E040003
Laatste revisie: 01-02-2007

E040003 - Richtlijn betreffende het gebruik van beschermingsinrichtingen aan de voorzijde op motorvoertuigen en houdende wijziging van Richtlijn 70/156/EEG van de Raad



Het doel van dit voorstel is het beter beschermen van voetgangers en andere kwetsbare weggebruikers bij een botsing met een voertuig met een beschermingsinrichting aan de voorzijde. Dit voorstel bevat dan ook voorschiften waaraan beschermingsinrichtingen aan de voorzijde van motorvoertuigen moeten voldoen ongeacht of ze tot de originele uitrusting behoren of als technische eenheid op de markt zijn gebracht.


Stand van zaken

Behandelfase Eerste Kamer: implementatietraject gestart.


Kerngegevens

document Europese Commissie

COM(2003)586PDF-document, d.d. 10 oktober 2003

rechtsgrondslag

Artikel 95 van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap

commissie Eerste Kamer

beleidsterrein


Implementatie

Richtlijn 2005/66/EGPDF-document dient voor 28 augustus 2006 te zijn geïmplementeerd. Implementatie is afgerond door een Wijziging Voertuigreglement: MNE(2006)55722 en MNE(2006)55721.

Bron: Kwartaaloverzicht omzetting EG-richtlijnen, stand per 30 september 2006


Behandeling Eerste Kamer

De commissie Europese samenwerkingsorganisaties heeft in haar vergadering d.d. 3 februari 2004 besloten de onderhavige richtlijn onder de aandacht te brengen van de commissie verkeer en waterstaat.

De commissie Verkeer en Waterstaat besloot in de vergadering van 17 februari 2004 dat zij geen verdere behandeling wenst van onderhavig voorstel voor een richtlijn.


Standpunt Nederlandse regering

De Nederlandse regering oordeelt in fiche 3 positief over zowel de subsidiariteit als de proportionaliteit Geharmoniseerde regelgeving op communautair niveau is noodzakelijk om een goede werking van de interne Europese markt en de concurrentiepositie van de verschillende betrokken ondernemingen zoals autoproducenten te waarborgen.

Bij een eventuele implementatie zal het Voertuigreglement aangepast moeten worden en dit neemt ten minste 9 maanden (vanaf publicatie richtlijn) in beslag; de voorgestelde implementatiedatum van 1 juli 2004 zal dus niet gehaald worden. Tevens zal de implementatie van deze richtlijn zal kosten met zich meebrengen voor de automobielindustrie en producenten van autoaccessoires die men nu nog niet in kan schatten.

  • bnc-fiche Ministerie van Buitenlandse Zaken - 22.112, 301 [3]
    16 januari 2004

Samenvatting voorstel Europese Commissie

Het doel van dit voorstel is voetgangers en andere kwetsbare weggebruikers bij een botsing met een motorvoertuig dat met een beschermingsinrichting aan de voorzijde ("bullbar") is uitgerust, beter te beschermen. Het voorstel bevat voorschriften waaraan beschermingsinrichtingen aan de voorzijde moeten voldoen, ongeacht of ze tot de originele uitrusting van een voertuig behoren dan wel als technische eenheden op de markt worden gebracht. Om aan het voorstel te voldoen, zullen de beschermingsinrichtingen aan de voorzijde een aantal tests met betrekking tot hun agressiviteit ten aanzien van voetgangers en kwetsbare weggebruikers moeten doorstaan.

  • PDF-document commissievoorstel Europese Commissie - COM(2003)586
    10 oktober 2003

Behandeling Raad

Richtlijn 2005/66/EGPDF-document werd tijdens de RaadPDF-document van 11 oktober 2005 aangenomen en gepubliceerd in Pb EU L309 d.d. 25 november 2005.

In de databank EUR-Lex wordt de laatste stand van zaken in de Europese behandeling van het voorstel weergegeven.

  • [en]PDF-document verslag van raad Raad concurrentievermogen - 12586/05
    11 oktober 2005

Behandeling Europees Parlement

In de databank OEIL van het Europees Parlement wordt de laatste stand van zaken in de behandeling van het voorstel weergegeven.


Standpunten andere lidstaten (IPEX)

In de databank IPEX wordt de behandeling van het voorstel in de diverse (kandidaat) lidstaatparlementen weergegeven.


Reacties Derden

  • advies Economisch en Sociaal Comité - CESE 503/2004
    31 maart 2004

Alle bronnen