bij de Algemene Politieke Beschouwingen laten weten. We hebben als Eerste Kamer maar één wapen en dat is de wet verwerpen. Ik pleit voor impactstudie van de btw-verhoging op logies die voor de zomer klaar moet zijn. Er zijn grote zorgen over de vakanties van gezinnen in Nederland. Voor een vakantie van twee weken komt er zomaar 200 euro bij. De dekking moet worden gevonden binnen de btw en niet weggehaald bij de AOW'ers."

SP: Bij kabinet gaat winstzekerheid voor bestaanszekerheid

Volgens senator Van Apeldoorn staat bij dit Belastingplan de winstzekerheid voorop. Hij ziet vier cadeaus voor het kapitaal (waaronder het terugdraaien van heffen van dividendbelasting op inkoop van eigen aandelen en het terugdraaien van de verhoging van het box 2-tarief voor directeur-grootaandeelhouders): "Vier keer winstzekerheid boven bestaanszekerheid. De belastingdruk is het laagst voor de hoogste inkomensgroepen. Zorg ervoor dat de sterkste schouders ook de zwaarste lasten gaan dragen. Met een miljonairsbelasting komt er een einde aan het box 3-drama. De SP verwacht van het kabinet dat ze voortvarend aan de slag gaat met het uitvoeren van de motie om kinderarmoede terug te brengen. Het voorstel voor intensivering van het kindgebonden budget is een eerste stap. Maar we verwachten in het voorjaar meer voorstellen om kinderarmoede te verlagen."

JA21: Paard achter de wagen spannen

Ook senator Baumgarten vond de tijd om deze tien wetsvoorstellen te behandelen onverantwoord kort. "Verhoging kindgebonden budget klinkt sympathiek, maar de marginale druk lijkt toe te nemen. Is dat niet het spannen van het paard achter de wagen, zo wordt meer werken ontmoedigd. Is de staatssecretaris het met mij eens? Waarom wordt de zelfstandigenaftrek versneld? Zijn er alternatieven overwogen om de zelfstandigen te compenseren? JA21 heeft zorgen over de btw-verhoging voor logies, allereerst de grenseffecten. Van een gelijk speelveld is in de grensregio geen sprake meer. De herziening van box 3 loopt helemaal vast. Hoe wordt recht gedaan aan een gelijke behandeling van alle burgers? Wat is de ambitie van de staatssecretaris? Blijven we steken in ad hoc-oplossingen of ziet hij meer een structurele oplossing?"

Volt: Weigering motie uit te voeren onaanvaardbaar

Senator Hartog vroeg de overige Kamerleden over het niet-uitvoeren van de motie-Van Meenen (de btw-verhoging in een apart wetsvoorstel): "Als wij dit als Kamer accepteren wat zijn toekomstige moties over wetgeving dan nog waard? Het is onaanvaardbaar. Als ik de krant lees zou ik bijna denken dat de btw-verhoging op sport, media en cultuur van de baan is, maar dat is niet het geval. Bij aanvaarding van de wet worden de verhogingen gewoon ingevoerd. Misschien wordt het later vervangen, maar dat is nog onzeker. Wordt de te veel betaalde btw voor concertkaartjes terugbetaald? Het kabinet heeft gewezen op de complexiteit bij invoering van deze regeling. Dat wordt nog complexer als de verhoging eerst wordt ingevoerd en dan weer teruggedraaid. Het is ook nog steeds niet duidelijk waar de dekking vandaan komt. Het is mogelijk dit Belastingplan af te wijzen zonder grote gevolgen. Ik geef dit aan de Kamer ter overweging. Kan de regering aangeven hoe we een nieuw belastingplan nog voor het einde van het jaar behandelen?"

CDA: Niet bezuinigen op de uitvoering

Senator Bakker-Klein zei dat het pakket dat nu voorligt het resultaat is van een politiek proces dat in de Tweede Kamer heeft plaatsgevonden: "Het CDA is het niet met alle wetsvoorstellen eens, maar we willen ons in dit debat vooral richten op de rechtmatigheid, handhaafbaarheid en uitvoerbaarheid. Belastingen kunnen een grote impact hebben op de levens van mensen en het voortbestaan van bedrijven. We sluiten ons aan bij de oproep van de 50PLUS-fractie om een onafhankelijke commissie in het leven te roepen. Belastingheffing en toeslagenuitkering zijn volledig digitaal geworden. Maar heel veel mensen zijn niet digitaal vaardig. CDA maakt zich zorgen om de bezuinigingen op de overheid. De uitvoering is juist zo belangrijk. Blijvend investeren in kennis van de uitvoerende professionals is van groot belang. De toegevoegde uitzondering op kamperen bij het verhoogde tarief op logies lijkt willekeurig. De maatregel wordt gevoeld, vooral in de grensregio's. We sluiten ons aan bij de vragen over de impactanalyses. We zien nog geen concrete maatregelen om de positie van grenswerkers te verbeteren. Hoe staat het met de onderhandelingen hierover?"

BBB: Out of the box denken bij box 3

Wat senator Heijnen betreft zou het fijn zijn als het pakket belastingvoorstellen voor 2026 weer verder afneemt. Hij ziet goede aanknopingspunten voor een verdere afslankingsoperatie. "Wij zijn benieuwd naar de meerjarenstrategie van de Belastingdienst die we binnenkort kunnen verwachten. Wanneer precies? Ramingen zijn belangrijk, mede daarop wordt beleid gemaakt. Voor de BBB gaat het daarbij om na-calculeren en leren. BBB wijst op een toename van de lasten voor het bedrijfsleven en toename van uitvoeringslasten van de Belastingdienst bij de btw-heffing op diensten aan onroerende zaken. Kan de staatssecretaris op korte termijn een evaluatie uitvoeren? Hebben we deze bepaling wel nodig en zo ja, kunnen we hem wel uitvoeren. Dus graag een impactanalyse, in het bijzonder naar de grenseffecten. Bij de gedifferentieerde verbruiksbelasting, de suikertaks, worden vijf varianten beschreven, maar wij zouden graag een zesde variant toevoegen, namelijk een suikertaks waarin een gedifferentieerde verbruiksbelasting op niet-alcoholische dranken wordt ingericht op basis van toegevoegde suikers. In de uitspraak van de Raad van State over box 3 ziet BBB een kans om nu eens out of the box te denken."

PvdD: Magische rekentruc fossiele subsidies

Senator Visseren-Hamakers riep de Kamer en het kabinet op om vooral de hele puzzel te gebruiken en niet alleen kleine verschuivingen binnen het Belastingplan. "Wij geven graag een aantal suggesties om het beleid duurzamer en diervriendelijker te maken. Zoals de fossiele subsidies: die kunnen worden stopgezet. Investeren in kernenergie: beter in iets anders investeren. Btw op kansspelen, en nog veel meer. Bij de fossiele subsidies is een magische rekentruc toegepast waardoor er ineens miljarden verdwijnen. Maar de vervuiling is daarmee niet weggetoverd noch de subsidiëring ervan. Afbouw is urgent, zowel financieel als voor het klimaat. Wat zijn de plannen van het kabinet om fossiele subsidies af te bouwen? Wat de PvdD betreft horen alle plantaardige dranken en vruchtensappen zonder toegevoegde suikers uitgezonderd te worden bij de suikertaks. Dit kan makkelijk door ze te benoemen. Graag een reactie van de staatssecretaris. Hoe staat het met de uitvoering van de motie over het afschaffen van btw op groenten en fruit?"

FVD: Overlaten aan private markt

Senator Van den Oetelaar zei dat in het belastingpakket een beetje aan knopjes wordt gedraaid. "Dit eindeloze getouwtrek leidt er toe dat steeds meer ondernemers het zat zijn en hun bedrijf verkopen en emigreren. Te hoge belastingen, te veel regels, te veel immigratie. Het gevoel hier niet gewaardeerd te worden. Het zijn juist deze mensen die de economie kunnen doen floreren. Er wordt niets duidelijk over de gevolgen van het Belastingplan dat nu voorligt. Waar kan de belastingbetaler nu eigenlijk op rekenen? Het enige dat we daadwerkelijk weten, is dat de Staat blijft groeien en dus ook de inkomsten van de overheid. Ondanks dat er nu een rechts kabinet is, nemen de inkomsten toe. Al met al wordt er onderaan de streep met dit plan meer geld opgehaald dan bij het vorige kabinet. Het gehele deel van de economie dat gefinancierd wordt door de inkomsten van belastingen uit het plan dat nu voorligt, zou moeten worden overgelaten aan de private markt."

Beantwoording staatssecretaris Van Oostenbruggen

"Voor het komende jaar lukt het niet om belastingvoorstellen vóór de zomer van 2025 in te dienen. Ik kan wel toezeggen dat er na de Voorjaarsnota een brief wordt gestuurd met een planning voor hoe we het Belastingplan gaan oppakken. Het box 3-traject zal apart worden ingezet. Dat is te groot en te complex om zomaar in het Belastingplan mee te nemen. De marginale druk is een thema om bij nieuw belastingstelsel over na te denken. Deze is nu veel te hoog. In het huidige stelsel is er weinig mogelijk, alleen ongerichte en daardoor dure maatregelen. De koopkracht voor werkenden neemt volgend jaar toe. Het tarief in de tweede schijf gaat weliswaar iets omhoog, maar het voordeel van het lagere tarief in de eerste schijf is per saldo groter dan het nadeel van het iets hogere tarief in de tweede schijf. Het is niet kwantitatief vast te stellen dat de vermogensverhouding te scheef is. Ik ben het wel eens dat het scheef is, maar of het te veel is, is een politieke uitleg."

"We hebben gekeken naar het afschaffen van maatregelen die niet doelmatig en niet doeltreffend zijn. En daarom is gekozen voor het afschaffen van het verlaagd btw-tarief van negen procent. De afspraak met de Tweede Kamer is een verplichting voor het kabinet om voor de Voorjaarsnota te komen met een alternatief. Hoe we omgaan met het overgangsrecht dat op 1 januari zal ingaan? Een aantal categorieën gaat in op 1 januari 2026, boeken bijvoorbeeld, maar andere al op 1 januari 2025, zoals concerten. Ik kan het volgende toezeggen en zal dit bevestigen in een brief: ondernemers die kaarten verkopen in de eerste helft van 2025 voor zogeheten culturele prestaties, bijvoorbeeld concerten, die in 2026 plaatsvinden hoeven het verhoogd tarief niet in rekening te brengen. De btw-verhoging op sport, media en cultuur wordt tijdelijk opgeschort. Ik zal het beleidsbesluit hiervoor nemen en per brief aan de Kamer laten weten, waarschijnlijk nog deze week."

"Ik wil wel een impactanalyse naar de effecten van de btw-verhoging op logies toezeggen. Die komt rond de zomer naar de Kamer. Momenteel is er geen politiek draagvlak voor een 0-tarief voor btw op groenten en fruit. De meerjarenstrategie voor de Belastingdienst komt nog voor het kerstreces. Het wetsvoorstel voor box 3 is nog niet ingediend in de Tweede Kamer. We bestuderen eerst de adviezen van de Raad van State. Het is niet gepast om daarop nu vooruit te lopen. Ik wil graag regie nemen op de herziening van het belastingstelsel. Er zijn sinds 1986 al veel rapporten verschenen en daar staat alles al in. Er is geen externe commissie nodig om deze conclusies nog eens op te schrijven. Ik wil aan de slag en toewerken naar een verkiezingsbestendig plan. En niet anderhalf jaar wachten op een advies van een externe commissie."

Beantwoording ministers Keijzer, Van Hijum en Hermans

Minister Keijzer van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening zei over de twee wetsvoorstellen die haar beleidsterrein aangaan (Verbetering koopkracht en vereenvoudiging van regeling huurtoeslag en Vereenvoudiging van de huurtoeslag ) dat deze wetsvoorstellen in samenhang moeten worden gezien: "Ze komen tegemoet aan de wens om het toeslagenstelsel te herzien en om ervoor te zorgen dan meer werken gaat lonen. Het is belangrijk dat mensen hun woonlasten kunnen blijven dragen. Als zij daarbij ondersteuning krijgen vanuit de huurtoeslag, moet dat op een manier die zekerheid biedt en makkelijk te begrijpen is en dat is nu niet voor iedereen het geval."

Minister Van Hijum van Sociale Zaken en Werkgelegenheid sprak ook over twee wetsvoorstellen (Intensivering van het kindgebonden budget in verband met koopkrachtondersteuning 2025 en Bevriezing in 2025, 2026 en 2027 dubbele algemene heffingskorting in het referentieminimumloon ): "Voor het kabinet is bestaanszekerheid een speerpunt. Nederland is een van de meest welvarende landen maar veel mensen maken zich zorgen om hun bestaan. Daarom is een hervorming van het belastingen- en toeslagenstelsel nodig. Werken moet lonen, de marginale druk is een zorgpunt in het huidige stelsel. Het is onze intentie om een verdere verlaging van de armoede te bewerkstellingen, ook door het niet-gebruik van toeslagen te verminderen door middel van een campagne."

Minister Hermans van Klimaat en Groene Groei sprak over de fiscale maatregelen binnen het Belastingplan 2025 die over klimaat gaan. "Het kabinet wil fossiele voordelen zoveel mogelijk in Europees verband afbouwen om gelijk speelveld voor bedrijven in Europa overeind te houden. Het kabinet neemt in het Belastingplan maatregelen om de klimaatdoelen dichterbij te brengen, om te prikkelen om tot schoner gedrag over te gaan, zoals de CO2-heffing voor afvalverbrandingsinstallaties en een verlaagd tarief voor de energiebelasting voor waterstof. Dat is nogal cruciaal om de waterstofmarkt van de grond te krijgen."



Deel dit item: