E040003 - Richtlijn betreffende het gebruik van beschermingsinrichtingen aan de voorzijde op motorvoertuigen en houdende wijziging van Richtlijn 70/156/EEG van de Raad
Het doel van dit voorstel is het beter beschermen van voetgangers en andere kwetsbare weggebruikers bij een botsing met een voertuig met een beschermingsinrichting aan de voorzijde. Dit voorstel bevat dan ook voorschiften waaraan beschermingsinrichtingen aan de voorzijde van motorvoertuigen moeten voldoen ongeacht of ze tot de originele uitrusting behoren of als technische eenheid op de markt zijn gebracht.
Behandelfase Eerste Kamer: implementatietraject gestart.
document Europese Commissie
COM(2003)586, d.d. 10 oktober 2003
rechtsgrondslag
Artikel 95 van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap
commissie Eerste Kamer
beleidsterrein
Richtlijn 2005/66/EG dient voor 28 augustus 2006 te zijn geïmplementeerd. Implementatie is afgerond door een Wijziging Voertuigreglement: MNE(2006)55722 en MNE(2006)55721.
Bron: Kwartaaloverzicht omzetting EG-richtlijnen, stand per 30 september 2006
De commissie Europese samenwerkingsorganisaties heeft in haar vergadering d.d. 3 februari 2004 besloten de onderhavige richtlijn onder de aandacht te brengen van de commissie verkeer en waterstaat.
De commissie Verkeer en Waterstaat besloot in de vergadering van 17 februari 2004 dat zij geen verdere behandeling wenst van onderhavig voorstel voor een richtlijn.
De Nederlandse regering oordeelt in fiche 3 positief over zowel de subsidiariteit als de proportionaliteit Geharmoniseerde regelgeving op communautair niveau is noodzakelijk om een goede werking van de interne Europese markt en de concurrentiepositie van de verschillende betrokken ondernemingen zoals autoproducenten te waarborgen.
Bij een eventuele implementatie zal het Voertuigreglement aangepast moeten worden en dit neemt ten minste 9 maanden (vanaf publicatie richtlijn) in beslag; de voorgestelde implementatiedatum van 1 juli 2004 zal dus niet gehaald worden. Tevens zal de implementatie van deze richtlijn zal kosten met zich meebrengen voor de automobielindustrie en producenten van autoaccessoires die men nu nog niet in kan schatten.
Het doel van dit voorstel is voetgangers en andere kwetsbare weggebruikers bij een botsing met een motorvoertuig dat met een beschermingsinrichting aan de voorzijde ("bullbar") is uitgerust, beter te beschermen. Het voorstel bevat voorschriften waaraan beschermingsinrichtingen aan de voorzijde moeten voldoen, ongeacht of ze tot de originele uitrusting van een voertuig behoren dan wel als technische eenheden op de markt worden gebracht. Om aan het voorstel te voldoen, zullen de beschermingsinrichtingen aan de voorzijde een aantal tests met betrekking tot hun agressiviteit ten aanzien van voetgangers en kwetsbare weggebruikers moeten doorstaan.
Richtlijn 2005/66/EG werd tijdens de Raad van 11 oktober 2005 aangenomen en gepubliceerd in Pb EU L309 d.d. 25 november 2005.
In de databank EUR-Lex wordt de laatste stand van zaken in de Europese behandeling van het voorstel weergegeven.
In de databank OEIL van het Europees Parlement wordt de laatste stand van zaken in de behandeling van het voorstel weergegeven.
In de databank IPEX wordt de behandeling van het voorstel in de diverse (kandidaat) lidstaatparlementen weergegeven.