Dinsdag 10 september 2024, commissie Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS)




Agenda

1.Vaststellen agenda

2.36357

Verzamelwet VWS 2023

Beslispunt

Hoe wenst de commissie, na kennisneming van de nota naar aanleiding van het tweede verslag, te besluiten?

  • het wetsvoorstel aan te melden voor afdoening als hamerstuk of voor te stellen over het wetsvoorstel te stemmen, dan wel
  • het wetsvoorstel aan te melden voor plenaire behandeling of een datum vast te stellen voor het uitbrengen van een derde verslag; bij het uitbrengen van het derde verslag meldt een commissie het wetsvoorstel aan voor plenaire behandeling onder voorbehoud van die ontvangst (artikel 45, derde en vijfde lid, Reglement van Orde van de Eerste Kamer der Staten-Generaal).

Toelichting

  • Dit wetsvoorstel wijzigt een aantal wetten op het terrein van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Het gaat om kleine wijzigingen, bijstellingen en technische verbeteringen.
  • Op 25 juni 2024 is door de fractie van de BBB (Lievense) inbreng geleverd voor het tweede verslag. De nota naar aanleiding van het tweede verslag (36357, E) is op 26 augustus jl. ontvangen.

Nadere procedure


3.36403

Regeling van nicotineproducten zonder tabak en nicotineapparaten

Beslispunt

Hoe wenst de commissie, na kennisneming van de nota naar aanleiding van het tweede verslag, te besluiten?

  • het wetsvoorstel aan te melden voor afdoening als hamerstuk of voor te stellen over het wetsvoorstel te stemmen, dan wel
  • het wetsvoorstel aan te melden voor plenaire behandeling of een datum vast te stellen voor het uitbrengen van een derde verslag; bij het uitbrengen van het derde verslag meldt een commissie het wetsvoorstel aan voor plenaire behandeling onder voorbehoud van die ontvangst (artikel 45, derde en vijfde lid, Reglement van Orde van de Eerste Kamer der Staten-Generaal).

Toelichting

  • Dit voorstel wijzigt de Tabaks- en rookwarenwet en stelt regelgeving vast voor producten met nicotine die geen tabak bevatten. Verder is een wijziging toegevoegd die een verbod invoert voor producten die bedoeld zijn voor oraal gebruik. Nicotinezakjes worden hiermee verboden.
  • Het doel van dit wetsvoorstel is die producten ook onder de Tabaks- en rookwarenwet te laten vallen. Dit houdt in dat er een reclameverbod is voor deze producten. Ook wordt de leeftijdsgrens van 18 jaar op de verkoop van deze producten van toepassing.
  • Op 9 juli 2024 is door de fracties van GroenLinks-PvdA (Van Gurp), SP (Van Aelst-den Uijl) en PvdD (Koffeman) gezamenlijk inbreng geleverd voor het tweede verslag. De nota naar aanleiding van het tweede verslag (36403, E) is op 6 september 2024 ontvangen.

Nadere procedure


4.Verkenning aanvullende bevoegdheidsgrondslagen Wet publieke gezondheid

Afschrift van brief van de minister voor Medische Zorg van 28 juni 2024 aan de Tweede Kamer inzake verkenning aanvullende bevoegdheidsgrondslagen Wet publieke gezondheid (36194, AE)

Beslispunt

  • Welke fracties wensen heden inbreng te leveren voor schriftelijk overleg?

Toelichting

  • Op 28 juni 2024 heeft toenmalig minister voor Medische Zorg de Eerste Kamer via een afschrift van een brief (+ diverse bijlagen*) aan de Tweede Kamer geïnformeerd over de tweede en derde fase van de verkenning naar aanvullende bevoegdheidsgrondslagen voor het nemen van collectieve maatregelen bij een infectieziekte met pandemisch potentieel in de Wet publieke gezondheid. Blijkens het slot van de brief aan de Tweede Kamer wordt met de brief voldaan aan de op 16 mei 2023 aan de Eerste Kamer gedane toezegging (T03611) naar aanleiding van een vraag van het toenmalige lid De Bruijn-Wezeman (VVD). Volgens deze toezegging zullen in het voorjaar van 2024 de resultaten van de verkenning naar eventuele aanvullende bevoegdheidsgrondslagen voor collectieve maatregelen in de Wet publieke gezondheid met de Kamer worden gedeeld.
  • Op 2 juli 2024 besprak de commissie VWS de brief van 28 juni 2024 (36194, AE) en de status van toezegging T03611. De commissie besloot toen de status van de toezegging als voldaan aan te merken en heden gelegenheid te bieden tot het leveren van inbreng voor schriftelijk overleg.

Tweede Kamer

Deze brief stond in de Tweede Kamer geagendeerd voor de VWS-procedurevergadering van 4 september 2024. Besloten is de brief van 28 juni (TK 36194, 43) te agenderen voor het te zijner tijd te houden commissiedebat 'Ontwikkelingen rondom het coronavirus/ pandemische paraatheid'.

*Als bijlagen bij de brief aan de Tweede Kamer zijn opgenomen de adviezen van (1) het Maatschappelijk Impact Team (MIT), de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving (RVS) en het College voor de Rechten van de Mens (College), (2) het RIVM en van (3) diverse uitvoeringspartners in het kader van de verkenning naar aanvullende bevoegdheidsgrondslagen voor de Wet publieke gezondheid.


Inbreng schriftelijk overleg

5.Ontwerpbesluit, houdende wijziging van het Tabaks- en rookwarenbesluit in verband met de invoering van standaardverpakkingen voor sigaren en elektronisch dampwaar

Verslag schriftelijk overleg (32011, F)

Beslispunt

Geeft het gevoerde schriftelijk overleg aanleiding tot vervolgvragen of wenst de commissie het verslag schriftelijk overleg (32011, F) voor kennisgeving aan te nemen?

Toelichting

  • De fracties van BBB (Van Wijk), VVD (Kaljouw) en PVV (Bezaan) hebben op 4 juli jl. vragen gesteld over het voorgehangen ontwerpbesluit. De staatssecretaris van VWS heeft op 27 augustus 2024 gereageerd (verslag schriftelijk overleg 32011, F).
  • Het betreft voorlegging op grond van artikel 12 van de Tabaks- en rookwarenwet; in deze bepaling gaat het om gecontroleerde delegatie (aanwijzing 2.36 Aanwijzingen voor de regelgeving). Er bestaat bij gedelegeerde regelgeving geen instemmingsrecht voor de Kamers. Zie voor de verschillende vormen van delegatie paragraaf 2.5 van de Aanwijzingen voor de regelgeving (aanwijzingen 2.35 t/m 2.40).

Tweede Kamer

De Tweede Kamer heeft dit voorgehangen ontwerpbesluit in de procedurevergadering VWS van 12 juni 2024 voor kennisgeving aangenomen.


Bespreking verslag schriftelijk overleg


6.Preventiebeleid voeding en verbruiksbelasting alcoholvrije dranken (moties 36410 F en 36418 W en X)

Verslag schriftelijk overleg (32793/36418, H)

Beslispunt

  • Wenst de commissie een vervolg te geven aan het schriftelijk overleg over de drie moties of wenst zij het verslag schriftelijk overleg (32793/36418, H) voor kennisgeving aan te nemen?

Toelichting

  • Op 2 juli 2024 besprak de commissie VWS de brief van 27 juni 2024 van toenmalig staatssecretaris van VWS (32793, G). Naar aanleiding daarvan heeft de commissie op 9 juli jl. een commissiebrief verzonden gericht aan de staatssecretaris van Jeugd, Preventie en Sport, met een gelijkluidende versie gericht aan de staatssecretaris van Fiscaliteit en Belastingdienst, met het verzoek de Eerste Kamer ten aanzien van de uitvoering van de moties Koffeman c.s. (36410, F) en Visseren-Hamakers c.s. (36418, W en X) te informeren over zowel de onderlinge verantwoordelijkheidsverdeling als over het beoogde tijdpad. De staatssecretaris van Fiscaliteit en Belastingdienst heeft op 29 augustus op dit verzoek gereageerd (verslag schriftelijk overleg 32793/36418, H).

Achtergrond

  • Naar aanleiding van de brief van de staatssecretaris van VWS van 21 december 2023 (32793, C), waarmee de Kamer geïnformeerd is over de voortgang van de preventieaanpak leefstijl, is een eerste ronde schriftelijk overleg gevoerd (verslag schriftelijk overleg 32793, D).
  • Op 11 april 2024 zijn door de diverse fracties enkele nadere vragen gesteld. Naar aanleiding van de reactie daarop (verslag nader schriftelijk overleg; 32793, E) heeft de commissie op 28 mei 2024 inbreng geleverd voor een derde ronde schriftelijk overleg. De reactie daarop staat heden ter bespreking geagendeerd (verslag nader schriftelijk overleg 32793, G).
  • In zijn reactie verwijst de staatssecretaris van VWS naar de contourenbrief gedifferentieerde verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken op basis van suikergehalte die op 26 april 2024 is gedeeld met de Eerste Kamer (36418 AO) en op 14 mei 2024 is besproken in de commissie Financiën.
  • De contourenbrief bevat opties voor een gedifferentieerde verbruiksbelasting op basis van suikergehalte. Het demissionaire kabinet heeft de route van een contourenbrief gekozen vanwege haar demissionaire status, de verscheidenheid in politieke wensen – de aangenomen moties geven geen eenduidig beeld – en de nog te maken keuzes. De staatssecretaris van VWS merkt op dat afhankelijk van de voorkeur voor één van de in de contourenbrief opgenomen opties het demissionaire kabinet deze desgewenst kan uitwerken in een wetsvoorstel.
  • De vaste commissie voor Financiën heeft op 14 mei 2024 besloten om de brieven van de staatssecretaris van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst van 20 december 2023 en 26 april 2024 over (contouren voor) een gedifferentieerde verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken (36418, AG en 36418, AO) voor kennisgeving aan te nemen. Verder besloot zij om de behandeling van dit onderwerp in de Tweede Kamer af te wachten, alvorens het opnieuw ter bespreking te agenderen. In verband daarmee heeft de commissie Financiën besloten de uitvoeringsstatus van de moties 36410, F; 36418, X en 36418, W ongewijzigd te laten. Ook werd besloten bij de verdere behandeling samen op te trekken met de vaste commissie voor VWS.
  • In paragraaf 2.3 van de contourenbrief wordt ingegaan op de volgende moties:

    Motie-Koffeman (PvdD) c.s. (36410, F)

    In deze motie wordt de regering verzocht om dranken zonder toegevoegde suikers niet langer onder de verhoogde heffing te laten vallen, en de Kamer daarover binnen drie maanden te berichten.

    Motie-Visseren-Hamakers (PvdD) c.s. (36418, X)

    In deze motie wordt de regering verzocht om per 1 januari 2024 of zo spoedig mogelijk daarna, een nultarief in de verbruiksbelasting in te voeren voor dranken die geen toegevoegde suikers bevatten.

    Motie-Visseren-Hamakers (PvdD) c.s. (36418, W)

    In deze motie wordt de regering verzocht de invoeringsdatum van de nieuwe verbruiksbelasting op alcoholvrije dranken met een jaar uit te stellen tot 1 januari 2025 zodat ongewenste neveneffecten kunnen worden voorkomen.


Bespreking verslag schriftelijk overleg



7.Uitwerking en inwerkingtreding Wet integrale suïcidepreventie

Verslag schriftelijk overleg (35754, D)

Beslispunt

  • Wenst de commissie schrifelijk te reageren op het verslag schriftelijk overleg (35754, D) of wenst zij het voor kennisgeving aan te nemen?

Toelichting

  • In het kader van de behandeling van het initiatiefvoorstel-Bikker, Westerveld, Krul, Diederik van Dijk, Dobbe, Kostić, Van der Plas en Joseph 'Wet integrale suïcidepreventie' (35.754) voerde de commissie VWS op 25 juni 2024 een gesprek met de Stichting 113 Zelfmoordpreventie.
  • Het wetsvoorstel, dat op 4 juni 2024 reeds als hamerstuk is afgedaan, zorgt voor duurzame verankering en verspreiding van sector-overstijgend, integraal en effectief suïcidepreventiebeleid binnen de landelijke en lokale overheid. Doel van dit wetsvoorstel is het wettelijk vastleggen in de Wet publieke gezondheid van het eerder ontwikkelde suïcidepreventiebeleid en zo de basis voor dit beleid te verstevigen. De primaire verantwoordelijkheid voor dit beleid komt bij de minister van VWS te liggen. In het voorstel wordt het bestaan van de gratis hulplijn wettelijk vastgelegd.
  • Tijdens het gesprek met de Stichting 113 is onder andere gesproken over de voorlegging aan het parlement van de op grond van artikel 12b van de Wet integrale suïcidepreventie (zie: Stb. 2024, 189) nog op te stellen algemene maatregel van bestuur. Dit naar aanleiding van de reactie van de Staatssecretaris van VWS tijdens het debat over initatiefwetsvoorstel 35754 in de Tweede Kamer op 14 mei 2024 (zie: slot bijgevoegd ongecorrigeerd stenogram van 14 mei 2024):

    'Staatssecretaris Van Ooijen:

    Dank u wel, voorzitter. Ik heb nog twee korte vragen liggen. Allereerst de vraag van de VVD over de uitvoeringstoets, in welke vorm dan ook. De uitkomsten daarvan gaat de Kamer inderdaad krijgen. Dat kan ik bij dezen toezeggen. De AMvB kent overigens geen voorhang. Dat suggereerde u, dacht ik. Maar u krijgt die op een ander moment, dus dat zal in ieder geval geregeld worden, zonder enige twijfel.'

  • In de brief van vrijdag 28 juni 2024 (35754, C) over de bekrachtiging en verdere uitwerking en inwerkingtreding van de Wet integrale suïcidepreventie wordt onder 'Uitwerking wetsvoorstel' ingegaan op de op te stellen algemene maatregel van bestuur.
  • Op 9 juli 2024 besloot de commissie in een commissiebrief, gericht aan de staatssecretaris van Jeugd, Preventie en Sport, te verzoeken de Eerste Kamer op eenzelfde wijze als de Tweede Kamer te betrekken bij de verdere uitwerking van de Wet integrale suïcidepreventie.Het gaat dan o.a. over de tot stand te brengen algemene maatregel van bestuur, de uitwerking van de structurele financiële dekking, de uitvoerbaarheid van de wet voor gemeenten en de uitkomsten van de uitvoeringstoets.
  • De staatsseceretaris heeft op 5 september 2024 gereageerd naar aanleiding van dit verzoek (verslag schriftelijk overleg 35754, D).

Bespreking verslag schriftelijk overleg

8.Kennismakingsgesprek(ken) nieuwe bewindspersonen VWS

Beslispunten

  • Wenst de commissie (een) kennismakingsgesprek(ken) te houden met de drie nieuwe bewindspersonen van VWS? Zo ja, gaat de voorkeur uit naar één gesprek met de drie bewindspersonen of naar afzonderlijke (al dan niet geclusterde) gesprekken met de drie bewindspersonen?
  • Op welke termijn wenst de commissie dit gesprek of deze gesprekken te houden en hoeveel tijd wenst de commissie hiervoor (per gesprek) te reserveren?
  • Zijn er onderwerpen die de commissie tijdens dit gesprek of deze gesprekken aan de orde wenst te stellen? Zo ja, welke?

Ter informatie treft u aan:

  • het introductiedossier om de bewindspersonen wegwijs te maken bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Het introductiedossier bevat onder meer het inwerkprogramma voor de bewindspersonen, de uitleg over de organisatie en achtergrondinformatie over het ministerie,
  • het organogram van het ministerie van VWS,
  • de cv's van de nieuwe VWS-bewindspersonen: minister Agema (PVV) en de staatssecretarissen Maeijer (PVV) en Karremans (VVD),
  • de tekst van het Hoofdlijnenakkoord 2024 -2028, d.d. 16 mei 2024.

Bespreking

9.Mededelingen en informatie

A - Vooraankondiging aanbieding eerste Onderzoeksagenda Kabuki-syndroom

De voorzitter van de Stichting Kabuki-Syndroom (SKS) heeft verzocht om ter gelegenheid van Kabuki Awareness Day (23 oktober 2024) de eerste Kabuki Onderzoeksagenda te mogen aanbieden aan leden van de commissie VWS. Deze aanbieding zal plaatsvinden op dinsdag 22 oktober 2024 om 12:15 uur vóór het gebouw van de Eerste Kamer (Kazernestraat 52).

Leden van de commissie VWS ontvangen t.z.t. een uitnodiging om hierbij aanwezig te zijn.

B - Speciaal verslag Europese Rekenkamer over de medische agentschappen van de EU ( De EU-respons op de COVID-19-pandemie, NL 2024 - 12)

Op 4 september 2024 publiceerde de Europese Rekenkamer een speciaal verslag over de EU-respons op de COVID-19-pandemie. In het speciaal verslag gaat de Rekenkamer in op de manier waarop de medische agentschappen van de EU met de coronapandemie omgingen. Het speciaal verslag is hierbij ter informatie toegevoegd.



10.Rondvraag

11.Ter herinnering: openstaande correspondentie commissie VWS

  • Hieronder is een overzicht van de openstaande correspondentie weergegeven (dit betreft brieven).
  • Een overzicht van wetsvoorstellen die bij de commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) in (schriftelijke) behandeling zijn, is via deze LINK te raadplegen.
  • Een overzicht van VWS-wetsvoorstellen in behandeling bij de Tweede Kamer is te raadplegen via deze LINK.

Overzicht openstaande correspondentie

Verzonden

Onderwerp + link

(N)SO: (nader) schriftelijk overleg

Reactietermijn

Toelichting

2024-05-14

SO - Aanpak preventie en bestrijding (toekomstige) pandemische dreigingen, besmettelijke (dier)ziekten en zoönosen;

Link brief: 25295/32793/29683

2024-07-01

 

2024-09-06



Korte aantekeningen