E060173a
Laatste revisie: 11-07-2008

E060173a - Voorstel voor een verordening tot vaststelling van een uniform toelatingsprocedure voor levensmiddelenadditieven, voedingsenzymen en levensmiddelenaroma's



Naar aanleiding van haar voornemens geuit in het Witboek over voedselveiligheid, heeft de Europese Commissie een pakket aan maatregelen inzake voedselverbeteraars gepresenteerd. Het pakket bestaat uit:

  • een voorstel voor een verordening tot vaststelling van een uniforme, doeltreffende, vlotte en transparante toelatingsprocedure voor levensmiddelenadditieven, voedingsenzymen en levensmiddelenaroma's;
  • een voorstel voor een verordening inzake voedingsenzymen en tot wijziging van Richtlijn 83/417/EEG van de Raad, Verordening (EG) nr. 1493/1999 van de Raad, Richtlijn 2000/13/EG en Richtlijn 2001/112/EG van de Raad (dossier E060173b);
  • een voorstel voor een verordening g inzake aroma's en bepaalde voedselingrediënten met aromatische eigenschappen voor gebruik in of op levensmiddelen en tot wijziging van Verordening (EEG) nr. 1576/89 van de Raad, Verordening (EEG) nr. 1601/91 van de Raad, Verordening (EG) nr. 2232/96 en Richtlijn 2000/13/EG (dossier E060173c);
  • en een voorstel voor een verordening inzake levensmiddelenadditieven (dossier E060173d).

Dit pakket aan verordeningen heeft ten doel de regelgeving op dit gebied te harmoniseren, moderniseren en vereenvoudigen (in lijn met de Lissabonagenda) zodat het functioneren van de interne markt wordt verbeterd terwijl een hoog beschermingsniveau voor consumenten wordt gehandhaafd. De Europese Commissie heeft gekozen voor verordeningen zodat de grote verschillen tussen lidstaten worden opgeheven en zodat de administratieve lasten voor lidstaten en bedrijven afnemen.

De Europese Commissie ontleent de bevoegdheid tot het voorstellen van dergelijke maatregelen aan artikel 95 EG-verdrag. Dit artikel bepaalt dat maatregelen getroffen mogen worden om de doelstellingen van de interne markt te realiseren. Hiernaast wordt bepaald dat wanneer de maatregelen betrekking hebben op (onder andere) de volksgezondheid en consumentenbescherming uitgegaan moet worden van een hoog beschermingsniveau rekening houdend met de laatste wetenschappelijke en technologische ontwikkelingen. Ten slotte hebben deze maatregelen betrekking op de Europese Economische Ruimte (EER) en zijn zij in de hele EER van toepassing.


Stand van zaken

Behandelfase Eerste Kamer: behandeling in Eerste Kamer afgerond.


Kerngegevens

document Europese Commissie

COM(2006)423PDF-document, d.d. 28 juli 2006

commissie Eerste Kamer

beleidsterrein

verwante dossiers


Behandeling Eerste Kamer

De commissie voor Europese Samenwerkingsorganisaties heeft tijdens de vergadering op 12 december 2006 besloten het onderhavige voorstel ter informatie aan de commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport door te verwijzen.

  • korte aantekening Commissie voor Europese Samenwerkingsorganisaties - 30718/KvD
    12 december 2006

Standpunt Nederlandse regering

In fiche tien oordeelt de regering positief over de subsidiariteit en proportionaliteit van alle vier de voorstellen. De regering stelt dat de toelating en handel in voedselverbeteraars grensoverschrijdend is waardoor Europees optreden gerechtvaardigd. De voorgestelde geharmoniseerde en gecentraliseerde aanpak is volgens de regering proportioneel omdat deze aanpak het beste de werking van de interne markt ten goede komt terwijl tegelijkertijd de volksgezondheid en consumentenbelangen beschermd blijven. De regering geeft aan dat met dit pakket aan maatregelen de financiële en administratieve lasten minimaal zullen zijn, waardoor zij zich meer toe kan leggen op controle en handhaving. De regering stelt dat zij de voorstellen van de Europese Commissie kan ondersteunen en dat de voorstellen in het voordeel zijn van het Nederlands economisch belang op dit terrein. De regering is van mening dat de voorstellen aan moeten sluiten bij andere wetgeving op het gebied van voedselveiligheid en voeding, zodat een eenvoudig en efficiënt systeem tot stand komt. De regering constateert ten slotte dat de voorstellen geen duidelijkheid bieden over de gevolgen ervan voor ontwikkelingslanden. De regering geeft aan dat zij de Europese Commissie zal verzoeken onderzoek te doen naar de effecten.

  • bnc-fiche Ministerie van Buitenlandse Zaken - 22.112, 470[10]
    8 november 2006

Samenvatting voorstel Europese Commissie

In COM(2006)423PDF-document wordt een voorstel voor een verordening gedaan tot vaststelling van een uniforme, doeltreffende, vlotte en transparante toelatingsprocedure voor levensmiddelenadditieven, voedingsenzymen en levensmiddelenaroma's. De Europese Commissie beoogt met dit voorstel de bestaande wetgeving rond toelatingsprocedures te actualiseren, te stroomlijnen en te vereenvoudigen. De verordening behelst het opstellen, bijhouden en bijwerken van een positieve lijst aan stoffen. Wanneer een stof is opgenomen op deze positieve lijst, dan is het gebruik ervan goedgekeurd voor de volledige interne markt. Dit voorstel behelst alleen het vaststellen van een uniforme toelatingsprocedure, de beoordelingscriteria voor de verschillende stoffen worden vastgelegd in drie sectorspecifieke verordeningen (zie dossiers E060173b, c, d).

De procedure verloopt als volgt. Een aanvraag voor goedkeuring van een stof wordt direct bij de Europese Commissie door een onderneming ingediend, zonder dat een nationale autoriteit daarbij betrokken is. Vervolgens wordt de aanvraag doorgestuurd naar de Europese autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA) voor advisering. EFSA moet binnen 6 maanden haar advies uitbrengen, waarna de Europese Commissie via de comitologieprocedure een voorstel indient ter wijziging van de positieve lijst aan stoffen. De Europese Commissie mag afwijken van een advies van EFSA wanneer andere relevante factoren een rol spelen. Een afwijkend voorstel moet gemotiveerd zijn. Om de transparantie te waarborgen, moet alle niet-vertrouwelijke informatie aan het publiek bekendgemaakt worden. Wanneer de Europese Commissie van mening is dat een reeds toegelaten stof ernstige negatieve gevolgen heeft voor de gezondheid van mens en dier en voor het milieu, dan is zij verplicht noodmaatregelen te nemen.

  • PDF-document commissievoorstel Europese Commissie - COM(2006)423
    28 juli 2006

Behandeling Raad

In de databank EUR-Lex wordt de laatste stand van zaken in de Europese behandeling van het voorstel weergegeven.


Behandeling Europees Parlement

In de databank OEIL van het Europees Parlement wordt de laatste stand van zaken in de behandeling van het voorstel weergegeven.


Standpunten andere lidstaten (IPEX)

In de databank IPEX wordt de behandeling van het voorstel in de diverse (kandidaat) lidstaatparlementen weergegeven.


Alle bronnen