1.Vaststellen agenda
2.Inventarisatie van de behoefte aan een begrotingsdebat OCW
Begrotingsstaten Onderwijs, Cultuur en Wetenschap 2025
Inventarisatie
-
-Is het de voorlopige inschatting van de commissie dat een plenair debat over de OCW-begroting 2025 (36600 VIII) wenselijk is?
Toelichting
In verband met mogelijke druk op de plenaire Kameragenda in de maand december is het voor de Voorzitter van belang tijdig een beeld te hebben van de behoefte aan de eventuele plenaire behandeling van begrotingswetsvoorstellen. De debatten in de Tweede Kamer over de begrotingen vinden plaats tussen 8 oktober en 26 november. De stemming in de Tweede Kamer over alle begrotingen (amendementen en wetsvoorstellen) zal plaatsvinden in de week van 3-5 december. Wanneer de begrotingsvoorstellen in de Eerste Kamer formeel in procedure worden genomen, besluiten de commissies definitief over de wenselijkheid van (schriftelijke en/of plenaire) behandeling.
Achtergrond
Sinds de inwerkingtreding van de regels voor het Europees Semester zijn de Tweede en Eerste Kamer gehouden de begrotingshoofdstukken af te handelen vóór aanvang van het betreffende begrotingsjaar (verdedigbare uitzonderingen daargelaten). Dit heeft geleid tot een sterk gecomprimeerde begrotingsbehandeling in de Eerste Kamer in de maand december, aangezien de Tweede Kamer alle begrotingshoofdstukken pas begin december gelijktijdig in stemming brengt.
In het verleden stemde de Eerste Kamer meestal uiterlijk in de laatste vergadering van december (dit jaar dinsdag 17 december 2024) over de begrotingshoofdstukken, vaak zonder daarover vooraf met de regering te beraadslagen. In uitzonderingsgevallen, bijvoorbeeld in geval van verkiezingen, kan de begrotingsbehandeling van een enkel hoofdstuk over de jaarwisseling getild worden. Een commissie kan ook overwegen in te stemmen met een begrotingshoofdstuk onder voorbehoud van een later te houden beleidsdebat (artikel 51 Reglement van Orde). Voorstellen daaromtrent dienen door de commissie te worden voorgelegd aan het College van Fractievoorzitters.
In 2023 waren de begrotingsbehandelingen aan een bijzonder tijdpad onderworpen, dat afwijkt van de reguliere begrotingsbehandelingen. In verband met de Tweede Kamerverkiezing zijn toen enkele begrotingen voor het verkiezingsreces van de Tweede Kamer behandeld (met stemmingen eind oktober), waardoor er meer tijd was voor de behandeling in de Eerste Kamer. De meeste begrotingen zijn overigens ná de Tweede Kamerverkiezing in behandeling genomen en dus over de jaarwisseling heen getild.
Bespreking
3.Uitnodiging en inventarisatie Ambassadeursconferentie op 29 januari 2025
Beslispunten
-
-Wenst de commissie specifieke thema's op te geven voor de inhoudelijke gespreksrondes?
-
-Welke leden wensen zich aan te melden voor deelname aan de ambassadeursconferentie op woensdag 29 januari 2025 van 12.45 - 15.45 uur?
Toelichting
In het kader van de jaarlijkse Ambassadeursconferentie staat op woensdag 29 januari 2025 van 12.45 - 15.45 uur de traditionele ontmoeting tussen de Nederlandse ambassadeurs en de leden van de Staten-Generaal gepland.
De bijeenkomst biedt alle leden van de Eerste en Tweede Kamer de mogelijkheid om kennis te maken met de (ongeveer 150) Nederlandse ambassadeurs en met hen op informele wijze van gedachten te wisselen over de werkzaamheden op de Nederlandse ambassades en de relatie daarvan met de politieke besluitvorming in Nederland.
De bijeenkomst zal bestaan uit drie opeenvolgende inhoudelijke gespreksrondes, waarbij Kamerleden en ambassadeurs in kleine groepen met elkaar in gesprek gaan over diverse thema's. Bij de start van de bijeenkomst wordt een lunch aangeboden.
Geïnteresseerde leden kunnen zich aanmelden tijdens de commissievergadering of per e-mail via het onderstaand aangegeven e-mailadres. Leden die zich aanmelden zullen in aanloop naar de bijeenkomst nadere informatie ontvangen.
Daarnaast kunnen leden thema's aandragen voor de inhoudelijke gespreksrondes. De gespreksthema's kunnen op alle denkbare beleidsterreinen liggen. Na ontvangst van alle onderwerpen die door beide Kamers worden opgegeven, zullen beide griffies samen met het ministerie een definitieve lijst opstellen.
Een impressie van de bijeenkomst die op 1 februari 2024 plaatsvond treft u hier.
4.Mededelingen en informatie
-
A.Uitvoerbaarheid, handhaafbaarheid en doenvermogen burgers
Onlangs is een notitie (bijgaand) vastgesteld die concrete aanbevelingen bevat om in de Kamercommissies focus te blijven houden op uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid van ontwerpregelgeving en rekening te houden met het doenvermogen van burgers. In dat kader zal vanaf 5 november a.s. onder andere ambtelijk in de commissieagenda’s geattendeerd worden op internetconsultaties over ontwerpregelgeving en worden opnieuw wetgevingsfiches aangeboden. Van Kamerleden wordt gevraagd wetsvoorstellen nadrukkelijk langs deze meetlat te (blijven) leggen en waar nodig het gesprek aan te gaan met de uitvoeringspraktijk (bij voorbeeld aan de hand van Standen van de uitvoering).
Bijgaande notitie was geagendeerd in het overleg van 15 oktober jl. van de Kamervoorzitter met de commissievoorzitters, en is met de Mededelingen van de Griffier van vrijdag 19 oktober jl. naar alle leden gestuurd. Met kennisgeving aan het College van fractievoorzitters, wordt de notitie hier onder de aandacht van uw commissie gebracht.
Overigens organiseert de commissie BIZA in dit kader op dinsdag 12 november 2024, van 15.00-16.30 uur in Commissiekamer 1 een openbaar gesprek met de stuurgroep verantwoordelijk voor de Staat van de Uitvoering 2024. Leden van uw commissie zijn van harte uitgenodigd om hieraan deel te nemen (graag aanmelden bij de griffier BiZa met oog op de gelimiteerde capaciteit Commissiekamer 1).
-
B.Gesprek met NCDR
Op 5 november 2024 vindt een gesprek plaats tussen de leden van de commissie SZW en de Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme (NCDR), de heer Rabin Baldewsingh. Dit gesprek staat ook open voor de leden van de commissies BIZA, J&V, OCW en VWS, gezien de raakvlakken met het werk van deze commissies.
-
C.Wetgevingsfiches
Zoals u onder A. hebt kunnen lezen, worden thans opnieuw wetgevingsfiches aangeboden. Een wetgevingsfiche is een beknopt stafmemo dat de inhoud van het wetsvoorstel beschrijft, ingaat op het advies van de Raad van State en eventueel geraadpleegde externen, en een sprekerslijst en stemmingsoverzicht van de Tweede Kamer bevat. Ook op nota’s van wijziging en amendementen wordt ingegaan. In verband met de niet onbeperkte capaciteit bij de staf wordt de leden verzocht alleen fiches te vragen bij wetsvoorstellen waarvan al bij voorbaat duidelijk is dat ze op inhoudelijke behandeling door de Eerste Kamer kunnen rekenen.
Een verzoek om een wetgevingsfiche kan worden gedaan aan de hand van de Selectielijst fiches en doorlopende wetteksten bij Mededelingen en Informatie (ontbreekt deze week).
-
D.Overige bijlagen
Ter informatie zijn bijgevoegd:
-
-een brief van de minister van OCW betreffende aanbieding van het onderzoekskader Hoger Onderwijs 2024 en de verslagen van de afstemmingsoverleggen die de inspectie met de NVAO, CDHO en de koepels van het hoger onderwijsveld heeft gevoerd;
-
-een brief van de ministers van EZ en OCW betreffende aanbieding van de Nederlandse visie op het volgende Europese kaderprogramma voor onderzoek en innovatie (2028- 2034);
-
-het verslag van de informele bijeenkomst voor onderwijs - en onderzoeksministers van 16 en 17 september 2024.
-
E.Limité voorstellen
Bijgevoegd vindt u (besloten) twee Europese voorstellen met een limité markering. De documenten (of gedeeltes ervan) kunt u niet delen met derden, noch uit citeren in een eventuele openbare gedachtewisseling met de regering.